doorzit probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:51

Dat is ook een reden dat je vooral moet lachen tijdens een proefje. Dat is niet om de jury te vermurwen! (maar mss helpt het )

@superwoman: als je naar bijv. Anky kijkt, zie je een prachtige houding met rechte rug met een natuurlijke holling in haar rug heeft.
Als je je bekken kantelt, is die holling weg en trek je automatisch ook je schouders naar voren. Weg mooie lange rechte rug!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:34

ik heb nog niet kunnen oefenen ivm het weer heb ik weinig in de bak kunnen doen, vandaag door de wind was het helemaal drama dus ik hoop op beter weer, kan ik eindelijk oefenen..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:35

@beantsje: volgens mij begrijp je me niet - je kan je bekken in zoveel standen zetten .... - ik bedoel dus niet de sloelhouding, maar er tussenin
Maar als je je rug hol maakt, dan is je vering weg....en ga je stuiteren... Denk ook niet dan mannen op hun zaakie zitten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:24

Nee ik bedoel ook niet hol, maar recht. Een rechte rug heeft echter wel een natuurlijke holling en je hebt je schouders naar achteren.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:19

vandaag ietsje geprobeerd maar mn pony liep steeds op iets te loeren dus de ontspanning kreeg ik er niet zo in.. heb het wel geprobeerd maar vond toch dat we terug kwamen in tempo en als ik harder ging kon ik niet meer meeveren.. hoe kan ik dit oplossen?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:01

Waarom moet het gelijk harder... eerst rustig aan en dat langzaam opbouwen. Werk aan de onspanning van je heup/bekken...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:56

dus het is niet erg dat mijn tempo verlaagt? dan gaat het opzich best goed, hoe kan ik mijn heup/bekken het makkelijkste ontspannen? dan kan ik dat namelijk steeds herhalen... ik doe echt mijn best, maar heb echt het gevoel alsof ik bik!

debbiejansen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:09

hihi daan doe ik ook nog steeds nie he? denk dat we maar moeten gaan lijmen.

debbiejansen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:13

hihi daan doe ik ook nog steeds nie he? denk dat we maar moeten gaan lijmen.

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:22

Ik kon ook niet doorzitten (nog steeds niet echt). Ik moest mijn pony/paard heel rustig laten draven (onder het arbeidstempo) en dan kon ik aardig blijven zitten, en dan steeds een klein stukje sneller.
Mijn vz pony zit ook voor geen meter. Ik moet zeg maar op mijn liezen zitten, het klinkt misschien raar en je krijgt er vaak erge spierpijn van. Maar ik kan nu best goed op haar doorzitten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:26

hey!

ik ben egt blij, heb met henk jan lozeman waar ik stage loop, geoefend! en het doorzitten gaat al veel beter, we stellen mijn pony nu wat hoger in zodat ze op het achterbeen komt en op eigen benen loopt en nu kan ik zelf ook veel makkelijker zitten, natuurlijk moet er nog veel geoefend worden maar het is een stap in goede richting!

Equidea

Re: doorzit probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:29

Heb ik ook heb ik ook heb ik ook!

Sorry moest even

IK heb daar toevallig vanmiddag nog op gewerkt, wat helpt is meer zonder zadel rijden, langzamer draven en oefenen op die nageefelijkheid tijdens het doorzitten!

Ow en achterover zitten!, ik ga soms nog wel eens tever naar voren (ongemerkt) en daarom hobbel ik dan veel meer. maar zelf merk ik niet dat ik meer naar voren ga omdat het langzaamaan gebeurt. dus misschien is dat wat?

In iedergeval dat langzaam draven ging echt perfect met doorzitten! (zelfs bij een pony die enorm hobbelt)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:39

ja klopt ik doe dat ook snel.. dat is ook een beetje mijn probleem..

