3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:44

Ik vind dat je teveel ermee rijd .
Hij is pas 3! (of nog nieteens?)

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:59

Is dit echt ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:02

3 a 4 keer in de week (incl. longeren!) vind ik meer dan genoeg op die leeftijd. En zeker geen uur, een half uurtje is meer dan genoeg.
Zoals ik je bericht gelezen heb, rij je 3 a 4 keer in de week, longeer je nog een keer, en heb je een uur les, da's dus 5 a 6 dagen in de week werk. Dat vind ik veel te veel voor een driejarige. Afgezien van zijn fysiek: je paard houdt zo geen lol in het werk.
Bij je instructrice zou ik sowieso stoppen, iemand die een uur les adviseert voor een driejarige is bezig met haar portemonnee ipv het welzijn van het paard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:39

Oeps, naar aanleiding van een PB heb ik het bericht nog eens herlezen en zie ik dat hij nog niet eens drie is.
Mijn advies: knal hem voor een half jaar terug de wei op en begin dan heel rustig aan nog eens...

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 16:35

heej iedereen
bedankt dat jullie die reacties allemaal willen geven:P
ik vindt het zelf ook te vroeg, ik had er ok niet op gehangen enzo toen ze 2 was.. en het longeren doen we in die 3/4 dagen rijden jah!!
gr. sharon

anjo4ever

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:48

nou non
dat klinkt nie allemaal goed
maar mense: ze was wel heel gemeen hoor dus eigelijk moest het ook wel!! en ze is nu heel lief dus dan kan je toch niet zomaar stoppen!! en jullie kennen haar karakter ok niet!!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:53

anjo4ever schreef:
nou non
maar mense: ze was wel heel gemeen hoor dus eigelijk moest het ook wel!! en ze is nu heel lief dus dan kan je toch niet zomaar stoppen!! en jullie kennen haar karakter ok niet!!

Dus al je pony heel gemeen is, dan moet je die maar op twee jarige leeftijd gaan inrijden? Jees, waar moet het naar toe. En ja, je kan zomaar stoppen, dus zet dat arme beest aub een half jaar op de wei!!! En in de tussentijd heel veel boeken gaan lezen hoe het wel hoort .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:56

anjo4ever schreef:
nou non

Inrijden op een paard zijn 2de is geen excuus voor, en 'jullie kennen haar karakter ook niet' is een walgelijke smoes. Werkelijk, hoe verzin je het?
Ze was heel gemeen dus moest je haar wel inrijden? Sorry, waar slaat dat op.. een paard wordt trouwens niet gemeen geboren maar gemeen gemaakt, en dan heb je zoiets als '(her)opvoeden', niet 'inrijden'.

En natuurlijk kan je nu nog stoppen, ook al is ze heel lief!
Juist OMDAT je het paardje het dan gunt en het beste wilt voor je paard kan je het beste een half jaar wachten nu, en het liefst langer. Anders kan je het wel vergeten, er is echt een grote kans dat als er nu wordt doorgereden dat dit paardje al vroeg een verknalde rug heeft of andere medische problemen. En daarom vraag ik de eigenaar echt om ermee te stoppen en het beestje een half jaar lang minstens in de wei te zetten en rust te geven.

Tenzij je natuurlijk niet uit belang voor je paard wilt handelen en eigenlijk meer om je eigen plezier dan om je paardje zelf geeft.. maar dat is een keuze die alleen de eigenaar kan maken en ik niet.

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:19

WildWings
jij weet tog niet hoe ze is??
als een pony eerst 2 jaar op land heeft gestaan( ook op stal natuurlijk) en je haar dan wee wil nemen naar de pad dock zodat ze zich zelf even kn uitracen en je dan half over wordt gerend of ze steiger en ze komt zo hoog voor der uit.. alleen als je op haar zit was je toen veilig bij har in de buurd, en dat ze gemeen worden gemaakt dat slaat pas helemaal nergens op!!!:@

anjo4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:21

jullie moeten even normaal doen ik weet ook wel dat het te vroeg is maar dan hoef ik niet zo'n reactie!! ik ik heb ook zo vaak gevraagd aan de instructrice gevraagd of et niet te veel was! maar jah zij zegt het weer anders dusss

11a11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:28

heb je nou 2account op een naam ofzo ???

