ik weet niet meer wat ik met mn paard aan moet!!!! help.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:34

Hoop dat het allemaal ene beetje goed komt, misschien is het toch iets in haar rug of mond.. IK heb er eigenlijk ook gene verstand van..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:24

Allereerst zou ik haar tanden laten nakijken. Ik denk niet dat dit namelijk iets met haar rug te maken heeft, want dan zou ze dit meteen doen als je erop ging zitten of bij een bepaalde gang of overgang.
Is hier een kleine onderhoudsbeurt aan gedaan (eigenlijk moet dit jaarlijks, dus als dit niet is gebeurd, weet je dat je dit voortaan echt moet doen) gaat het er daarna om dat je je Hafje in de bak goed aan het werk zet. Rijdt geen enkel rondje hetzelfde en rijd veel figuren, overgangen e.d. Maak ze ook goed 'aan het been'. Dat wil zeggen: lichte kuitdruk = gelijk voorwaarts. Verder is gehoorzaamheid voor het terugkomen ook heel belangrijk. Gebruik je zit en een ophouding met je handen. Zit ze dan niet binnen 3 passen in stap, dan is ze dus niet gehoorzaam aan je hulpen. Hierbij maakt het trouwens niets uit hoe haar hoofdhouding is. Die komt vanzelf wel als ze goed aan de hulpen staat. Kortom ga met dit paardje verschrikkelijk hard aan de basis werken met een instructeur. Dit wil trouwens allemaal niet zeggen dat je niet meer op buitenrit kan. Juist wel! Maar vraag dan op buitenrit dezelfde gehoorzaamheid en cros niet zomaar in de rondte met een halflang teugeltje. Al zou ik zelf jouw pony zijn, dan zou ik ook denken als we in de bak komen: AMMEHOELA, doe het lekker zelf!
Als je echt te bang bent om zelf in de bak weer aan de slag te gaan, moet je het even aan iemand anders overlaten. Een ervaren iemand die jouw pony even op zijn plek kan zetten en aan de gehoorzaamheid werkt. Als jij dan hetzelfde op buitenrit doet, komt het denk ik wel goed met jullie. Ik zou het absoluut nog niet opgeven!

Edit: Owja ik vergeet wat --> bij alles wat wel goed gaat belonen! En natuurlijk super consequent blijven. Ho = ho en Been = weg

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:42

Indd even controleren of alles goed zit.
Als jou het echt neit zelf gaat lukken zou ik de hulp van iemand die er veel verstand van inschakelen(nu wil ik niet zeggen dat jij geen verstand van paarden hbet hoor ).
En eventueel opnieuw LATEN inrijde?

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:51

opnieuw laten inrijden kan dat nog? ze is 9. had het er vandaag nog met iemand over en die denkt dat het gewoon een patroon is waar we zijn ingekomen, en dat ik idd hulp nodig heb om daar uit te komen. maar dat wist ik zelf al

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:55

neetje86 schreef:
ja das makkelijker gezed als gedaan... vooral als je gewoon bang bent! ik weet als ik ga rijden in de bak dat ik toch wel in het zand beland. dus ja ik moet ook wat aan mn instelling doen denk ik en zelf niet gelijk mn pony overal de schuld van geven

Goede begeleiding nemen en voorlopig even niet naar buiten.. Ik las in je profiel dat je lekker van crossen hield en dit is denk ik ook een grote reden waarom je pony zo doet, zij mag iets niet in de bak wat ze buiten wel mag.. Ja en dan zal ze alle mogelijke manieren verzinnen om het wel te mogen, ze weet nu dat ze je er dondersgoed van haar rug afkrijgt.. En dat je misschien bang bent, daarom goede hulp zoeken, die jouw over je angst kan helpen en je pony weer in het gareel te stoppen

Palma_Dees

Re: ik weet niet meer wat ik met mn paard aan moet!!!! help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:24

oefenen oefenen oefenen, ik heb 3 jaar alleen buiten gehobbelt met mijn haflinger en een jaar geleden ook ineens in de bak.,
Mevrouw vond dit dus helemaal niet leuk maar na veel oefenen en goede lessen ging het steeds beter

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:36

neetje86 schreef:
heb wel les maar haalt niet veel uit t is meer als ik alleen in de bak ben.

