belonen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:19

Meestal met mijn stem en na een drafje of gallopje als we een overgang na de stap hebben gemaakt even een klopje op zijn hals.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:22

Meestal even een klein kriebeltje bij zijn schoft en als ik mijn handen vol heb omdat het paard bv. in drukke bui is meestal met stem..

regine

Re: belonen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:25

Ik aai met mijn binnen hand over de hals, en als ik dan weer mijn handen 'normaal' hou is er niks aan de hand. Juist als het goed gaat en ze fijn nageeflijk zijn kun je prima een aai over de hals geven zonder het contact te verliezen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:52

Ik geef ook wel eens een schouderklopje.. vaak doe ik het ook met mijn stem. Dan gaan z'n oortjes naar voren en heeft zie zoiets van: Yes ik doe het goed :D
als ik hem een schouderklopje geef onder het rijden, houd ik mijn buitenteugel strak. Dan blijft hij nagefelijk. Met je binnen teugel kan je dan een schouderklopje gegeven, zonder dat je hem weer kwijt bent.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:14

Ik zeg vaak even "braaaaf" oid en geef hem ook wel vaak even een aai met mijn binnenhand. Vind dat niet storend.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:58

Hay,

Ik heb dat ook hoor, ik leer gewoon mijn paard aan, dat als ik lief met mijn stem ben, dat ze het goed doet. En ze weet ook heus wel wanneer ze het fout doet! Je instructeur heeft gelijk in dit geval vind ik. Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar ik was opeens helemaal het contact kwijt, dan was het ook weer moeilijk om het op te pakken. Soms geef ik d'r even een aai over de manen als ik mijn teugel iets naar voren doe, raak ik het contact ook niet zo snel kwijt en weet ze dat ze het goed doet.

Succes!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:44

Wat ik altijd doe bij mijn pony is heel snel een aaitje met mn binnenhand geven. Mn pony is daar nu heel erg aan gewend en je ziet zn oortjes elke keer naar voren schieten.
Helpt heel goed!
Wat ook helpt als je écht iets moeilijks hebt bereikt, gewoon stoppen met werken(het liefst stoppen met rijden) Werkt écht als beloning.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:21

Ik denk gewoon eerst met je stem inderdaad ja en na de les of gewoon rijden flink belonen met klopjes

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:21

, met het rijden doe ik het met mijn stem dat moet ook van mn instucteur en na de les gewoon een klopje..
Maar soms doe ik het ook na een oefening .

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:20

ik geef haar een klopje of zeg met mijn stem bijv. braaf of goedzo,netjes enzoo

Aide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:30

Je paard laten wennen aan een beloning op je stem kan in veel situaties handig zijn. Bijvoorbeeld tijdens een buitenrit of tijdens je dressuuroefeningen, dan hoef je de teugels niet los te laten en/of je krijgt net dat beetje extra.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:06

bij het springen belooon ik em wel vaak; als hij bijvoorbeeld een lastige sprong heeft gemaakt zonder protest.

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:28

Heel overdreven met mijn stem..
Met springen vaker met een klopje...
Maar normaal echt zo.. ´´BRAAF VENTJE GOED ZO MANNETJE GA MAAR DOOR SUUUPPERRR JIVIEJ!!´´

Sabine_Jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:23

Ik denk dat je het tijdens de oefening met de stem moet doen, maar na de oefening kun je denk ik best wel een klopje geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:24

OMG --> RT-P

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:28

Tijdens de oefening met stem of door teugel te geven, dat vinden veel paarden een fijne belong en na het rijden hem gewoon plat knuffelen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:34

Ik beloon met mijn stem, en geef hem als hij echt erg braaf is een flinke aai over zijn hals met mijn binnenhand. Contact hoor je dan in principe niet te verliezen hoor?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:48

Ik beloon mijn (vz)paard ook met mijn stem ("Goed hoor meisje", "Braaaaaaaf"), omdat ze dat gewend is. Bij het stappen tussendoor en uitstappen krijgt ze wel een grote aai over haar hals.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:40

Ik praat heel veel tegen mijn paard tijdens het rijden. Dus braaaaf en goed zo ( en pas op, denk eraan...) Mijn paard is hier erg gevoelig op.

