Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:46

ik heb heel vaak op een wild steigerend paard gezeten! die niet meer wouww stoppen enzo! Maar door een lieve rustige hand is dat over gegaan! dus doe maar niet alsof ik het niet weer! Ineke2!!

Ineke2

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:53

Tuurlijk lois_fjordje
Een wild steigerend paardje dat heel hard rent moet ik nog tegenkomen hoor. Flink steigeren en hard rennen gaat niet echt samen

Bovendien als een paard echt flink steigert is je eigen leven in gevaar en dan ben ik misschien raar hoor, maar dan kies je voor jezelf en geef je dus dat paard er zo flink van langs dat hij het niet meer in zijn hoofd haalt om het nog eens te doen!

De mensen die hier reageren gaan er uiteraard wel vanuit dat zo'n dier medisch niks mankeert, maar dat het een puur rijtechnisch probleem is.

Net wat Sonja zegt op een trainingsstal zijn ze alles behalve lief hoor voor zo'n paard...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:02

lois_fjordje
Je mening kun je ook op een andere manier geven.
Een prettigere manier.

Mensen uitschelden is dan ook echt niet de bedoeling.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:22

lois_fjordje schreef:
ik heb heel vaak op een wild steigerend paard gezeten! die niet meer wouww stoppen enzo! Maar door een lieve rustige hand is dat over gegaan! dus doe maar niet alsof ik het niet weer! Ineke2!!

Lois_fjordje, hartstikke mooi dat je alles zo zacht mogelijk op wilt lossen, dat willen we allemaal. Mijn motto is (gejat hoor) "zo zacht als het kan, maar zo hard als het moet". En geloof me, ik heb al aardig wat 'verknipte' paarden meegemaakt, en voor bijvoorbeeld KiWiKo (je mag ook Kim zeggen ) geldt hetzelfde.

Nog een tipje; als je je als deskundige voor wilt doen bij (ernstige) rijtechnische problemen, dan is het niet handig om dat op hetzelfde forum te doen als waar je zelf berichtjes plaatst zoals deze; viewtopic.php?f=8&t=562593&p=14098712&hilit=#14098712
Dan val je zogezegd een beetje door de mand als iemand even je berichtenhistorie checkt...

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:29

Als paarden in de wei ruzie hebben lossen ze dat ook niet op met een goed gesprek en vooral maar lief zijn, dat gaat er meestal flink onbenullig aan toe en daar is niets mis mee. Een kriebel in zijn manen of juist een mep of schop zijn de duidelijkste signalen die je een paard kan geven om zijn gedrag goed te keuren of af te keuren, omdat dit in de natuur ook zo gaat.

Straf je zijn gedrag niet af, dan is het paard de baas! Flink hard optreden dus als hij gaat stijgeren en bokken dus.

p.s. Ben je op de grond wel echt de baas over hem? Anders is het misschien handiger/veiliger om het gevecht eerst op de grond uit te vechten.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:42

Ik betwijfel of jouw paard echt niks mankeert, omdat ik van mening ben dat paarden instinctief reageren op bijvoorbeeld pijn of angst. Ik heb zelf een traumamerrie die niet te berijden is. Zij wordt zo gevaarlijk dat ze zich uit angst laat omvallen (mijn pony is overduidelijk compleet in paniek en kan dan alleen op die manier reageren). Er hebben verschillende (proffessionele) mensen geprobeerd om met haar te rijden, maar omdat het te gevaarlijk werd, heb ik besloten om daarmee te stoppen.
Misschien zou je het paard nog na kunnen laten kijken door een osteopaat en anders kan ik alleen maar zeggen: pas op! Steigerende paarden kunnen levensgevaarlijk zijn.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:14

ja sorry was wel een beetje gemeen:$ maar ik vind het gewoon zielig als mensen paarden behandelen als een fiets! En ik weet dat paarden elkaar ook schoppen maar wij zijn geen paarden!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:24

Als je ze een rotschop geeft behandel je ze juist niet als een fiets,(mijn fiets steigert nooit zomaar , dus ik hoef hem niet te schoppen) en "een stukje fysiek geweld" (haha, dat klinkt wel heel lomp ) is voor het paard het makkelijkst te begrijpen.