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:28

Ik vind dit ook maar belachelijk hoor,een paard inrijden op zijn 2e is veels te vroeg. En dat van dat het paardje gemeen was is een heel erg belachelijk excuus. Ook al was het paardje gemeen dan is dat nog geen reden om het paardje zo vroeg zadelmak te maken en in te rijden!!! Zet dat paardje inderdaad nog eens een half jaartje terug op de wei. En als het paardje gemeen was,moet je zorgen dat je dat eerst oplost ernaast(op een vriendelijke consuqente manier).

En die instructrice heeft er ook geen verstand van als ze het goedkeurd dat je een paardje al met 2 jaar 3/4 keer in de week rijd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:29

dusssss dan heb je een maffe leraar??

Inderdaad een paard inrijden is geen heropvoeden. Als jullie niemand geloven waarom zet je het dan op bokt Leestekens zijn trouwens ook erg fijn

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:29

QQQQ schreef:
Dit klinkt als een topic voor de (opgeheven) Penny Patrouille...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:30

Hoe oud is je instructrice en welke diploma's heeft ze?
Omdat jullie niet met een twee jarige over weg kunnen gaan, moet er maar een zadel op en moet ie kapot gereden worden? Is de eigenaar doofstom ofzo? Stop met rijden en zet dat arme dier in de wei!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:31

rakkertje13 schreef:
QQQQ schreef:
Dit klinkt als een topic voor de (opgeheven) Penny Patrouille...

Ik zie de vlag al met een stijgerende arabier, uiteraad hengst

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:32

beauty_fan schreef:
WildWings
jij weet tog niet hoe ze is??
als een pony eerst 2 jaar op land heeft gestaan( ook op stal natuurlijk) en je haar dan wee wil nemen naar de pad dock zodat ze zich zelf even kn uitracen en je dan half over wordt gerend of ze steiger en ze komt zo hoog voor der uit.. alleen als je op haar zit was je toen veilig bij har in de buurd, en dat ze gemeen worden gemaakt dat slaat pas helemaal nergens op!!!:@

Ik weet niet hoe ze is, maar zoals ik al zei:

Geen enkel paard hoort op zijn 2de ingereden te worden.

En als je die problemen hebt met je paard moet je haar opvoeden, niet inrijden! Dat slaat werkelijk nergens op!
En dat ze gemeen wordt gemaakt slaat wel ergens op.. en dat jij je direct aangevallen daardoor voelt des te meer.

Niemand zegt dat ze gemeen is gemaakt door jou, maar feit is dat een enkel paard 'gemeen' geboren wordt!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:34

Meiden, ik geloof best dat een tweejarige die net van de wei afkomt lastig kan zijn. Heb met jonge hengsten gewerkt dus ik ken het probleem Maar de juiste weg is toch om dat dier in de omgang braaf te maken en niet om erop te gaan zitten. Nog sterker: je hebt geluk dat je er je nek niet mee hebt gebroken
De adviezen die hier gegeven worden zijn goed en goed bedoeld ook al zijn ze niet altijd even sympathiek verwoord. Maar als je het beste wilt voor het dier dan zet je haar een half jaar terug op de wei (ze mag best in handen komen maar even niet mee werken) en daarna pak je haar terug op. Ze kent het werk, dat vergeet ze echt niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:35

anjo4ever schreef:
jullie moeten even normaal doen ik weet ook wel dat het te vroeg is maar dan hoef ik niet zo'n reactie!! ik ik heb ook zo vaak gevraagd aan de instructrice gevraagd of et niet te veel was! maar jah zij zegt het weer anders dusss

Een 2-jarig paard inrijden is niet normaal.

En als je weet dat het te vroeg is, waarom praat je het dan goed? Ik vind de reacties hier redelijk normaal, als mensen netjes reageren zegt niemand of er iets aan wordt gedaan, en als mensen wat directer reageren is het meteen niet normaal en wil je niet zo'n reactie.

Sorry, maar als je geen commentaar wilt maak dan geen topic op een openbaar forum aan. Zo simpel is het toch.