Verder probeer ik vaak even mijn mijn vingers over haar hals te kriebelen als het goed gaat.

Als ik haar echt heel braaf vind, dan beloon ik haar door even hard te galoperen tussendoor of lekker met lange teugels een rondje te maken en dan uitgebreid te belonen op haar hals. Vooral uitgaloperen met lange teugel is haar favourite.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:17

Ik beloon ook heel veel met mijn stem:
"Jaaaaa, DAT bedoel ik Wilfried,goed zoooooo" en een aai over de hals hoort er ook bij.
Mijn paarden reageren heel gevoelig op de stem. Indien ze erg aan het drammen zijn, is van mij "DOE NOU EENS EVEN HEEL ERG SNEL NORMAAL!" al voldoende.
Belonen doe ik ook als ik met de paarden aan de losse teugel draaf, een klopje op de hals is voldoende.
De ultieme beloning komt aan het einde, na het afzadelen: wortel!

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:18

Als hij iets fout doet, dan reageer je meestal met een strenge stem, of geef je hem een tikje.
Als hij iets goed doet, dan reageer je met een "leuke, vrolijke" stem, en geef je een klopje op zijn hals.
Maar als je geen klopje op zijn hals kan geven, laat dan de binnenteugel wat losser, dat zien paarden meestal ook als beloning.
Wil je je teugel niet losser doen, geef dan een kriebel met je pink bij zijn schoft. Maar je kan ook gewoon heel overdreven doen met je stem; GOED ZOOO! JAA BRAAF HOOR! JUISTT! NETJESSS!

Als een paard iets fout doet, wordt het altijd gestraft, maar als een paard iets goed doet, wordt het meestal niet beloont.

Als je paard netjes loopt en gehoorzaam is en gewoon de hoefslag volgt, geef je hem al een complimentje met je stem. Niet alleen als hij iets "speciaals" doet (zoals wijken etc.)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:00

Ja zo verlies je wel contact met je paard doordat je geen aanleuning meer hebt op beide teugels. Beloningen met je stem zou dan veel beter gaan. Hierbij kun je je aandacht goed bij je paard houden.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:04

Ja, maar het is wel een lekkere beloning voor het paard. Als je dan hard hebt gewerkt, dan verdient je paard wel even een lossere teugel. Maar ik zei ook; als je je teugel niet losser wilt doen, dus als je dan bezig bent met een moeilijke oefening, dan moet je het niet doen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:03

ik praat nooit op mijn paard, alleen in een hecktische situatie, tis geen thee uurtje.. Wat ik wel doe is onder een oefening klakken, zodat de tackt onder een oefening erin blijft, een oefening die mijn paard moeilijk vind, train ik doormiddel van 5 passen opzei klik klik klik klik klik, klopje of een aai over de hals, dan rij ik uiteraard weer recht uit, zo bouw ik het op naar tien, en noem maar op.

Maastricht17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:54

Sommige mensen hebben tijdens het rijden hele conversaties met hun paard
Maar ik niet hoor, mss een hele enkele keer.
Ik denk dat je je paard op vele manieren kan belonen, en dat ligt heel erg aan het paard en de mate van africhting. Zoals navidad al zei, het 'ordinaire' klopje waarbij je meteen beloont voor wat hij gedaan heeft. Als jouw instructrice vind dat daarmee het contact verloren gaat, dan ga ik me afvragen hoe vaak jij hem dan een klopje geeft
Verder zien mensen vaak niet dat je belonen ook in een breder perspectief kan zien, denk daarbij aan het voorwaarts neerwaarts rijden na een moeilijke oefening (even de druk eraf), maar ook stoppen met het trainen van een bepaalde oefening zodra hij het goed/beter doet. Of gewoon simpelweg stoppen met rijden zodra je tevreden bent.