Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Verrox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:50

Sonja schreef:
Ik geloof er bij voorbaat niets van als een verkopende partij zegt dat het beest al een paar dagen stilstaat. Welke verkoper is zo stom om dat risico te lopen?

Maar misschien heb ik te veel negatieve ervaringen hoor, dat kan.

Nu de grond bevroren is kan dat best!! Gebeurt nu bij ons ook regelmatig!!! Wat zijn we toch allemaal weer vol van vertrouwen.
Ik zou het paard gewoon nog een keer gaan rijden.

Sily

Re: Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:47

Als ze de waarheid spraken is het natuurlijk niet gek.

Jong paard, vreemde omgeving, binnenbak en 2 dagen stil staan, valt zijn reactie mij nog 100% mee
Als je het bij mijn 5 jarige probeerd op die manier is het voor 99% zeker dat ik zand eet die dag

Gewoon nog een keer gaan, vragen of ze hem beweging willen geven de dagen ervoor zodat je kan vergelijken, doet hij het dan nog steeds weet je genoeg.

Sowieso denk ik dat als het gemeen bedoeld was van het paard dat de ruiter eraf gelegen had, alle paarden zijn wat jolig met dit weer.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:59

beantsje schreef:
Vorig jaar hebben we een tweede paard gekocht. Werkelijk ergerlijk wat mensen verzinnen, liegen en 'smokkelen'. Het paard was voor mijn man, die nog maar 1,5 jaar reed, dus het moest een absoluut braaf en betrouwbaar paardje zijn. (t is uiteindelijk na 4 maanden zoeken een werkelijke schat van een tinker geworden)
Na schade en schande wijs geworden, ging ik vaak eerst alleen even kijken en proberen. Dat scheelde dan tenminste 1 zijn tijd.
Zo kwam ik bij een tinker kijken. toen ik aankwam waren ze haar aan het rijden. Ze had het schuim overal. "Goh, ze is een beetje gestressed vandaag, ze kon het wel aanvoelen". Ze reden haar op een liverpoolstang ("ja, ik zag haar gewone bit niet liggen") en toen ik dit dier, dat echt stijf stond van de stress maar inmiddels helemaal leeggereden was, even 3 rondjes geprobeerd had, voelde ik meteen dat dat niets was. Toen ik af wilde stappen, steigerde ze zelfs. hoezo beginnerspaard?

Ander voorbeeld; voor de telefoon "ja hoor, zeker geschikt voor een beginner, heeft nog nooooit een stap verkeerd gedaan". wij erheen, hem laten voorrijden door een meisje daar, die kreeg hem niet in galop, maar toen ze dat probeerde, begon hij wel fiks te bokken. Ja, (zei het kleine ietwat onnozele meisje) ik ken hem nog niet zo goed, hij is hier ook nog maar 2 dagen. Ze hadden hem gewoon voor de tussenhandel. Nou, daar rijd je dan weer zo'n end voor.

Ja, soms wordt er wat afgekletst....

Andersom heb ik eind vorig jaar een vijfjarige voorgereden, was net onder het zadel en ik had er een keer of tien, vijftien opgezeten in een paar maanden tijd. Superbraaf en nuchter dier, kon geweldig bewegen en schijnbaar ook een nette springtechniek. Ik reed hem de tweede keer al op vreemd terrein en hij keek dus werkelijk nergens naar. Ik zou mijn hand voor dat paard in het vuur willen steken. Nou had ik hem een dag of drie niet gereden en bleek ineens dat er kopers kwamen. Ik was van plan geweest om hem te longeren maar ik dacht 'Zo'n braaf paard, dat gaat wel goed...' En het instappen was hij superbraaf maar zodra ik aandraafde kletterde hij weg en kreeg ik een megabok voor mijn kiezen zodat ik gelijk in het zand beet. Dat soort dingen gebeurt ook altijd uitgerekend op DAT moment!

Mijn eigen paard liet zich bij het voorrijden voor de verkoop ook steeds van zijn slechtste kant zien, net alsof hij het aanvoelde en niet weg wou. 'Kan hij een eenvoudige wissel?' 'Ja hoor, we zijn er nog niet zo lang mee bezig maar meestal gaat het vrij netjes...' Nou, die eenvoudige wissel kon ik dus bekijken he, gewoon NIET doen. En de dag erop alles braaf weer doen...

