pleidooi voor losrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:34

Afgelopen weekend wedstrijd gehad en neem van mij aan: Met deze kou red je het zelf niet om tien minuten in- of uit te stappen, bij rondje twee ben je bevroren en kun je je handen niet meer gebruiken......

Maar normaal gesproken als ik gewoon rijd stap ik in ieder geval altijd erg lang uit (liefst nog een stuk naar buiten) en instappen ligt helemaal aan de bui van de paarden.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:38

Ik stap wel 10 min, maar geen 10 min aan een losse teugel.
Na een min of 5 pak ik toch op en ga eens halthouden, weer aanstappen, pasje wijken enz, zodat hij al attent voor het been is voordat ik aan draaf.

Ik merk wel duidelijk of hij recht uit de wei komt, of dat ik ga rijden voordat hij de wei in gaat.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:07

vinden jullie dat je minder lang hoeft te stappen als ze buiten gestaan hebben? Die van mij staat namelijk altijd buiten, en 10 minuten stappen red ik meestal niet.. Maar ik ga er nu wel meer op letten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:40

Als hij buiten loopt zal hij wel minder stijf zijn, maar ik vind het zelf wel fijn om de spieren op te stretchen en te beginnen met een stukje geestelijke ontspanning ook.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:47

Met die kou draaf ik eerder aan. Normaal stap ik zo'n 10 minuten of langer. Mijn paard reageert hier super op. Daarna pas teugels aannemen. Ik rij in draf ook laag en rond over de rug voordat ik echt verder ga met ander werk.

Karl66

Re: pleidooi voor losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 02:01

beantsje schreef:
Ik heb onlangs Ruiters en Rechters gelezen.
Nou, helemaal geinspireerd heb ik besloten om eens te proberen om 10 minuten met helemaal losse teugel los te stappen. Ik heb dat nu een paar keer gedaan.
't is inderdaad heel lang, 10 minuten. Ik houd de tijd in de gaten. Pas daarna pak ik de teugel op.

Resultaat? Aileen is na die 10 minuten idd lekker ontspannen en is uiteindelijk veel eerder nageeflijk dan anders.

Ben benieuwd of er hier meer zijn met deze ervaring?

(En als ik dan kijk naar de ruiters die bij ons losrijden met de slof...

Wat is het belangrijkste? Het stappen of de lange teugel?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 02:05

In de manege nemen we altijd ruim de tijd om in te stappen. Kun je ondertussen nog wat bijklesten
Zeker nu het koud is stappen we langer los. Ook al staan de paarden de hele dag buiten, je voelt dat ook zij iets langer nodig hebben om warm te worden.
Kou? Bestaat niet! Alleen koude kleren!

Ik laat die eerste 10 minuten de teugels lang, maar mijn paard moet wel vwnw, en zo laag mogelijk. Ik stap dan wat grote lijnen, ook losdraven gaat zo en ook de galop , pas na 20 a 30 minuten gaan we aan het werk ahw.
Daarna lekker uitgalopperen aan losse teugel, dan uitdraven, en lekker lang uitstappen. Gewoonte en een goeie vind ik.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:12

Ik merk dat ik vergeleken met anderen op stal langer losstap aan een wat langere teugel. Maar vidn dan ook dat anderen het wel heel erg kort doen trouwens

Eerst lekker paar rondjes over de hoefslag en daarna goed aan het been zetten dmv voltes 10 meter en wendingen. Dan pak ik de teugels wat op, nog wet verder in stap en daarna begin ik aan het draf werk.

Of het stappen of lange teugel nu belangrijker is?! Ik denk dat de combinatie belangrijk is en goed resultaat geeft

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:13

Mijn paarden staan de hele dag buiten, dus komen niet rechtstreeks de box uit.

Ik stap er eerst 1 of 2 rondjes naast, dan klim ik erop, en stap nog wat rondjes aan een lange teugel, draaf dan aan, doe heel wat voltes en slangevoltes, en pak hem dan langzaam op.

Uitstappen doe ik eigenlijk altijd buiten langs de weg op het harde.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:23

Ik rij eigenlijk altijd buiten. In de zomer staan de paarden op het land en stappen we wat korter in. Nu (winter) staan ze op stal en stap ik altijd goed in en uit - anders is ze de dag erna toch wat stijfjes en dat vind ik zonde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:53

Ik stap altijd wel rond de 10 minuten. Eerts rondje links lange teugel, rondje rechts lange teugel en dan pak ik ze een beetje op. Dan doe ik wat voltes en achten. Daarna draven beide kanten ook met lossere teugel en daarna pak ik op.
Uitstappen doe ik ook altijd ernaast, vinden we ook gezellig

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:56

Vjellko schreef:
Ik stap altijd wel rond de 10 minuten. Eerts rondje links lange teugel, rondje rechts lange teugel en dan pak ik ze een beetje op. Dan doe ik wat voltes en achten. Daarna draven beide kanten ook met lossere teugel en daarna pak ik op.
Uitstappen doe ik ook altijd ernaast, vinden we ook gezellig

dit is een goede manier van losrijden vind ik....wanneer pak je de teugles echt op maat naar hoeveel min?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:50

Even denken hoor, das voor mij knoppie 3 op de teugels... denk na 15 a 20 minuten pas.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:40

beantsje schreef:

Zo deed ik het dus ook altijd, een paar rondjes en dan hup, aan het werk.
Maar ik merk dat ik haar uiteindelijk veel gemakkelijker en sneller voor elkaar heb als ik ruim de tijd neem en aan lange teugel losstap. Ik voel ook pas aan het eind van die 10 minuten dat ze echt gaat ontspannen.

