jong paard, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:53

Ik zie het zelf een beetje als naar de sportschool gaan. Als ik in vorm wil raken moet ik niet 14 dagen achter elkaar naar de sportschool gaan. Ten eerste zijn je spieren nog niet hersteld van de vorige inspanning voordat je aan een nieuwe begint. En ten tweede heb ik er al heel snel geen plezier meer in.

Ik denk dat het met paarden net zo werkt: vooral een jong paard dat nog niet veel gewend is moet de tijd krijgen om lichamelijk en geestelijk bij te komen van wat hij gedaan heeft. 20 minuten lijkt inderdaad niet veel, maar een paard moet als zijn spieren toch behoorlijk intensief gebruiken.
Ik denk ook dat je heel goed moet opletten dat het paard het allemaal wel leuk blijft vinden, want als gaat protesteren omdat hij het niet meer leuk vindt en hij spierpijn heeft dan heb je helemaal een probleem.

Als je dan toch elke dag met hem aan het werk moet omdat de eigenaar dat wil hoef je er niet persee elke dag op. Je kan ook een dagje longeren, wandelen of aan wat enge dingen laten wennen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:56

Als je paard de hulp voor het galopperen niet snapt, hoe hebben jullie het dan op de manege gedaan? Gaat gelopperen met stemaanwijzing wel goed? Dan moet je daar nog even mee doorgaan. Overigens vind ik 20 dagen nog wat weinig voor een echte bevestiging van de basis.

Op jonge paarden moet je ook niet verwachten dat ze meteen aan kunnen springen in galop, het zal in het begin een soort " in de galop vallen zijn" . Ga versneld draven en geef het stemcommando voor de galop, eventueel de beenhulp erbij, maar laat de zweep voorlopig nog even achterwege.

Rijden op een jong paard is echt heel anders dan op een paard wat alles al kan, je zult dus ook de hulpen in het begin anders moeten geven...

meikemarieke

Re: jong paard, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:58

20 dagen is inderdaad weinig. Maar het ging zo braaf en zo goed allemaal, ze hadden ons al wel gewaarschuwd dat hij nog vervelend ofzo zou kunnen worden, beetje gaan uitproberen.
Op de manege gaven ze veel been en met de stem en soms met een tikje van de zweep erbij dan valt hij in de galop.
ik heb wel vaker op een net ingereden pony gereden (toen Flash daar kwam was ze ook net ingereden, zelfde verhaal als met Valeur eigenlijk)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:37

Ik zou de problemen niet opzoeken en de galop even laten voor wat het is, je kunt hem wel aan de longe laten galopperen.

IndezzW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:49

ik vind eigenlijk ook dat je teveel van hem vraagt, ik heb ook een jong paard, daar rij ik 2 keer in de week 30 min. op en verder wandel ik, longeer ik en speel ik met hem, ook staat hij de hele dag buiten. Een vriendin van me heeft ook een jong paard, die reed ze ook elke dag 20-30 min, ging in het begin goed, nu stijgert en bokt hij, omdat hij het (denk ik) gewoon te veel vind, hij ziet de lol er dus niet meer van in, daarom zou ik hem gewoon fris in zijn koppie proberen te houden, laat hem veel met andere paarden omgaan, en vraag niet te veel van hem, hij is jong en heeft nog een heel leven voor zich om te leren. (en over die galop, die van mij vond het ook moeilijk, ik heb het eerst aan de longeerlijn geoefend, met rijden is het niet zo belangrijk, komt vanzelf) Heel veel succes ermee!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:52

iedere dag 20 minuten onder het zadel is echt veel en veel te veel voor een jong pas ingereden dier. Ik ben het totaal niet eens met de mensen op de manege van jou. Ook vind ik het sterk dat ze hem in minder dan 3 weken goed hebben ingereden. Je ziet het, de problemen komen nu al. Voor een jong dier is het nite normaal dat er iemand vanaf valt en dit is ook zeker niet goed voor zijn zelf vertrouwen.
Hoe hebben ze hem op de manege laten galoperen?
Laat de galop even voor wat het is en gun het dier een dag of drie rust in de week. Keertje longeren of met hem wandelen is ook heel erg goed. Pak over een tijdje de galop weer op en laat iemand hem aan de longe vasthouden en een beetje voorwaarts houden terwijl jij de hulpen aan je paard probeert uit te leggen. Bokken = even hey roepen, been eraan en naar voren houden, niet schoppen of slaan....

