rijhandschoenen = blaren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:27

nou dan ?

art

Re: rijhandschoenen = blaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:41

Of ze nou wel of niet hard is in de mond... Tja, dat was haar vraag niet. De een heeft eerder last van blaren dan de ander, sommigen hebben het al als hun teugel steeds een stukje verschuift...

Anyway, ik denk dat je handen gewoon nog aan je handschoenen moeten wennen, ze zullen nog wat stug zijn. Na een tijdje is dit wel weg en zul je er geen blaren van krijgen.

Let idd wel op dat je met handschoenen aan niet harder gaat worden... Maargoed, daar is het nodige al over gezegd

Successss

marjan_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:54

art schreef:
Of ze nou wel of niet hard is in de mond... Tja, dat was haar vraag niet. De een heeft eerder last van blaren dan de ander, sommigen hebben het al als hun teugel steeds een stukje verschuift...

Anyway, ik denk dat je handen gewoon nog aan je handschoenen moeten wennen, ze zullen nog wat stug zijn. Na een tijdje is dit wel weg en zul je er geen blaren van krijgen.

Let idd wel op dat je met handschoenen aan niet harder gaat worden... Maargoed, daar is het nodige al over gezegd

Successss

wat ik dikgedrukt hebt gedaan zij mijn instructrice ook, en dat kan heel goed kloppen want ik kreeg les van een ander meisje die dag even en van haar moest ik me teugels korter maken maar telkens gleden me handen weer terug waar door de teugels langer werden en van haar moest ik ze weer langer doen, nu weet ik hoe ik dat kan voor komen

Jennii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:23

Marjan is echt niet hard in het paardjes mond. Ik rijd samen met haar, en anders zou dat paardje ook wel reageren tog ?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:07

Nou zeg, er wordt wel weer direct van trekken in de mond uitgegaan.

Ik heb vroeger ook heel veel blaren gehad. Ik reed altijd buiten ,met waslijntjes.
En mijn handen schoof ik heen en weer over de teugel. Daar konden ze niet goed tegen.

En trekken ? Ach,vul zelf maar in.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:53

toevallig! ik rij mij eigen paard bijna helemaal op de zit, ik hoef maar heel af en toe nog een teugeltje erbij te pakken, alleen als hij stoer of stout wordt, hihi!

gisteren ben ik met een vriendin meegeweest, om een pony te rijden die erg racet bij het springen. hij had al een superscherp bit in, ik denk ongeveer één centimeter dik. ik vond dat ze aan de rijtechnische kant moesten werken, maar er werd al direct over een stang gesproken uiteraard *zucht*. ik heb op die pony gereden, zonder te springen, en op een gegeven moment was er echt ontspanning in de teugels. hij was wel onmogelijk terug te nemen van de draf naar stap, en halthouden was al helemaal niet te doen. hij trok zó gigantisch die eerste paar minuten, dat mij hele handen zeer deden. pas toen die ontspanning er kwam, kon ik ook de teugels ontspannen, anders vlogen we die bak door, echt niet normaal.
jammer genoeg wil de eigenaar niets weten van dressuur oefenen, hij vindt dat die pony gewoon moet luisteren dus de volgende keer wordt er alsnog een ander bit ingehangen. terwijl dat toch niet zal helpen, want de pony is gewoon té gespannen. hij zweette ook binnen 5 minuten, terwijl er niet meer was gedaan dan stappen, in een poging tot lange teugel.

maar goed, waar ik op doel, is dat ik nog nooit een pony heb gereden die zo enorm trok, dat mijn handen zeer deden. en dan op dat scherpe bit, echt niet normaal!
conclusie is gewoon dat je bij normale teugelspanning echt geen blaren krijgt, dus er moet nog behoorlijk aan getrokken zijn. gelukkig heb je nu je eigen instructrice weer terug, zodat het probleem niet meer voorkomt. je zou zelf ook moeten merken als je de spanning zo hoog hebt dat je blaren krijgt, dit erg pijnlijk is voor je pony.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:01

Ik verplaats het topic even naar RT .

Over blaren: de een heeft daar nu eenmaal sneller last van dan de ander. Om dan gelijk ervanuit te gaan dat de TS aan het trekken is vind ik wat kort door de bocht.

Blaren kun je bijvoorbeeld ook al krijgen door een ruwe springteugel die af en toe wat door je handen glijdt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:16

aan de andere kant is het wetenschappelijk bewezen (dit leer je al op de middelbare school, HAVO niveau biologie in de tweede klas als ik me niet vergis), dat blaren veroorzaakt worden door extreem hoge, of extreem lage temperaturen op de huid, of door de combinatie druk en wrijving. ik heb zelf inderdaad stevige handen, en niet zo snel blaren, en dit komt niet doordat ik stelselmatig aan de teugels hang, maar omdat ik dagelijk met hooi en water sleep. maar ook al heb je zachte handjes, blaren krijg je niet als je met een licht teugelcontact rijdt, waarbij de teugel (zoals Jovarna al zegt) in je handen 'ligt'.

doniaxxsiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:19

Ik vind jullie erge snelle conclusies trekken....
Ik geef jullie gelijk dat "sommige" blaren krijgen van het te hard trekken. Maar sommige mensen hebben ook gewoon gevoelige handen waardoor schuivende teugels al de oorzaak kunnen zijn van blaren, en dan heeft ze helemaal niet hard getrokken...

