tips en oefeningen om middenstap te verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:22

Hoi allemaal,

Wil vanavond tijdens de les vragen of we met balken mogen oefenen, maar kan dat alleen voor de middenstap of ook voor de middendraf? En heeft iemand een idee wat de afstand moet zijn voor:
1) normale arbeidsstap
2) middenstap
3) arbeidsdraf
4) middenndraf

Mocht ik vanavond nog iets erbij leren, dan laat ik het even weten!

groetjes,
Mirjam

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:32

hoihoi

ja mirjamN geef ons maar tips! altijd goed.
ik heb vandaag geofend met de middenstap in een proefje. maar ik merkte echt te weinig van het verruimen. ik liet haar gewoon stappen,gaf dan heel ietsje meer lengte en dan bijdrijven maar ze wilde dan omhoog met haar hoofd en versnelde alleen maar..sommige passen gingen wel wat beter maar hoe kan ik dit anders aanpakken? de middendraf ging wel wat beter, daar verruimde ze meer, nog wel te weinig zoals het hoort te zijn maar ze versnelde tenminste niet alleen.

monsera

Re: tips en oefeningen om middenstap te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:12

@ MirjamN misschien is het een tip om zelf een topic te openen met je vragen.

Verder kan ik hier ook geen antwoord op geven want ik weet niet eens of je een pony of een paard hebt en hoe groot hij dan is.Dat is allemaal belangrijk om te weten.Als je toch met je les balkjes gaat lopen vraag je instructrice dan gelijk hoe ver ze de balken uit elkaar legt.Succes met je les.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:29

Bonny4life schreef:
hoihoi

ja mirjamN geef ons maar tips! altijd goed.
ik heb vandaag geofend met de middenstap in een proefje. maar ik merkte echt te weinig van het verruimen. ik liet haar gewoon stappen,gaf dan heel ietsje meer lengte en dan bijdrijven maar ze wilde dan omhoog met haar hoofd en versnelde alleen maar..sommige passen gingen wel wat beter maar hoe kan ik dit anders aanpakken? de middendraf ging wel wat beter, daar verruimde ze meer, nog wel te weinig zoals het hoort te zijn maar ze versnelde tenminste niet alleen.

Als ze der hoofd dan omhoog steekt volgt ze je hand dus niet en dat betekent dat ze of der rug vasthoud en ook niet aan het been is. Het is ook niet een kwestie van bijdrijven, maar je kuiten er heel de tijd bij houden. Je moet eerst je basistempo in orde hebben en daarbij een paard hebben wat je hand wil volgen. Pas als dit is orde is kun je de stap gaan verruimen en de hals wat meer uitschuiven.
Kortom: oefen de gehoordzaamheid op het been en wees streng doch rechtvaardig in de aanleuning. Blijf aandacht vragen met je kuiten en corrigeer omhoog steken van hoofd eventjes streng met je hand om vervolgens gelijk te ontspannen wat je weer aanvult met been. Aan het been zijn is eigenlijk het hele sleutelwoord voor het verruimen van gangen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:16

bedankt voor je tips, maar hoe komt het dat mijn middendraf en galop opzich wel beter is, mijn middenstap vind ik echt heel moeilijk, zou dat ook kunnen omdat haar stap opzich al heel moeilijk is? vandaag reageerde ze trouwens beter op mijn kuit hulpen en bleef ook veel ontspannender en naar beneden, het was misschien maar 1 pasje echt middenstap maar het ging al beter!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:13

Natuurlijk kan het zijn dat ze deze moeilijkheid alleen bij de stap heeft. Ieder paard vind wel weer iets anders specifieks moeilijk. Die van mij vind de galop bv erg moeilijk, maar heeft met de stap en draf weinig moeite. En zoals je bezig bent is goed! Ook al is het in het begin maar enkele pasjes; goed belonen en er niet te veel meer over doorgaan en de dag daarna weer even oppakken. Doet ze weer haar best en resulteert dat in een paar goede passen, weer met andere dingen verder gaan en zo blijf je het af en toe terugpakken tot ze er constanter in blijft en dan kun je er langer aan doorwerken en meer gaan eisen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:28

Lotje85 schreef:
Natuurlijk kan het zijn dat ze deze moeilijkheid alleen bij de stap heeft. Ieder paard vind wel weer iets anders specifieks moeilijk. Die van mij vind de galop bv erg moeilijk, maar heeft met de stap en draf weinig moeite. En zoals je bezig bent is goed! Ook al is het in het begin maar enkele pasjes; goed belonen en er niet te veel meer over doorgaan en de dag daarna weer even oppakken. Doet ze weer haar best en resulteert dat in een paar goede passen, weer met andere dingen verder gaan en zo blijf je het af en toe terugpakken tot ze er constanter in blijft en dan kun je er langer aan doorwerken en meer gaan eisen.

ja ik pakte het er op het eind ook pas bij, nadat ze goed losgewerkt was. veel resultaat is er nog niet maar als er maar een begin is! ik hamer ook nooit heel veel op iets want ik weet dat dat alleen maar averechts werkt.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:47

Ik vind overigens dat je een superleuke E-pony hebt! Tja je hebt wat met pony's of je hebt het niet

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:56

Lotje85 schreef:
Ik vind overigens dat je een superleuke E-pony hebt! Tja je hebt wat met pony's of je hebt het niet

het is een grote D net geen E! ja pony's he ze blijven je hart stelen! bedankt voor je compliment! thanx!

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:10

Hallo! Blijf toch nog even in dit topic hangen hoor!

