pony té druk met harde wind

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:29

paarden worden er soms speels door. ( wind ) Net als sommige mensen:P haha die gaan ook lekker door de wind rennen:P haha

Woogy

Re: pony té druk met harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:00

ik zou hem een prop watten in de oren doen....veel paarden kalmeren erdoor.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:22

Sjen schreef:
Wat een onzin dat de angst meer in de ruiter zou zitten dan in het paard. Dan mag je komen kijken hoe bang mijn paard kan worden van dingen als wind of een vrachtwagen, terwijl ze in de wei staat. Ik heb dit ook wel eens gezien als ik verderop langs reed, dus het ligt er dan ook niet aan dat ze even gek gaat doen omdat ik er ben ofzo.

ben ik het niet mee eens! Ik ging vandaag met een stalgenootje naar het bos en haar pony wordt dus ook helemaal gek van de wind, doordat zij weet dat de pony dan eerder schrikt en daardoor wordt ze zenuwachtig. Dus
Stupa was helemaal over de zeik en stond maar te draaien en springen. Toen ben ik er daarna op gaan zitten en we gingen zo super het bos door. Er was niks aan de hand.
Het kan dus ook wel degelijk aan de ruiter liggen!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:39

Sjen schreef:
Wat een onzin dat de angst meer in de ruiter zou zitten dan in het paard.

Geloof mij; bij mij zit de angst in mij en absoluut niet in mijn pony. Die maakt daar op zijn manier enorm verstandig gebruik van. Omdat ik zo verschrikkelijk zenuwachtig word van wind (ik ga er ook echt enorm van schelden) wordt het voor Stupa een groot feest. "Kijk Hanneke!! stukjes plastic die al 3 jaar in de tuin hangen, dààr ga ik van schrikken! Ja hè? Ja hè?' En dat bevestig ik dus door inderdaad nog zenuwachtiger te worden. Op dit moment heb ik gewoon de durf niet om hem op dat punt op z'n lazer te geven en mezelf kalm te maken; doorzetten zou dus een averechts effect hebben. Omdat ik wel verschrikkelijk graag van die angst afwil ga ik weleens een stapje te ver; vandaag ben ik dus ook lopend teruggekomen uit het bos. Ja jammer dan hoor, volgende keer beter (inmiddels gaat het buitenrijden ZONDER wind prima, dus in zoverre is er niks aan de hand). We zijn in de bak gaan rijden en later is mijn stalgenootje met hem naar buiten gegaan. Ging prima omdat zij niet bang is.
In de bak schrikt hij niet; vandaar dat ik ook zo zeker weet dat het aan mij ligt; vanuit onze bak is namelijk ook genoeg te zien en te horen om van te schrikken.

Gaat overigens over dezelfde Stupa als Alytje hierboven bedoelt.

TS; ik zou het gewoon even laten zitten hoor; zoals Sonja al zei; je doet het voor je hobby en hoevaak waait het nou zo hard dat je een tijdelijke comminucatie-stoornis hebt?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:26

@ amulet, je hebt gelijk Het waait idd niet heel vaak zo hard. Heb trouwens vrijdag gereden toen was de wind ook hard Heb dan wel 1 bijzetteugel van de singel naar het bit lopen zodat hij niet zijn hoofd te ver naar voren kan doen en hij is daardoor er ook niet vandoor gegaan daardoor, dus heb 1 oplossing al gevonden

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:33

Welshcobfan schreef:
@ amulet, je hebt gelijk Het waait idd niet heel vaak zo hard. Heb trouwens vrijdag gereden toen was de wind ook hard Heb dan wel 1 bijzetteugel van de singel naar het bit lopen zodat hij niet zijn hoofd te ver naar voren kan doen en hij is daardoor er ook niet vandoor gegaan daardoor, dus heb 1 oplossing al gevonden

Nou prima toch? Bij mijn haflinger lukt wandelen bv met de wind wel (itt tot bij jouw pony zo te lezen haha ) omdat ik dan zelf niet gespannen ben.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:34

Vandaag was het weer aan het waaien, ik loop altijd een rondje met mijn rijpaard voordat ik erop stap.
Mijn paard wegspringen, ik had helemaal niks door Was hij meteen gekalmeerd omdat ik niet over de zeik ga.
(misschien is het ook een voordeel omdat ik helemaal niks hoor en mijn paard dus op mijn lichaamstaal reageert. Ik blijf namelijk altijd relaxed tot ik zelf schrik van de vrachtwagen die langsrijdt (niet zo vaak hoor)

Dus ja, proberen rustig te blijven, niet paniekeren. Je paard reageert daar echt wel op
Jij bent immers de leider

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:34

Misschien een oornetje kopen?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:36

Er naast lopen is echt geen optie dan ben ik bang voor het leven van mensen die op het pad lopen

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:38

Welshcobfan schreef:
Er naast lopen is echt geen optie dan ben ik bang voor het leven van mensen die op het pad lopen

Tsja, en dan geeft ook zo'n rommel hè? Al die gewonde mensen in combinatie met al dat zand......

