Wat voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:10

Dan een passoa bitje correctie hahahaha

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 13:35

ik ga proberen met de les van volgende week woensdag van mn oude instructrice niet van de ene waar ik nu les van heb met een koperen trens proberen te rijden en die dan mee naar huis en daar een weekje of 2 mee rijden kijken hoe dat bevalt en dan kijk ik wel weer maar bedankt allemaal:D

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:33

Als jij snel genoeg bent met je hand, been en zit kun je ook een tuiger prima op een dubbel gebroken bitje rijden.

Mijn tuiger loopt voor de kar ook op een liverpool, maar onder het zadel op een dubbel gebroken bitje. Je moet dat rijtechnisch oplossen.

En niet om jouw instructrice aan te vallen, maar als die aangeeft dat ze niet weet wat ze er aan kan doen en dat je het hier moet vragen, dan kan ze je daar dus niet mee helpen. Andere zoeken dus.

Een argentan bit zal niet helpen. De inwerking van dat bit is hetzelfde, als dat van een RVS dubbele gebroken bit. Dat maakt niet uit. Nogmaals: je moet dit rijtechnisch op gaan lossen!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:01

Cynthiaaapje schreef:
ik ga proberen met de les van volgende week woensdag van mn oude instructrice niet van de ene waar ik nu les van heb met een koperen trens proberen te rijden en die dan mee naar huis en daar een weekje of 2 mee rijden kijken hoe dat bevalt en dan kijk ik wel weer maar bedankt allemaal:D

Ja dat lijkt me een goed plan! en neem anders je (ik geloof dubbel?) gebroken bit ook mee, en vraag aan je oude instructrice wat haar het beste lijkt. Echt geloof me, een instructrice moet geleerd hebben wat je met zulke paarden aan moet, er word hun geleerd hoe je zoiets rijtechnisch op moet lossen. Dat moet zij jou weer leren. Als jou instructrice dat niet kan, is er iets mis gegaan met haar opleiding denk ik.

En dat is echt niet om jou af te zeiken, ik neem aan dat jij ook alleen maar dacht dat een pessoa zou helpen, omdat zij dat voor schreef. Maar echt, een goede instructrice probeert, samen met jou, dit probleem rijtechnisch op te lossen. Ook sterke paarden kun je op een gewoon bit rijden, je kan ze zelfs zonder bit rijden, lees het naturals forum hier op bokt maar eens. Hoeveel tinkers worden er wel niet zonder bit gereden? En dat zijn ook sterke beestjes hoor!

Echt waar: een goede instructrice weet zelf wat ze moet doen om deze problemen op te lossen, en verwijst jou niet naar dit forum. Zoals je kunt lezen hebben wij er ook ideeen over, maar voor jou valt het vast niet mee om dit zonder begeleiding uit te proberen.

Het gaat je echt lukken, ook op een gewoon bit, je hebt alleen de juiste begeleiding er bij nodig! Veel succes om die begeleiding te vinden, en je probleem op te lossen! Laat je even weten hoe je les ging?

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:53

Zal ik doen Zorro

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:27

Mooi! Ik ben benieuwd!

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:56

Het ging in de les wel goed maar toen ik thuis was was het helaas weer helemaal mis....

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:06

misschien omdat je je in de les zekerder voelt? daar heb je begeleiding die in kan grijpen, en je tips kan geven als het mis gaat. thuis niet, dus kan best zijn dat je je daar iets minder zeker voelt. ene paard voelt dat, en sommige maken dara dankbaar gebruik van! met welk bit heb je gereden? en heb je nog tips gekregen? probeer ze goed onder de knie te krijgen, en probeer je zeker te voelen. als jij dat doet, werkt dat ook goed in op je paard. misschien kan je een keer met iemand er bij rijden? dat kan ook een zekerder gevoel geven. success!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:17

Dat heb ik ook hoor, dat het in de les beter gaat.
Mijn instructrice ziet meteen waar het fout gaat, nog voordat het echt erg word.
En dan zegt ze al dingen en is het alweer opgelost.

Maar hoe langer je lest, hoe meer je de dingen automatisch vaardig word. Maar dat moet je niet verwachten in een paar lesjes

En ga als het thuis niet goed gaat, ff stappen en denk even na, wat je instructrice nu zei toen hij ook zo deed in de les.
En probeer dat dan ook te gaan doen.
Dus herhaal de les in je hoofd als het ware.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:33

ik zal het proberen ging zaterdag thuis al helemaal niet goed kreeg vliegles:P

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:51

volgens mij gaat het inmiddels al weer beter, je komt nu iig met een beter verhaal. Tuigers die niet makkelijk aan de teugel lopen gaan dat echt niet goed doen op een scherper bit (maar dat had je zelf denk ik ook al wel begrepen) ik heb ook een tuiger met een enorme onderhals en ik rij op een gewoon enkel gebroken trensje en afgelopen zondag toch maar mooi 165 punten (in de b weliswaar, maar ik ben er trots op) ik heb hem nu sinds juni en moest van mn eerste instructrice eigenlijk met bijzetten gaan rijden, toen had ik zoiets van dan kan niet de bedoeling zijn en ben ik naar een andere instructrice gegaan daar rij ik nu sinds oktober en het gaat nu super.

