Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marie33

Re: Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:51

hallo,
wat vervelend voor je. Ik heb het ook een tijdje gehad dat ik best bang was voor spingen. En dat terwijl ik eerder ook gewoon sprong. Mijn tip voor jou is, zorg eerst dat je weer het vertrouwen krijgt in jezelf. Ga met een paard springen dat goed kan springen en ook rustig is. (Dus geen rare hoogspringers, vroege afzetters of hindernisslopers)Als je daarmee goed kan springen, kun je het denk ik met je eigen paard weer oppikken.
Een tip die ik toen kreeg was dat je al een paar meter voor de hindernis in verlichte zit kan gaan zitten. Dan kom je in ieder geval met de beweging van je paard mee en blijf je niet achter. Veel succes. En neem genoeg tijd. Het gaat niet in twee weken over.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:58

Sando ik was al bang bij het zien van hout.
Ik ben toen ik een jaar of 10 was 1 keer heel erg hard gevallen en heb sindsdien vrijwel niets meer gesprongen.
Toen ging ik bij een handelaar rijden die voornamelijk op springen was gericht. Begonnen op een echte springkrack en toen verder op wat pony's die erg graag sprongen. Zo mijn vertrouwen steeds verder uitgebouwd zodat ik ook jonge pony's heb leren springen. Daar heb ik ook met een redelijk jong paard wedstrijden gesprongen. Toen ik klaar was voor de L heb ik Viento gekocht, zie profiel. Daarmee kan ik natuurlijk nog niet echt mee springen maar dat komt vast wel als ie wat ouder is.

Ehm die tip van hierboven vind ik risicovol, als jij twijfelt en alvast in de verlichte zit gaat zitten en je paard besluit toch niet te springen, dan lig je over zijn nek met je neus in het zand.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:07

Sando schreef:
[Telt een cavaletti ook als sprongetje ?
[/quote]

Wel als ie springt. Niet als hij er overheen draaft of stapt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:09

mariekeenjim schreef:
Een tip die ik toen kreeg was dat je al een paar meter voor de hindernis in verlichte zit kan gaan zitten. Dan kom je in ieder geval met de beweging van je paard mee en blijf je niet achter. Veel succes. En neem genoeg tijd. Het gaat niet in twee weken over.

Dat was ik erbij vergeten te vertellen: in de verlichte zit. Is gelijk een HELE goede oefening voor je conditie! Maar inderdaad, rondjes galopperen over de balkjes of volte rijden over een kruisje: blijf in de verlichte zit! Als de sprong zo laag is, hoef je namelijk helemaal niet te veranderen, je moet precies blijven waar je bent. JE moet pas mee naar voren gaan als het hoger wordt. Maar dat duurt nog wel een tijdje bij jou, als je tenminste niets wilt forceren bij jezelf.

marissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:56

ik ben het vrijwel met iedereen eens.
zoek een rustig paardje die egt ervaren is met springen.
Begin eerst balkjes te springen later een heel klein sprongetje,
en zo opbouwen.
als het paard te snel gaat ( heb ik wel eens gehad) moet je ongeveer 2 meter voor de hinderis/ balkje pas gaan draven. dat helpt ook
succes verder!

marissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:03

ehh.. over balkjes draven bedoel ik
ik zie het ff verkeerd

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:48

Maar balkjes DRAVEN kent ze wel. Dat doet ze met haar vingers in haar neus! (niet letterlijk natuurlijk......)

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:48

Zoals je weet heb ik ook schrik gekregen voor het springen. En er is bij mij ook nooit iets gebeurd met springen. Ik sprong letterlijk alles en met elk paard.
Ik heb toen 6 jaar niets met paarden gedaan en sindsdien durf ik niet meer te springen.
Ik vertrouw Liekie volledig (komt ook omdat ik weet HOE je moet springen, dus niet doodvallen met je benen voor! de hindernis etc), hij heeft bij mij dan ook nog nooit geweigerd, wel met een ander. Toch durf ik niet hoger als 50cm, en waarom?? Geen idee? Ik weet dat hij springt en ook KAN springen, als ik twijfel (wat ik dus ook doe), twijfelt hij ook
Dus als iemand voor mij ook nog tips heeft

Dus ik durf wel te springen, maar niet hoger als ong 50cm...

