Mijn paard steigert onder het rijden bij mij, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:49

Het klinkt als protest!!waarschijnlijk omdat je behoorlijk gespannen op je paardje rijd.Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan(toen ik haar net had)omdat ze niet van de stal+maatjes weg wilde,steigeren en omdraaien en weg rennen ik kon nog geen 200 meter bij de stal vandaan of ze wilde niet meer voorwaarts en begon met haar trucjes,uiteindelijk had ik zoiets van oke je wil niet voorwaarts dan maar achterwaarts en dit heeft uiteindelijk wel geholpen(al ziet het er wel een beetje vreemd uit voor voorbijkomende mensen).Dit is natuurlijk voor jou geen oplossing ga gewoon met een martingaal rijden en met zweep zodra ze gaat stijgeren geef haar een flinke tik vraag desnoods of er iemand in de bak komt staan met longeerzweep zodat jij zelf niet met zweep hoeft te rijden.En ga werken aan je ontspanning laat je paardje longeren door iemand met jou erop (zonder zadel?)en doe wat oefeningen op je paard.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:49

Citaat:
Het is een vage grens, maar de meeste ruiters gaan er snel overheen en dat begint met de gedachte dat je de baas moet zijn en met boos worden.

idd "de baas" is de verkeerde bewoording. Eerder de leider die het paard begeleid.

Citaat:
Het is zuiver oorzaak en gevolg en de oorzaak is de ruiter, dus daar kun je een paard niet voor straffen.

zo denk ik er ook over

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:53

superwoman schreef:
Stijgeren doen ze
meestal

bij iemand die ze in de mond blokkeert
én natuurlijk te weinig voorwaarts rijdt

Precies en een angtige ruiter blokkeert het voorwaats gaan, omdat ze niet voorwaarts denken. Onderschat niet wat je onbewust allemaal uitstraalt, als zit je er nog zo correct op!

Dus, TS, gewoon lekker RIJDEN met die hap, had ik al gezegd. Ga goed mee met je handen, arm los vanuit je schouder, met knik in de elleboog, dragende, rechtopstaande handen. Bekken goed achterover kantelen (bollige rug).Concentreer je op oefeningen, overgangen, zorg voor afwisseling.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zou bijna zeggen, neem een borrel vooraf

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-03-06 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:55

wendyashley schreef:
Het klinkt als protest!!waarschijnlijk omdat je behoorlijk gespannen op je paardje rijd.Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan(toen ik haar net had)omdat ze niet van de stal+maatjes weg wilde,steigeren en omdraaien en weg rennen ik kon nog geen 200 meter bij de stal vandaan of ze wilde niet meer voorwaarts en begon met haar trucjes,uiteindelijk had ik zoiets van oke je wil niet voorwaarts dan maar achterwaarts en dit heeft uiteindelijk wel geholpen(al ziet het er wel een beetje vreemd uit voor voorbijkomende mensen)..

Wat jij beschrijft is heel wat anders, staat bekend als steegsheid (niet van het erf willen). Wat het dier waarschijnlijk ook had gedaan met een andere ruiter.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:56

Vroeger (zo'n 12 jaar geleden) was er op de manege een paard dat als truc had omdraaien en dan bokken. Dat heeft hij bij mij 1x gedaan toen had ik het trucje door en was ik ook snel degene die erop moest rijden Maar dit paard deed het (probeerde het) bij iedereen. Voorkom dus dat ze omdraait, zodra ze omdraait staat ze stil en kan ze omhoog. Neem ook eens les en laat je instructeur/instructrice eens beoordelen wat er fout gaat.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:58

Hey maxime.
Krijg je nog wel les dan? Wat zegt die ervan?
Vamp heeft toch nooit gestijgerd (in ieder geval niet toen hij bij ons stond toch??). Sinds wanneer doettie dat dan?

Wat betreft dat stijgeren ben ik het niet geheel met de rest eens. Mijn paard stijgert ook soms om onder het werk uit te komen. Dit doet hij ook aan de lange teugel. De mijne heeft dit bij een verzorgster gedaan en daarna ook bij mij. Ik ben er alleen consequenter in. Ik keur het niet goed. Zij deed dat wel en bij haar werd het steeds erger. (daarom rijdt ze er ook al lang niet meer op) Maar mijn paardje blijft het uit de kast halen met buien.
Waarschijnlijk heeft haar vriendin het direct "afgestrafd" en doet hij het daardoor niet bij haar.

Zou je niet iemand er een filmpje van kunnen laten maken. Dan kunnen ze hier zien wat er precies verkeerd gaat.

even offtopic: Leuk dat je die foto die ik gemaakt had nogsteeds in je profiel hebt staan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:00

TS zegt duidelijk dat het paard het alleen bij haar doet. Dat is het verschil.

En als een paard het doet om onder werk uit te komen, zoals je zegt, kun je je afvragen wat er mankeerd aan het werk (of het paard). Een paard is een loopdier en je doet het een plezier met werk. Als het niet meer zo ervaren wordt, dan kunnen er fouten zitten in je opbouw van het werk, of de uitvoering, of zelfs je hulpen (die kunnen een paard verwarren als ze tegenstrijdig zijn). Het paard kan conditie missen, of je simpelweg bniet begrijpen, of dingen worden te veel , te lang herhaald. Het is niet zo makkelijk om de schuld bij het paard te leggen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-03-06 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:02

Ja ok maar misschien heeft hij het bij die ander een keer geprobeerd maar was zij hem voor. Dan doet hij het daarna niet meer.
Het klopt inderdaad dat ze zelf iets niet goed doet maar dan zal ze het zelf ook op moeten lossen daarom dacht ik dat een filmpje daarom makkelijker zou zijn zodat je dan kan zien WAT ze fout doet. Want dat is nou gissen....
Het kan zoveel zijn.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:05

Ja een foto of film is een goed idee.