En als je het al aan je instructrice hebt gevraagd, waarom wordt er dan nog op bokt een topic aangemaakt? Trouwens, nog een tip van mijn kant.. zoek een andere instructrice, ajb.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:44

En ik wil nog steeds heel erg graag weten hoe oud je instructrice is en welke diploma's ze heeft gehaald, als het nl normaal is om zo met een jong dier om te gaan, dan heb ik de verkeerde orun cursus gevolgd.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:40

HAHAHAHA toen mijn 2.5 jarige van het land af kwam was ze ook lastig, duh, ze kon niets, dnek je dat ik er meteen op ben gaan zitten?

Nee ik ben met haar aan het werk gegaan op de grond en aan de hand, pas toen dat in rode was zijn we gaan longeren en pas toen dat in orde was zijn we gaan rijden.
Dit heeft niets te maken met hoe het paardje was, dit is gewoon het ongeduld van de mens.

En voor de duidelijkheid: Ik vind het veelste veel voor zo'n jong paard, alle problemen die je nu denkt opgelost te hebben krijg je op zekers in drievoud terug. Succes alvast.

Citaat:
Wat voor ras is je pony? Pony's van een zwaarder ras (haflingers, fjorden) zijn eerder volgroeid en kunnen het rijden dus ook eerder (lichamelijk) aan, maar een jonge pony moet ook de tijd krijgen om het geestelijk te verwerken.

Haflingers, fjorden en andere koudbloeden zijn later volgroeid (zegt o.a. ook de DA en de hoefsmid omdat ze dit vaak tegen komen met alle gevolgen van dien)

Welk ras het ook is, laat het lekker op zijn gemak volgroeien en jong zijn, krijg je later een heleboel voor terug.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:44

Dit is niet onaardig bedoeld maar mijn mening:
Ik vind dit echt veel&veel te vroeg! Waarom meteen zoveel? Laat haar eerst eens rustig wennen aan het gewicht, tuig en commando's (door longeren)! Maar ook dat nog niet op haar 2de maar op der 3/3,5! Op haar 2de mag je der lekker poetsen en aan de hand mee gaan wandelen, en ook dat opbouwen! Stop dus nu met rijden en ga lekker even met haar aan de hand werken en zorg dat ze zich goed tegenover mensne gaat gedragen, dan kun je over een half jaartje were lekker gaan longeren en opbouwend ook rijden. Suc6 ermee!

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:45

Oja, ik geloof wel dat jij het ook te vroeg vind hoor maar doe het dan ook gewoon niet! Doe geen dingen waar je zelf niet achter staat! Want je hebt gelijk, het is te vroeg en dit kan schade veroorzaken!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:00

anjo4ever schreef:

Al is een 2-jarige zo gemeen en zo onhandelbaar dat zelfs de beste paardenkenner hem niet kan temmen, dan nog is dat geen geldig excuus om met de gezondheid van je paard te spelen. Dat je je paard aan het werk zet omdat hij stout is, wil niet zeggen dat hij daardoor minder kans oploopt om lichamelijke problemen te ontwikkelen.

Het is trouwens vrij logisch dat je paard vervelend is. Ze is namelijk een echte puber en pubers proberen hun baasjes graag uit. Zeker als je ook nog eentje hebt met een dominant karakter. Maar als je haar nu op de wei gooit, en je doet er niet te veel meer mee, dan heb je ook geen last van dat vervelend karakter. En als ze ruim drie is, neem je haar terug uit de wei en begin je er langzaam mee. Is ze stout? Dan los je dat op door op te voeden of door iemand erbij te halen die met jonge vervelende paarden kan omgaan, maar niet door haar maar aan het werk te zetten.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:00

Hoi,
Ik vind het ook te vroeg en ik ken de pony.
Ik heb haar niet gemeen meegemaakt als veulen niet en ook niet als 1jarige.
Ik weet niet hoe ze als 2jarige was maar vond en vind het wel te vroeg om haar in te rijden, ookal weet ik dat ze daarna een jaar rust heeft gehad.
Maar hoe gaat het nu met Surprise??
Krijgt ze binnenkort wel wat meer vrij?
En zijn toch genoeg lespony's?
Tot later Groetjes
Zulke reacties zijn te verwachten vanwege de leeftijd van Surprise.