paard is op dit moment heeeeel stijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:58

Jullie snappen het allemaal niet,een stijf paard moet je flink naar voren jakkeren en als hij dat niet wil een harde tik geven.....wil hij dan nog niet lopen neem je gewoon steeds scherpere sporen kijk dat zijn nog eens oplossingen.Dat kost namelijk niets,en een voedingssuplement wel.Je rijd alleen je paard naar de kl....maar dat maakt toch niets uit....of wel?????

Anoniem

Re: paard is op dit moment heeeeel stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:04

Slo f en wielspoortjes, flink erin rammen die handel, dan komt hij wel met zijn kont onder de massa, elke dag een half uur raggen en dan komt het zeker goed. Dat ik dat nog steeds niet snap

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:17

russel schreef:
Slo f en wielspoortjes, flink erin rammen die handel, dan komt hij wel met zijn kont onder de massa, elke dag een half uur raggen en dan komt het zeker goed. Dat ik dat nog steeds niet snap

daar komt ie idd lekker los van
het probleem is alleen dat ie de volgende dag nog stijver is

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:24

Kom op zeg: ga eerst eens op zoek naar de oorzaak van de stijfheid! vaak is dat stilstand, trainingszwaarte, kou, of ouderdom! Ga dan eens kijken hoe je dit op kunt lossen! Ik ben ook niet altijd voor een voedingssupplement te geven, maar het kan idd wel goed zijn! Bijv bij een ouder paard! Maar komt de stijfheid doordat hij een week op stal staat en dat er nu weer mee gejakkerd wordt, dan hoeft dat niet, dan moet je alleen je training aanpassen en je paard de tijd geven om weer op niveau te komen!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:52

aerdenhout en russel bedoelden dat ook niet serieus natuurlijk,maar meer als reactie op bepaalde mensen die advies geven en er naar mijn idee totaal geen verstand van hebben!!!!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:54

p.s de laatste reacties waren ook niet voor shadowflower laat dat wel duidelijk zijn!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:04

Haha dat had ik al door . Ik ben nu bezig hem te longeren .... half uurtje met elastiek en als hij niet actief wil worden met het puntje van de longeerzweep een tikje waardoor hij net een schokje krijgt en naar voren gaat . Aan de longeerlijn veel overgangen etc ... morge ga ik er weer op maar dan eerst longeren . Over de omstandigheden waar hij in staat . : hij heeft een stal + paddock tot zijn beschikking dus zal zeker lekker kunnen bewegen . We zetten ze vaak op de bak in het weekend en aan eten heeft hij geen tekort ... het is alleen een paard wat *het liefst in een warm land zou staan * ... ook voor zijn spieren ed . Hij heeft snel last van de kou omdat hij een uitloopje heeft . Meer werk voor mij maar prettiger voor hem . Omdat hij lekker naar buiten kan lopen elke keer

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:11

Heb je hem wel onder een lekker dek staan dan?Als het zo'n koukleum is is dat niet verkeerd lijkt mij.Ik heb een arabiertje en als het maar even wat kouder is staat hij al te ralibalen van de kou.Hij krijgt er dan een extra deken bij op.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:17

Mijne staat al onder 2 dekens Omdat hij zoooo sielug is in de kou terwijl meneer in een stortbui buiten staat te jakkeren (sago zijn )

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:32

Stelletje ro...knollen zijn het af en toe.Hier al hetzelfde verhaal,als ze binnen staan willen ze naar buiten,en staan ze dan buiten,staan ze weer voor het hek van...baaaaaaas..we willen zoooooo graag naar binnen,het motregend....zie je dat dan niet....we worden nat!Haal je het hele stel weer binnen,want het is toch wel zielig,dan willen ze eigenlijk direkt hun hooi hebben,al is het nog lang geen tijd.Hebben ze dan hun hooi,staan ze weer te klieren om hun hapje.Pas dan is eindelijk de rust weergekeerd,tot ong.een uur voor de volgende voerbeurt(en ze krijgen hier maar vijf keer)WAAROM HOUDEN WE EIGENLIJK VAN ZE?????IK WEET HET ECHT NIET.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:34