Hoe rijd je dan les?Rijd je les in de manege?Ik zou er voor kiezen om priveles te rijden in de bak waar je nu ook altijd rijd en dan alleen.Ik denk dat je er zelf niet meer uitkomt omdat je iets bang bent geworden je gaat dan al zo anders op je pony zitten dat je pony gelijk denk oh hemel wat gaat er nu weer gebeuren.Je pony word dus wat zenuwachtig en daar word jouw angst nog meer door versterkt en zo kom je dus in een spiraal naar beneden terecht.kan helemaal opgelost worden maar ik zou er wel hulp bij halen want zo komt het niet goed denk ik.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:04

Ik heb ook even in een ander topic van je gekeken en volgens mij zag ik dat je op een westernzadel reed?Het zou zomaar eens kunnen dat dat niet lekker ligt op je pony,zeker als je er in de bak dressuur mee rijd.Of was dat toevallig?

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 21:54

neej was geen western dat is het zadel van een vriendin een boomloos zadel die ik een keer uit ging proberen!!! ik rij altijd met een vzh zadel. heb even met iemand overlegt en ga dr nu met (hele losse) tieleman rijden. kijken hoe ze daar op reageert!

edit: dit niet omdat ze dan mooi rond loopt zeker niet. maar omdat ze dan dr kop niet in de lucht kan gooien enzo spaning op gaat bouwen.
Laatst bijgewerkt door neetje86 op 25-04-06 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacqueline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:03

Soms zou je willen dat ze konden praten zodat je weer iets dichter bij een oplossing bent.

Succes

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:16

nou dat zou idd heel makkelijk zijn!!!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:00

Een Thiedeman zorgt er wel voor dat je der kopje niet omhoog kan trekken als ze gaat bokken. Ìk weet dus niet of dat wel zo verstandig is. Ik zou gewoon een martingaaltje pakken als je vind dat ze met der neus in de lucht loopt. Als ze dit doen is dat trouwens een teken dat je der óf niet voorwaarts hebt óf dat ze niet aan het been is óf een combinatie van beiden. Kortom houd der met alle macht voorwaarts en oefen op het voor het been worden zoals ik hierboven al heb beschreven. Eigenlijk los je met hulpteugels niets op...

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:16

Misschien buiten iets meer dressuurmatig proberen te rijden? Het is zomaar een idee .. Dat je op de ruiterpaden(ik weet niet hoe/waar jij buiten rijd?) ook stelling gaat vragen en haar in jouw tempo laat lopen ipv alleen maar crossen.
Ik heb dit probleem (in meer ernstige vorm) ook gehad, maar dat kwam omdat de pony in een duister verleden heel erg hoefbevangen was geweest. Maar zij bokte/stijgerde ook buiten, overal gewoon..
Succes!

astrea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:55

Eigenlijk is alles al gezegd/geschreven. Vergeet niet dat angst een slecht uitgangspunt is, soms is het nuttig om eens een ander te laten rijden die misschien net iets meer in zijn/haar mars heeft en minder bang is. Vind een martigaal een beter oplossing dan een thiedeman maar dat is persoonlijk ook met een slof heb je net iets meer te vertellen. Maar wat voor hulpteugel je ook gebruikt altijd onder begeleiding en zeker weten dat het paardje lichaamlijk echt gezond is. Voorzichtig en succes.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:15

Heb dit topic van begin af aan gevolgd. Wat mij verbaast is dat er nu, 20 dagen later, schijnbaar nog geen dierenarts is geweest om hem na te kijken.
Denk dat dat toch een randvoorwaarde is hoor; je paard moet gezond zijn!!

