paard op hol

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

Re: paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:04

Tja, dat gaat dus helemaaal niet goed
Balen zeg!

Maar ik zou inderdaad mijn lijf en leden niet meer op het spel zetten. Groot gelijk dat de eigenaars je er niet meer op laten gaan. Daarmee bedoel ik niet dat het jouw schuld is of je niet goed genoeg bent. maar je hebt ook eigenaars die vinden dat ' je even moet doorzetten' en ' strenger moet zijn' .

Ik hoop dat ze met je meedenken aan een goede oplossing.

Dit paard heeft dus twee keer achter elkaar heel duidelijk gezegd : IK WIL NIET MEER EN IK DOE NIET MEER MEE'. En daarbij heeft zij jou meerdere keren in gevaar gebracht. Maar ik vind dat het nog veel te vroeg is om te denken dat het het karakter van het paard is.

Je bent geneigd om te vergeten dat zo'n enorme reus eigenlijk ook nog een baby is. Pas drie jaar en al voor de kar en al een veulen en nu onder het zadel met zowel buitenrijden als in de piste aan het werk...... is niet erg als het paard aangeeft dat ze het kan. En zij geeft nu dus aan dat ze het een beetje teveel vindt op dit moment....

Mijn bescheiden idee:

1. eerst medische oorzaken uitsluiten
2. is er niets medisch dan tijdje rust voor het paard.
3. daarna naar proffessional (meestal zijn die ook niet zo heel zachtaardig en ze is nog jong dus zou haar even adempauze geven voordat ze wordt doorgepakt).

En zelf veel grondwerk gaan doen (ga eens een cursus volgen). Daar leer je hoe je je paard met alleen je houding al van je wegstuurt. Je leert het paard dan dat jij ten allen tijden hem laat bewegen en dat het nooit andersom geldt. Kun je vervolgens gebruiken met longeren

Bij mij op stal staat een grote zware Belgische koudbloed. Volgens eigenaresse liep die in het begin echt straal over haar heen. Met hengstenhalster en ketting voor haar eigen veiligheid en veel oefenen en wederzijds vertrouwen loopt hij nu als een hondje achter haar aan. Paard let op waar hij zijn voeten zet, en zij hoeft dat niet meer te doen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 12:26

ivm met de "belasting"
dit paard heeft geen veulen, een andere merrie op stal heeft een veulen, en toen ze in de kudde was terechtgekomen heeft pascalien het veulen van die merrie, die boven haar in rang staat, de draad ingejaagd.

de koets, voor de winter heeft ze er enkele keren voorgestaan, nu is dit zeker al geleden van augustus/sept.

buitenrijden is 10 minuutjes stappen naar de piste toe, dit vind ik ook niet echt handig, maar het kan jammer genoeg niet anders.

ik ben wel blij, gisterne hebben we ontdekt dat ze wel degelijk respect heeft voor de longeerzweep
d eeigenaar heeft ze eerst rondgejaagd, en ze heeft hem 3 maal aangevallen
en hij heeft 3 maal terruggeslagen (ik had het eerst geprobeert maar opgegeven toen ze me aanviel)
toen ik zag dat ze wel respect heeft voor de zweep heb ik ze ook nog eens rondgestuurd, ze heeft eenmaal proberen aan te vallen, had door dat ik ook terugsloeg, en was dan vrij braaf.

morgen zet ik een longeercirkel uit in de wei, en zal ik haar meer leren luisteren vanop de grond, aan het halster gaat dit al vrij goed, op het erf toch.
volgende week zondag vertrek ik voor een week naar tsjechie, en na die week neem ik ze samen met men instructeur weer onder het zadel

