Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
art schreef:Of ze nou wel of niet hard is in de mond... Tja, dat was haar vraag niet. De een heeft eerder last van blaren dan de ander, sommigen hebben het al als hun teugel steeds een stukje verschuift...
Anyway, ik denk dat je handen gewoon nog aan je handschoenen moeten wennen, ze zullen nog wat stug zijn. Na een tijdje is dit wel weg en zul je er geen blaren van krijgen.
Let idd wel op dat je met handschoenen aan niet harder gaat worden... Maargoed, daar is het nodige al over gezegd
Successss
merrieveulen schreef:toevallig! ik rij mij eigen paard bijna helemaal op de zit, ik hoef maar heel af en toe nog een teugeltje erbij te pakken, alleen als hij stoer of stout wordt, hihi!
gisteren ben ik met een vriendin meegeweest, om een pony te rijden die erg racet bij het springen. hij had al een superscherp bit in, ik denk ongeveer één centimeter dik. ik vond dat ze aan de rijtechnische kant moesten werken, maar er werd al direct over een stang gesproken uiteraard *zucht*. ik heb op die pony gereden, zonder te springen, en op een gegeven moment was er echt ontspanning in de teugels. hij was wel onmogelijk terug te nemen van de draf naar stap, en halthouden was al helemaal niet te doen. hij trok zó gigantisch die eerste paar minuten, dat mij hele handen zeer deden. pas toen die ontspanning er kwam, kon ik ook de teugels ontspannen, anders vlogen we die bak door, echt niet normaal.
jammer genoeg wil de eigenaar niets weten van dressuur oefenen, hij vindt dat die pony gewoon moet luisteren dus de volgende keer wordt er alsnog een ander bit ingehangen. terwijl dat toch niet zal helpen, want de pony is gewoon té gespannen. hij zweette ook binnen 5 minuten, terwijl er niet meer was gedaan dan stappen, in een poging tot lange teugel.
maar goed, waar ik op doel, is dat ik nog nooit een pony heb gereden die zo enorm trok, dat mijn handen zeer deden. en dan op dat scherpe bit, echt niet normaal!
conclusie is gewoon dat je bij normale teugelspanning echt geen blaren krijgt, dus er moet nog behoorlijk aan getrokken zijn. gelukkig heb je nu je eigen instructrice weer terug, zodat het probleem niet meer voorkomt. je zou zelf ook moeten merken als je de spanning zo hoog hebt dat je blaren krijgt, dit erg pijnlijk is voor je pony.
marjan_tjuh schreef:
wat ik dikgedrukt hebt gedaan zij mijn instructrice ook, en dat kan heel goed kloppen want ik kreeg les van een ander meisje die dag even en van haar moest ik me teugels korter maken maar telkens gleden me handen weer terug waar door de teugels langer werden en van haar moest ik ze weer langer doen, nu weet ik hoe ik dat kan voor komen
Cathelijne schreef:Ik draag ook altijd handschoenen, gewoon omdat ik wil voorkomen dat m'n handen al te eeltig/blarig worden. M'n handen zijn al niet van een al te elegant formaat, met eelt zouden het helemaal van die bouwvakkershanden worden (en dat bij een vrouw) Verder is het is dat m'n bijrijdhaf behoorlijk lomp is. In de bak "steelt" hij liever de hele teugellengte terug omdat hij liever lui dan moe is en buiten wil hij wel 's een kant op waar ik 'm niet wil (Vers gras in de berm bv
)