Heb gisteren les gehad en het aan mijn instructrice gevraagd. Ze zei dat hij (@Monsera; Haflinger, 1.45m!) eerst sterker moet worden voordat we aan balkjes gaan beginnen, maar wil me er wel een keer mee helpen. Is ook lastig omdat de rest allemaal met paarden rijdt en de afstanden tussen de balkjes dan teveel verschillen.

Ik heb wel het idee dat het steeds ietsje beter gaat, maar 23 april weer wedstrijd, dus dat wordt de 'proof of the pudding'! Hopelijk nu wel een voldoende op mijn protocol!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:14

succes! ik moet zaterdag, ben heel benieuwd of ik er dan een pasje uitkrijg!

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:40

Op de valreep Bonny4life, maar veel succes gewenst.

Ik ga onverwacht op het laatste moment morgen meedoen aan een wedstrijd, een westernwedstrijd op precies te zijn, dus dat wordt lachen, want ik rijd helemaal geen western! Maar wel goed voor de afwisseling en erg gezellig hoop ik!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:28

Succes Roelinda! Ik heb straks om 16.34 ook ons eerste wedstrijdje! Wel onderling hoor, maargoed dit word toch ook een beetje een proef op de som.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:02

hoihoi

nou het ging niet lekker vandaag, niet alleen de middenstap ging niet maar de middendraf en galop ook niet (verkeerd) mn pony is de laatste dagen al wat aan het snotteren en hengstig...

dus ik ging er al wat gespannen op, mn pony reageerde daar weer op en werd sterk en kijkerig en niet voor het been waarop ik vast ging houden en ik het verkloot heb..

niks aan te doen ik had 173 en 178 punten, verdiend geen winst maar wel jammer...

hoop dat mn pony snel weer fit is.. hoe ging het met jullie?

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:07

Ik ben ook weer terug en ik reed trouwens nog een oude proef. Ze was super braaf en ook totaal niet onder de indruk van alle heisa. We werden 6e met 172 punten van de 22 deelnemers. Alleen wat kleine dingetjes gingen minder en daar kreeg ik dan ook een 6 voor. Voor de rest heeeeeeeeel veeeeeel 7-ens. ben echt heel tevreden en ze gaf me een heel goed gevoel en daar gaat het natuurlijk om! Op naar de volgende, want we hebben de smaak te pakken.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:13

Lotje85 schreef:
Ik ben ook weer terug en ik reed trouwens nog een oude proef. Ze was super braaf en ook totaal niet onder de indruk van alle heisa. We werden 6e met 172 punten van de 22 deelnemers. Alleen wat kleine dingetjes gingen minder en daar kreeg ik dan ook een 6 voor. Voor de rest heeeeeeeeel veeeeeel 7-ens. ben echt heel tevreden en ze gaf me een heel goed gevoel en daar gaat het natuurlijk om! Op naar de volgende, want we hebben de smaak te pakken.

mooi dat jij wel lekker gereden hebt!
ik voel me al de hele dag een beetje klote

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:55

Ja dat begrijp ik! Jammer hoor. Maar waarschijnlijk ligt het dus aan de hengstigheid en het verkoudheidje dat ze prikkelig en kijkerig was. Volgende keer beter!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:58

ja maar ook wel wat aan mezelf hoor, mijn pony profiteerde daar natuurlijk ook van dat ik lekker gespannen was, volg keer beter! bedankt voor je peptalk!!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:29

Ik lees ook ff mee. Balkjes lopen is sowieso wel goed om te doen lijkt mij.
Geven jullie eerst been en staan dan toe of andersom?

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:13

Eerst been en als je dan voelt dat ze goed in de hand is (bijna niets voelen is dus niet goed) en dan toestaan en je hand laten volgen. Zo doe ik dat echt altijd. Ook met hals laten strekken.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:15

Bonny4life schreef:
ja maar ook wel wat aan mezelf hoor, mijn pony profiteerde daar natuurlijk ook van dat ik lekker gespannen was, volg keer beter! bedankt voor je peptalk!!

Dat is natuurlijk ook zo. Eigenlijk moet je er altijd op gaan zitten van: 'Ik verwacht er niets van, we gaan gewoon op t gemakje rijden zoals we altijd doen.' Kortom met wedstrijden blanco op je paard stappen. Begrijp je wat ik bedoel? Ik doe dat altijd (ook voordat ik m'n eigen paardje had) en tot nu toe is dat altijd heel goed uitgepakt.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:20

ik ga er zaterdag ook gewoon zo opzitten en alleen wat basis dingen oefenen van de week, ontspanning, nageeflijk en goede galop want er hangt eigelijk niks meer vanaf in juni ga ik de L proberen..

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:31

Das een goede instelling. En als de basis goed is, kan er eigenlijk vrij weinig fout gaan...

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:23

wij gan morgen weer proberen een beter cijfer voor de middenstap en middendraf te krijgen, maar we hebben een heeele strenge jury...

Die westernwedstrijd was echt leuk en Hans heeft het nog goed gedaan ook!

Ik doe dus eerst iets toegeven met mijn handen en dan aanvullen met mijn benen, ben benieuwd!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:59

heyy

vandaag lekker gereden! was 2 keer 2de met 188 en 189 punten! het ging ook erg lekker vond ik, mn middendraf was ik heel blij mee, de jury niet helemaal en mn middenstap kwam er nog niet goed uit, vond ik zelf ook wel jammer want thuis gaat het al veel beter! maar na vorige week mag ik nu weer heel blij zijn!