Ga voor jezelf de volgende dingen eens na:
* Ben jij zenuwachtig voor aanvang van een proef? En dan heb ik het niet over tijdens de proef zelf, maar echt al tijdens het losrijden bijvoorbeeld. Een gevoelig paard kan hierdoor al getriggerd worden "dat er iets anders is". En dat kan doorwerken in de proef.
Het kan ook best zijn dat jij in de proef toch anders bent, maar dat zelf niet merkt (door de concentratie etc) en ook niet uitstraalt. Maar dat het toch echt zo is
* Reageert je paard anders op andere omgevingen? Gaat het wel goed bij wedstrijden in de eigen bak, of ook dan niet?
* Reageert je paard op de aanwezigheid van andere paarden? Wellicht rij je je lessen (en het losrijden op het wedstrijdterrein) altijd tussen anderen, en reageert hij anders op het "alleen in de bak lopen". In combinatie met minder middelen om hem bij de les te houden (lees: geen zweepje) kan dit leiden tot onoplettendheid.
* Rij je tijdens het lessen en losrijden met zweepje, of net als in de proef zonder? Anders zou ik je sterk willen adviseren om alleen nog maar zonder te rijden. Hier zat bij mij een groot deel van het probleem: mijnheer reedt als een trein, totdat ik de bak inkwam en geen zweepje meer had. Geloof me: ik had benen van een meter dik door de spieren van het drijven. Op mijn protocollen stond altijd dat het zo mooi verzameld was. Maar ik was kapot en wist wel beter
Leer je paard op kleine been- en zithulpen te reageren, zonder zweep.* Rij voor de gein eens 1 keertje HC. Gewoon, om te kijken wat er dan WEL, en wat er NIET gebeurt tov normale wedstrijden. Is het geen verschil, dan weet je dat ook weer. Is er wel verschil, probeer dan te kijken waar dat verschil vandaan komt (zie bovenstaande punten bijvoorbeeld
)