Té Prestatiegericht?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:13

Oh ja: een realistisch doel is dus niet: 220 punten halen. Want dara heb jij persoonlijk geen directe invloed op. Dus alleen doelen opstellen waar alleen JIJ invloed op hebt!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:14

Waar ben je eigelijk ontevreden over?
Over de punten die je gekregen hebt of over hoe je gereden hebt?
Of zijn de mensen om je heen ontevreden over je punten of over hoe je gereden hebt?
Of denk je dat je moet presteren omdat het paard toevallig al M2 is?

Wees eerlijk naar jezelf en begin maar weer eens met gewoon LOL hebben in het rijden!

Toen ik nog wedstrijden reed wilde ik ten eerste zelf een goed gevoel over het rijden van de proef hebben. De punten zag ik later wel, had ik een winstpunt of prijs dan was dat mooi meegenomen. En mijn doel werd steeds uitgebreid naar wat er allemaal goed moest gaan. Eerst ontspannen een proef kunnen rijden, daarna een constant paard en zo steeds de eisen wat uitbreiden. Wedstrijden rijden moet je ook leren, doe je niet maar zo even.

Gun jezelf ook tijd om te wennen aan het echte wedstrijdrijden, de officiele wedstrijden zijn toch wat anders als onderlinge wedstrijdjes. Trek daar desnoods een jaar voor uit. Ik weet niet hoe lang je dit paard al rijdt, maar gun jezelf ook de tijd om elkaar te wennen (voor als je het paard nog geen jaar rijdt).

Zesiram

Re: Té Prestatiegericht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:49

Het lijkt me erg vervelend als je steeds met een rotgevoel van wedstrijd komt. Je moet er wel een beetje lol in houden.
Ik rijd ook een paard dat al Z2 loopt bij iemand anders, maar dat betekent echt niet dat ik er minder aan moet rijden. Je moet als combinatie groeien, en ik moet het ook allemaal nog leren. Het liefst zou ik morgen natuurlijk al Z-oefeningen rijden, maar ja, dat vergt tijd.
Houd er gewoon lol in, ga naar wedstrijd om te leren en laat je niet onder druk zetten door andere mensen. Als je een keer slecht rijd, moet je daar proberen wat van te leren, en soms moet je d´r gewoon keihard om lachen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:08

Oefen je er niet hard genoeg voor, is het achteraf een schuldgevoel dat je denkt te weinig geoefend te hebben omdat het niet perfect was naar jouw idee?

Leer incasseren. Weet dat je volop in training bent om te groeien. Wees blij met je coupons en mindere punten, als je altidj 10-en haalt zul je nooit eens te horen krijgen wat je fout doet.

Ben je soms bang om te falen anders?

P.s. ben het er wel beetje mee eens dat 'nog niet tevreden zijn over je prestaties met twee winstpunten' natuurlijk niet snel overkomt alsof je heel verlegen bent. Komt wat arroganter over dan je bedoeld had heb ik ondertussen begrepen.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:13

Bienotje schreef:
Ben je soms bang om te falen anders?

Misschien dat het dat is.. Ik weet niet .. ..

In de trainingen waar ik ook proeven oefen ben ik altijd juist zéér tevreden..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:21

Hii!
MIJN Moto:

EEN BEETJE EGO IS NIET BAH!

Het bovenstaande staat in haar profiel....
Dus ik denk niet dat Djuukiej iemand is die daadwerkelijk onzeker is. Eerder verwend en een gebrek aan relativerings- en incasseringsvermogen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:47

Probeer eerst te achterhalen waarom je ontevreden bent. Wat moet je doen om wel tevreden te zijn.
Vervolgens dit vertalen in haalbare en meetbare doelen.
"ik wil tevreden zijn" is namelijk niet direct meetbaar maar een gevolg van het behalen van een heel ander doel.

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:12

jasmijn78 schreef:
Hii!
MIJN Moto:

EEN BEETJE EGO IS NIET BAH!

Het bovenstaande staat in haar profiel....
Dus ik denk niet dat Djuukiej iemand is die daadwerkelijk onzeker is. Eerder verwend en een gebrek aan relativerings- en incasseringsvermogen.

Jezus, kun je dan helemaal niks meer zeggen ?!? Denk je dat ikd at zo maar uit m'n duimpje zuig ? Er staat duidelijk onder dat ik dit uit een topic van de Limbo's heb gehaald, en daar is dus heus niet zonder aanleiding gezegt?!? Maarja, alle manieren om iemand neer te halen, in plaats van te helpen als er om hulp wordt gevraagt is beter!!

@ Sjakie; Bedankt, dat zet me toch wel even aan het denken. ALs ik nou voor de volgende wedstrijd (14 Mei) mezelf inprent dat ik tevreden moet zijn, gaat dat dan denk je ook lukken. Of moet ik eens opletten wàarom? En dan niet alleen omdat de punten & reacties tegenvallen maar waarom ik me dan zo voel? Bedoel je dat ?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:01

Je moet de prestaties van je trainingen en wedstrijden los zien. In de training ben jij zelf ook minder gespannen dan op wedstrijd.

