Citaat:
hoe oud is die pony? Misschien heeftie ook wel last van zun rug.. je kan iniederveval met een zweepje rijden. Niet om hem te slaan maar om ffe op zijn kont te *kietelen*
Hier wil ik even wat over zeggen: Ik heb er meerdere keren gezien dat mensen met een zweep rijden en dan steeds als hun paard iets fout doet dan een klein tikje geven.
Je denkt, ja dat is beter dan een harde klap.
Is dat zo? Een paard word juist ontzettend geiriteerd door die kleine tikjes op zijn bil, en word vaak alleen maar vervelender!
Persoonlijk rij ik helemaal niet met zweep maar als je vind toch echt een zweep nodig te hebben geef je paard dan 1 goede tik (niet knoerdhard maar gewoon zelfverzekerd en dat hij het even voelt) en hou daarna op.
Geef je paard de kans om zichzelf te corrigeren en mag hij het daarna nog fout doen kan je hem nog een tik geven.
Als een paard daarna nog de fout ik gaat, dan kan je misschien naar een diepere oorzaak gaan kijken.
Je hoort mensen wel is zeggen: mijn paard neemt me gewoon in zeik! of: mijn paard laat me gewoon stikken!
Dit zijn menselijke gedachten, een paard denkt helemaal niet zo.
Citaat:
Gewoon sporen aan, en zet die eens in zijn buik. Kijken wat hij dan doet.

Misschien is jouw pony wel wat langzaam, is daar niet mee te leven?
Als hij helemaal gechekt is door de dierenarts en hij heeft jouw verteld dat alles goed is met jouw pony dan kan het in ieder geval niets lichamelijks zijn.
Je zou nog wel kunnen proberen haver bij de voeren, een halve schep per dag.
Vaak worden paarden hier feller van.
Succes!