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:56

De laatste keer dat ik gesrongen had was z'n 10 jaar geleden.
Helaas was het geen goede ervaring, lag behoorlijk in de kreukels.
Nooit had ik schrik voor een hindernis sprong op alles en iedereen, maar na de val ws het geschiedenis geworden helaas.
Ik dacht dat ik er nooit overheen zou komen, was er ook niet echt mee bezig trouwens omdat er bij ons op de manege toch niet echt veel geprongen wordt.
Eind vorig jaar gingen we met collega's rijden op de manege en kregen les van jawel een springruiter in hard en nier!
Ik had hoofdpijn buikpijn enz enz pure STRESS.
Ik voelde me z'n watje schaamde me ogen uit me kop echt.
Maar goed ik mocht een paard uitzoeken en ik moest het ff proberen.
Naar veel 5e en 6e zat ik op het paard in de bak even los gereden toen wat balkjes (dat vond ik al erg) En ja hoor daar kwam ie aan het eerste kruisje, met mijn ogen dicht er overheen.
De 3 sprongen die erna kwamen waren ook nog eng, maar toen in 1 keer was het verdwenen.
Eerlijk is eerlijk mijn grootste hobby zal het nooit meer worden maar ik DURF weer.

iljalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:11

heej
ga eerst op een paard springen dat wel goewd kan springen
dan ga je met je eigen paard balkjes lopen
dan ga je een hindernis maken op het 1e gaatje
als je dat 2x gedaan hebt dan ga je nog een gaatje omhoog en zo verder
ik heb makkelijk praten mijn paard is een springpaard maar ik was eerst oowk bang
maar nu niet meer nu spring ik 1.10 dus zo ben ik van mijn angst afgekomen
hoop dat jij er oowk zo vanaf komt xxx linda

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:03

griebels schreef:
Zoals je weet heb ik ook schrik gekregen voor het springen. En er is bij mij ook nooit iets gebeurd met springen. Ik sprong letterlijk alles en met elk paard.
Ik heb toen 6 jaar niets met paarden gedaan en sindsdien durf ik niet meer te springen.
Ik vertrouw Liekie volledig (komt ook omdat ik weet HOE je moet springen, dus niet doodvallen met je benen voor! de hindernis etc), hij heeft bij mij dan ook nog nooit geweigerd, wel met een ander. Toch durf ik niet hoger als 50cm, en waarom?? Geen idee? Ik weet dat hij springt en ook KAN springen, als ik twijfel (wat ik dus ook doe), twijfelt hij ook
Dus als iemand voor mij ook nog tips heeft

Dus ik durf wel te springen, maar niet hoger als ong 50cm...

Ik ben ook niet echt blue in springen, want ik heb het vroeger altijd gedaan. En het is nog niet eens zozeer voor het weigeren want een weigering bij een sprong van 50 cm is niet eng, die doe je vanuit draf en een weigering stelt dan niet veel voor, maar die gekke kangaroo sprongen die een paard kan maken over 50 cm heen, dat vind ik gewoon angstig. Ik denk dat als je een hele enthousiate instructeur ook heel veel helpt, in jouw geval. Want je durft wel met Liekie, maar niet hoger als 50 cm en toch vertrouw je hem volledig. Ik denk dat jij les moet nemen van iemand die echt heel enthousiast te werk gaat.....

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:14

weetje. ik had dat eerst ook heel erg. ik durfde wel de springen maar zodra het hoger kwam dan ong 30 centimeter wilde ik graag. maar als ik dan op de hindernis afreed en keek. wendde ik af want ik durfde niet.

