Dewi schreef:Als je hebt afgesproken om het op een bepaalde manier te doen, kun je het beter overleggen als je iets gaat veranderen. Eerst even je fysio bellen dus, is mijn advies.
denk ik ook. ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van een pessoa, en ik wil mijn paard niet (nog verder) verpesten, dus ik ga het zeker niet zonder goed advies doen, en ik vraag er hulp bij van een buurman van ons, áls het 'goedgekeurd' wordt. die buurman rijdt zelf intermediair dressuur, en weet dus waar hij het over heeft.
vandaag liep Faram lekker voorwaarts, en actief. hij schudde wel, maar ik had er een beter gevoel bij. het was minder erg, en ik kon hem er min of meer doorheen rijden. hij was lekker ontspannen, en morgen rijden we lekker buiten, ik wil hem nu zeker niet forceren. zijn hals komt ook bij, hij heeft een onderhals, maar vanuit zijn nek begint de bespiering echt te komen.
wat me wel opvalt, is dat hij nog steeds evenveel plezier heeft in het rijden als vóór de headshaking. wat dat betreft heb ik geen verandering gemerkt. hij komt op me af rennen als ik kom, hinnikt luid als ik langsloop, en laat zich normaal gewillig poetsen en opzadelen. ik ben ervan overtuigd dat hij geen pijn heeft, maar ik denk wel dat hij misschien een soort spierpijn (toch een pijntje dus) voelt als hij zich gaat inspannen. als dat het geval is, zou het over moeten gaan als hij qua bespiering in conditie is. volgens de therapeut is dit goed mogelijk, maar we zijn er nog niet voor 100% uit wat het precies is wat het schudden veroorzaakt. hoogstwaarschijnlijk is het een rijtechnisch probleem, omdat ik hem altijd verkeerd getraind heb, en hij nu andere spieren moet gaan gebruiken.
wat dat betreft moet er met goede training dus uit te komen zijn. ik zit er ook aan te denken om hem een paar keer door die buurman te laten rijden, om te zien of het dan anders is, en misschien kan hij er wat mee. ik ieder geval heb ik nu wel het gevoel dat we de goede kant opgaan.