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:02

Als ik naar de foto's van je profiel kijk, zit je duidelijk te ver achter je zitbeenknobbels, dus met een achterover gekanteld bekken. Dat betekent dat je geen gebruik kan maken van je bekken om de beweging van je paard op te vangen (volgens mij bedoelde Beantsje dit ook). Meestal zie je bij mensen met deze rijhouding dat de beweging van het paard wordt opgevangen in de bovenrug en ook een onrustig been en verminderde aanleuning is hierop terug te voeren.
Wat voor jou (en alle anderen met dit probleem) belangrijk is, is om een andere bekkenstand aan te nemen.
Een bekken heeft 3 standen:
1. naar voren gekanteld (holle onderrug)
2. middenstand (rechte rug, lichte holling in de onderrug)
3. naar achteren gekanteld (kromme rug)

Bij het paardrijden moet je bekken altijd vanuit middenstand beginnen. Een bekken staat in middenstand als je precies op de beide zitbeenknobbels zit. Je rug is dan recht. Dit kun je het beste voelen op een houten kruk. Als je over je billen naar achteren rolt en dus je bekken naar achteren kantelt, voel je dat je achter je zitbeenknobbels gaat zitten (dit is wat jij doet). Als je helemaal naar voren rolt over je zitbeenknobbels en het bekken dus naar voren kantelt, zit je voor de zitbeenknobbels.
Als het bekken in middenstand staat kun je de beweging van je paard goed opvangen doordat je het bekken zowel naar voren als naar achteren kan kantelen. Bij een achterovergekanteld bekken is deze beweging niet mogelijk.
Ga als je dit oefent voor een spiegel zitten en let er dan goed op dat je je bovenrug boven je billen houdt. Dus niet achterover gaan hangen. Er moet een rechte lijn lopen door je schouder en heup. Als je je rug goed recht houdt (kan alleen in middenstand en bij een naar voren gekanteld bekken, bij een achterovergekanteld bekken is een rug altijd gebogen), kun je je schouders beter ontspannen (betere schouderpositie) en kun je een betere aanleuning verkrijgen.
Oefen eerst op een houten kruk de bewegingen van je bekken en probeer het daarna op je paard uit.
Ik hoop dat ik alles duidelijk heb uitgelegd. Veel succes!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:35

Hobby schreef:
Als ik naar de foto's van je profiel kijk, zit je duidelijk te ver achter je zitbeenknobbels, dus met een achterover gekanteld bekken. Dat betekent dat je geen gebruik kan maken van je bekken om de beweging van je paard op te vangen (volgens mij bedoelde Beantsje dit ook). Meestal zie je bij mensen met deze rijhouding dat de beweging van het paard wordt opgevangen in de bovenrug en ook een onrustig been en verminderde aanleuning is hierop terug te voeren.
Wat voor jou (en alle anderen met dit probleem) belangrijk is, is om een andere bekkenstand aan te nemen.
Een bekken heeft 3 standen:
1. naar voren gekanteld (holle onderrug)
2. middenstand (rechte rug, lichte holling in de onderrug)
3. naar achteren gekanteld (kromme rug)

Bij het paardrijden moet je bekken altijd vanuit middenstand beginnen. Een bekken staat in middenstand als je precies op de beide zitbeenknobbels zit. Je rug is dan recht. Dit kun je het beste voelen op een houten kruk. Als je over je billen naar achteren rolt en dus je bekken naar achteren kantelt, voel je dat je achter je zitbeenknobbels gaat zitten (dit is wat jij doet). Als je helemaal naar voren rolt over je zitbeenknobbels en het bekken dus naar voren kantelt, zit je voor de zitbeenknobbels.
Als het bekken in middenstand staat kun je de beweging van je paard goed opvangen doordat je het bekken zowel naar voren als naar achteren kan kantelen. Bij een achterovergekanteld bekken is deze beweging niet mogelijk.
Ga als je dit oefent voor een spiegel zitten en let er dan goed op dat je je bovenrug boven je billen houdt. Dus niet achterover gaan hangen. Er moet een rechte lijn lopen door je schouder en heup. Als je je rug goed recht houdt (kan alleen in middenstand en bij een naar voren gekanteld bekken, bij een achterovergekanteld bekken is een rug altijd gebogen), kun je je schouders beter ontspannen (betere schouderpositie) en kun je een betere aanleuning verkrijgen.
Oefen eerst op een houten kruk de bewegingen van je bekken en probeer het daarna op je paard uit.
Ik hoop dat ik alles duidelijk heb uitgelegd. Veel succes!

