Hoe rijden jullie paarden in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:28

Het valt me toch op dat ik bij verschillende mensen het 'hangen' tegenkom. Ik doe dat zelf eigenlijk nooit als ik paarden zadelmak maak. Ik heb het idee dat als ze dan aan het bokken gaan ik er zo makkelijk afglijd en ze dus hun doel meteen bereiken. Dan leggen ze de link tussen bokken en gewicht van zn rug af krijgen zo makkelijk.

Ik ben toevallig gister met eentje begonnen. Die kende al verschillende commando's door het grondwerken en longeren. Had beide dingen ook gedaan met een zadel erop en aangesingeld. Dus ik ben er gewoon op gaan zitten. Hij bleef keurig staan en iemand heeft hem aan de hand wat rondjes laten stappen en wat kleine voltes etc. Daarna zijn we wat meer op de volte gegaan om die persoon heen. Eigenlijk longeerde die persoon gewoon met als extra hulpmiddel het gewicht van mij erop. Ging erg goed, hij had wat moeite met halthouden en was ook niet enorm voorwaarts maar hij was braaf en ontspannen en dat is in het begin het belangrijkst. Volgende keer zullen we dit herhalen en dan ook aan de longeerlijn wat drafwerk pakken en daarna van de longeerlijn af en een bitje erin hangen. Galopwerk pak ik eigenlijk altijd pas als je in stap en draf een goed stuur en rem hebt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:23

En wat mij weer opviel is dat veel mensen het zadel erop binden en het paard losgooien. Ik heb zelf al een aantal keer een slimmerik getroffen die zich linea recta tegen de grond gooide met zadel en al en het zadel eraf probeerde te rollen, of een paard dat steigerde en achterover sloeg om het zadel af te krijgen. Daar heb ik altijd wat schrik voor, zelfs bij de heel brave en de minder intelligente paarden. Ook heb ik gehoord van paarden, maar gelukkig nog niet zelf tegengekomen die in stap niks eng vonden maar bij het draven en galopperen los met zadel erop ineens door het lint gingen en nergens meer naar keken (door de omheining etc. ) dus daarom kies ik voor aan de longe, dan heb ik er nog iets over te vertellen.
Ik ben wel benieuwd hoe de mensen die ze los laten dat zien?

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:25

Mijn nichtje heeft ook haar pony zelf ingereden maar het was echt mislukt want die kan niks galopeerd de hele tijd verkerd aan en doet er een paard minute over om een overgang te maken van draf naar galop maar ja ons gaat het wel lukken
xxxx

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:22

Uppojono schreef:
Haii..

Wij doen ze eerst gewoon een zadel, eerst ze gerust stellen, aan het zadel laten ruiken, en dan voorzichtig erop leggen.. Singel vast en dan ze los laten en weg wezen, want meestal springen ze alle kanten op.. Dan ze uit laten springen en doen dit dan een weekje totdat ze wat beter aan het zadel zijn gewend.. Dan er eerst op gaan hangen, dan al lopende hangen en op den duur voorzichtig het been erover, dan eerst ermee lopen.. Als ze braaf zijn dan laten we ze al vrij snel aan de longe lopen.. En goed met de zweep erachter blijven, zodat ze voorwaarts blijven.. Dus als degene erop zit been geeft, ook met de zweep erbij, zodat ze de link been, voorwaarts gaan snappen.. Dan op den duur los, en ook met zweep er in het begin bij blijven, zodat het paardje voorwaarts blijft gaan..

Meestal zitten we er na een week dus wel op, maar bij sommige durt dit langer, als het echte heethoofdjes zijn, en bij andere zitten we er na 3 dagen al los op.. Ligt er dus een beetje aan, hoe je paardje erop reageert.. Wij zijn er in het begin vooral niet te lang mee bezig, zodat hij er plezier in houdt.. Vraag er vooral niet teveel van.. Ook vind ik het zelf belangrijk om steeds met het paardje te blijven praten, om hem gerust te stellen, en hem steeds uitbundig te belonen.. Ik maak meestal samen met een vriendin de jonge paarden zadelmak, dit jaar weer vijf en is tot nu toe steeds zelf gelukt.. Als je maar de tijd neemt en niet te hard van stapel loopt..

