Eerst stap-draf-gallop met losse teugel zodat ie z'n spieren goed opwarmt ( vooral als ie uit stal komt). Dan ga ik veel voltes rijden met losse teugel om z'n rug los te maken. Meestal is ie zo ontspannen dat ie z'n hals helemaal strekt en pure ontspanning heeft. Wijken, middengallop,middendraf doe ik allemaal met losse teugel, zodat ik voor mezelf weet dat ik het op zit en balans doe en m'n teugels alleen gebruik voor z'n hoofdhalshouding iets omhoog te halen en niet voor het sturen van de oefeningen.
Dan pak ik hem op en ga ik stappen. Tot ie lekker ontspannen maar ook voorwaarts loopt ( en hij gaat vaak op z'n bitje knabbelen) Vervolgens ga ik vaak, stap,draf,halthouden,stap,draf etc doen, zodat ie goed áan m'n been is. En de gallop goed kunnen opvangen en weg kunnen rijden.
Meestal bestaat m'n trainig alleen maar uit losrijden.. rijd max 15 min écht met doorzitten en oprichting.
Maar ik vind het vooral belangrijk dat ie ontspannen loopt met losrijden, zodat je hem makkelijker kunt buigen en kunt rijden.