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:40

ja filmpje weet ik niet hoe ik ze op de comp krij, maar van de week gaat een andere vriendin er op die er best veel verstand van heeft r( rijd internationaal!)

bedankt voor de tips, maar ik denk dat ze het doet omdat ze weet dat ik er bang voor ben en omdat zeonder haar werk wil uit komen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:57

Maar je had bij een andere vriendin toch ook al eens ontdekt dat je paard bij haar niet steigerd?!

Iemand meevragen die rijtechnisch wat verder is dan jouw kan echt geen kwaad en alleen maar leerzaam zijn. Maar als het paard same met jouw een miscommunicatie heeft, kan die vriendin van je dit nie oplossen door er zelf op te gaan zitten. Mischie is het een beter plan of je vraagt dat ze aanwijzingen geeft terwijl jij erop zit..

Klinkt als iets wat toch echt jijzelf terwijl je erop rijdt moet aanpakken.. Snap je?

Jolandaa_

Re: Mijn paard steigert onder het rijden bij mij, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:00

hey ,. ik heb nog nooit op een stijgerd paard/pony gezeten dus daar kan ik je niet mee helpen .. maar wat is een BWP ?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:02

Bienotje schreef:
Maar je had bij een andere vriendin toch ook al eens ontdekt dat je paard bij haar niet steigerd?!

Iemand meevragen die rijtechnisch wat verder is dan jouw kan echt geen kwaad en alleen maar leerzaam zijn. Maar als het paard same met jouw een miscommunicatie heeft, kan die vriendin van je dit nie oplossen door er zelf op te gaan zitten. Mischie is het een beter plan of je vraagt dat ze aanwijzingen geeft terwijl jij erop zit..

Klinkt als iets wat toch echt jijzelf terwijl je erop rijdt moet aanpakken.. Snap je?

Ben ik het helemaal mee eens!

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:21

bedankt..

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:59

Jolandaa_ schreef:
.. maar wat is een BWP ?

Belgisch Warmbloed Paard

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:02

als ze het nog eens probeert en je merkt he meteen omtrekken dan krijgt je paard de kans niet om te steigeren
en gaat die rondjes lopen niet gaan slaan tussen de oren daar worden ze hoofdschuw van!
en anders achterwaarst laten lopen zolang als jij dat wil moet je maar eens kijken hoe snel die weer voorwaarst gaat

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:10

ok, ja omtrekken doe ik niet, want zo ben ik eenkeer gevallen toen ze steigerde en ze omdraaide uit haar zelf las ze bijna op mij!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:27

Maxjuh schreef:
ok, ja omtrekken doe ik niet, want zo ben ik eenkeer gevallen toen ze steigerde en ze omdraaide uit haar zelf las ze bijna op mij!

daarom moet je ook omtrekken voordat ze gaan stijgeren...

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:29

ja maar dan heeft ze haar zin, want ze draait al om voor je het weet en dan steigert ze en il je haar terug draaien en dan gaat ze het erger doen!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:08

Als het bij jou niet werkt moet je het gewoon niet doen!

(wil niet zeggen dat het niet zou werken..het is een handigheidje)

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:12

Martingaal erbij voor de zekerheid? (dit niet als dé oplossing, maar als hulp voor de oplossing)

Havannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:30

Bah vervelend he!
Ook ik heb hier problemen mee maar krijg het maar niet opgelost, komt ook omdat ik een beetje bang ben misschien...mensen TIPS????

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:34

ja moet je even lezen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:42

Havannah schreef:
Bah vervelend he!
Ook ik heb hier problemen mee maar krijg het maar niet opgelost, komt ook omdat ik een beetje bang ben misschien...mensen TIPS????

tja, als je angst in de weg zit...
Daar moet je eerst vanaf.
Het zit tussen je oren, dus dat moet op te losen zijn.

Zelf vind ik het ook wel eens eng, maar schuif dat opzij door het ook wel gaaf te vinden en het ook gaaf te vinden om het op te lossen.
positief bekijken en daarbij logisch nadenken als het gebeurd.

Als jij jezelf blokkeert, dan zal het niet lukken..

verder les nemen van iemand die vaak zegt dat je het goed doet en of je dat ook voelt.
Je moet namelijk het gevoel gaan herkennen....

Ook kijken naar anderen kan helpen, zeker als hun fouten dezelfde zijn als die van jouw. Daar leer je echt veel van Dan zie je de oplossing vaak wel!

sterkte!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:43

Lusitano en Superwoman hebben de antwoorden op dit probleem al gegeven,

maar ik wou nog even iets kwijt wat betreft het omtrekken.
Mijn paard is een typje die als ze ergens niet langs wilt en ik wel ze al heeel snel op haar achterbenen staat. Nou ben ik daar nooit bang voor geweest, maar om te voorkomen dat ze werkelijk hoog stijgerd trek ik haar wel altijd 'om'.

Ze komt omhoog en op dat moment haal ik haar hoofd naar mijn knie, ze raakt dan haar evenwicht kwijt en staat al snel weer op 4 benen, waarop we nog een keer kunnen proberen om langs het 'enge' te gaan. Nu ik dat een tijdje (half jaar) volgehouden heb is ze eigenlijk niet meer omhoog gekomen, ze gaat nu alleen nog maar stil staan en na wat twijfelen loopt ze overal wel langs