zo werk ik dus juist niet
tot nu toe heb ik de paarden die ik ingereden heb ,ingereden puur op vertrouwensbasis...
nooit geen gekke bokkesprongen gehad op die manier....alle rust en tijd er voor nemen..niet vertrouwd? dan wachten we en oefen we in kalmte verder tot het wel vertrouwd is..
ben dan ook een voorstander om eerst een degelijke "band" met het paard op te bouwen..
stemgebruik is hierin heel belangrijk
ook met de eerste keer zitten doe ik het zo..ik bereid het paard eerst al voor door lekker met mijn armen liefdevol op haar rug te hangen en steeds wat meer druk op te bouwen
wordt het paard nerveus? dan weer..rustig aan...druk afnemen en geruststellen,daagjes later dan maar weer eens proberen..enz..zo borduur ik verder..

het komt op mij over dat de TS totaal geen ervaring heeft met het beleren van jonge paarden en dit toch gaat uitvoeren
ik vind dit zeer onverantwoord

ik raad de TS aan om het echt aan iemand over te laten die wel ervaring heeft

ikke

Re: Hoe rijden jullie paarden in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:43

Beginnen als ze twee zijn en als ze dan 3,5 zijn, dan stap je op en rij je weg alsof ze nooit anders hebben gedaan.
Als je geen ervaring hebt, zorg voor begeleiding van een zeer ervaren iemand.

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:45

ik laat het altijd doen door een 'professional' iemand die weet waar hij mee bezig is zodat ik zeker weet dat het goed gebeurd.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:35

Ik doe het bijna hetzelfde als naadje,

Ik vind het zadel er zomaar opdoen en ze loslaten te link. Je creeert ook angst voor het zadel, en dat ze uiteindelijk niet meer bokken is omdat ze het hebben opgegeven. En inderdaad dan accepteren ze het zadel, maar op wat voor manier,

Ik heb altijd eerst een band opgebouwd, waardoor ik altijd het zadel er op kon leggen aan kon singelen en gewoon kon blijven staan,

daarvoor had ik al wat gelongeerd, daarna beetje longeren met zadel, paar keer aan de dubbele lijnen erachter, en daarna erop.

Door de vertrouwensband, is het idd opstappen en wegrijden
Op deze manier is het tot nu toe altijd leuk en veilig voor zowel paard als ruiter gegaan

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 08:26

We zijn gisteren begonnen het longeren ging redelijk goed maar afentoe een sprongetje maar dat maakt niet uit voor de eerste keer en het was echt leuk zo moeilijk was het nog niet maar het word vast moeilijker het paardje was zelfs al in galop gelongeerd en het ging gewoon geweldig ik dacht op het begin o jee dat lukt ons niet omdat het paardje telkens aan het steigeren was maar het was eigenlijk best wel een makkie maarja het word denk ikecht wel moielijker gister heel veel beloond en als hij telkens wat goed deed kreeg die een snoepje van ons en dan beloonde wij hem goed toen effe daarna toen kwam ie automatisch naar ons toe om een snoepje te halen gisteren al een aantal snoepjes opgegeten! haha maar het was ook wel grappig toen wij hem loslieten liep het paardje ons gewoon achterna ik dacht ojee dat moet ie maar niet doen als er strax kleine kindjes op gaan rijden ik ken dan een pony van mijn nichtje en ik moet mijn nichtjes pony eerst alleen maar vasthouden nou loopt hij mij somaar achterna mijn nichtje houd hem moeilijk maarja dan nog ik vin dat echt niet kunnen dus wij hebben hem dat afgeleerd nou ik het paardje gewoon heel leuk en doet alles maar als ie te dicht bij me in de buurt komt dan loopt het gewoon mij voorbij maar zei heeft dus gereden terwijl ik er niet was en het scheelde heel veel! maarja ik hoop dat het inrijden verder nog goed verloopt we gaan vandaag weer lekker verder met longeren en snoepjes kopen denk ik haaha!
xxx Lotte

