Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:51

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:53

Wow, dat is wel heel extreem.
Heb je al aan goede instructie gedacht?

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:01

Amai, ja die loopt enorm scheef!
Ik moet wel eerlijk zeggen, toen ik mijn paard net had deed die dat ook en nu doet hij dat niet meer hoor
Het is een kwestie van goede begeleiding...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:05

Tss, missblue .

Dundijk: Voel je je dan niet enorm oncomfortabel?
Ik heb vandaag een merrie van een vriendin gereden die schoolwerk had, en toen ze aangaloppeerde dacht ik dat ze verkeerd zat, maar missblue bevestigde dat ze 100% juist zat.
En ze 'viel' heel tijd in de bochten, en ze snelde weg, 'viel' om,...
Het was eigenlijk verschikkelijk
Maarja, ik ben té verwend met m'n lief verzorgponytje

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:11

Erg fijn rijden is het niet nee
Mijn instructrice is alweer ingelicht (heb er een half jaar uitgelegen met lessen), maar ze heeft het echt heel druk. Had eigenlijk al een telefoontje verwacht met nieuwe afspraak om weer te beginnen maar ik heb dus nog niks gehoort.

En idd ze loopt extreem veel naar binnen, maar ze doet het (gelukkig?) alleen maar in de rechtergalop.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:29

En in draf?
Volgens mij zet ze dan haar linkerachterbeen tussen haar voorbenen ipv in het spoor van het linkervoorbeen.
Er is volgende week een stage bij Antoine DeBodt (www.hoefkatrol.com) , die zal het probleem zeker kunnen oplossen!
Tot zover kan ik je alvast zeggen dat je eens moet proberen met hogere handen (gebogen elleboog, 90°) in contrastelling moet proberen te rijden met geen tot zo weinig mogelijk contact aan de binnenteugel.
Als het paard lost, laat je hem langer,.. (zie topic in onderschrift )

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 02:40

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 06:48

Idd.
En niet alleen de link, maar zelfs in een lesje zal al heel veel duidelijk worden

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:05

Zo'n stage lijkt me idd erg leerzaam!
Maar wat kost dat

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:08

Ik pb je eff

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:29

Toevallig deze week nog een hele goede tip gekregen voor de ruiter zelf .

Ik wil in mn rechterheup iets inknikken en daarom ga ik nu t volgende doen.
Je gaat voor de spiegel staan en je zorgt dat je schouder en heupbotten een rechte lijn vormen. ( eventueel op de spiegel tekenen) je moet t echt voor de spiegel doen want je denkt dat je recht staat maar dat is meestal niet zo

Daarna til je je linkeronderbeen op, naar achteren en je blijft zo staan. Nu moet je dus opletten dat je helemaal recht blijft staan ! Als t erg ongemakkelijk wordt moet je nog een paar seconden zo blijven staan want zo past je lichaam zich aan en merkt t van he dit is recht. En zo doe je t ook met je andere been...als je dit elke dag doet dan merk je na 2 weken al verbetering Het klinkt n beetje vreemd misschien maar wel n tip op weg naar n onafhankelijke zit Waarna je je paard uiteraard ook makkelijker kunt recht richten

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:37

ik hou dit topic even in de gaten Ga zondag naar een clinic van Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl ) zij doet ook redelijk veel met rechtrichten..

ShirleyA

Re: Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:53

Schangah schreef:
ShirleyA schreef:
Over 2 weken (nl op 16 april) is er in Oostzaan n clinic v A d Bodt. Daarbij zal alles gaan om en over het rechtrichten. Er zullen die dag 10 paarden rijden en daarbij zal er veel informatie komen over het rijden. Als er mensen zijn die deze dag graag willem meemaken (kosten voor het kijken naar de lessen is 10 euro p.p.) kunnen die me n pb sturen voor meer info. De locatie waar de clinic gehouden wordt is www.taamsstables.nl.

Wanneer deze link volgt dan krijg je een bericht dat je niet gemachtigd bent de site te bekijken!

Ik zie het. Dab kigt de nl-versie er blijkbnaar uit. Als je naar www.taamsstables.com gaat doet ie t wel.

Nintu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:50

Even offtopic: je moet gewoon de punt weghalen achter de link

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:14

Over die contrastelling, zal wel een domme vraag zijn, maar contrastelling op de rechterhand is dat niet hetzelfde als binnenstelling op de linkerhand?

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:39

Nee, dat is niet hetzelfde
Een paard die niet recht is "valt", met behulp van contrastelling voorkom je het "vallen" en breng je je paard recht, dit telt voor beide kanten. Als je binnenstelling begint te rijden met een niet- rechtgericht paard heb je problemen, je paard kan stoppen en steigeren, naar binnenvallen, heel snel beginnen lopen,....
Heel veel mensen zitten aan die binnenteugel te prutsen om hun paard 'aan de teugel' te zetten, maar dit is echt niet goed

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:48

Hmm alleen ik snap nog steeds niet echt het verschil tussen of je je paard nou linksom naar buiten laat kijken of rechtsom naar binnen; gewoon er vanuit gegaan dat je dat op een goede manier doet (want je kan je paard natuurlijk ook prima naar binnen laten kijken zonder aan je binnenteugel te gaan hangen)

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:55

Ja maar daarvoor moet je paard eerst recht zijn, en de meeste mensen zetten hun paard in binnenstelling puur op de binnenteugel..

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:57

En waarom kan je je paard dan wel naar buiten laten kijken voordat hij recht is?
Want je vraagt contrastelling, maar als de bakrand opeens aan de andere kant is heet het binnenstelling en is het fout

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:13

Contrastelling is gwn een hulpmiddel om je paard recht te richten. Want als je contrastelling neemt, kan het paard zich niet vastpakken op je binnenteugel, en is ie gedwongen op z'n eigen benen te lopen.
Mss zou een stage of lesdag handig zijn, op www.taamsstables.com wordt er een lesdag georganiseerd

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:16

Nee ok ik snap contrastelling wel, maar snap het verschil tussen contrastelling de ene kant op en binnenstelling de andere kant op niet.
Paard kan dan met binnenstelling linksom wel de linkerteugel vastpakken, maar met contrastelling rechtsom kan hij net zo goed de linkerteugel vastpakken toch?
Want verder loopt het paard dan toch precies hetzelfde, behalve dat de bakrand aan de andere kant zit?

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:18

nee, het paard zet zijn benen ook anders...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:19

Ja, maar het is de bedoeling dat je paard zicht op een correcte manier rechtricht.
Het helpt niet door te zeggen van: ik rijdt mijn rechtsgebogen paard voortaan in linkerstelling op beide zijden.
Je moet contrastelling nemen om te zorgen dat je paard z'n binnenteugel loslaat. En hierbij zal binnenstelling niet helpen.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:20

Ook ja

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:21

Hoe zet een paard z'n benen dan anders neer?
En (ja sorry ben niet zo slim ) ik snap nog steeds niet echt wat nou precies het verschil is tussen linksom rechterstelling vragen en rechtsom linkerstelling vragen of gewoon linskom linkerstelling en rechtsom rechterstelling