Het paard waar ik op rijd kan soms de raarste sprongen maken. te vroeg of te laat afzetten. Maar weigeren doet ze nóóit.

Een keer was mijn nicht mee. En die zou de hindernis wel even hoger en lager zetten. Op en gegeven moment zette ze voor mij de hindernis te hoog voor mij. Ze zei dat ik in de verlichte zit in draf erop af moest rijden. Dat deed ik en er was niks aan de hand. ik ind het leuk en durfe ok gewoonte zitten. Later in galop maarte ze weer van die rare sprongen maar omdat ik met kleine sprongetjes(heel veel kleine springetjes) begon kon ik een beetje aan voelen waarneer ze te vroeg of te laat sprong. Dan wil het met de hogere sprongen ook.

met nieuwe pony's/ paarden vind ik springen nog steeds eng. Ik ben zelf ook heel bang dat de pony weigerd. maar het gaat steeds beter.

i ben van een half jaar van 30 cm naar 120 gegaan:D

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:01

Ik heb dat sinds kort ook weer een beetje, ben niet echt bang maar vindt het wel spannender.
Vroeger heb ik op een pony gereden die bijna altijd sprong.
Heb toen 7 jaar niet meer gesprongen, en ook niet veel meer gereden.
Maar ben toen weer gaan lessen en tijdens me 4de les gesprongen vondt het ook helemaal niet eng.
Maar tijdje geleden 2x op paarden gereden die niet makkelijk springen en viel er dus bijna af tijdens het springen.
Dus nu heb je wel meer van o, jee als ze maar springen.
Terwijl dat juist fout is want dat voelen ze.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:38

Ik sluit me graag bij de tip van enkele anderen aan: haal er instructie bij! De kans is enorm groot dat als je nu nog een keer valt je helemaal niet meer durft.

Mijn instructrice geeft mij altijd zoveel zelfvertrouwen dat ik in de les alles durf waar ik normaal gesproken niet eens over durf na te denken.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:47

Ik ken spring angst ook. 2004 met springen er goed hard afgevallen en als er maar iets gebeurde wou ik al niet meer. Nu heb ik een pony die vrijwel groen was. Met dressuur en springen en ik ben er zo weer mee begonnen. Nu springt ze een meter. Gewoon niet te veel denken als je aanrijd. Ik heb het ook welleens dan ga ik me van alles voorstellen van wat nou als ze te vroeg springt stel dat ik dan weer val en wat zal ik dan hebben. Als ik zo denk springt mijn pony niet eens meer. Ik probeer gewoon mijn gedachten helemaal op nul te zetten en te doen.
Succes ermee!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:56

Een van mijn instructeurs maakte bij mij ook wel eens een grapje vlak voor de sprong, dan moest ik lachen en daardoor ontspande ik wat direct zorgde voor een prachtige sprong.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:58

Ikzelf ben ook gen springheld, maar v ind het wel fijn om als afwisseling te doen met mijn paard.

Als ikw eet datik de volgende dag wil gaan springen kan ik al zelfs moeilijk in slaap komen

Maar ik onthou dan altijd: Ik hoef niets, maar ik mag wel.
Voor mijn part rijd ik er een uur dresuur in (in een bak met hindernissen) en besluit aan het einde een klein sprongetje te maken. Is oko al goed. Als je maa ronthoud dat niets hoeft. Niemand dwingt je het is alleen jij, je paard en de hindernis.

Ik heb het oko wel eens gehad horo dat k er op af ging: eerst in stap en 3 meter ervoor in een rustig drafje zetten en dan springen , dat ik vlak voor de hindernis dacht: Nee toch maar niet, maar mooi dat mijn apard er niet intrapt! Zij moet en zal springen! Heeft oko zijn voordelen. Kan haar er vlak voor ook echt niet wegsturen. Ze vind het veels te leuk! Je kan d'r ook boos maken door toch maar neit te springen, ze denkt dan: dan spring ik toch met mijn hoofd opzij (als ik er voorbij wil sturen).