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:05

Wat een levensgevaarlijk dier. Echt waar. Het heeft totaal geen respect voor mensen en weet zn kracht te gebruiken. Hier moet eens een goede ruiter op die hem respect gaat laten geven aan de ruiter. Als ik jou was zou ik er nog niet weer op gaan. Het paard is vast wel ergens van geschrokken maar deze reactie is niet normaal. Ik heb ook een jong paard en ook erg groot, en schrok laatst ook heel erg van een vrachtwagen met een kapotte band. Ze galopeert heel hard weg maar komt van zichzelf weer tot haar zinnen en begint te stappen.
Dit is een normale reactie, die van jou is ronduit gevaarlijk en dramt enorm door. Waarschijnlijk ligt dit heus niet alleen bij het karakter, maar ook door de opvoeding en door een paar keer te hebben gewonnen.
Ik zou als ik jou was gewoon een braaf paard zoeken om daar op te rijden, ten zij je in het ziekenhuis terecht wil komen natuurlijk .
Heel veel succes verder!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:20

ik denk ook niet dat ze geschrokken is van iets
oke, ze is niet echt happig op koeien, maar dat is geen reden om naar huis te galoperen, en zeker niet omdat ze de bocht op haar dooie gemakje nam, en dan weer weggalopeerde

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:08

Ik zou het doodeng vinden zn paard met die kuren en er nooit meer opgaan... denk dat die eigenlijk misschien maar weer terug moet naar de basis van beleren of een echt prof hiervoor moet inhuren want denk niet dat het zo makkelijk verandert.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:09

Dutske, heb je een mogelijkheid om gefilmd te worden terwijl je haar longeert? Ik ben toch wel benieuwd hoe dat ze overkomt en of dat ze inderdaad zo "gevaarlijk"in haar hoofd is als sommige denken.
Zorg er iig aub voor dat je d'r niet alleen gaat longeren...succes morgen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:05

filmen gaat iets moeilijker zijn denk ik.

ik moet zeggen, de eerste rondjes ging goed, en plots had ze geen zin niet meer
ze begin dan gewoon met te staken, en als ik meer aandrong kwam ze in mijn riching gelopen, of stopte ze geoon recht voor me.
als ik probeerde in de drijvende positie te raken draaide ze simpelweg mee met mij.
een maal was het wel redelijk heftig
ik zwaaide men zweep in haar richting (ze stond tegenover me op 3 meter afstand) en ze stijgerde lichtjes en kwam iets vooruit
ik zwaaide opnieu, en weer hetzelfde
opeens sprong ze met haar oren plat vooruit, recht op me af
ik ben daar zo van geschrokken dat ik 2 meter weggelopen ben, me omgedraaid heb en haar 3 meppen gegeven heb
daarna heeft ze het nog enkele keren geprobeert, maar minder heftig, en ik heb kunnen afsluiten met een volledig rondje draf (weliswaar met de oren plat, maargoed)

haar reacties zijn niet echt heftig, het is meer op de zweep, maar ze probeert mij bang te maken omdat ik de zweep vastheb.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:43

Probeer eens als ze gaat stilstaan (dus al voordat ze op je afkomt, want kan me voorstellen dat dat een beetje beangstigend is met zo'n joekel) om direct met HEEL veel kabaal en zweepgeknal om haar weg te jagen. Je gedraagt je nu een beetje angstig (waarschijnlijk omdat JIJ weet dat je kleiner bent en zo'n dier eigenlijk niks kunt maken), maar je moet je direct zo groot mogelijk maken en kordaat en zonder twijfel op haar aflopen, gebruik je (boze) stem en zwaai met de zweep. Ik heb het idee dat je wel actie onderneemt maar hier teveel over twijfelt. Hoe vaker dit gebeurt hoe lager jij in rang komt te staan in de ogen van dat paard en hoe dreigender ze op je af zal komen waardoor jij uiteindelijk gillend de bak uitrent als ze naar je kijkt bij wijze van spreken!