Succes

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:29

Ik denk dat je eerst alle medische dingen moet uitsluiten. Misschien een steopaat erbij halen, soms vinden ze dingen waarvan je totaal niet verwacht had dat je paard ze had.
Misschien vind ze buigen erg moeilijk of misschien wel iets heel anders.
ik denk niet dat het aan d'r tanden ligt, want dan zou ze het buiten denk ik ook wel doen, dit wil niet zeggen dat je het niet hoeft te controleren

Eens een andere instrutrice erbij nemen kan ook helpen, soms ziet zij dingen die jezelf of en ander helemaal niet ziet
ik zou niet voor een hulpteugel gaan, wat je wel kan doen als ze voor de rst gezond blijkt te zijn is proberen haar hoofd omhoog te houden. Zodra je merkt dat ze gaat bokken trek je haar hoofd omhoog. Zo kan ze namelijk niet goed bokken, want daarvoor moet je nl je hoofd naar beneden doen. Je moet hier consequent in zijn!!! als er echt niets is gewoon een mep verkopen als ze toch bokt, maar als je eraf valt, ruztig blijven en niet boos op haar worden, want dit kan een reden zijn om je niet meer te vertrouwen. ik merk dit bij mijn eigen paard, als ik erop zit en ik geef hem een mep is ie gepikeerd, maar houdt hij wel op...Als ik erafval en hij merkt dat ik boos ben wordt hij bang en is een stukje vertrouwen weg.

Heel veel succes!!!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:43

Ik heb (bijna) hetzelfde meegemaakt, maar dan met mijn toen nog jonge tinkermerrie. Elke keer als ik haar wou laten aanspringen in galop, bokte ze zo hoog en zo plotseling dat ik er één keer zo hard ben afgevallen.... Ik heb ongeveer 8 weken rondgestrompeld met een gekneusde rug en met de angst om er weer op te klimmen. Ze is echt helemaal gezond en goed tuig, maar ze maakte er toen echt een spelletje van.

Ik ben nog steeds blij dat ik haar verder heb laten inrijden door iemand die het wel voor me wou doen, en wist hoe ze het aan moest pakken (peeri hier op bokt). En de eerste keer met haar galopperen zonder te bokken was echt geweldig! Eenmaal weer thuis ging het weer fout, maar ik werd op de één of andere manier zo kwaad op haar, dat ik wel leerde hoe ik haar aan moest pakken. Terwijl ze bokte trok ik snel haar hoofd omhoog en gaf haar een tik met de zweep erachteraan (wat ik eerder echt niet durfte). Het had tijdelijk geholpen totdat ze weer ging bokken, en ik ben ontzettend uit mn slof geschoten . Ik heb haar wel een paar tikken met de zweep gegeven na het bokken en vanaf toen ging het opeens hartstikke goed! Nu heel af en toe geeft ze nog een bokje maar dat is niet meer uit spelenderwijze en lang niet zo hoog meer.

Hulp van iemand kan echt je "redding" zijn. Bij mij in ieder geval wel, en ik vertrouw mn merrie nu helemaal, ik stap er nu ook zo zonder zadel op wat ik eerder nooit gedurft heb.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:57

ik weet dat heel veel mesne het hebben afgeraden maar ik heb net met hulpteugel gereden. nu krijg ik vast hele boze reacties maar lees eerst dit even: ze was veel rustiger omdat ze meer met mij bezig was en niet met alles om dr heen behalve met mij! ik had m echt heel los gedaan hoor maar ze liep echt veel rustiger dan gister. toen lag ik er weer naast. dus misschien is dit toch wel wat. ik weet t niet t werkt voor nu iig wel even. ik ga zaterdag een week op vakantie en daarna zie ik wel of dit effect blijft houden en wat koen (nieuwe instructeur er van vind).

edit: ik moet natuurlijk wel net zo eigenwijs als mn haflinger blijven

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:12

Als het maar de goede kant op gaat
Maar toch raad ik je aan er eens een osteopaat o.i.d. bij te halen

*tsja...als jezelf niet eigenwijs bent, wat moet je dan met een haflinger *

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:34

of je moet zorgen dat ze haar hoofd niet naar beneden doet.. en je kan ook kijken of haar niets met de tanden mankeert. Succes verder