Ik vind dat echte paardenliefde zich uit in het inleven in een dier en de zachte hand waar jij het over hebt lois_fjordje getuigt van een hele goede bedoeling, maar niet van inleven.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:26

dus als een paard naar jullie ffe niet luisterd geef je hem meteen een tik dan eerst te kijken WAT het kan zijn..

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:34

Als je goed leest zie dat dat de TS medische oorzaken al heeft uitgesloten. Ik ben zelf geen held en zou er denk ik in zo'n geval als het jouwe voor kiezen om het paard een tijdje weg te brengen naar een trainingsstal om te kijken of zij het eruit kunnen rijden en dan een stal/persoon kiezen die echt bekend staat om ervaring met probleempaarden en niet bijvoorbeeld een stalgenoot die wel leuk kan rijden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:34

nee hoor als een paard effe niet luisterd dan vraag ik hem eerst vriendelijk of hij wil luisteren, en doettie dan nog wat hij wil dan eis ik gehoorzaamheid...... en heeft ie daar scheit aan........ dan kan die ze zeker krijgen

Gelukkig heb ik in al die jaren geleerd een paard te lezen, dus ik voel feilloos aan of het angst, spanning of stout is. En naar gelang ik iets inschat daar handel ik naar.

Maar hoe dan ook, welke reden dan ook........ Steigeren is NOT DONE en zal ik ook altijd heel rigoreus afstraffen...... er zijn subtilere manieren om mij iets duidelijk te maken.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:36

Ik kon het toch niet laten me hier even mee te bemoeien

@ Louis-Fjordje:
Er wordt toch juist gezegd dat men eerst nagaat of er geen medische oorzaak is? Dat is dan uitgesloten.
Vervolgens zal de TS heus wel verder gekeken dan haar neus lang is en naar vriendelijke, rustige oplossingen gezocht hebben. Geen normaal mens begint meteen met slaan etc. Je zoekt eerst naar andere oplossingen.
Als dit alles niet werkt, heb je weinig keus...

Een steigerend paard is LEVENSGEVAARLIJK!!! En dan heb ik het niet over een jolig bokkesprongetje, maar over paarden die in staat zijn achterover te klappen. Zo'n paard heeft op dat moment niks aan een betuttelend "rustig maar paardje, braaf zo, doe maar rustig". Sterker nog, je krijgt niet eens de kans om die zin uit te spreken }>

Ik hoop dat je het me vergeeft , maar ik ga met Kiwoko mee! En als dat OOK niet helpt (en dan heb ik het niet over 1x, maar over consequent een tijd proberen), dan vrees ik dat de conclusie is dat het een levensgevaarlijk paard is.
Dan hou je de keus tussen in de wei gooien of Stegeman...

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:49

Ik ben het helemaal met KiWiKo eens (wow al 20333 berichten ) Als mijn vz-paard bang is dan neem ik alle tijd om hem op zijn gemak te stellen, maar zal hij uiteindelijk toch zijn angst moeten overwinnen. Loopt hij te etteren dan krijgt hij op zijn donder: eerst combinatie stem en een flinke ophouding en daarna wat harder. Doet hij mij pijn of ontstaat er een gevaarlijke situatie (zoals bokken, steigeren en er vandoor gaan etc.) dan grijp ik gelijk hard in omwille van mijn en zijn eigen veiligheid!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:17

Er zijn duidelijke aanwijzingen van het paard, dat het verlatingsangst heeft, dus niet geschikt voor buitenritten, denk je nu echt dat je dat erin kunt slaan????
Zulke paarden kom ik ook tegen, waar je duidelijk beschadigingen ziet, inwendig en uitwendig......kapotgeslagen zonder resultaat......dat is de andere kant van de medaille waar nooit over wordt gepraat!!!!
Als lich. problemen uitgesloten zijn, dan is het dus psychisch! als het paard het de ene keer wel en de andere keer niet doet bij dezelfde persoon dan kun je denken aan er onderuit proberen te komen maar als het altijd ,bij iedere onwillekeurige persoon zo is kun je het wel vergeten en is het paard niet geschikt voor buitenritten!!!!!
Hoe doet het paard het in de bak?Wordt het beter als hij oefeningen moet doen, vloeit hij de spanning wel goed af???? Vooral dit laatste is superbelangrijk om weer ontspanning te krijgen, zodat het zich niet oppot.....oftewel explosief worden, m.a.g.bokken ....steigeren enz.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:29

goed lezen is ook een vak apart!