Mijn pony liep juist het beste op deze manier. Paarden verschillen
Het nieuwe paardje doet het ook goed op deze manier, ik heb nu alleen nog wat meer voltes nodig om hem los en op 2 teugels te krijgen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:49

met mijn laatste paardje deed ik alles met losse teugel en kon makkelijk 10 minuten losstappen ,

paardje daarvoor ..tja zodra hij dacht dat je der was wou hij aan het werk
de ene keer konden we wel eerst lekker los stapen maar gemiddeld was meneer er direct en vergeet dan maar stappen de 1e 10 minuten , dat was dan een groot gevecht om hem in die stap te houden , geloof me niet erg bevordelijk voor paard en ruiter
nu stond hij wel 24/7 buiten maar toch
in de regel werkte 10 minuten lange teugel losstappen niet met deze hittepetit

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:36

Ik heb bij de mensen waar ik nu rij geleerd om eerst een minuut of 15 idd met een lange teugel te stappen.
Ze matg dan niet doen wat ze wil, ik rij wel figuren e.d., maar neem dus goed de tijd om haar spieren op te warmen.
Uitstappen gaat net zo.
Goed opwarmen en af laten koelen is gewoon erg belangrijk, en wordt door een hoop mensen enorm onderschat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 21:29

Karl66 schreef:
beantsje schreef:
Ik heb onlangs Ruiters en Rechters gelezen.
Nou, helemaal geinspireerd heb ik besloten om eens te proberen om 10 minuten met helemaal losse teugel los te stappen. Ik heb dat nu een paar keer gedaan.
't is inderdaad heel lang, 10 minuten. Ik houd de tijd in de gaten. Pas daarna pak ik de teugel op.

Resultaat? Aileen is na die 10 minuten idd lekker ontspannen en is uiteindelijk veel eerder nageeflijk dan anders.

Ben benieuwd of er hier meer zijn met deze ervaring?

(En als ik dan kijk naar de ruiters die bij ons losrijden met de slof...

Wat is het belangrijkste? Het stappen of de lange teugel?

Leuke vraag!
Natuurlijk, dat zal iedereeen beamen, moet je losstappen voor de spieren. Zeker in de kou kan te snel aan het werk zetten zorgen voor spierbevangenheid (maandagziekte). Maar of dat 10 minuten moet...

Volgens het boek R&R zijn die 10 minuten aan de losse (dus echt zonder contact) teugel voor "de fysieke en mentale ontspanning van het paard". Wel geeft Van Loon aan dat die 10 minuten actief gereden moet worden met figuren enz. Ik heb ervaren dat het voor mijn paard ook echt zo werkt, na een minuut of 8,9 voel ik dat ze ontspant. Dat is toch een stuk minder als ik eerst wel met een licht contact rijd, ookal is dat met lange hals.

Of dat in draf of zelfs galop ook kan? Ik zou persoonlijk denken dat een paard ook dan moet kunnen ontspannen. Mss is dit wel een optie als ze een beetje teveel energie hebben...
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, dat ga ik wel doen.

Trouwens in de les afgelopen dinsdag had ik niet de gelegenheid om zo lang aan losse teugel los te rijden, en het ontspannen ging weer een stuk moeizamer. Dus ik ga er wel mee door!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:30

De eigenaresse van de merrie die ik rijd, rijd haar nog wel eens, en die galoppeert dus ook lekker aan een lang teugeltje.

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:32

Mij is verteld dat het losstappen voornamelijk goed is voor de doorbloeding van despieren, maar ook de banden en pezen. Spierweefsel is goed doorbloed, maar pezen bijvoorbeeld een stuk minder. Pas nadat de spieren goed doorbloed zijn kunnen de pezen opgewarmd worden. Hierdoor krijgen de gewrichten een grotere bewegingsvrijheid.
Het losstappen, maar ook losdraven en galopperen heeft dit als doel. Daarom is het ook goed om de eerste 20 min niet al te kleinde voltes en wendingen te rijden om zo het hele lichaam goed op te warmen. Ik denk dat het dus geen kwaad kan om je paard met contact te rijden als je de nadruk legt op de lange lijn.

Ik stap altijd 10 min met een losse teugel en als het even kan op het harde. Daarna ga ik draven en galopperen met een langere teugel en goed naar voren. Dit is voor mij erg belangrijk omdat mijn paard eerst zelf moet ontspannen in dit voorwaartse voordat hij kan ontspannen in het werk.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:15

ja, eerst maak ik voltes aan beide kanten, verkleinen en vergroten, slangenvoltes, beetje soepel maken zo. dan pak ik hem er langzaam bij, en ik merk gewoon dat hij veel lekkerder nagevelijk komt. als ik hem erbij pak is hij meteen bij de les, loopt actief door, hij is rustiger/relaxter en daardoor ook goed nagevelijk te rijden. hij heeft soms dat hij met tempowisselingen omhoog komt met zijn hoofd, maar sinds ik ander train, is hij meer ontspannen merk ik. ik ben echt heel blij ermee!!!

dus ik stap eerst een tijd in met lange teugel, dan pak ik hem erbij en doen we wat inbuigen en zo, beetje voltes verkleinen etc., dan draven, en het gaat super.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:37

tja, bij mij is het praktisch onmogelijk. paard werkt ontzettend graag, en als je wilt losstappen resulteert dat in een hoop gedribbel. ik galoppeer eerder los, waarbij ik hem gewoon laag laat lopen. beter zo dan een spierscheur,... omdat hij voortdurend wegcrosst bij het stappen.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:36

ik stap eigenlijk altijd wel lang los, eerst echt met een hele lange teugel waarbij ik ook geen conctact heb met de paardenmond, na een paar rondjes, pak ik hem dan heel ligt op en ga zo verder, rijdt wat wendingen en voltes, pasjes veruimen enz.

ik vind ook dat het gewoon moet kunnen, ik vind het een stukje controle.