Prent jezelf in dat je met 1 winstpunt ook een prima resultaat neerzet. Relativeer achteraf ij jezelf welke oefeningen je wel goed vind en beloon je paard achteraf. Zie de mindere oefeningen als iets om vaker te trainen ofzo (nee, niet denken dat he flauw is dat het niet lukte en in je trainingen altijd wel, dat mag niet)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:53

Het gaat vooral om het waarom. Zie het ook niet in punten of prestaties. Maar bijv. in een goed voorwaartse proef willen rijden. Of vloeiende overgangen. Je moet je doel kleiner maken. Tevredenheid hangt er heel erg van andere factoren af als alleen tevreden zijn. Werk aan het opstellen van kleine haalbare doelen

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:58

Ik betrap mezelf erop dat ik af en toe wel te prestatiegericht ben.
En dan niet met wedstrijden, want ik rij maar een paar keer per jaar onderling, maar gewoon in het rijden. Amo is gewoon geen type dat je 6 dagen per week dressuurmatig moet trainen en waar je hoge verwachtingen van moet hebben, daar heeft hij geen lol in en geen aanleg voor. Maar af en toe heb ik een periode dat ik het tóch weer ga proberen, dat ik elke dag ga trainen alleen maar om te bewijzen dat hij het wél kan.
Tja, en dan gaan na een tijdje mijn ogen weer open, en realiseer ik me dat het me eigenlijk niets zou moeten kunnen schelen. Ik heb lol met mijn paard en het boeit toch eigenlijk niks van wat anderen ervan vinden. Dan ga ik dus weer lekker vaak naar buiten en hoeft hij niet keurig in de krul te lopen bij wijze van spreken, maar mag hij weer doen waar hij goed in is; lekker rondjes hobbelen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:04

Ontevredenheid komt ook voort uit onhaalbaarheid
Gelukkig realiseer je je dat niet elk paard voor alles, fysiek of mentaal, voor alles geschikt is

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:19

Ik denk dat je eigen verwachtingen te hoog zijn. Maar dat moet je snel opgeven, je paard heeft M2 gelopen en zal waarschijnlijk zelfs zonder jou erop, door de B heenvliegen. Wen daar maar aan, zijn basis is goed, aangalloperen e.d. zullen absoluut geen probleem zijn.

De pest is dat jij voorlopig niks toevoegt aan je paard, hij kent het beter dan jij.
In de L1 zal het ook nog wel gaan alleen zul je bij het wijken de juiste hulpen moeten geven.
L2 kom je ook wel door, maar dan.....

Dan moet je het toch echt zelf onder knie hebben, dan zal je paard het niet meer over kunnen nemen. Je moet dan weten hoe je een paard nageeflijk rijdt, achterbeen gebruik stimuleren etc.
Rij de wedstrijden idd voor de fun, geniet van de prijzen maar onthoudt dat het je paard is die wint en niet jij, jij bent onervaren!

En leer nu goed rijden zodat je hem kan helpen als hij jou nodig heeft.

Dus neem vooral priveles nu je paard nog zo gemakkelijk loopt en dan van een instructie die kan zien of je paard of JIJ de commando's geeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:31

Ik ben het echt helemaal met Amondi eens. Ik ben nu halverwege de L2 met mijn bijrijdpaard ( die dus Z2 loopt ) en ik ben er nu achtergekomen dat ik met het paard heb meegelift. Hij liep alles wel, maar ik voegde eigenlijk niks toe. Ik ben flink met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik achterwaarts moest gaan doen en het paard simpelweg niet ging: hij had altijd het roer in handen gehad en was niet van plan het over te geven. Nu heb ik goede les en gaan we weer met sprongen vooruit. Maar de m, dat zal nog moeilijk genoeg worden.
Ga daar nu al aan werken! Dat is je echte uitdaging, die wedstrijden zijn puur voor de fun en waarschijnlijk vlieg je toch wel door die lage klassen heen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:47

Ik denk dat niemand ooit écht tevreden is, ookal zijn de punten zo hoog, er is altijd wel een punt van verbetering. Zogauw je helemaal tevreden bent is er geen verbetering meer mogenlijk (en dat lijkt me in de B met een M paard niet het geval). Ook ben ik ervan overtuigd dat onderlinge wedstrijden soepeler gejureerd worden dan als het voor het echie is, misschien komt daar jouw onvrede weg. Maar als je op je eerste (echte) wedstrijd meteen hoge punten haalt mag je tevreden zijn (voor dat moment) en je in de training voorbereiden op een klasse hoger. Ik vind het trouwens belangrijker dat mijn paard in de training goed loopt dan op wedstrijd! Dat is ten eerste een momentopname en voor jezelf weet je wel wat je paard kan en niet, lukt het in de training dan komen de wedstrijden vanzelf! (heet dat geen ervaring???).