Als verkoper baal je ook best hoor, het lijkt wel alsof het altijd dan misgaat...

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:05

Jonge paarden maken idd wel vaker zo'n sprongen. En tja, hij was toch in een nieuwe omgeving. Dit vind ik nog netjes! Als ik op Wasco in een manege zou gaan rijden, denk ik dat ik door de hele bak zou vliegen het hele uur. (ben dus benieuwd binnenkort)
Misschien nog eens proberen?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:41

Ik snap niet goed dat je je daar zo'n zorgen over maakt, dat hij eerst wat rare sprongen maakt vin ik zo raar niet :het is een jong paard en soms willen die eerst hun stoom wat aflaten voor die hun kunnen concentreren. En verder kan het gerust zijn dat dat paard wat onwennig is in een binnenbak als hij gewoonlijk buiten gereden wordt , dat is bij die van mij ook zo.
Verder zeg je zelf dat hij voor de rest een zaligheid was om op te rijden, dus indien hij een slecht karakter zou hebben of iets anders zou hij zich achteraf toch niet zo goed gaan gedragen denk ik dan?

Ik zou gewoon nog een keertje terug gaan en mij in elk geval niet laten afschrikken door een rare sprong vooral als het in het begin van de training is. Zelfs in hun vertrouwde omgeving kunnen ze nog even behoefte hebben om 'even beentjes te strekken', zolang het maar in het begin is heeft het volgens mij niks met karakter te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:55

Verrox schreef:
Sonja schreef:
Ik geloof er bij voorbaat niets van als een verkopende partij zegt dat het beest al een paar dagen stilstaat. Welke verkoper is zo stom om dat risico te lopen?

Maar misschien heb ik te veel negatieve ervaringen hoor, dat kan.

Nu de grond bevroren is kan dat best!! Gebeurt nu bij ons ook regelmatig!!! Wat zijn we toch allemaal weer vol van vertrouwen.
Ik zou het paard gewoon nog een keer gaan rijden.

Terwijl er een rijhal om de hoek ligt en er een koper komt kijken? Ik geloof geen bal van het hele verhaal en sluit me voor 100% aan bij Beantsje...

@ TS:
Geen hand vol maar een land vol joh...
Alleen al het feit dat je deze vraag hier stelt laat mij denken dat je beter een wat ouder en braver dier zou kunnen zoeken...

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:37

ik wil gewoon weten of het zijn karakter zit! dat ie kwaad wil want als jij zou moeten kiezen tussen een kreng die bijv. op wedstrijd je laat stikken of wat een jolig paard die even zijn benen wil strekken...
de manege waar we heengingen lag niet bij de deur ze konden niet bij hun eigen terecht omdat daar lessen ofzo waren! je kon ook wel zien dat ie twee dagen niet naar buiten was geweest hij was beetje stijf! maja... liegen of gelijk hebben hier kom je nooit achter!!..

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:49

Het is voor ons natuurlijk moeilijk te zeggen of het karakter is ja of nee zonder het paard gezien te hebben.
Gewoon met een ervaren iemand samen nog een keer gaan kijken als je nog twijfelt

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:51

Sonja schreef:
Terwijl er een rijhal om de hoek ligt en er een koper komt kijken? Ik geloof geen bal van het hele verhaal en sluit me voor 100% aan bij Beantsje...

Ik snap aan de ene kant jou twijfel wel, maar toch ik zou het in eerste instantie ook geloven waarschijnlijk.

Die mensen hebben zelf geen geschikte bak (en veel bakken zijn slecht met dit weer) rijden normaal gesproken dan een dagje niet maar willen de kopers ook niet afbellen en regelen dus een locatie om het paard toch voor te kunnen rijden. Vind het geen heel raar verhaal

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:53

Ik vind dit dier juist superbraaf....... 5 jaar voor het eerst op ander terrein en dan een paar sprongetjes maken en het daar bij laten

teken ervoor

Maar inderdaad zoek het bij een wat ouder paard, een die al meer gezien en gedaan heeft

