Weglopen als ik erop wil,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:30

Bedankt allemaal voor de tips,

Ik ga ze vandaag proberen, ik ga hem aan een muur vastzetten en dan opstappen.
dat heel veel oefenen, en dan kijken of het in de bak ook lukt.

Dat met een teugel heel erg strak houden ga ik ook eens proberen!

Groetjes Petrarca,

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:33

succes

ben je niet bang als je haar vast zet dat ze dan alles kapot trekt als ze gaat hangen?

hoop dat er iets tussen zit wat helpt voor je

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:46

Ik ga het vastzetten maar uitproberen (het is inderdaad niet de beste manier)
ik hoop dat hij niet alles kapot gaat trekken :S
en anders heb ik gelukkig (dankzij jullie) nog een heleboel alternatieven die ik ook graag uit wil gaan proberen.

bedankt voor je reactie,
vr. gr. Petrarca

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:14

suc6 en laat ff weten hoe het gegaan is

MarRic

Re: Weglopen als ik erop wil,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:23

Het is gelukt

Gisteren zijn we begonnen,:
* Een mevrouw wiens paard dat ook deed en er veel ervaring meer heeft
* Haar vriend (voor de nodige mankracht )
* ik

Om het hele gebeuren in stappen te verdelen:
- Eerst hebben we een rondje door de bak gelopen, met om de paar meter stilstaan op het HO en druk aan de teugels en het touw wat door de bitstukken heen was bevestigd.
- Toen zou ik gaan opstappen, haar vriend stond voor m'n paard en zij stond naast hem,
Voor het opstappen beloont en vetrouwen toegesproken, na even kregen we hem stil en kon ik opstappen.
Toen ik zat begon hij na 1/2 sec. te draaien, ik had net mijn andere voet in de beugel, omdat die meneer m'n paard vast had kon hij niet weg - alleen steigerde hij, hoog!
Toen ben ik eraf gevallen/gegleden.
- Toen hebben we het 'touw' om zijn neus en door de bitstukken heen gedaan en weer een paar rondjes door de bak gelopen, toen lukte het om hem stil te laten staan en hem te laten wachten totdat ik verder wou.
- toen dat goed ging hebben we dat touw weer om zijn neus weggehaald en het alleen door de bitstukken bevestigd.
we zijn weer gaan lopen door de bak en wonder-boven-wonder bleef hij gewoon staan wanneer ik wilde en wachtte totdat ik verder wou.
- toen hebben we het hele touw weg gehaald en had ik alleen nog de teugels, en weer lukte het

- Toen zijn we weer naar het midden van de bak gegaan, en die mevrouw ging er even op.
Weer draaide hij weg enz, maar dat steigeren liet hij achterwege en na even stond hij stil en gingen ze stappen, ze heeft een paar rondjes gelopen, die meneer liep er nog wel naast met het touw door de bitstukken heen want m'n paard zou zo wegschieten als hij de kans kreeg.
- Daarna ging ik erop, en nog een wonder: hij bleef staan, veel beloont natuurlijk en daarna zijn we gaan stappen, veel ophoudingen gemaakt enzovoorts, na even liep die meneer steeds verder weg en deed niks meer, ook het draven ging goed.
- Toen ben ik afgestapt - belonen enz. - opgestapt - belonen enz. en dat wel 4 x achter elkaar en hij bleef alle 4 keer gewoon staan!!

Vandaag, was die mevrouw er weer bij, maar ik kon zo opstappen en m'n paard bleef gewoon staan!
en: Hij is jarig vandaag , dit was vast zijn verjaardagspresent aan mij
Vanmiddag krijgt hij er natuurlijk wel een lekkere taart voor terug.

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
vr. gr. Petrarca

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:17

gaaf joh, dat ie zo braaf is. Ben echt blij voor je dat het zo goed gaat. Is ook heel goed voor je zelfvertrouwen en voor de band met je paard. Je hebt je probleem toch maar mooi opgelost.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:28

Onze jonge merrie wilde gisteren ook niet blijven staan, ik heb haar elke keer weer terug op haar plek gezet net zo lang tot ze bleef staan. Heb daar zo'n hekel aan als ze weg lopen tijdens het opstappen

Gelukkig is het je nu gelukt, maar blijf er heel consequent in anders ben je straks weer terug bij af!

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:53

Aurora3 schreef:
:D gaaf joh, dat ie zo braaf is. Ben echt blij voor je dat het zo goed gaat. Is ook heel goed voor je zelfvertrouwen en voor de band met je paard. Je hebt je probleem toch maar mooi opgelost.

Bedankt voor je reactie
Het gaat nu echt heel erg lekker, mede dankzij jullie!

@ MISTRAL94 : bedankt voor je reactie, gelukkig dat het bij jou ook goed gaat nu.

vr. gr. Petrarca

S_a_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:15

ik zou juist zeggen, hou je buitenteugel strak. als hij al wil gaan lopen als je wil beginnen met opstappen zou ik hem de andere kant opduwen als dat hij wil gaan. laat hem nooit een rondje lopen want dan wordt het alleen maar erger. zet hem juist de kant op die hij niet op draait, dan is het zo over.
Blijft desnoods eerst even hangen in je zadel voordat je opstapt.

Ceasar2015

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:04

met zn hoofd in een hoek zetten teugels goed op maat buitenteugel strakker dan de binnen teugel.

Feetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:06

En als je de teugels nou gewoon eens helemaal loslaat?

Mijn paard wilde ook niet stil blijven staan met opstijgen, hij draaide rondjes, schoot naar voren, liep naar achter, en het hield maar niet op.
Ik pak nu altijd de teugels bij het gespje vast, zodat ze in een boogje hangen en er is NIKS aan de hand.
Ik kan zo opstappen en hij blijft braaf staan..