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:25

LotJhee schreef:
We zijn gisteren begonnen het longeren ging redelijk goed maar afentoe een sprongetje maar dat maakt niet uit voor de eerste keer en het was echt leuk zo moeilijk was het nog niet maar het word vast moeilijker het paardje was zelfs al in galop gelongeerd en het ging gewoon geweldig ik dacht op het begin o jee dat lukt ons niet omdat het paardje telkens aan het steigeren was maar het was eigenlijk best wel een makkie maarja het word denk ikecht wel moielijker gister heel veel beloond en als hij telkens wat goed deed kreeg die een snoepje van ons en dan beloonde wij hem goed toen effe daarna toen kwam ie automatisch naar ons toe om een snoepje te halen gisteren al een aantal snoepjes opgegeten! haha maar het was ook wel grappig toen wij hem loslieten liep het paardje ons gewoon achterna ik dacht ojee dat moet ie maar niet doen als er strax kleine kindjes op gaan rijden ik ken dan een pony van mijn nichtje en ik moet mijn nichtjes pony eerst alleen maar vasthouden nou loopt hij mij somaar achterna mijn nichtje houd hem moeilijk maarja dan nog ik vin dat echt niet kunnen dus wij hebben hem dat afgeleerd nou ik het paardje gewoon heel leuk en doet alles maar als ie te dicht bij me in de buurt komt dan loopt het gewoon mij voorbij maar zei heeft dus gereden terwijl ik er niet was en het scheelde heel veel! maarja ik hoop dat het inrijden verder nog goed verloopt we gaan vandaag weer lekker verder met longeren en snoepjes kopen denk ik haaha!
xxx Lotte

misschien eens typen met komma's en regels overslaan?
ik heb het 3 x moeten lezen voordat ik het snapte...

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:21

Ik snap er ook helemaal niks van Maar ik ben ook met een jonge quarter bezig en heb er nu twee keer opgezeten en hij doet het vrij braaf. Hij gaat eerder in verzet door stil te blijven staan of sukkelstapje te doen dan dat ie gaat racen. Wel raar want ik heb eigenlijk altijd paarden zadelmak gemaakt die in het begin in ieder geval vooruit gingen. Maar deze moet je echt bij blijven met been en af en toe een zweepje tegen zn achterhand aanleggen als ie daar niet op reageert. Iemand daar nog tips voor want als ik iets te veel van hem vraag op het gebied van regelmaat en voorwaarts blijven komt hij wel omhoog. Ik heb hem nog aan de longeerlijn maar degene die hem vast heeft is er vooral voor de extra steun en is niet echt een drijvende factor.

wiseguy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:22

Ik zeg: als je er geen ervaring mee hebt: niet zelf gaan rommelen!! Wij krijgen vaak probleempaarden (door onkunde) en mensen zijn dan vaak langer bezig dan dat je het professioneel laat doen...Dan kan je beter wat centjes uitgeven en het goed laten doen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:49

wiseguy schreef:
Ik zeg: als je er geen ervaring mee hebt: niet zelf gaan rommelen!! Wij krijgen vaak probleempaarden (door onkunde) en mensen zijn dan vaak langer bezig dan dat je het professioneel laat doen...Dan kan je beter wat centjes uitgeven en het goed laten doen.

Als je het nooit zelf doet, hoe wil je er dan ooit ervaring in krijgen?? Kijk dat jij liever hebt dat ze het bij jouw laten doen, zodat jij er ook wat aan kunt verdienen, dat snap ik best. Maar onder leiding van een ervaren iemand kun je het prima zelf doen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:15

Wij doen in de stal het hoofdstel om zodat je wat meer te vertellen hebt. Daarna laten we het paard eerst aan het zadel ruiken doen het dan op. Dan lopen we naar de bak en laten het paard los waarna het even raar gaat doen omdat er een zadel op de rug ligt. Na een paar rondjes lopen de meeste weer redelijk normaal door de baan. Als ze dit accepteren gaan we hangen zodat je er snel af kunt komen als het paard schrikt. Als dit goed gaat doe ik onder het hangen een voet in de beugel en daarna stap ik rustig op. Met hangen en opstappen wordt het paard aan een longeerlijn gehouden.

Eigenlijk longeren we pony's niet maar nu denken we toch dat dat niet helemaal handig is. Ik heb er een aantal zadelmak gemaakt die niet eens aan de longeerlijn hebben gelopen en gelijk los gingen. Nu is er een die nog echt niet los kan en dan is het wel handig als ze snappen dat ze gewoon rondjes moeten lopen.

Het is verschillend per pony. Bij de één stap je zo op en die doet nergens moeilijk over terwijl de ander er weinig zin in heeft of er niks van snapt.