Dus niet nadenken, gewoon geen stilstand pikken, vergeet het keurige drijvende positie opzoeken, maar ga maar eens volledig uit je dak als ze stilstaat. Zo'n paard kan niet bewust denken van "ik ben veel groter en sterker dus die maakt mij niks", die kijkt alleen maar naar je lichaamshouding. En ik denk dat je daarin zelfverzekerder moet overkomen!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:03

tegen het einde ging het beter, in het begin was ik idd onder de indruk toen ze me aanviel
maar toen ik doorhad dat ik haar van me af kan houden met de zweep ging het beter
ik ben alleen bang dat ze op^een moment zich niet meer laat afhouden door de zweep, en erdoorheen rent...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:26

Kan ik me voorstellen! 't is wel even een paar honderd kilo dat eraan komt denderen. Maar ik denk dat als je continue direct heel kordaat en met veel herrie optreedt dat ze het niet meer zal proberen om naar je toe te komen maar denkt dat jij misschien wel eens de baas kon zijn...

doniaxxsiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:10

Dit is erg lastig. Zo iezo zou ik wachten met er weer op te klimmen. En niet zoveel in een keer te gaan doen. Je kunt haar beter alles stap voor stap leren, en niet longeren,buitenrijden, in de pisten rijden in een keer. Het paard is nog maar jong houdt hier rekening mee. En als je je leven eigenlijk niet meer zeker bent bij haar. Ga dan cursussen volgen voor: vrijheidsdressuur grondwerk endergelijke. Of laat haar eens goed beleren door een proffesional. Je hoeft je eigen niet te bewijzen tegenover dat paard. En ik ben bang voor jou dat ze een keer door de zweep heen komt. Mijn vorige verzorgpony deed dat ook en daar kon ik nog net haar voorhoeven van ontwijken!!!!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:32

doniaxxsiske, wat deed ze dan als ze door je zweep heen kwam rennen. Steigeren en maaien om je te raken? Of liep ze ook dwars over je heen en rende dan weg? Ik vind het zo'n rare reactie van een paard... Heb het zelf ook meegemaakt, maar dat was gewoon een gelderse ruin van 8 jaar en 1.80 hoog die nog nooit beleerd was en dacht dat ik even terecht gezet moest worden. Die sprong wel gewoon weg na zo'n "nepaanval", maar ik vraag me af wat ze gaan doen als ze door blijven gaan. Als het dominantie is, waarom zijn ze dan vaak niet levensgevaarlijk aan het halster met touw? Of is het een "ik ben lui en wil dit niet" gedrag en vervolgens dominatie-tonend antwoord?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 17:55

het laatste
als ik ze uit de wei haal weet ze dat ze gepoetst wordt, behalve stilstaan hoeft ze niks te doen, én vaak krijgt ze nog een broodje toegestopt.

als het zadel erop ligt is het ook allemaal geen probleem
de eerste stukjes werken is ook niet erg
uitgezondert als je vraagt om te draven of te passeren waar ze niet wil passeren (ook aan de hand)
dan begint ze te bokken, te rennen, of loopt over je heen

toen ik zondag longeerde, de eerste rondjes was ze erg braaf, galopeerde vrolijk rond.
tot ze het mss saai begon te vinden, of wat moe werd, en het was gedaan.
als ik niks deed om ze op te jagen kon ik er naartoe lopen en kwam ze mooi knuffelen, ook als ik de longeerzweep in men handen had!

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:01

Ik weet niet of ik het goed heb begrepen en of het hier al ergens in dit topic staat maar als je paard 2 weken op stal heeft gestaan (tenminste mijne dan) is hij toch bomvol energie? Ik zou de volgende keer proberen (als die nog komt) te longeren voordat je gaat rijden.. zodat hij niet te druk is en misschien ook beter te houden..

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:45

dit paard heeft geen 2 weken op stal gestaan hoor
ze staat snachts aangebonden, en gaat overdag minstens 4 uur de weide in
vaak staat ze er 10 uur of meer in.
de week ervoor heeft ze 3 maal gelopen onder het zadel, en dan van de woensdag tot de woensdag niet (haar hoeven hadden elk een verticale scheur, en ik durfde niet op het asfalt rijden tot de hoefsmid gekomen was, vandaar.