dankje voor je reactie, ik weet dat er nog veel aan mijn houding gebeuren moet! ben er ook zeker mee bezig, ik weet dat je zonder goede houding niet netjes en lekker kan gaan zitten, nu mijn pony wat constanter in aanleuning word kan ik zelf ook makkelijker gaan zitten, heb vandaag ook gehoord dat ik mijn bovenbenen losser moet houden dan kan ik ook meer gaan zitten.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:25

veel rijden zonder zadel dan blijf je meestal wel automatisch zitten

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:39

Ik heb ook veel moeite met goed doorzitten. Kleine stukjes vanuit stap gaat prima maar zodra ik terugkom uit de galop stuiter ik veel in het zadel. Ik merk dat mijn paard dat niet altijd prettig vind en gaat dan langzamer in het tempo lopen of juist weer terug in de galop. Daarom heb ik sinds een tijdje 1 keer in de week zitles zonder beugels en teugels met alleen een beugelriem om zijn hals om mezelf op het goede punt in het zadel te kunnen "duwen". Goed doorzitten heeft ontzettend veel met ontspanning te maken en ik begin het juiste punt al redelijk te voelen. Als ik weer begin te stuiteren, begin ik met mijn bovenbenen te klemmen en trek ik mijn hakken op. Dan moet ik mezelf weer door middel van de beugelriem naar dat ontspannen punt trekken. Ik gebruik de beugelriem voor het doorzitten ook tijdens het normale rijden en ik begin al duidelijk het verschil te voelen. Zitles is echt een aanrader hoor

lorretafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:46

probeer steeds korte stukjes door te zitten, begin eerst met lichtrijden, dan beugels uit en doorzitten, dan lichtrijden zonder beugels dan beugels weer aan en proberen ong. 10 passen door te zitten en als het goed gaat steeds langer. het helpt ook om tussendoor veel te gaan stappen want dan ontspan je beter het is dan een soort beloning voor jezelf. let er wel op dat je meteen de goede houding aanneemt (rechtop, het belangrijkste en probeer niet te veel door je rug te buigen of je kont te veel in het zadel te schuiven, anders gaan je handen heel erg bewegen) misschien is het handig om zonder paard oefeningen te doen die je rug losmaken, zodat je wat beter zit op je paard. idee?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:42

lorretafan schreef:
probeer steeds korte stukjes door te zitten, begin eerst met lichtrijden, dan beugels uit en doorzitten, dan lichtrijden zonder beugels dan beugels weer aan en proberen ong. 10 passen door te zitten en als het goed gaat steeds langer. het helpt ook om tussendoor veel te gaan stappen want dan ontspan je beter het is dan een soort beloning voor jezelf. let er wel op dat je meteen de goede houding aanneemt (rechtop, het belangrijkste en probeer niet te veel door je rug te buigen of je kont te veel in het zadel te schuiven, anders gaan je handen heel erg bewegen) misschien is het handig om zonder paard oefeningen te doen die je rug losmaken, zodat je wat beter zit op je paard. idee?

watvoor oefeningen zijn dat?