LotJhee schreef:
Mijn nichtje heeft ook haar pony zelf ingereden maar het was echt mislukt want die kan niks galopeerd de hele tijd verkerd aan en doet er een paard minute over om een overgang te maken van draf naar galop maar ja ons gaat het wel lukken
xxxx

Niet elk paard snapt gelijk wat de goede en verkeerde galop is. Heel veel jonge paarden hebben daar last van. Een paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant. Als rechts voor een paard makkelijker is zal deze ook sneller rechts aanspringen dan links. Dit soort problemen kunnen heel lang aanhouden, maar met veel oefenen en volhouden komt het meestal wel goed.

I.m.o. is de TS verkeerd bezig. Een pony zadelmak maken is niet zo maar iets... Als er bij jou iets heel erg mis gaat heeft de pony daar zijn hele leven lang last van. Jij schrijft iets over snoepjes geven en dat de pony daarna automatisch naar je toe kwam om een snoepje te halen. Dat is helemaal fout! De pony doet wat hij wilt en dat vindt jij leuk. Met longeren moet je pony gewoon rondjes lopen en moet je de pony niet de hele tijd onderbreken door hem snoepjes te geven. Zo zal hij nooit leren dat hij rondjes moet blijven lopen en elke keer naar je toe komen. Je moet een paard belonen met de stem als je longeert. Na het longeren kun je de pony een snoepje geven als beloning.

@Arienette: Hangen is puur voor de veiligheid. Als je er op zit en ze komen ineens omhoog dan kan je niks meer... Dan hang ik liever dan dat ik erop zit.

TS, weet waar je aan begint. Ik denk dat jij het behoorlijk onderschat.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:32

Dit is al je zoveelste topic over het inrijden van je pony....

Zo te zien heb je er totaal geen verstand van, begin er dan ook niet aan!!

Zelf zeg je dat je misschien al bijna te groot bent voor die welsh...dus dat betekend dat die andere meiden nog zwaarder zijn...vooral voor het inrijden lijkt me dat helemaal niet prettig voor de pony.

Sorry hoor...maar je opend overal topics met dezelfde vraag..mij advies: zoek een ervaren persoon die wel weet hoe hij paarden/pony's inrijd!

Ellebelletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:34

LotJhee schreef:
xxxx

En daar zou ik dus niet zo zeker over zijn aangezien je op een forum moet vragen hoe je een pony moet inrijden

wiseguy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:17

En dat is dus ook precies het probleem wat ik bedoel: Mensen denken vaak dat als je het vaak oefent, dat het dan uiteindelijk ook wel lukt. Hoeveel paarden mag je verknoeien (ja sorry dat ik het zo zeg) om het zelf te leren? En hoeveel paarden eindigen bij de slager omdat ze zogenaamd 'onhandelbaar' zijn terwijl ieder paard in principe goedmoedig is van aard is? Dan denk ik, kan je beter OF goede begeleiding erbij zoeken OF het door een professioneel iemand laten doen.
Een voorbeeld: een leerling van mij vroeg ook aan me hoeveel het kostte als ik het zou doen. Nou dat was teveel geld hij had al M-dressuur gereden dus hij kon het zelf ook wel. Nu is hij een jaar verder en hij is nog steeds niet op het punt waar ik een maand over gedaan zou hebben. Niet dat het perse snel zou moeten gaan, maar ikke schrijft dat het alleen voor mij beter zou zijn omdat ik er geld aan zou verdienen. Een snel rekensommetje leert dat een paard, wil je het redelijk doen, aan huis ongeveer 100 tot 150 euro kost, dat kost in een jaar dus minimaal 1200 euro. Voor minder dan de helft kan je je paard een maandje in training zetten waar het, in alle rust, toch in een maand gebeurd is.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:33

