2 km op hol wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:49

Ik denk dat ze je behoorlijk in de maling neemt.Het is natuurlijk wel zo dat een paard een kuddedier is en liever met zn 2en loopt dan alleen.Bij sommigen is dat instinct nu eenkeer beter ontwikkeld dan bij anderen.Een scherper bit voor de controle lijkt mij niet onverstandig.Wie niet luisteren wil....

willemijn143

Re: 2 km op hol wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:44

haha heb er ook eentje die nog wel eens wil rennen, als er echt geen houden aan is, teugels zo dicht bij de mond zeg maar vastpakken en het hoofd 'omtrekken' zodat hij een bocht draait en wel moet stoppen..

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:41

Ik ken een trucje maar beloof me dat je deze alleen gebruikt bij een snelnaderende boom (want die zijn best hard) en een drukke weg!!!! ze noemen het ook wel de belgische stop.
Je kruist je teugels, dus als het ware je handen over elkaar. Dan trek je het bit (als het ware) om in de mond van het paard en staat deze gelijk stil. het is het zelfde als je een auto plotseling op de handrem zet. maar wel beloven dit alleen in echte noodgevallen te doen als je alles al hebt geprobeerd!!

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:34

Heb je ondertussen al een tactiek bedacht? Ben wel benieuwd.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:38

Sizzle schreef:
Over het achteruitlopen: komt vaak voor... Paarden weten dat je dan weinig kan doen. Het beste werkt het meestal als je dan confortabel achterover gaat zitten (voorkomt stijgeren in fase 2) en wacht tot ze stopt (desnoods een kilometer lang) vervolgens leg je je been eraan en laat je haar nog zeker twintig passen achteruit lopen. Meestal hoef je dit maar een paar keer te doen want paarden hebben eigenlijk een hekel aan achteruit lopen (dat is gevaarlijk in het wild, je ziet niet waar je loopt of wat eraan komt). BLIJF achterover zitten anders zal ze wellicht gaan stijgeren en oja, omkeren wordt niet toegestaan.

Die van mij liep dus achteruit de sloot in, wat ik ook deed....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:49

zammetje schreef:
Die van mij liep dus achteruit de sloot in, wat ik ook deed....

Ai, z'n ellendeling heb ik vroeger ook gereden, die ging de sloot in en als ik niets deed stond ie gewoon te genieten van z'n overwinning en als ik mijn been eraanlegde dreigde hij met achteroverklappen. Ik had de keuze tussen een kant van de weg met een diepe stijle sloot en de andere kant van de weg met een ondiepe greppel met weinig water. Aan die kant ging ik dan rijden en trok 'm daar gewoon zelf in zodat de lol eraf ging. De stijle kant heb ik voor de rest van de tijd vermeden want dat was echt levensgevaarlijk. (moet hierbij ook even vermelden dat dit paard ook op stal levensgevaarlijk kon zijn, je aanviel in de wei, op z'n achterbenen op je af kwam met longeren en je been plette tegen het hek als hij geen zin meer had om te werken, dan moest er echt iemend met de longeerzweep erachteraan om hem te overtuigen).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:48

oke onze vooruitgang:

Ik heb een pessoabitje gekocht. een enkelgebroken met rubber en 3 ringen. Daarbij heb ik een rode teugel gekocht die ik aan de onderste ring heb bevestigd. Echt een noodrem dus.

Ik heb eerst in de wei even uitgetest hoeveel druk ik moest hebben voordat ik een reactie kreeg en dat was vrij weinig. Weet een plekje in de wei waarbij ze weleens wat -hard-terug-naar-de-uitgang-kuren vertoont en het daar dus voorzichtig uitgeprobeerd.

Dat ging prima, had haar vrij vlot weer terug. Daarna heeft ze een paar dagen stil gestaan dus ik ben in de wei nog even lekker met haar aan het werk geweest. Daar was ze zo ontzettend braaf dat ik mijn vader gevraagd heb om een klein rondje om te gaan. Ook dat verliep perfect.

Volgende dag weer helemaal alleen de vaste route gedaan. Niks geen probleem.

Zondag heb ik haar naar mijn oma gereden. Daarvandaan wil ze vaak niet weg en het daarheen rijden is dus ook een race als het aan haar ligt. Normaal gesproken moet ik ruim van te voren mijn teugels inkorten en haar flink inhouden. Nu hebben we tot aan het huis van de buren (ong. 250m van mijn oma af) met een normale teugellengte gereden. Daarna werd ze wat dribbeliger en gespannener dus de teugel maar wat korter gepakt. Dat ging perfect en halverwege het zandpad heb ik toch die rode er maar bij gepakt. Ik had het wel kunnen redden op de gewone teugel maar de rode kostte een hoop minder kracht met een beter resultaat.

Ze is me in de periode dat ik met pessoa rij 2x in de achteruit gegaan, maar ze was ook een beetje angstig. Beide keren waren we net aan de andere kant van de regionale weg en dan kun je niet veilig ruzie gaan staan maken dus ben ik afgestapt en even verder er weer opgeklommen.

Het gaat dus erg goed op het moment. Toch ben ik blij dat ik de pessoa er nu in heb hangen want het geeft ook voor jezelf een beetje meer vertrouwen dat je nog wat in te brengen hebt, helemaal na het incident waarmee ik dit topic startte.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:05

Dat is echt heel fijn voor je!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:50

Citaat:
2km op hol wat te doen

Wachten?

Misschien kun je hulp vragen van iemand die daar veel ervaring mee heeft. Het lijkt mij niet zo prettig als je pony zo lang aan het rennen gaat.

Heel veel succes ermee!

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:52

O! Ik lees net dat het al beter gaat. Wat fijn voor je zeg. Nou veel buitenrij plezier!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:25

Fijn dat het beter gaat!