Ik heb dus niet echt problemen met eropaf rijden als zou ik dat willen hahaha, het zit het meer bij het neerkomen. Moet goe dopletten dat ik dr meteen terug heb, want ze kan erna nogal (soms dan) bokken en rennen, terwijl ze in werkelijkheid best sloom is

Verhaal werd een beetje langer dan verwacht, maar anyway:
Je moet goed onthouden dat je het voor jezelf moet doen, je paard en de hindernis. Zijn de enigste dingen di er staan waar jij de keuze over hebt En je moet niets

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:04

Aan de andere kant kan een stok achter de deur ook helpen.
Toen ik voor die handelaar reed kwamen er regelmatig kopers, en dan moest ik voorrijden en werd er afentoe wel flink gebouwd. En op zo'n moment kun je het niet maken om te zeggen ik durf niet, dus ben je verplicht je grenzen aan het verleggen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:16

Ik ben vorig jaar met een jong paard over de kop geslagen op een hindernis. Direct er weer opgestapt (we hadden beide gelukkig niks) en verder gegaan.
Ik sloeg over de kop op een superlaag sprongetje, maar het paard tikte de balk voor zich uit en landde daarop en toen viel hij.... Dus je denkt...laag sprongetje er gebeurt niks....en voilà!
Na een paar dagen wilde ik weer gaan springen en ik merkte dat ik helemaal blokkeerde...omdat je na gaat denken.
Nu is eht weer helemaal voer en ik spring weer als vanouds....
Je meot stoppen met nadenken, beginnen met springen met een paard dat je een goed gevoel geeft, niet te hoog in het begin, niet te hard er op af rijden. Met je handen een pluk manen pakken, zodat je op die manier over de sprong meegenomen wordt.
En bedenk het volgende: een mens lijdt het meest van eht lijden dat hij vreest.....
Dus beetje nuchter zijn...wat gebeurt, gebeurt....dat is het lot...je kunt ook uitglijden op de trap en je been breken, of erger... Ga in het elven voor de dingen die je graag wilt....als dat springen is...niet te lang bij stil staan en nadenken....gewoon doen en vraag iemand die je vertrouwt je er bij te helpen...succes!

Jess_vH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:22

Marliesje schreef:
Aan de andere kant kan een stok achter de deur ook helpen.
Toen ik voor die handelaar reed kwamen er regelmatig kopers, en dan moest ik voorrijden en werd er afentoe wel flink gebouwd. En op zo'n moment kun je het niet maken om te zeggen ik durf niet, dus ben je verplicht je grenzen aan het verleggen.

jawel maar ik neem aan dat de ts niet per se hoeft.
En een stok achter de deur kan ook averechts uitopakken dus moet je oko erg voorzichtig mee zijn.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:29

Samen met goede ervaren en betrouwbare instructeur op een braaf betrouwbaar paardje helemaal bij de basis gaan beginnen, balkjes, kruisjes, steiltje enz. Dan komt het vast helemaal goed! Veel succes...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:53

Zo ben ik dus weer begonnen, maar hoger durf ik niet meer. Terwijl ik voorheen alles sprong en springpaarden gewerkt heb.
Mijn laatste sprong voordat ik die 6jr niets meer met paarden heb gedaan was een steil van 1m70...
Ik durf dus wel te springen, weet ook heel goed hoe het moet, maar ik durf niet hoger als die +/- 50cm... En de reden waarom ik het niet meer durf is mij ook niet bekend

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:16

1.70
Bij ons gaan de palen maar tot 1.50.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:46

Bij bekende springruiters gaan ze hoger
Dit was bij een militaryruiter in DL...

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 17:45

wow, wat een tips allemaal. Ben er echt blij mee.
Dacht niet dat ik zoveel nuttige info zou krijgen. Zie dat er meer in hetzelfde schuitje zitten/ en belangrijker nog...zaten..... Bedankt !