wiseguy schreef:
En dat is dus ook precies het probleem wat ik bedoel: Mensen denken vaak dat als je het vaak oefent, dat het dan uiteindelijk ook wel lukt. Hoeveel paarden mag je verknoeien (ja sorry dat ik het zo zeg) om het zelf te leren? En hoeveel paarden eindigen bij de slager omdat ze zogenaamd 'onhandelbaar' zijn terwijl ieder paard in principe goedmoedig is van aard is? Dan denk ik, kan je beter OF goede begeleiding erbij zoeken OF het door een professioneel iemand laten doen.
Een voorbeeld: een leerling van mij vroeg ook aan me hoeveel het kostte als ik het zou doen. Nou dat was teveel geld hij had al M-dressuur gereden dus hij kon het zelf ook wel. Nu is hij een jaar verder en hij is nog steeds niet op het punt waar ik een maand over gedaan zou hebben. Niet dat het perse snel zou moeten gaan, maar ikke schrijft dat het alleen voor mij beter zou zijn omdat ik er geld aan zou verdienen. Een snel rekensommetje leert dat een paard, wil je het redelijk doen, aan huis ongeveer 100 tot 150 euro kost, dat kost in een jaar dus minimaal 1200 euro. Voor minder dan de helft kan je je paard een maandje in training zetten waar het, in alle rust, toch in een maand gebeurd is.

Jij mag het van mij best voor minder en in een maand doen, maar niet met mijn paard. Ik heb het ook niet zelf gedaan, maar begeleiding gezocht bij iemand waarvan ik WEET dat die voldoende inzicht heeft om niet alleen een paard netjes op te leiden, maar ook oog heeft voor mijn uiteindelijke gebruiksdoel en daar dus rekening mee houdt in alle stadia van de opleiding. Het heeft een reden waarom ik al ruim een jaar met hem bezig ben en er pas sinds drie maanden een beetje serieus op zit........
Zodra mijn paard netjes de basisgangen onder de ruiter kent, is hij GELIJK ook geschikt voor buitenritten; dat heeft hij namelijk nu al geleerd en zijn eerste rit-met-mens-erop in het bos heeft hij al gehad. Dat gaat jou niet lukken in een maand, zeker niet zonder verzet, en dat is dus wel wat IK wil.

wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:53

Citaat:
Dat gaat jou niet lukken in een maand, zeker niet zonder verzet, en dat is dus wel wat IK wil.

Sorry hoor maar nu klinkt het net alsof ik alles met dwang probeer te bereiken. Ik denk toch echt dat je dingen meer genuanceerd zou mogen uitspreken als je mij nog nooit met een paard heb zien werken. De paarden die ik hier heb gehad, daar is nog nooit iets met dwang mee gedaan en er gebeuren alleen dingen als het paard eraan toe is. Ik ga ervan uit met mijn maand dat het paard gewoon aan de hand mee kan lopen, dat hij al wat in zijn leven heeft gezien, en dat er misschien al wat licht longewerk mee gedaan is.
Na een maand kan ik dan inderdaad (met een ervaren paard mee) naar buiten, langs de dijk waar wat verkeer langskomt. Waar ik me zorgen om maak, is dat degene die dit topic geopend heeft, zelf een beetje gaat experimenteren terwijl er dus niet een ervaren iemand meekijkt. Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij ermee doet alleen je kan je afvragen of het verstandig is dat mensen dat doen.

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:14

ikke schreef:
wiseguy schreef:

Als je het nooit zelf doet, hoe wil je er dan ooit ervaring in krijgen?? Kijk dat jij liever hebt dat ze het bij jouw laten doen, zodat jij er ook wat aan kunt verdienen, dat snap ik best. Maar onder leiding van een ervaren iemand kun je het prima zelf doen.

Prima dat je het een keer zelf wil doen, maar dan toch met begeleiding????? Wie geeft jou het recht om een pony verkeerd in te rijden en daarmee een hoop ellende te bezorgen. Fouten zijn zo gemaakt. Vooral bij de eerste keer dit soort dingen willen doen. Veel mensen die het al vaak hebben gedaan, doen het nog steeds met begeleiding.

En ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit topic nogal vreemd in elkaar steekt.
Eerst gaat zij een pony inrijden, daarna met zijn tweeen, dan met zijn drieen, zij is er te groot voor, de anderen te zwaar.....

uhhhhhhhhh

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:29

wiseguy schreef:
Citaat:
Dat gaat jou niet lukken in een maand, zeker niet zonder verzet, en dat is dus wel wat IK wil.