Ikzelf rij meestal in de winter met handschoentjes tegen de kou, en in de zomer probeer ik zonder maar ik heb wel een paar bij me die ik dan aan kan doen zou het nodig zijn. Want het paard zelf kan ook heel hard trekken waardoor je last krijgt van je handen. Gelukkig is dat met mijn verzorgpony niet van toepassing want ik heb bij haar een zachte hand en zei is ook zacht naar mij toe!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:20

normaal gesproken hoort een paard ook niet hard aan de teugels te trekken...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:24

Merrie veulen ,laat jij de teugels dan altijd precies op dezelfde plek liggen? Ik niet ,ik laat ze regelmatig vieren en dan pak ik ze weer op. Door het heen en weer schuiven heb ik enorme blaren vroeger gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:28

ik laat ze zeker niet op dezelfde plek liggen, maar het gaat altijd nog rustig en soepel, dus blaren of schuurplekken van de teugels ken ik niet... maar goed, zoals ik al zei heb ik behoorlijk stevige handen, dus als ik ongelijk heb over de teugeldruk, sorry. het is niet mijn bedoeling om iemand af te kammen, maar omdat de TS al zei dat het kwam door die tijdelijke lesgeefster die haar de teugels veel strakker liet nemen dan ze gewend is meende ik dat het daardoor kwam.

sorry als ik het mis heb...

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:30

Het kan ook zijn dat je je handen te veel opend. Zeg maar dat de teugels dan steeds een paar mm door je handen glijden.
Dat was bij mij namelijk het probleem. Als ik mijn hand ontspande, dan opende ik ze een beetje (te veel dus) . Daardoor gleden de teugels steeds een klein beetje door mijn handen en kreeg ik blaren.
En nee, het komt bij mij echt niet doordat ik grof zou zijn in mijn handen want ik moet zelfs van mijn instructrice met wat meer druk gaan rijden omdat ik het allemaal met te weinig druk wil doen. Volgens haar voelt mijn paard mijn ophoudingen niet eens.

Jennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:27

merrieveulen schreef:
toevallig! ik rij mij eigen paard bijna helemaal op de zit, ik hoef maar heel af en toe nog een teugeltje erbij te pakken, alleen als hij stoer of stout wordt, hihi!

gisteren ben ik met een vriendin meegeweest, om een pony te rijden die erg racet bij het springen. hij had al een superscherp bit in, ik denk ongeveer één centimeter dik. ik vond dat ze aan de rijtechnische kant moesten werken, maar er werd al direct over een stang gesproken uiteraard *zucht*. ik heb op die pony gereden, zonder te springen, en op een gegeven moment was er echt ontspanning in de teugels. hij was wel onmogelijk terug te nemen van de draf naar stap, en halthouden was al helemaal niet te doen. hij trok zó gigantisch die eerste paar minuten, dat mij hele handen zeer deden. pas toen die ontspanning er kwam, kon ik ook de teugels ontspannen, anders vlogen we die bak door, echt niet normaal.
jammer genoeg wil de eigenaar niets weten van dressuur oefenen, hij vindt dat die pony gewoon moet luisteren dus de volgende keer wordt er alsnog een ander bit ingehangen. terwijl dat toch niet zal helpen, want de pony is gewoon té gespannen. hij zweette ook binnen 5 minuten, terwijl er niet meer was gedaan dan stappen, in een poging tot lange teugel.

maar goed, waar ik op doel, is dat ik nog nooit een pony heb gereden die zo enorm trok, dat mijn handen zeer deden. en dan op dat scherpe bit, echt niet normaal!
conclusie is gewoon dat je bij normale teugelspanning echt geen blaren krijgt, dus er moet nog behoorlijk aan getrokken zijn. gelukkig heb je nu je eigen instructrice weer terug, zodat het probleem niet meer voorkomt. je zou zelf ook moeten merken als je de spanning zo hoog hebt dat je blaren krijgt, dit erg pijnlijk is voor je pony.

Dat is jou conclusie.

Maar hebben we * ik rijd samen met majaran * ooit onze instructrice niet gehad ?? Mis ik iets ?

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:59

Sjeej, die opmerkingen "je trekt, rukt aan de teugels" zijn wel lekker kort door de bocht niet, dames?

Ik kan zelf gewoon niet zonder handschoenen indien ik zonder rijd, heb ik binnen notime blaren! En dat is AB-SO-LUUT niet omdat ik trek of ruk of wat dan ook aan de teugels! Ik krijg regelmatig de opmerkingen "Zit es wat meer aan de mond van het paard" naar mn kop geslingerd! Dus daar zal het wel niet aan liggen!