Vooral erg veel losrijden
Heb je een stapmolen? helpt echt zoo super goed

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:35

aerdenhout1 schreef:
Stelletje ro...knollen zijn het af en toe.Hier al hetzelfde verhaal,als ze binnen staan willen ze naar buiten,en staan ze dan buiten,staan ze weer voor het hek van...baaaaaaas..we willen zoooooo graag naar binnen,het motregend....zie je dat dan niet....we worden nat!Haal je het hele stel weer binnen,want het is toch wel zielig,dan willen ze eigenlijk direkt hun hooi hebben,al is het nog lang geen tijd.Hebben ze dan hun hooi,staan ze weer te klieren om hun hapje.Pas dan is eindelijk de rust weergekeerd,tot ong.een uur voor de volgende voerbeurt(en ze krijgen hier maar vijf keer)WAAROM HOUDEN WE EIGENLIJK VAN ZE?????IK WEET HET ECHT NIET.

OMG doe normaal -_-" ....
Neem dan geen paard/pony!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:40

Het was maar een grapje hoor,geen gevoel voor humor?Wat denk je ,als ik niet van ze zou houden was ik er al jaren geleden mee gestopt,en had ik nu geen 23 paarden en zou geen 80 uur in de week werken.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:43

Mijn paard loopt 24/7 buiten. Beweging genoeg dus. Maar hij was wel van de ene dag op de andere zo stijf als een deur. Ik had zoiets van: hop stel je niet aan. Maar er was wel degelijk een serieus probleem. Zorg dus dat je DA hiernaar kijkt en ga niet eigenwijs je paard naar de kl*te helpen. Als jij je paard na het rijden droog weg zet wordt hij heus niet stijf van dit weer, tenzij hij iets mankeert.
Grijp in voordat je helemaal met de gebakken peren zit.
Maar wat je ook doet, sterkte er mee.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:20

Voor iemand met 23 paarden en 80 urige werkweek wel opvallend veel tijd voor bokt

Behalve ouderdom is een stijf paard niet gezond in mijn ogen. Je geeft ook al aan dat hij kouwelijk is. Meestal is er dan iets niet goed in zijn systeem waardoor hij zichzelf slecht warm kan houden. Als gevolg daarvan zijn de spieren en pezen vaak stram. Met veel bewegen zal het wel beter worden, maar een soepel paard wordt het niet. Uitgaande dat het dus een intern probleem is, kou en stijfheid, zal ook aangepaste training onvoldoende zijn.

Je zou toch eerst goed moeten laten nakijken of er niets iets is waardoor hij stijf is. Een hele vage kreupelheid kan dat al veroorzaken, sterker nog, peesblessures worden vaak niet gevonden door kreupellopen, maar door dit soort signalen van stijf zijn.

Nogmaal, laat je paard onderzoeken door een paardenkliniek. Is hij echt helemaal goed, dan zou mijn advies zijn iemand te zoeken die zijn stofwisseling beter op gang kan brengen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:35

Gelukkig zitten er meerdere uren in de week,en aangezien de computer op stal ,staat kan ik lekker onder het eten even op bokt zitten.En met al de nattigheid van deze week ,kunnen we ook niet veel klussen,dus.....tijd voor bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:47

Kijk ook eens of hij wel goed op zijn voeten staat. Knellende ijzers waarbij hij bv niet goed kan afrollen, te ver doorbuigt in zijn pezen, te lange tenen, te kort geworden als hij geen ijzers heeft.

Als hij warm gelopen is, loopt hij dan wel soepel door zijn hele lijf? Kan hij dan zijn rug loslaten?

Is hij wel helemaal regelmatig? Kan zijn dat hij met 1 voetje niet helemaal zuiver loopt en dat compenseert en een verkrampte manier van lopen krijgt, waardoor jij denkt dat hij stijf is. Ik zie wel vaker paarden die niet 100% zuiver lopen en dan vraag ik mij wel eens af of die ruiters dat niet voelen of zien?

Zijn zijn voetzolen niet gevoelig geworden omdat hij op de bevroren bobbelige ondergrond heeft gelopen, omdat hij een paddock heeft?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:57

Hij heeft twee weken stil gestaan en is nu heel erg stijf en slecht voorwaarts? Is ie niet heel licht spierbevangen?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:32

Ja, het kan zijn dat de afvalstoffen in zijn spieren nog niet volledig zijn afgevoerd. Niet gaan afjakkeren, dan vererger je dit. Werk altijd met een warming up en cooling down, opbouwen is het belangrijkst!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:44

Ben ik nu ook aan het doen . Alleen gister niet gelongeert omdat het zulk poedersuiker was en dan ook echt poedersuiker met onweer iin de lucht . Vandaag even longeren en rijden en kijken hoe het zit ...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:25

russel schreef:
Als je een paard hebt die snel stijf wordt, dan mag hij eigenlijk niet stil staan en dan kun je het beste elke dag je paard in de paddock of bak gewoon los een paar minuten laten draven en een paar minuten laten gelopperen. Dus hierdoor houd je hem in beweging en gebruikt hij even die spieren.