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 10:55

Ik heb het er nog eens met de eigenaar over gehad, maar we zijn het er toch over eens dat hij nu even doorgereden moet worden.
Hij staat verder elke dag buiten met een ander paard.
Gisteren heb ik weer gereden en de galop ging nu erg goed, hij reageerde heel goed op mijn stem, sprong bijna direct aan toen ik galop zei. Hij heeft een klein bokje gegeven, maar dat was het dan ook.
Hij probeert me alleen nog steeds wel uit. Nu probeert hij, als ik op de hoefslag wil galopperen, zich naar binnen te laten vallen. Dus zeg maar de hele tijd op een kleine volte galopperen.
Dan hou ik mijn binnenbeen eraan, maar daar reageert hij nauwelijks op. Dan geef ik hem een tikje met mijn zweep op zijn binnenschouder, maar daar reageert hij ook niet op! Hij is dus echt niet bang voor de zweep ofzo.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:01

Je verwacht veel te veel van dat beesie.
Ik heb ze nooit een tikje hoeven geven..... Gewoon sturen en met je gewicht sturen.... en veel belonen...
Wat je nu doet, zal heel veel betekenen voor de rest van z'n leven.... dus weet waar je mee bezig bent! Niet aanrommelen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:03

Dat paardje gaat over een tijdje zo heftig staken en in het verzet komen, daar durf ik mijn eigen paard onder te verwedden.
Nu al tikjes geven met de zweep, iedere dag onder het zadel. Beestje is of net drie, of moet het nog worden. Doe toch normaal zeg.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:07

ik vind dit echt heel lastig zo, ik heb jullie om raad gevraagd, en jullie zeggen allemaal het tegenovergestelde van wat de eigenaar en de manege me hebben verteld.......
Valeur is wel ingereden bij een manege waar ze op een goede en eerlijke manier met hun paarden omgaan (paardensportcentrum lichtenvoorde) De eigenaar was in zijn jongere jaren een goede springruiter (reservekampioenvan nederland geweest)
Dus ik ga er toch vanuit dat deze mensen weten waar ze mee bezig zijn.
Ik zal proberen vanmiddag foto's te maken, en dan zal ik ze hier neerzetten, misschien dat dat het beeld iets veranderd?
Ik vind het wel heel fijn dat jullie me proberen te helpen (begrijp me niet verkeerd) maar ik hoop dat jullie ook snappen dat dit voor mij ook erg lastig is.

Soakpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:11

ik weet niks over jonge paarden dus ik kan je niet helpen. maar ik zou het graag willen weten...

beautylin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:12

Dan zou ik dit topic maar eens goed onthouden.. je kunt er nog wat van leren..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:13

Ik snap dat je er tussen in zit, maar het is echt niet goed voor een jong dier om zoveel te moeten doen. Dat zal iedereen tegen je zeggen (behalve dan de eigenaar en de mensen op de manege). Het is helemaal niet verkeerd om iedere dag iets met je net drie-jarige te doen, maar wissel het af. Dagje rijden, dagje longeren, keertje wandelen, keertje grondwerk in de bak en af en toe een dag rust.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:22

maar daar heb ik erg weinig over tezeggen.
Afgelopen vrijdag was de eigenaar er niet (ik zorgde voor de paarden en de rest van de dieren die dag) Toen heb ik niet gereden.
Dat vertelde ik zaterdag dus aan de eigenaar en die had meteen zoiets van, oh maar eigenlijk moet je hem wel nu elke dag even rijden.
We rijden dan ook echt niet meer dan 20 min. En Valeur blijft even vrolijk als ie altijd is...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:23

vincentlover schreef:
Hij probeert me alleen nog steeds wel uit. Nu probeert hij, als ik op de hoefslag wil galopperen, zich naar binnen te laten vallen. Dus zeg maar de hele tijd op een kleine volte galopperen.
Dan hou ik mijn binnenbeen eraan, maar daar reageert hij nauwelijks op.