Je hebt gewoon net als mij gevoelige handen. Op mijn werk heb ik ook zomaar blaren....

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:02

Ik heb als ik zonder handschoenen rijd ook blaren, maar dit komt echt door mijn teugels (webband teugels met leren tussenstukjes). Ik ben absoluut niet hard in de hand, maar mijn paardje wil nogal eens eventjes de teugels uit mijn handen trekken als ze haar hals mag strekken, waardoor ze aan de binnenkant helemaal onder de blaren zitten.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:39

ik ga dit topic even volgen, ik heb zelf namelijk ook wel eens last van blaren, [zonder handschoenen veel sneller].

ik rijd dan op manegepaarden [op mijn verzorgpony heb ik dit niet terwijl die sterker is als de meeste manegepaarden waar ik op rijd], en vraag me eigenlijk ook wel af hoe dit komt..

ik rij soms op behoorlijk sterke paarden, maar ook wel eens op een paard waar je bijna niet aan de teugel kan komen, maar bij beide paarden heb ik blaren??

ik zou dan ook wel eens willen weten hoe ik dit kan verkomen, want met handschoenen rijd ik liever niet [warm+voel paardenmond niet goed]

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:47

marjan_tjuh schreef:

wat ik dikgedrukt hebt gedaan zij mijn instructrice ook, en dat kan heel goed kloppen want ik kreeg les van een ander meisje die dag even en van haar moest ik me teugels korter maken maar telkens gleden me handen weer terug waar door de teugels langer werden en van haar moest ik ze weer langer doen, nu weet ik hoe ik dat kan voor komen

ik doelde hierop eigenlijk. en ik heb volgens mij al sorry gezegd omdat mijn reactie wat kort door de bocht was...
ik heb overigens wel de oplossing: eelt kweken!! dan heb je zéker nooit meer blaren!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:28

Gelukkig ben ik dus niet de enige

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:59

Ik kan nog een aantal redenen bedenken, behalve teveel druk, waardoor iemand blaren krijgt bij het rijden:
* een beginnende ruiter die nooit wrijving op die plek heeft gehad.
* rijden met een teveel geopende hand waardoor de teugels glijden.
* teugels van een ander materiaal dan normaal (stops op springteugels, gevlochten teugels...).
* een paard dat ineens de teugels uit je handen trekt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:23

als ik zonder handschoenen (of zelfs als ik met heel dunne handschoenen) rijdt dan krijg ik ook blaren hoor. Wil helemaal niet zeggen dat je dan per defenitie aan je paard zit te sleuren

Ik heb vroeger tijdenlang zonder handschoenen gereden, maar had toen ook behoorlijke eeltige klauwen

Gewoon handschoenen aantrekken dus, da's het enige advies dat ik je kan geven! Ik heb ook handschoenen aan bij stalwerk, anders krijg ik daar ook weer blaren van namelijk

Liesax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:15

Ik vind dat het wel wat normaler gezegd kan worden zeg. Ik zie marjan vaak genoeg rijden en ze trekt egt niet in de mond van de pony.
ik denk zelf dat ze meschien iets aan haar huid heeft.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:51

ik heb ook heel snel blaren hoor ... en ik kan serieus met zekerheid zeggen dat ik niet trek en snok ... meestal doe ik handschoentjes aan maar in de zomer liever niet want dan word het warm en heb je dus sneller last van blaren ... dan zelfs door mijn handschoentjes heen .... (erg vreemd als je ziet dat ik vaak genoegt pakken hooi enzo sleep ... je zou denken dat er dan eelt gaat vormen )

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:14

Ik draag ook altijd handschoenen, gewoon omdat ik wil voorkomen dat m'n handen al te eeltig/blarig worden. M'n handen zijn al niet van een al te elegant formaat, met eelt zouden het helemaal van die bouwvakkershanden worden (en dat bij een vrouw ) Verder is het is dat m'n bijrijdhaf behoorlijk lomp is. In de bak "steelt" hij liever de hele teugellengte terug omdat hij liever lui dan moe is en buiten wil hij wel 's een kant op waar ik 'm niet wil (Vers gras in de berm bv )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:30

Cathelijne schreef:
Ik draag ook altijd handschoenen, gewoon omdat ik wil voorkomen dat m'n handen al te eeltig/blarig worden. M'n handen zijn al niet van een al te elegant formaat, met eelt zouden het helemaal van die bouwvakkershanden worden (en dat bij een vrouw ) Verder is het is dat m'n bijrijdhaf behoorlijk lomp is. In de bak "steelt" hij liever de hele teugellengte terug omdat hij liever lui dan moe is en buiten wil hij wel 's een kant op waar ik 'm niet wil (Vers gras in de berm bv )

hihi, bouwvakkershanden! die heb ik dus wel, het is niet charmant, nee, maar blaren e.d. heb ik nooit!