Sorry hoor maar nu klinkt het net alsof ik alles met dwang probeer te bereiken. Ik denk toch echt dat je dingen meer genuanceerd zou mogen uitspreken als je mij nog nooit met een paard heb zien werken. De paarden die ik hier heb gehad, daar is nog nooit iets met dwang mee gedaan en er gebeuren alleen dingen als het paard eraan toe is. Ik ga ervan uit met mijn maand dat het paard gewoon aan de hand mee kan lopen, dat hij al wat in zijn leven heeft gezien, en dat er misschien al wat licht longewerk mee gedaan is.
Na een maand kan ik dan inderdaad (met een ervaren paard mee) naar buiten, langs de dijk waar wat verkeer langskomt. Waar ik me zorgen om maak, is dat degene die dit topic geopend heeft, zelf een beetje gaat experimenteren terwijl er dus niet een ervaren iemand meekijkt. Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij ermee doet alleen je kan je afvragen of het verstandig is dat mensen dat doen.

Nee, ik zeg niet dat jij alles met dwang doet, ik zeg alleen dat het met mijn paardje niet zou lukken zonder dwang, in de tijd die jij zegt nodig te hebben. Zelfs zoals je omschrijft te handelen, zou dat niet gelukt zijn met mijn paardje. Dat zegt niet dat jij het niet goed doet, dat zegt alleen dat het dus niet voor alle paarden werkt.

Je zorg is terecht en daar ga ik ook in mee. Ik dacht het ook zelf te kunnen, maar kwam er al vlot achter dat hij daarvoor voor mij een maatje te groot was. Ik heb toen begeleiding gezocht van iemand die begrijpt wat ik wil en doe met mijn paard en daar rekening mee houdt in de opleiding, zowel van mij als van mijn paard. Ik wil niet mijn paard wegbrengen en dan na twee maanden terugkrijgen "met alle knopjes erop" IK wil dat het paard leren, onder leiding van iemand die weet hoe zoiets werkt. Dan weet IK ook precies waarom de dingen zijn geleerd zoals ze zijn geleerd en heb ik er dus zelf OOK van geleerd.
Ook ik kan me geen trail and error traject veroorloven, ik heb geen kudde waar ik naar believen een paard uit kan trekken, maar ik wil wel weten waarom dingen op een bepaalde manier zouden moeten en welke gedachtengang daar achter zit en welk doel daarbij voor ogen is.
Ik ben een techneut en techneuten stellen maar één vraag: waarom?

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:46

waarom reageren jullie hier op? dit meisje gaat geen eigen paard in rijden hoor;) zoek op haar naam.. dan vind je n paar leuke penny verhale over haar!! ze heeft ook al 2 x haar naam verandert omdat ze half bokt op der nek kreeg maar goed..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:41

OMG --RT-P

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:50

_Diva_ schreef:
Nou je begint met longen met zadel en dan na een een maand of 1 a 2 kan je longen met een licht iemand erop en dan steeds ietsjes zwaarder.als die dat gewend is ga je longen met draven en daarna galop enz. en dan is een pony er klaar voor!

Ik zou iemand kiezen, die hem uitkan zitten.
Je kan er wel een licht iemand op zetten maar je hebt er niks aan als die er metteen weer afvalt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:30

Haal er een ervaren persoon bij.
Niet omdat jij het niet mag leren,maar omdat het dier nu dus al uit zichzelf naar jullie toe komt om snoepjes te halen.

Heel erg lief, maar absoluut niet de bedoeling.
Belonen met snoep?
Belonen met je stem, want als je er op zit kan je ook niet constant snoepjes naar binnen schuiven.

En eigenlijk is inrijden en beleren heel erg makkelijk als je nadenkt.
Bouw een band op met je paard (als je dus geen ervaring hebt) herken stemmingen, begin rustig en blijf eerlijk (dus niet de eerste keer longeren gelijk galoperen)

En ook zijn alle paarden verschillend, mijn haf voelde op een dag zo goed aan tijdens het longeren dat ik er zo zonder dat ze zadelmak was op ben gaan zitten en zo wegstapte, enkel en alleen op vertrouwen.
Mijn tink doe ik nu al 4 maanden over, hij vond het verschrikkelijk eng, was heel erg gespannen en heeft veel meer tijd nodig.
Andere haf zat er tussen in maar kon wel na 2 weken onder het zadel al naar buiten toe, dito voor mijn shet (die ik door een jonger meisje in heb laten rijden onder mijn begeleiding) en mijn eerste paard was al wel zadelmak en ben ik rustig aan alleen door naar haar te kijken en luisteren verder gaan beleren.