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:30

Ha, dat ga ik ook eens proberen.. opstappen met lange teugel.
Want m'n paard flikt het me weer hoor! (weglopen)

gr. Petrarca

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:54

ooh het is zo irritant als je paard het doet
mijn pony deed het ook. dus ik steeds weer afstijgen terug zetten en opnieuw.
aan het begin was ik echt een half uur bezig voordat ik er eindelijk echt opzat.
je moet echt consecuent blijven. dat is wel moeilijk want soms als je een buitenritje gaat maken met andere is het natuurlijk vervelend als die op jou moeten wachten. maar het gaat al steeds beter.
ik zorg er nu ook voor dat alles, beugels singel alles al goed is voor ik de bak inben. zodat ik het voor haar ook wat vermakkelijk

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:47

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:17

Ik verras haar vaak.
d.w.z. : Ik stap wel eens in de gang op stal op,
of bij de mesthoop etc.
Want als ik naar de bak toe loop en op X opstap
dan weet ze allang wat er komen gaat.

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:04

ga eerst recht voor het paard staan en daarna opstappen.. laat dan iemand het paard vast houden!

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 07:51

Bedankt voor al jullie tips, ik ga ze uitprinten an allemaal uitproberen!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:11

NIET VASTZETTEN.... Het kan zijn dat het paard dan schrikt en het 'probleem' alleen maar erger wordt...

Dit is wat ik ook al eerder in een topic heb geschreven....

Heb zelf een engels-volbloed gereden (van de renbaan) en hij wilde ook nooit stil blijven staan bij het opstijgen. Hij ging of in draf/galop vooruit of rende achteruit.

Nu ben ik een tijdje bezig geweest met op en afstappen.... je gaat naast hem staan (gewoon op de A-C lijn), je legt je hand in de beugel en zet daar druk op. Wanneer hij wegloopt, de druk weghalen, stilzetten en opnieuw proberen. Wanneer hij stilstaat, zet je je voet in de beugel, een beetje hangen en weer op de grond staan. Vervolgens weer voet in de beugel en pas wanneer hij helemaal stilstaat (dus niet 1 voet verzetten) gaan zitten. Dit steeds volhouden.

Oh ja, zet hem niet in een hoek (dan kan hij zich namelijk 'opgesloten' voelen, hij moet de vrijheid hebben).

Je moet hierbij consequent zijn (iedere keer als je wilt opstappen) en vooral rust uitstralen.

Gaat je hartslag omhoog omdat het niet lukt?? ga dan gewoon een rondje stappen... en probeer het vervolgens nog eens.

HEEL BELANGRIJK!!!! WANNEER HIJ STILSTAAT BELONEN..... (uiteraard met je stem)

Bij mij is het op deze manier gelukt..... dus wens jou veel succes!!

Mocht je het van plan zijn te proberen, hoor ik graag of het is gelukt...

Verwacht alleen niet binnen een week dat het is gelukt... .bij mij duurde het 4 maanden voor hij helemaal stil stond....

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 08:15

Hallo Damber,

Je verhaal klinkt erg goed en herkenbaar (draf galop vooruit of achteruit), ik ga je 'stappenplan' zeker proberen!
Ik verwacht niet dat hij in 1 x stil staat, , want dat heeft hij dus laatst gedaan en na 1, 2 dagen begon het weer.

bedankt voor je reactie, ik zal je zeker op de hoogte houden!
vr. groetjes Petrarca

Kathmandu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:50

Ik zou hem ook altijd in de hoek zetten, als het niet lukt! Maar dat zeggen er wel meer ...

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:35

Petrarca schreef:
Hallo Damber,

Je verhaal klinkt erg goed en herkenbaar (draf galop vooruit of achteruit), ik ga je 'stappenplan' zeker proberen!
Ik verwacht niet dat hij in 1 x stil staat, , want dat heeft hij dus laatst gedaan en na 1, 2 dagen begon het weer.

bedankt voor je reactie, ik zal je zeker op de hoogte houden!
vr. groetjes Petrarca

Het paard dat ik deed was al 11 jaar en is dus zeker 8 jaar niet stilgezet bij het opstijgen.... Veel geduld... en vertrouwen... dan komen jullie er wel.

Groetjes Daniëla

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:33

Damber schreef:
Verwacht alleen niet binnen een week dat het is gelukt... .bij mij duurde het 4 maanden voor hij helemaal stil stond....

Bedoel je dan dat ie niet meteen stilstond, of dat ie pas na een half uur proberen stilstond?? Ik snap namelijk wel ongeveer wat je bedoelt en het lijkt me wel een goede manier op zich. Maar hoe doe je dat dan als ie na een half uur proberen nog niet stilstaat, dan kun je dus 4 maanden niet rijden :S

Hoe ging dat bij jou??

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:59

Aurora3 schreef:
Damber schreef:

Bedoel je dan dat ie niet meteen stilstond, of dat ie pas na een half uur proberen stilstond?? Ik snap namelijk wel ongeveer wat je bedoelt en het lijkt me wel een goede manier op zich. Maar hoe doe je dat dan als ie na een half uur proberen nog niet stilstaat, dan kun je dus 4 maanden niet rijden :S

Hoe ging dat bij jou??

Hahahhahaha.... In het begin wilde hij nog wel eens een pas verzetten voordat ik mijn andere voet in de beugel had. Maar het duurde dus 4 maanden, voordat hij helemaal stil stond en ik hem dus niet steeds stil hoefde te zetten

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:59

ik d8 al

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:18

edelweis1, we horen niets meer van je... hoe gaat het nu??