Hoe hij in de bak doet staat in post een duidelijk omschreven

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:47

ik heb nog nooit een paardje geslagen, en ga er nu 8 jaar mee om. En elk paardje doet zijn best! ik vind het ook helemaal niet leuk om paarden te slaan! ik wil het liefst de leider zijn dan de baas.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:50

jeutje al 8 jaar.......

ik pas 28 en heb denk ik wel een dikke 5000 paarden onder mijn kont gehad. En er zaten er een hoop tussen waar ik altijd heel lief voor kon zijn......... maar er zaten er ook een paar tussen die ik echt heel, heel hard heb geslagen....... en dat was dan het verschil tussen naar het slachthuis gaan, OF je gaan gedragen.

Tegenwoordig ben ik niet zo stoer meer dat ik op de echte gekkenhuizen ga zitten. Maarja dat krijg je als je mamma en ondernemer bent

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:51

je klinkt niet als een moeder..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:52

Meid, ik ben al bijna 40

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:54

ok... maar hoezo wil jij niet de leider zijn en wel de baas? Naar een leider luisteren ze en voor een baas zijn ze bang

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:00

Nee hoor, ben altijd een leider......... en dat kan iedereen beamen die mij ooit aan het werk heeft gezien. Ik ben een hele vriendelijke, duidelijke leider........ een paard is mijn kammeraad, mijn vriendje en we moeten het SAMEN doen.

Alleen zijn er paarden die geen kamerraad, vriendje willen zijn....... die het ook niet SAMEN willen doen en dan moet je BAAS zijn.

Een paard weegt gemiddeld 600 kilo, de kleinste minishet trekt een volwassen vent over de parkeerplaats heen. Een paard met een kronkel in de kop kan heel makkelijk je dood betekenen. Zowel onder het zadel als aan de hand.

Een onopgevoedde rotbok is levensgevaarlijk....... en dan kan je twee dingen doen, OF zo een onopgevoed geval door het BAAS zijn even weer met alle vier de beentes op de aarde zetten OF af laten maken.

In mijn beleving is ongeveer 2% van de paarden TE gevaarlijk voor mensen, 80 % is gewoonweg veel te lief voor mensen en de overige 18% buitengewoon lastig.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:03

nee een leider luisteren ze naar een baas soms maar met een baas geef je ze tikken enzo maar een leider praat met hem met een soort paarden taal. Heel makkelijk hoor;)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:07

Nou dan zou ik je willen uitnodigen om een keer een dag met me mee te lopen

En dan mag jij op de paarden die voor mij makkelijk zijn......... mag je ze eerst uit stal halen, dan ongeschonden proberen te poetsen en te zadelen....... dan zonder kleerscheuren even te longeren voordat je erop gaat. En dan proberen te blijven zitten

Als leider zijnde geef je zo een dier ook een duidelijke aanwijzing, en als die duidelijke aanwijzing een tik is, dan is dat zo

Maar ik vind het wel heel lief hoor

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:09

ok maar een leider is niet helemaal wat je zegt.. ik ken een paardenfluisteraar en die is de leider over zijn paarden slaat ze nooit! de paarden doen alles wat hij vraagt en lopen hem zo los achterna. Toen hij in het begin de baas wou zijn ging het helemaal mis!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:11

Ptries, ik weet niet of jouw reactie aan mij gericht was. Met betrekking tot medische oorzaken is mijn ervaring dat een osteopaat soms een betere diagnose kan stellen over het bewegingsapparaat dan een dierenarts. Vandaar mijn advies. Ik had begrepen dat de TS haar paard alleen door een dierenarts had laten nakijken.