Ik begin soms met longeren, soms leer ik ze alleen maar wat longeren betekend (zoals met mijn haf) als ze goed op stemhulpen reageren leg ik er voorzicht een zadel op, stap wat door de bak,als dit goed gaat longeer ik verder en stop wat eerder.
Als ze helemaal ontspannen zijn met zadel en hoofdstel hang ik er overheen, bij de tink heb ik eerst 3 keer alleen gehangen omdat hij zo gespannen was, bij de andere was het hangen en gelijk zitten (ligt dus helemaal de reactie)
Bij de haf deed ik alledrie de gangen gelijk los in de bak, de tink blijft voorlopig nog even op zijn vertrouwde volte.
De shet is 2 keer gelongeerd en daarna los gegaan en de andere is na 10 minuten longeren los gegaan.

Het is zo verschillend maar 9 van de 10 keer als ze eenmaal doorhebben dat het goed is en jij leert hun geduldig en eerlijk wat je van ze verwacht gaat het ook gewoon goed.

Alleen heb je dus wel iemand nodig die jullie kan vertellen dat snoepjes niet werken en in 1 keer voluit gaan ook niet, en ook als je paard super braaf is moet je je aan je vantevoren bedachte grens houden, wil jij het dier vantevoren braaf laten stappen en hij doet dat stap je af en beloon je,de keer daarop ga je weer een stap verder.

vlieg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:52

Het zal vast al hierboven staan maar ik had geen zin om alles door te lezen.

Ik zelf gooi een paardje nooit los als het voor het eerst een zadel op heeft. Bang dat hij zou gaan rollen (niet echt prettig voor zowel zadel als paard) en als een dwaas "wegrent"voor dat enge ding op zijn rug.
Ik heb mijn paardje op dat moment liever in mn hand zodat ik m zelf gerust kan stellen.
Ik heb trouwens nog niet meegemaakt dat er een paard over de rooie ging doordat er een zadel op zn rug lag.
Tot nu toe staan ze bij mij altijd een beetje vreemd te kijken van "wat moet ik hier nou weer mee"....Zelfs mn hengstje (die trouwens absoluut geen problemen gaf met inrijden, kon drop springen en wegrijden bij wijze van).

Maargoed, zoals ik het dus tot nu toe gedaan heb:
Paard aan zadel laten snuffelen en daarna voorzichtig erop leggen.
Aansingelen, niet heel strak maar strak genoeg dat t bij een "sprongetje" niet scheef kan zakken.
Belonen, evt. snoepje.
Stukje gaan wandelen door het bos (of bak/erf als paard niet verkeersmak is).
Ik doe altijd alsof het zadel de normaalste zaak van de wereld is en besteed er dan ook geen aandacht aan, wandel gewoon een stukje alsof er niks op de rug ligt.
Als het paard een rare sprong maakt besteed ik daar ook geen aandacht aan.
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard want als het paard compleet door het lint gaat kun je dat natuurlijk moeilijk negeren, maar ik heb dat nog niet meegemaakt.

Dat wandelen doe ik nog een paar keer.

Wat longeren zonder hulpteugels e.d. te gerbruiken, alleen maar om te laten wennen aan een (klapperend) zadel)

Als ik denk dat het paard er klaar voor is stap ik erop.
(Wel zorgen dat het paard dat aankan, aangezien ik paarden liever met 4/5 jarige leeftijd inrijd en vaak al langere tijd heb gelongeerd ga ik ervan uit dat dat geen probleem is).
Ik ben zelf niet zo voor het "hangen", ik zit er liever op als hij gek begint te doen dan dat ik er "aan" hang.
Meestal sla ik het gedeelte erop zitten aan de longe over omdat ik in principe vaak alleen ben.
Als ik het echt niet vertrouw zou ik er wel iemand bij zoeken die even kan helpen maar ik weet ook niet of ik er dan zo snel op zou stappen, ik vind het heel belangrijk dat er voor/tijdens het inrijden wederzijds vertrouwen is, anders kom je niet ver.

Ik stap dan een paar rondjes, nog een drafje en dat was het wel weer, volgende keer weer verder.

GOED BELONEN!