Hij is nu 4 weken onder het zadel, denk je echt dat dit uitproberen is?
Hij kan ook gewoon moeite hebben met de galop, dan is een volte er nog eens bovenop niet iets wat hij zo even uit zijn hoef schudt, dat kost moeite voor een jong paard.

Ik snap helemaal dat je niet recht tegen de eigenaar in kan gaan, maar je kan denk wel zelf beslissen of je hem straft voor iets wat hij moeilijk vind of dat je iets meer geduld hebt, beloon hem voor de goede dingen en doe het rustig aan met hem.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:42

ik zou ook wat meer afwisselen. als je elke dag op hetzelfde oefent dan gaat het zich vervelen en bovendien een paard dat pas een maand onder het zadel is loopt niet meteen netjes. hij moet eerst zijn balans vinden met het zadel en ook met jou erop. heel veel jonge paarden hebben nog geen evenwicht. dat krijgen ze door langzaam aan steeds meer VERSCHILLENDE oefeningen te doen en niet alleen door te galoperen.

Zorg dat werken leuk blijft vooral voor zn jong ding.. ik vind niet net als de meeste hier dat elke dag wat doen slecht is. maar doe elke dag wat anders en niet concentreren op die galop dat komt vanzelf als hij er klaar voor is.

EN zoals je nou hebt gehoord zijn hier 1000 mensen met allemaal een eigen mening en dat betekend niet dat die allemaal goed zijn. maar probeer eens even in je paard in te leven en wat zou jij willen als je net ingereden werd/bent.

succes

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:14

het is niet zo dat we alleen maar gericht zijn op het galopperen. We rijden vooral veel overgangen en wat figuren. Maar we proberen wel elke dag te galopperen. En dat is tot nu toe gelukt.
Maar mijn vraag was eigenijk als hij bokt met aangalopperen, of ik dat dan moet afstraffen of moet negeren. We zijn een beetje afgedwaald

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:16

Citaat:
Belangrijk: belonen wanneer hij het wel goed doet

Amen!!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:06

Niet gelijk er vanuit gaan dat je paard je uitprobeert hoor. Hou er rekening mee dat ie veel dingen ook gewoon nog niet KAN.
Wees heel tevreden met een paar rondjes braaf over de hoefslag, en braaf aangalopperen. Dat ie nog zomaar afslaat heeft meer met evenwicht en het niet snappen van hulpen te maken dan met uitproberen. Dat paard heeft drie jaar kunnen lopen waar ie wou in het tempo dat ie wou en nou zal ie ineens luisteren naar dat mens op zijn rug? Maak het makkelijk voor hem, kleine stapjes tegelijk.

Ik ken overigens ook de redenering wel dat je de eerste tijd even wat vaker rijdt (om te bevestigen) en daarna even rustig aan doet hoor. Meningen verschillen.
Vooral bij wat heftiger paarden deden we dat bij ons op stal ook. Maar dan was het alleen eventjes longeren, erop paar rondjes braaf draven, rondje braaf galopperen en klaar. Of even alleen longeren. Dus als je elke dag wat moet doen van de eigenaar, vraag gewoon niet meer van je paard dan alleen braaf voorwaarts lopen. Nog geen voltes of iets dergelijks, alleen maar braaf jou dragen, dat is voorlopig gewoon even voldoende zou ik zeggen.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:31

het paard is ingereden en verder niet alles moet hij/Zij nog gaan leren, neem daar lekker de tijd voor.Je zal zien dat dat veel beter is, anders loop je kans op veel verzet.Maar de mensen willen tegenwoordig alles zo snel, is ook wel logisch want je moet vaak lang wachten voor dat je er eindelijk op kan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:12

vincentlover schreef:
Dan hou ik mijn binnenbeen eraan, maar daar reageert hij nauwelijks op. Dan geef ik hem een tikje met mijn zweep op zijn binnenschouder, maar daar reageert hij ook niet op! Hij is dus echt niet bang voor de zweep ofzo.