Een voedingssupplement is dan juist voor dit soort paarden een uitkomst, wat extra voeding voor de spieren om ze soepel te houden en sneller spieropbouw te kweken. Als je hem elke dag even dat stukje beweging hebt gegeven, moet kunnen ook al heb je geen tijd. Oke als de grond bevroren is dan kan dat niet, maar dan zou je over de weg een half uurtje met hem kunnen wandelen. Een natte bak is geen excuus en een zware bak als je een rondje of 10 draaft en een rondje of 5 galop laat doen en dan 15 minuten aan de hand lekker uitstappen met desnoods een dekentje op, is hele fijn voor je paard en kleine moeite.

Ik heb nl ook een paard die je niet stil moet zetten, maar in training moet houden en dan gaat het goed. Hij krijgt elke dag een flinke schep sublie EM, zonder dit dan lijkt het elke ochtend wel een oud pakpaard. Zou het hem nooit meer willen onthouden als ik het verschil nu zie met en zonder, vind het eerlijk gezegd zielig om het uit principe niet te voeren.

Ga je na die 2 weken weer rijden, rustig op pakken, goed warm stappen en lekker relaxed lang laag over de rug draven en galopperen, dus probeer hem met ontspannen teugel naar beneden te rijden en over de rug, desnoods kom je uit het zadel en laat je hem zijn rug los laten zonder dat je er op zit. Dit een weekje of zo doen en dan verder steeds meer op pakken, desnoods een paar keer longeren.

Die spieren opbouwen kost nl tijd. Overwerk en overvraag hem niet want dat krijg je verzet en wordt het steeds moeilijker.

Succes

Even deze reaktie omhoog halen zodat hij mss nog een keer gelezen word.Ik kan het niet beter zeggen.Als je paard snel stijf is er voor zorgen dat hij dat niet weer word.Het paard is afhankelijk van jou jij moet je paard dan ook de beste zorg geven die je kan.Ook als het poedersuiker weer is zoals jij zo mooi zei dan nog je paard even laten lopen.

sublementen zijn een hele goede uitkomst voor paarden die net even wat meer nodig hebben dan een ander.Onze merrie geven we nu vitamine's extra door het voer heen.Zij heeft ook net even iets meer nodig maar als ik dan zie wat voor verschil dat uit maakt.Ze zit veel beter in haar vel nu.En dan heb ik haar al aan 2 zeer hoogwaardige vooeders maar ze heeft gewoon dat stukje extra nodig.Ik zie bij ons op stal ook genoeg paarden die het wel heel goed doen op gewone basis brok en dan kan dat volstaan.

Verder ben ik het ook wel eens met de topic starter zelf dat je het rijtechnisch zou moeten kunnen oplossen maar dan moet je dat wel kunnen.Je moet het zelf kunnen dus heel goed weten wat je moet doen.Verder sla je tips in de wind omdat de bak zwaar is en je geen figuren kunt rijden.Hoe wil je je paard dan los rijden als je alleen maar op de hoefslag blijft rijden?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 18:44

stelling ,tempowisselingen etc ... Ik heb vandaag gereden .zonder van te voren te longeren . Ik heb hem in de stap lekker stelling laten nemen aan bijde kanten en hem ook nog regelmatig recht onder me gezet . Aan het begin ging het niet zo lekker . Daarna steeds beter . Ik heb daarna weer lekker lang uitgestapt met dekentje op en ga morge kijken of de verbetering van vandaag er nog in zit .Ik ben in ieder geval over vandaag tevree want de achterhand lijkt er weer een beetje onder te komen .

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:14

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:15

Mijn pony word stijf door ouderdom, probeer strek oefeningen werkt echt goed! maar pas wel op voor spierpijn.

weet wel een paar goede oefeningen voor je als je interrese hebt, pb me dan ff!