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:01

vraag anders of je hem op proef mag
ik zou zelf nooit een (beleerd ) paard kopen zonder proeftijd
als ze het niet willen.. hebben ze meestal iets te verbergen en klopt er iets niet. .....tenminste dat is mijn ervaring
de paarden die ik verkocht heb, gaf ik wel altijd op proef zodat ik wist dat het dier op de goede plek zou komen.
en niet de handel in gaan om dat het niet klikte met de nieuwe eigenaar
ik betaal het paard gewoon en na 2 weken mag ik het weer terug brengen als het niet klikt
maar ik heb er gelukkig nog nooit 1 terug hoeven brengen...
1 paard kreeg ik niet op proef en ondanks dat heb ik haar toch gekocht
dom dom dom........
ze bleek achteraf een tussenpeesblessure te hebben was na 2 dagen (1 keer rijden) de vorige eigenaren dat geweten..
nu weet ik in ieder geval wel waarom ik het paard niet op proef kreeg

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:03

Denk dat dat niet helemaal waar is.... Dat mensen die een paard niet op proef geven iets te verbergen hebben. Sommige mensen zijn gewoon ook zuinig op hun paarden en geven hem daarom niet mee. Want ook voor de verkopende partij geldt dat je niet weet aan wie je zo'n dier meegeeft. En wat heb je eraan als om zo'n dier na die 2 weken weet ik hoe terug te krijgen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:06

Ik zou ook nooit een paard op proef mee geven.

Op een stal waar ik eerst reed was die man ook zo aardig dit wel te doen.
Totdat je een paar keer een paard erg slecht terug krijgt.
Dan leer je dat zo af.

Ik heb daar ook van geleerd en zou dit dus nooit doen.

Mocht ik een keer een paard te koop hebben, mogen ze verschillende keren komen rijden, maar wel als ik thuis ben

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:20

Ik zou zeker wel een paard op proef willen hebben als ik er een koop. Gewoon, om te kijken of het klikt. Ik wil weten hoe het karakter is, hoe hij zich gedraagt als hij aan de nieuwe omgeving gewent is.
Het zou toch jammer zijn een koop te doen waar je later niet gelukkig mee bent. Het is toch veel geld.

Er zijn afspraken te maken tussen (oude) eigenaar en de koper, intensief contact onderhouden met elkaar zodat je als (oude) eigenaar weet hoe er met het paard wordt omgesprongen. Weet je als verkoper meteen of het paard goed terecht komt. Dat is toch wat je wilt als je een paard verkoopt. Als de koop eenmaal gesloten is, kun je er niets meer aan doen. Ookal ben je het niet eens met zijn nieuwe huisvesting en manier waarop er met het paard wordt omgegaan.
Een paard op proef nemen kan gunstig zijn voor beide partijen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:30

Ik geef geen paarden mee op proef Niet omdat ze iets mankeren maar omdat ik al eerder een compleet kapot gereden paard terug heb gehad. Bij anderen heb ik gezien dat de kopers het paard terugbrachten en doodleuk vertelden dat ze geen geld hadden om hem te kopen. Mensen mogen als ze willen zoveel als ze willen komen rijden onder mijn toezicht maar zonder dat ik er bij ben komt er niemand op welk paard dan ook dat ik verkoop of dat ik moet verkopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:38

Sisim

Dan had je bij mij en dus ook bij verschillende kenissen van mij pech als je droom paard net bij ons zou staan

Niks te verbergen, maar we willen een paard wel heel houden

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:03

Of het karakter is of gemeen? Ik denk dat dat een kwestie is van het paard leren kennen. Dat kan je na 1 keer een paard gezien te hebben niet zeggen.
Mijn vorige paard heb ik bijna een half jaar een praam op gehad bij het opstappen, omdat ik er anders niet op kon komen.
Mijn nieuwe paard 5 jaar en 3 maanden zadelmak loopt elke keer als ik ga rijden met een bolle rug van de spanning, maar doet er verder niets mee, na een paar voltes stappen raakt de spanning weg en kan ik gewoon gaan rijden.
Het blijft dus altijd een kwestie van karakter; het is aan het paard hoe hij met de spanning om gaat.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:18

niks op proef.......... al je werk naar de kl.......ote

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:02

KiWiKo schreef:
niks op proef.......... al je werk naar de kl.......ote

haha dat heb ik gelukkig nooit gehad hoor
ik heb er n.l. nog nooit 1 terug gehad
en aan iemand die niet goed kan rijden verkoop ik zowiezo geen paard
verder moeten ze eerst door de screentest
haha bij het laatste paard wat ik verkocht zei de koper dat ze het gevoel had op een solicitatiegesprek te zijn
eerst krijgen ze een ondervraging
en dan ga ik kijken waar ze wonen............
dat zegt meestal al genoeg

en dan nog heb ik moeite om een paard te verkopen
daar heb ik slapeloze nachten van ..
dus hou ik maar wat ik heb