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:30

Ik heb ook nog moeite met doorzitten, rechtsom gaat het wel makkelijker dan linksom (betekent dus ook dat mijn paard nog niet 100% recht is), maar mijn paard heeft steeds de neiging om in galop aan te willen springen (in de wendingen) doordat ik dan been geef om de impuls te onderhouden en blijkbaar mijn hand weggeef. In de galop voel ik duidelijk verschil bij mezelf qua ontspanning, rechts gaat ook veel beter dan links, daarin kan ik mijn bovenbenen niet voldoende ontspannen. Maar er is wel vooruitgang en ik oefen ook steeds kleine stukjes. Het is wel zo dat zodra ik mijn zit ontspan, hij ook direct terugkomt naar de stap, maar probeer ik hetzelfde in galop, dan reageert hij niet of nauwelijks. Dan ben ik toch nog te gespannen. Zijn er ook goede ontspannings oefeningen? Ik ga dat zuchten trouwens ook proberen!

lorretafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:16

Bonny4life schreef:
lorretafan schreef:

watvoor oefeningen zijn dat?

bv. je handen voor je uit houden alsof je teugels vasthebt en dan rustig wat gaan 'rennen', dan moet je je ong. een beetje gaan bewegen zoals je paard draaft en daarbij probeer je je handen ten opzichte vanjezelf stil te houden. klinkt stom, maar je rug wordt hier heel soepel van, het is net alsof je echt aan het doorzitten bent! (dat moest ik jaren geleden doen van mijn instuctrice en het helpt geweldig en als je dan op je paard zit, moet je je voorstellen dat je zelf aan het 'draven' bent en dan wordt het echt beter!!) een andere standaardoefening is bv. rechtop staan en je handen naar je voeten strekken of bv. zwemmen, daar wordt je in je hele lichaam wel soepel van. ik hoop dat hier wat goede tips voor je bij zitten!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:58

Moska, het kan ook betekenen dat jij op die kant niet 'recht' bent. Een paard dat vastzit op een kant heeft vaak een ruiter die op die kant vastzit.
Ik kan een heleboel rugoefeningen in dit topic zetten (ben van oorsprong houdings- en bewegingstherapeut), maar weet niet of jullie daar interesse in hebben....

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:06

ja ik wel!!

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:52

Het kan idd ook zijn dat ik niet helemaal recht ben,maar het gekke is wel dat we de ene periode meer moeite met links hebben en de andere periode meer moeite met rechts. Het is niet zo dat hij vast zit (en ik pak ook niet vast), kan hem beide kanten inbuigen , alleen momenteel is linksom doorzitten wat lastiger. Zelf ga ik elke twee weken naar de fysio om losgemaakt te worden en eventueel rechtgezet, maar over dat laatste heb ik al tijden niets meer gehoord.

Heb gisteravond nog gereden en ben een kwartiertje even echt intensief bezig geweest met het schakelen in tempo en het doorzitten, dit ging ook al beter. Misschien zit het ook allemaal maar tussen mijn oren, galopperen vond ik ook nooit zo fijn en dat gaat nu ook goed (en nog steeds weer eens stukje beter). Maar oefeningen zijn altijd welkom. Ook extra oefeningen voor het rijden zijn welkom om het paard lekker soepel te maken. Het repetoir is momenteel bij het losrijden in stap: voltes, kleinere wendingen, wending om de voorhand, halthouden, tempo wisselingen, in stilstand hals inbuigen naar tenen (kan ie erg goed, doe het op stal ook wel met een worteltje) en stukje wijken (soort zigzag over middellijn).

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:46

Ik volg dit topic al vanaf het begin en dacht zal nu er ook wat in zetten.
Ik ben ook wel benieuwd naar die rugoefeningen Hobby.
Want het doorzitten bij mij gaat ook niet zoals het hoort te zijn.
Als ik ga doorzitte probeer ik te ontspannen maar mijn paard spant zich alleen maar nog meer en wil dan niet meer ontspannen in de aanleuning lopen en gaat dan harder naar de galop toe of gaat terug naar stap.
Dus kom maar op met die oefeningen.
Groetjes