ik ga hem nu op een dubbelgebroeken trens rijden omdat dat vriendelijker schijnt te zijn (dit wist ik niet), en ik vind dat je een paard in de mond zo vriendelijk mogelijk moet behandelen (het is tenslotte een heel kwetsbaar orgaan) en misschien helpt het voor jou wel om je paard gewoon uit te laten razen als ze te snel gaat.

iig heel veel succes

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:19

Cynthiaaapje schreef:
Echt op benen rijden kan ik niet en dat werkt ook niet bij hem... Met koper bedoel ik zo'n goudkleurig bit:D

Training training en trainig, zolang j paard niet aan jou hulpen is, zou je nooit maar ook nooit een winstpunt halen op concour.

Hand stil houden voorwaarts iets opsluiten van voor en weer los.

Haal dat bit eruit want je geeft zelf al aan dat je met je handen werkt, zo verpest je meer dan je lief is.

Zolang jij een sterk paard op een gewoon dubbel gebroken bit niet kan rijden, zou je het niet halen op wedstijden.

Ik rij ook vaak zat onwijs sterke paarden. maar wat meestal vooraf is gegaan dat weet je zo, een ruiter die met de hand werkt.

Begin gewoon weer helemaal back to basic.
Volte neusje naar de gornd aan je been achterhand er goed onder mooie oprichting kunnen rijden handen stil zelf in de goede balans zitten en gas erop en zorgen dat die recht is, een beetje stelling en buiging moet kunnen ook met een stille had. leer zelf zitten en hoe je je paard aan moet voelen, hand stil zet de anders tegen de voorkant van je zadel aan. maar let op dat je je handen niet vast zet dus niet verder naar beneden. leer rijden met een stille hand.

Achterhand eronder dan ga je pas naar een oprichting toe werken.

Dit is niet aanvallend bedoel !

Succes ermee

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:51

ik heb ook een tijdje met pessoa bit gereden de eerste twee weken omdat het paard dat ik toen reed van andere mensen was en daar aan gewend was maar omdat het toch niet helemaal mij stijl was heb ik het paard om geschakeld naar een rollentrens waar je trouwens gewoon wedstrijd mee mag starten hoor (ik las hier in dit topic ergens dat het niet mocht)
en na 3 weken ging dat redelijk ik was dus 5 weken aan het rijden voor het paard enigzins deed wat ik vroeg het is dus niet zo pats boem het werkt verwacht geen wonderen doe rustig en over de mensen die je afzeiken (niet om hun af te zeiken) je kan geen advies geven als je niet in het zelfde schuitje zit of hebt gezeten (= mijn mening (maar goed daar zal ook niet iedereen het mee eens zijn))

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:54

Rollentrens mag met dressuur toch echt niet (springen weet ik niet uit mijn hoofd)
Kijk maar in de reglementen

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:29

ik rij toch echt gewoon met rollentrens alle twee mijn paarden door de dressuur is wel maar b weet niet hoe het is bij de hogere klasses

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:31

Dat je het doet, wil nog niet zeggen dat het mag

Ook in de B mag het echt niet.
Geloof me maar, ken bijna het hele reglement uit mijn hoofd

Dus aan de slag om te oefefenen op een gewoon bit.
Dat kun je vast ook nog wel, nu je al van de passoa af bent

Navidad

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:33

Als je dadelijk een bit controle krijg heb je dus een heel groot probleem, ik ben dus ook met rolltrens gestart in de b en werd onder me proef van me paard af gehaald en werd mijn inderdaad ook verteld toen dat ik niet met rolltrens moocht starten alleen met een gewone trens of een d trens of in de z met st.

Ik heb zelf ook in dit schuitje gezeten, rij veel van dit soort paarden.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:36

toen ik ben begonnen met wedstrijd rijden heb ik ergens in het regelement van de knhs gelezen dat het mocht.....(geloof ik)
kan ook zijn dat ik het fout heb hoor maar ik ga nu springen....dus dan heb ik daar geen last meer van tenzij het bij springen ook niet mag...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:52

Met een pessoa bit luisterd hij wel.. maar hoe langer je hem daarmee rijd hoe harder de mond word en hoe moeilijk je het afleert. en een koper bit heb je ook in veel soorten.. Maar mijn intstructrice zegt dat een passoa bit zeer veel kapot maakt... want je hefboomt alleen maar..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:10

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 14:49

Wat voor bit kan ik nu dan proberen...?
een corectie of scholings bit oid? helpt dat?

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:51

nee gewoon beginnen met een dubbel gebroken of een gewone trens. stil in je hand blijven en rijden. Back to basic meid ander kom je er niet met wedstrijden

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:53

ik zal het proberen!!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:00

goed zo ander blijf je alleen maar tegen problemen oplopen succes

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:02

Mijn haf was ook niet te houden binnen niet en buiten niet maar met de JUISTE instructie rij ik nu op een normale watertrens