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:39

heb met mijn jonge fries alleen in een niet bedoelde rengalop gezeten met het proefrijden en hij was niet op de hoefslag te krijgen. Rijtechnisch dus geen basis om hem te kopen. Lekker toch gedaan en met goede begeleiding rijden we nu na een paar maanden een nette B proef. kan dus best. Heb hem wel 6 weken po proef gehad.
Succes ermee

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:50

Kan me voorstellen dat je als verkoper liever geen paard op proef mee geeft. Aan de andere kant, je wilt als verkoper toch ook dat het klikt tussen paard en nieuwe eigenaar?
Het is natuurlijk leuk als je een verkoper treft die het goed vind dat je eerst een stuk of wat keer langs komt om een paar uurtjes met het paard bezig te gaan, beetje poetsen, wandelen, rijden om het een beetje te leren kennen en daarna je beslissing neemt. Niet iedere verkoper ziet dat zitten. Jammergenoeg.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:01

Ik zou me denk ik eerder zorgen maken om het feit dat hij stijf was. Naar mijn mening hoort een 5 jarige niet stijf van stal te komen....
En een klinische keuring en dan alleen 1-tjes?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:08

Niet alle verkopers liegen hoor, hier ook, een 4 jarige slanke b-pony (die we zelf dus vrij moeilijk kunnen berijden), de kopers kwamen maar wij hadden geen tijd om het dier te longeren o.i.d. Dus toen ze kwamen rijden was ze 4 dagen niet uit de looptstal geweest.
Ze was alsnog hartstikke braaf, maar wel erg voorwaarts, en die mensen namen haar dus niet want ze was te pittig.
De volgende keer het dier dus flink gelongeerd van te voren, tja, dat wil je niet nog een keer mislopen. Die kopers hebben haar meegenomen.

En idd, soms zijn ze op de dag zelf ineens debiel. Een 14 jarige appaloosa merrie, echt een schat, nadat ze 3 maanden had stil gestaan ben ik er met een touwhalsterje het bos mee in gegaan, voorwaarts was ze wel, maar absoluut geen rare sprongen, daarna heeft mijn moeder, die toen nog nooit op een paard had gezeten, erop gereden, en ik maakte elke dag met haar een rustig buitenritje, en soms hobbelde we een kwartiertje in de bak. Toen kwamen de kijkers en ik stapte erop, en ik leunde naarvoren om mijn beugels goed te doen en ze sprong meteen aan in galop, en ik kreeg haar amper terug! Ik kon niet meer stappen, draafde telkens aan.. Echt een ramp! terwijl het de 5 weken daarvoor echt een beginners paard was, daar gebruikte ik haar voor!

Maar deze mensen wouden haar gelukkig wel hebben, en toen is ze op proef gegaan, en na een paar weekjes was ze ineens super kreupel, ze kon niet meer lopen, hoefbevangen, en weet ik het....
Ik zou mijn paard dus nooooooit op proef meer doen, het dier is wel nog van jou, als het iets overkomt ben jij wel je dier/geld kwijt!

Overigens heb ik zonder ervaring en met angst voor bokkende paarden een groene 3 jarige gekocht Ik heb haar nu een jaar en ze heeft nog nooit een bok gegeven onder het zadel, of aan de longe, en we rijden wel heeel veel op onbekend terrein, we zoeken elke dag een langere en nieuwe route door het bos, e.d.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:10

Jasmijn schreef:
Ik zou me denk ik eerder zorgen maken om het feit dat hij stijf was. Naar mijn mening hoort een 5 jarige niet stijf van stal te komen....
En een klinische keuring en dan alleen 1-tjes?

Inderdaad, 1-tjes, waarvoor, zonder foto's??

Toydoll schreef:
Niet alle verkopers liegen hoor,

Nee, dat is ook zo, maar je kunt het risico gewoon niet lopen dat je wel belazerd wordt. Daarom moet je gewoon van het slechtste uitgaan.

Maar als TS nu al twijfelt, vind ik dat wel een signaal. Als je het goede paard hebt gevonden, ben je er echt zeker van. Dat moet je ook zijn, je moet er vanuit gaan dat je er 20 jaar aan vast zit!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:12

hihi heel veel verkopers liegen daarintegen wel