Hobby schreef:Als ik naar de foto's van je profiel kijk, zit je duidelijk te ver achter je zitbeenknobbels, dus met een achterover gekanteld bekken. Dat betekent dat je geen gebruik kan maken van je bekken om de beweging van je paard op te vangen (volgens mij bedoelde Beantsje dit ook). Meestal zie je bij mensen met deze rijhouding dat de beweging van het paard wordt opgevangen in de bovenrug en ook een onrustig been en verminderde aanleuning is hierop terug te voeren.
Wat voor jou (en alle anderen met dit probleem) belangrijk is, is om een andere bekkenstand aan te nemen.
Een bekken heeft 3 standen:
1. naar voren gekanteld (holle onderrug)
2. middenstand (rechte rug, lichte holling in de onderrug)
3. naar achteren gekanteld (kromme rug)
Bij het paardrijden moet je bekken altijd vanuit middenstand beginnen. Een bekken staat in middenstand als je precies op de beide zitbeenknobbels zit. Je rug is dan recht. Dit kun je het beste voelen op een houten kruk. Als je over je billen naar achteren rolt en dus je bekken naar achteren kantelt, voel je dat je achter je zitbeenknobbels gaat zitten (dit is wat jij doet). Als je helemaal naar voren rolt over je zitbeenknobbels en het bekken dus naar voren kantelt, zit je voor de zitbeenknobbels.
Als het bekken in middenstand staat kun je de beweging van je paard goed opvangen doordat je het bekken zowel naar voren als naar achteren kan kantelen. Bij een achterovergekanteld bekken is deze beweging niet mogelijk.
Ga als je dit oefent voor een spiegel zitten en let er dan goed op dat je je bovenrug boven je billen houdt. Dus niet achterover gaan hangen. Er moet een rechte lijn lopen door je schouder en heup. Als je je rug goed recht houdt (kan alleen in middenstand en bij een naar voren gekanteld bekken, bij een achterovergekanteld bekken is een rug altijd gebogen), kun je je schouders beter ontspannen (betere schouderpositie) en kun je een betere aanleuning verkrijgen.
Oefen eerst op een houten kruk de bewegingen van je bekken en probeer het daarna op je paard uit.
Ik hoop dat ik alles duidelijk heb uitgelegd. Veel succes!
dankje voor je reactie, ik weet dat er nog veel aan mijn houding gebeuren moet! ben er ook zeker mee bezig, ik weet dat je zonder goede houding niet netjes en lekker kan gaan zitten, nu mijn pony wat constanter in aanleuning word kan ik zelf ook makkelijker gaan zitten, heb vandaag ook gehoord dat ik mijn bovenbenen losser moet houden dan kan ik ook meer gaan zitten.