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:43

Waarom rij je op de eerste plaats paard? Ik hoop omdat je het leuk vind en er van geniet! Volgens mij stel je je elke wedstrijd weer veel te hoge eisen, zoals 1e worden met dik 2 winstpunten ofso. Probeer eens zonder een doel op wedstrijd te gaan, alleen het doel: "ik wil een fijne dag hebben en lekker rijden met mijn paard" als doel. Misschien dat dat helpt.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:18

@ Iepsel; waarom kun je niet tevreden zijn. Perfectie binnen je kunnen is niet elk moment haalbaar, maar dat hoeft niks af te doen aan je tevredenheid.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:10

Citaat:
@ Iepsel; waarom kun je niet tevreden zijn. Perfectie binnen je kunnen is niet elk moment haalbaar, maar dat hoeft niks af te doen aan je tevredenheid.

Zo bedoel ik het ook! Misschien is het woord "tevreden"verkeerd gekozen. Ik bedoel dat er altijd een punt is wat beter kan. En natuurlijk kun je met wat voor punten, om wat voor reden dan ook zeer tevreden zijn!!

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 18:39

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik teminste wat aan , Ik wil jullie wel nog even meegeven, dat ik bijna nooit (hooguit 1 keer in de 2/3 weken) zonder begeleiding rijdt. Omdat aanvoelen en zien zoiets aparts is. Ook train ik dus bijna altijd samen met de Eigenaar, waardoor ik eigelijk 'meetrain' op zijn niveau. Oefeningen, proeven, Het paard gesloten rijden, ect.. Misschien dat ik daarom een beetje de pet heb gegooid naar de B en er nooit bij stil gestaan, ik weet niet.. Maar ik ben benieuwd hoe het zondag zal gaan, en zal jullie reacties zeker bij me dragen. Hopelijk dat het dit keer beter gaat, en dat ik me beter kan beperken tot de kleine dingen. Ik zal het zeker vertellen , en erg bedankt, ik sta altijd open voor meer tips enz.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:47

Misschien is het voor jou juist goed om meer ruimte/ lucht te hebben in de training. Dan ligt daar ook minder druk op de prestatie.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:39

Ik ben het ook, maar het is bij mij voornamelijk omdat ik opwedstrijd niet altijd het gevoel heb wat ik wil.. Ik accepteer het maar gewoon, een beetje (te) prestatiegericht houd je iig aan het werk

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:06

Hmm...wat ik zo gelezen hebt, wil je eigenlijk maar 1 ding: goed rijden. Alleen is jouw gevoel daarbij niet hetzelfde. Je hebt meerdere wedstrijden (onderling en 1 officiele) gereden en je was na afloop niet tevreden. Ik denk niet dat het zin heeft om achteraf te prakkiseren waar je ontevreden over was en waarom anderen zulke reacties geven. Kijk naar hetgeen waar je wel tevreden over was en blijf vandaaruit met een positief gevoel rijden. Reacties van anderen moet je leren negeren. Voor hen is het een momentopname met een bepaald vooroordeel. Vraag ook degene die je begeleidt (de eigenaar?) om de lat niet te hoog te leggen en alleen te werken aan die dingen waar je tevreden over bent. Pas als je elke keer met een tevreden gevoel van je paard af komt, dan kan je eens gaan werken aan de dingen waar je niet tevreden over bent. Je zult merken dat je dan in 1 keer een paar enorme sprongen vooruit maakt.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:26

Vandaag weer wedstrijd gehad, ging bagger slecht bij het losrijden, moest onverwachts opeens de ring in (uitvaller), dus ik maar in mezelf prenten, hopen dat ik 1 winstpuntje hebt. (zó slecht ging het..) Na het rijden, op zich redelijk, maar eigenaar vond het véeeeel beter gaan, en toen wachten op punten, en toen bleek ik 2de te zijn met 195.. Dus dank jullie, het heeft echt enorm geholpen!

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:33

Ik denk dat het er wel een beetje aan ligt dat je een M2 paard hebt. Je weet dat hij/ zij het kan en je wil voor jezelf dat laten zien bevestigen en bewijzen door hoog te scoren. Had je een paard gehad wat nog nooit iets gelopen had, dan was je al blij geweest met ieder puntje wat je echt zelf bij elkaar hebt gereden.

Ik denk dat daar een beetje het probleem ligt gewoon genieten en zit je een keer neit in de prijzen Jammer dan. Je bent niet anky .

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:40

Volgens mij ben je gewoon onzeker en ook nog eens bang om te falen.
Je kunt niet meer dan je best doen en de jury bepaalt uiteindelijk de rest.
maar je moet rijden voor je eigen gevoel en als de jury daarin mee gaat is dat mooi meegenomen.