Pony is langzaam..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Re: Pony is langzaam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:40

dit heb pony die ik eerst reed ok gehad,en dit hebben we opgelost door
veel over gangen en schijnovergangen te maken.
veder geen sporen!!!
dit helpt even en daarna niet meer omdat paard er dan gewoon niet meer op reageerd.met sporen kan je alleen maar schade aanrichten.
veder zweepje erbij geef jij benen en hij reageerd niet,eventueel nog 1x niet reageren tik.
veder mischien les erbij
suc6 ermee.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:35

Actie = Reactie, als je paard zich verveelt gaat ie niet lopen (vrij logisch wat zou jij dan doen!?) Verder denk ik, dat als je veel afwisselt het echt goed gaat, en dan bedoel ik dus zoals in mijn 1e berichtje dmv spelletjes, of idd, balkjes lopen. Pony's horen te werken, en als ze dat niet doen gaan ze zich vervelen.

dus ik blijf er bij: Gooi je paard eens los, rij balkjes, doe spelletjes, maak het dus gewoon leuk voor je pony!!!

en ik blijf er ook bij dat sporen nooit de oplossing zijn! Denk maar eens goed na, als jou moeder je pijn doet als jij iets niet wilt, dan doe je het uiteindelijk toch, puur uit angst voor pijn. En volgens mij is dressuur niet rijden, omdat het moet want anders krijgt hij pijn!

toch?

verder moet je dit niet verkeerd opvatten hoor

xx

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:13

Citaat:
hoe oud is die pony? Misschien heeftie ook wel last van zun rug.. je kan iniederveval met een zweepje rijden. Niet om hem te slaan maar om ffe op zijn kont te *kietelen*

Hier wil ik even wat over zeggen: Ik heb er meerdere keren gezien dat mensen met een zweep rijden en dan steeds als hun paard iets fout doet dan een klein tikje geven.
Je denkt, ja dat is beter dan een harde klap.
Is dat zo? Een paard word juist ontzettend geiriteerd door die kleine tikjes op zijn bil, en word vaak alleen maar vervelender!
Persoonlijk rij ik helemaal niet met zweep maar als je vind toch echt een zweep nodig te hebben geef je paard dan 1 goede tik (niet knoerdhard maar gewoon zelfverzekerd en dat hij het even voelt) en hou daarna op.
Geef je paard de kans om zichzelf te corrigeren en mag hij het daarna nog fout doen kan je hem nog een tik geven.
Als een paard daarna nog de fout ik gaat, dan kan je misschien naar een diepere oorzaak gaan kijken.

Je hoort mensen wel is zeggen: mijn paard neemt me gewoon in zeik! of: mijn paard laat me gewoon stikken!
Dit zijn menselijke gedachten, een paard denkt helemaal niet zo.

Citaat:
Gewoon sporen aan, en zet die eens in zijn buik. Kijken wat hij dan doet.

Misschien is jouw pony wel wat langzaam, is daar niet mee te leven?
Als hij helemaal gechekt is door de dierenarts en hij heeft jouw verteld dat alles goed is met jouw pony dan kan het in ieder geval niets lichamelijks zijn.
Je zou nog wel kunnen proberen haver bij de voeren, een halve schep per dag.
Vaak worden paarden hier feller van.

Succes!

BarbaraNova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:27

Misschien moet je eerst eens wat ander voer gaan proberen. Ga eens over op een sportbrok of zo zodat hij wat power krijgt.
Dat is iig beter als zweep sporen enzo...

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:31

barbaras schreef:
Misschien moet je eerst eens wat ander voer gaan proberen. Ga eens over op een sportbrok of zo zodat hij wat power krijgt.
Dat is iig beter als zweep sporen enzo...

En haver, haver, haver, dan heb je straks een raket!
Dan open je een topic: hoe stop ik mijn paaaaaard......

xAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:41

Als je hem haver geeft, bouw het rustig op. Als je hem de eerste keer meteen een hele schep geeft kan hij er overdreven op reageren (ik heb er ervaring mee, geloof me!)

Verder goed je been erbij houden, maar zorg er echt voor dat je niet constaant aan het schoppen bent. Als je dat de hele tijd doet en hij reageert er niet op, leer je hem als het ware aan dat hij niks hoeft te doen als je hem schopt. Geef hem lichte maar duidelijke hulpen, en als hij daar niet op reageert een tik achter het zadel. Natuurlijk wel goed belonen als hij wel luistert en niet alsnog met de zweep erover

Het is ook belangrijk dat je voor en na het rijden voldoende stapt. Met spierpijn kan een paardje ook veel moeilijker lopen

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:53

ander voer zou ook kunnen helpen maar verwacht er niet teveel van (bedoel niet dat het niet helpt)
als jij je paard eten geeft dan wil dat niet zeggen dat ie een uurtje later vliegt (dat snap je denk ik wel)
maar het kan ook pas zijn dat het na 2 á 3 dagen werkt houd daar rekening mee ik heb mijn paard ook een tijdje terug op heftiger voer gezet, en pas na 4 dagen merkte ik verschil verder staat mijn paard ook veel op de wei klinkt raar maar als ik hem een dag niet buiten heb gehad dan zit hij meteen een stuk vaster en loopt hij ook niet fijn....(langzaam en niet voor het been..)
weet niet of je de mogelijkheid hebt tot weidegang maar als dat wel zo is probeer het eens...het kan nooit slecht zijn denk ik.....(tenzij de weien slecht (hobbelig vol gaten en bergafwaarts gaan)zijn das natuurlijk weer een ander verhaal)