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:16

ok ik ben terug van vakantie... gisteren teruggekomen (half 9 thuis, 9uur op stal naturlijk). suska heel blij me te zien kwam als een gek naar me toe rennen in de wei. normaal is het hinnek 5passen in mijn richting veder eten als ik 5 passen verwijdert ben loopt ze de rest naar me toe. maar ik dacht dus vanmorgen paarden staan dag en nacht buiten, t is warm, ze is blij me te zien, ga eerst uitgebreid poetsen enz. dan zal ze wel rustig zijn. nou niet dus!!!!!!!!! stappen druk, draven nog drukker, gallop maar niet aan begonnen. en nog even een drafje en daar lag ik weer in het zand te happen morgen om 6uur heb ik les ben zenuwachtig wil je niet weten. dat gaat ze natuurlijk voelen en ga ik er weer naast liggen. ik had zo gehoopt dat ze nu normaal zou zijn dat een weekje op de wei haar goed had gedaan dat ze me lang niet gezien had en daarom en keer voor me wou werken. maar nee kan wel blijven janken maar ja heb ik ook niks aan natuurlijk maar t is niet leuk meer!!!! was t een tijdje al niet maar ik voel mezelf het nu ook gewoon opgeven. de zenuwen als ik er op moet rijden worden echt te groot het idee dat ik er morgen weer op moet dat ik les ga hebben dat ze dus waarschijnlijk aangepakt moet worden en dat ik dus weer in het zand eindig!!! het is een vizieuze circel en ik kom er niet uit!!!!!!! vraag me af is dit alles waard bedoel een pony kost zoveel tijd en geld en als het dan zo gaat. weet ook wel dat jullie hier niks aan hebben maar moet gewoon even mn hart luchten. morgen deze tijd zit ik er weer op (of lig ik ernaast) en heb nu al buikpijn is echt niet normaal meer dit. ik weet t gewoon echt echt echt niet meer

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:26

Ja maar hier ga je alweer de fout in!Je bent net terug van vakantie,paard heeft dus een week niets gedaan en dan meteen er weer op????Dat is niet erg slim !Ga eerst longeren en zeker geen les als je paard een dikke week niets heeft gedaan!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:48

Ben het met Aerdenhout eens. Als ik mijn paard een week op de wei zet en dan meteen ga rijden weet ik ook zeker dat ik er binnen 5 minuten van af donder. Longeer haar morgen voor de les eens 20 minuutjes en ga dan zo ontspannen mogelijk rijden.... Succes.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:20

Helemaal mee eens, als je er nog niet op durft, laat je paardje dan in ieder geval wel even goed sjouwen aan de longe! Ik weet niet hoe vaak je rijdt, maar misschien moet je vaker gaan rijden, heeft je pony te veel energie. Voordat je er op stapt, eerst even goed longeren, dan kan de energie er uit. Kijk ook eens kritisch naar je voer! Mijn paard wordt een draak als ze haver krijgt, dan gaat ze ook ineens bokken en gek doen, terwijl ze normaal heel braaf is. Zorg dat je niet "tegen" je voer moet rijden.

En met rijden goed bezig houden, niet veel rechte stukken rijden, maar voltes, gebroken lijnen, slangenvoltes, lekker doordraaien, dan gaat ie vanzelf beter op je letten en beter naar je luisteren. Echt heel veel draaien, dan wordt bokken ook weer moeilijker. Misschien een keertje balkjes draven (wordt bokken ook erg moeilijk). Veel schakelen van stap naar draf, dit geeft jou meer controle en dat is goed voor je zelfvertrouwen!

En als het niets lichamelijks is, dan moet je hem stevig voorwaarts drijven als ie weer gaat bokken. Schop em maar een keer goed naar voren, klinkt grof, maar dat is de enige manier om te zorgen dat het bokken stopt. Desnoods ga je in galop, zelf kan ik een bok in galop makkelijker uitzitten dan in draf. Weet niet hoe dat bij jou is?

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:30

ja had dr misschien ook moeten longeren idd. maar ik krijg t idee dat ze er alleen maar drukker van wordt. ze vind het vreselijk en draait continu om zweep erbij helpt niet. maar ga t morgen voor mn les idd maar even proberen. ik denk niet dat t aan t voer ligt. nu ze op wei staat krijgt ze alleen extra ruw voer (hooi of kuil) en als ze op stal staat krijgt ze 3x pd een kwart kilo is volgens mij echt niet veel. en heel af en toe een handje musli als ze erg dr best heeft gedaan maar de laatste tijd heeft ze dat niet meer gehad.