Zolang jij dit nog steeds denkt denk ik niet dat je verder komt.Het paard is gewoon nog niet sterk genoeg en kan zijn balans niet vinden en houden in de galop en jij straft hem er ook nog voor af.Een paard dat net een paar weken onder het zadel is is je echt niet aan het uitproberen.Ik vind het een hele lastige situatie voor je maar ik denk net als veel anderen dat je veel te veel vraagt en ook veel te veel verwacht van het paard.Elke dag 20 minuten rijden is echt veel te veel en dan ook nog iedere dag galop vragen het paard heeft nu echt niet genoeg tijd om alles geestelijk te verwerken.geef het paard een aantal dagen rust in de week en als je dan toch zo nodig de galop wil oefenen doe dat dan 1 keer in de week maar zeker niet elke keer als je rijd.Als je zo door gaat word het je paard straks een keer te veel en zal hij er mee op gaan houden.Hij moet er plezier in houden en daar kun jij als ruiter voor zorgdragen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:20

vincentlover schreef:
Maar mijn vraag was eigenijk als hij bokt met aangalopperen, of ik dat dan moet afstraffen of moet negeren. We zijn een beetje afgedwaald

Dat je dit nu nog steeds moet vragen na alle adviezen van iedereen.Natuurlijk moet je het paard niet afstraffen voor een bokje bij het aanspringen.Hij doet zijn best voor je als hij aansprijgt en als je hem gaat straffen daarvoor houd hij er straks mee op en dat wil je niet.Er is nu al een aantal keer tegen je gezegd dat je paard heel veel moeite heeft met zijn balans te vinden en te houden hij daardoor een bokje geeft met aanspringen.Je moet er wel voor uitkijken dat je niet nog eens van je paard afvalt dat is heel slecht voor het zelfvertrouwen van je paard.Hij is aan het leren vergeet dat niet hij heeft nog geen idee wat je van hem wilt omdat hij jou hulp niet snapt beloon hem goed als hij aanspring in de galop en zoals ook al in mijn vorige antwoord vraag zeker niet elke dag aan je paard de galop dat is veel te zwaar voor je paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:58

vincentlover schreef:
het is niet zo dat we alleen maar gericht zijn op het galopperen. We rijden vooral veel overgangen en wat figuren. Maar we proberen wel elke dag te galopperen. En dat is tot nu toe gelukt.

Vooral veel straffen en vaak rijden nu, dan leert hij goed protesteren en vooral boos worden op z'n oneerlijke ruiter.
Als hij dan geluk heeft wordt hij als gevaarlijk en onhandelbaar paard verkocht om vervolgens een paar x op de vee-markt te stan en als laatste naar de slager.....

Dus vooral doorgaan!

Misschien klinkt dit hard, maar zo gaat het wel in dit leven hoor.

Als je geen ervaring heb met het doorrijden van een jong paard, dan moet je dat met veel begeleiding doen, anders kun je de toekomst van dit paard verknoeien...

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 00:03

Er is geen enkele reden om onaardig te gaan doen. Ik vind ook dat het paard veel gereden wordt, elke dag, zelfs al is het maar zo kort, en elke dag galopperen, dat is veel.Bij ons zijn ze 5 tegen dat zoiets gevraagd wordt.

Maar ik weet zeker dat de ruiter het beste voorheeft met haar paard. Leg anders uit aan de mensen die je helpen met het paard dat je graag eens per week eens zou longeren, of wat grondwerk doen. Als ze daarop protesteren, sja, dan zou ik andere mensen zoeken. Je kunt met deze zaken ook veel goed werk verrichten en toch het schema luchtig houden.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:23

ik kan het niet veranderen dat de eigenaar wil dat ik hem elke dag rij....
Ik heb het er met hem over gehad, en volgens hem is dit echt het beste.
Maar er worden vanmiddag foto's gemaakt tijdens het rijden, dan zal ik ze hier neerzetten, dan kunnen jullie zien of het echt zo erg is.
Ik heb trouwens gister weer gereden en dat ging supergoed, gewoon netjes over de hoefslag gegaloppeert. En geen gebok meer, terwijl ik hem daar nog nooit voor gestraft heb.

Het is me nu wel duidelijk dat jullie het niet goed vinden dat ik zoveel rij en zoveel van hem vraag. Maar dat kan ik niet veranderen, dat is wat de eigenaar wil, hij geeft me ook elke dag les.
Maar ik heb zelf ook niet het idee dat dit echt slecht is ofzo