Verkeerde galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:36

Cassidy schreef:
sorayalover1 schreef:
We zijn het rijden nu pas aan het oppakken en 1 a 2x per week longeer ik haar oftewel poging tot En dan meestal een halfuurtje..

Die poging tot longeren...is dat omdat zij het niet kan of jij niet weet wat je moet doen?

Niemand neemt het jouw kwalijk dat er in de opleiding van dit paard dingen niet zo zijn verlopen zoals het eigenlijk zou moeten, of dat men dingen heeft overgeslagen. Maar dat valt nog in te halen. Als je maar verstandig genoeg bent om de tijd te nemen, en dat stapje terug te doen, is het allemaal nog op te lossen. Maar als je lekker eigenwijs je gang blijft gaan zou ik zo zeggen: zoek het uit.

Ze kan het niet en ik weet zeker wel wat ik moet doen! Ik heb veel met jonge paarden gewerkt (leren longeren en inrijden etc)

Tja wat ze doet met longeren.. Nee niet bokken of wegvliegen maar ze trekt zich naar buiten dan probeer ik haar voorwaarts te houden etc maar ze trekt gewoon heel erg en dan blijft haar hoofd wel naar binnen maar de achterkant zeg maar vliegt naar buiten..
In stap gaat het nu goed en in draf redelijk maar de draf moet goed zijn voordat ik aan de galop kan gaan beginnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:49

Dat zou dan toch te ondervangen moeten zijn door je werkruimte af te bakenen? En evt. met dubbele lijn werken?

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:17

Sonja schreef:
Dat zou dan toch te ondervangen moeten zijn door je werkruimte af te bakenen? En evt. met dubbele lijn werken?

Wat bedoel je met aftebakenen? Afzetten? Tja we hebben geen lint / of prikpaaltjes en beschik ook niet over een longeerbak...

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:17

Op de volte zetten werkt meestal niet, omdat je dan binnenstelling hebt en je paard dan makkelijk over de buitenschouder weg kan rijden en dus des te sneller in de verkeerde galop zit.
Wat meestal wel goed helpt is je paard op de lange zijde, in jouw geval linksom, al bij de hoek een kleine volte laten draaien, als je terug komt op de hoefslag een grote maken, als weer terugbent weer een kleinere (gewoon je volte vergroten en verkleinen dus ) totdat je aan de andere hoek van de lange zijde zit. Als je bij je laatste volte terugkomt in die hoek moet je hem direct vanuit de volte de hulpen voor de galop geven en dan kan ie bijna niet anders dan links galopperen, omdat ie door die voltes al helemaal "links" is.
Succes!

TouchAndGo

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:21

Had mijn pony ook, dan moet je even over een kleine hindernis gaan.. en dan aanspringen inde galop

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:23

ik moest gewoon blijven lichtrijden op het verkeerde been.... ik weet niet of dat helpt bij die van jouw maar bij dat paard wat ik inreed wel

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:35

sorayalover1 schreef:
Sonja schreef:

Wat bedoel je met aftebakenen? Afzetten? Tja we hebben geen lint / of prikpaaltjes en beschik ook niet over een longeerbak...

Dan koop je toch even wat paaltjes ?

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:38

Op de manege bij ons is er ook een pony die altijd in de verkeerde galop aanspringt..Mijn instructrice zegt dan altijd dat je hem diep in de hoek moet laten aanspringen. Of op een kleine volte zetten en dan goede stelling vragen en doorduwen met je kuit. Vaka is het dan zo dat ie dan wel goed aanspringt. Ik hoop dat het gaat lukken! Suc6!

_leonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:43

Bij mij inde les rijd ook een pony die aldoor overgekruist aanspringt, en mijn pony springt ook wel eens verkeerd aan. Zoals SultanLove al zei, zo doen wij (instructie en de mensen enzo) het ook.
Heel diep door de hoek rijden (alsof je echt tegen de bakrand aanknald!) en zodra die de hoek doorkomt aanspringen. Bij mij werkt het wel altijd!
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en succes in ieder geval !

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:10

Bedankt voor de tips ik zal het gaan proberen

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:03

sorayalover1 schreef:
veraA schreef:

Ga je paard eerst maar leren aan de longeerlijn te lopen dan. Dat lijkt mij toch eigenlijk wel de basis als je aan het werk wil gaan..

Hier zijn wel al mee begonnen hoor :S Dus maak je niet zo druk als kieka niet kan longeren kan ze dat niet daar kunnen wij ook niks aan doen we hebben haar pas en dus ook niet zelf ingereden.

Zo maak jij je zelf niet zo druk.Alle paarden kan je leren longeren.Het is erg jammer dat je paard een stapje heeft overgeslagen en dat jij nu daardoor een probleem hebt.Maar problemen kun je oplossen alleen je moet wel willen.Ik denk dat je zoals al eerder gezegd is eerst een stapje terug moet doen en je paard moet leren om netjes aan de longe te lopen.Dat lukt je op deze manier niet dus ik zou een paar prikpaaltjes kopen en wat lint en dan een stukje afzetten zodat je een soort longeerbakje hebt.Dit is voor je paard eerst veel gemakkelijker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:04

sorayalover1 schreef:
Sonja schreef:

Wat ik daar mee bedoel; zie iets eerder in het topic waar ik je zeer uitgebreid geantwoord heb.
En HEB IK NIET.... Tja, WIL je je probleem oplossen of wil je 't niet???? Een rol wegenbouwlint kost nog geen drie euro bij de Gamma en een paar prikpaaltjes bij de Welkoop/Boerenbond daar ga je ook niet failliet aan.

Klein beetje zelf mee proberen te veren hoor.....