Hmm mijn haflinger is dan (met wind) tijdens het wandelen wel iets vlotter dan normaal en hij springt ook echt weleens opzij, maar het is minder erg dan wanneer ik er op zit.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:44

Mijn paard heeft liever dat ik erop zit dan dat ik ernaast loop Alhoewel ik er ook nog wel eens naast loop bij enge objecten en dan is hij wel erg braaf en rustig. Maar op het paard kan ik hem dan een rotschop geven als ie niet doorloopt

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:10

Jaduuh schreef:
Misschien een oornetje kopen?

Zodat de wind niet zo in z'n oren suist. Daar worden ze meestal gek van.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:46

Werkt dat echt?

sammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:59

Haast elk paard is druk met harde wind
Misschien van te voren even longeren?

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:57

Ik heb het al vaker gezegd en nog vaker gelezen: het paard is zo bang als zijn ruiter...
Tuurlijk kunnen ze wat heter zijn, neem een rustige route en kijk waar je kunt draven. De draf ontspant mentaal, is vaak redelijk controleerbaar.
Verder: hou je teugels kort maar doe je handen eens overdreven ver naar voren . Dan voelt het paard niks in de mond van extra druk (he druk is erg er komt vast iets engs aan) en igv nood neem je hem zo terug.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:57

Thanks! Dat vind ik nog best wel een handige tip!

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:20

haha, ik moet opeens ergens aan denken. ik had een keer een pony die wind voelde waaien onder zijn staart. hij stond stil... keek achterom en liep maar weer verder... haha. hij vond het helemaal niks, maar bleef wel rustig

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:37

Je moet zelf gewoon heel zeker van jezelf zijn.
Als je bang bent en je stapt op je paard maak je het alleen maar erger want paarden voelen dat heel goed aan.
Ze zijn van nature vluchtdieren en voelen aderaline gelijk aan.
Als ze aderaline aanvoelen (in dit geval je angst) zijn ze geneigd te vluchten en worden ze onzeker. Daar komen die schrik reactie uitvoort.
Natuurlijk kunnen paarden ook schrikken als je zelf niet bang bent maar blijf dan zeker van jezelf en gewoon doorrijden.
Je moet absoluut niet de plekken waar je paard schrikt vermijden omdat je zelf dan bang word!!!!!!!!!!!!
Gewoon doorrijden en doen alsof er niks aan de hand is.
Als je paard heel wild is als je erop stapt laat hem of haar dan eerst lekker uitrasen.. Ga gewoon galopperen en kijk hoe het dan gaat!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:25

idd.. ik heb het zelf ook.. ik merk ook dat mijn vzpony de laatste tijd heel erg druk is.. toen ik er in het begin op reed deed ze helemaal niks en schrok ze nergens van.. maar nu schrikt ze overal zowat van (nouja beetje overdreven misschien) maar ze was vroeger ook nooit druk toen ik met haar het bos in ging en nu opeens wel.. en met een harde wind is ze natuurlijk nog drukker want dan klappert en tikt alles ergens tegenaan maar dan ben ik vaak ook een beetje gespannen doordat ik denk dat ze weer druk is/word.. maar het ligt niet altijd aan mij.. heel soms is ze ook gewoon echt druk maar meestal ben ik wel degene waarvan ze druk word

amazonetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:20

Hey,
mijn paard heeft nooit last van zoveel wind. Ik denk dat dit komt omdat mijn paard alle dagen buiten staat, een hele dag. En 's nachts staat hij in een buitenstal, hij is die harde wind dus goed gewoon voor ik hem ga opzadelen en daarom reageert hij er niet meer op.
Ik merk het verschil goed met paarden die bijna altijd op stal staan. Die zijn veel angstiger als ze ineens van hun windstille stal naar buiten in die harde wind komen. Dat is ook vrij logisch denk ik.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:50

Mijn paard is ook druk als hij de hele dag op land heeft gestaan in vollen wind in de zomer staat hij 24/7 buiten en deze week staat hij elke dag 6 uur buiten en hij heeft een buitenstal dus die vlieger gaat voor mij niet op. Het enige wat ik nog doe is dus een hulpteugel gebruiken zodat hij er iig niet vandoor kan gaan en dat geeft mij ook zelfverzekerheid

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:54

Mijn paard heeft er ook last van.. ik probeer hem af te leiden met mijn stem en rijd veel figuren en ik probeer me er niet druk over te maken.. dan word je paard nog feller

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:58

In de bak leid ik hem idd ook af, maar dat vind ik ook veiliger omdat het omheind is en hij geen kant op kan. Maar buiten is dat toch wat lastiger