Springen met een Thiedemann teugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:19

Ik ben ook absoluut niet voor hulpteugels, scherpere bitjes enz, maar het moet voor zo'n meisje wel leuk blijven. Als ze tijdens de dressuur dat ding al nodig heeft (wat ik wel betwijfel, maar daar is dit topic niet voor) dan zal ze hem naar alle waarschijnlijkheid bij het springen ook nodig hebben. Het wordt erg naar wanneer ze met pony en al door de hindernis storm omdat ze hem niet kan houden en waarschijnlijk springt ze dan nooit meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:22

Als je hem bij dressuur zo verschrikkelijk nodig hebt, dan kun je beter bij de balken weg blijven...
Leer dan maar dressuren zoals het hoort
En daarbij hoeft het koppie niet naar benden.
Stuur en gas en rem is meer dan voldoende.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:05

Joh, laat die kinderen lekker spelen. Worden ze alleen maar handig van en ontwikkelen gevoel.
Thiedemann is een prima ding om eigenwijze pony's een beetje in toom te houden, zo blijft het leuk voor die kids en óók voor de pony, die krijgt immers eens wat afwisseling!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:08

Dat spelen en afwisseling kan toch best zonder een hoop rommel er aan?

waarom is dat met 20 jaar geleden ineens zo veranderd?
Dat kan ik steeds niet begrijpen

En imo ontwikkel je geen juist gevoel met die rommel, want die rommel regelt de helft, niet de ruiter.
Dus leer je spelenderwijs nog steed geen drol

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:12

Joh, het is maar een thiedemann hoor....

Nooit in de beginnersles gereden met een stootteugeltje eraan en tig slagen in je beugelriemen?

Anoniem

Re: Springen met een Thiedemann teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:14

Een thiedemann kan meer kwaad dan je denkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:14

Wel de slagen in de beugelriemen
maar stootteugels enz, nope
Gewoon was gek genoeg

Dat denk ik dus ook russel
Goed gestelde martingaal, oke, maar de rest, mooi in de winkel laten liggen

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:16

Wel even opletten dat ze haar pony niet teveel beledigd in de mond. Met springen willen onervaren ruiters nog wel eens het evenwicht verliezen en een klap in de mond van het paard geven, dat kan door een thiedemann wel extra hard aankomen.
Dus zeker bij de eerste sprongen even een plukje manen vast laten houden dan voorkom je een hoop pijn voor de pony.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:20

russel schreef:
Een thiedemann kan meer kwaad dan je denkt.

en hoe weet jij wat ik denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:49

Heb ik het tegen jouw persoonlijk dan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:07

Tja, ik blijf van mening dat deze hoort in de categorie lol met je knol. Ik ga het niet hebben over het gebruik van hulpteugels, maar een laag kruisje moet makkelijk kunnen.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:15

Aangezien de gemoederen hoog oplopen, grinnek, zal ik even verslag doen van hoe het is gegaan.

Nou we hebben gesprongen hoor, en hoe. We hebben veel, maar dan ook heel veel balkjes gedraafd, woohoo (was al heel eng zo'n bijtend rood-wit ding in de bak). Uiteindelijk hebben we een kruisje van 10 cm en een kruisje van 30 cm gesprongen en dat is mooi zat zo voor de eerste keer.

Het stalgenootje van mij heeft gewoon met haar Thiedemann gereden en dat is allemaal goed gegaan. Hij was niet heel veel sterker dan gewoon met dressuren.

(Misschien een gekke vraag, maar wat zouden jullie dan doen in hara geval met dressuren voornamelijk). Zij is jong, kleiner en niet zo sterk. De pony is jong, bloederig, nerveus en wel erg sterk. Het stuur en het gaspedaal werken, de rem bij haar nog niet, omdat ze ook nog niet zo heel veel ervaring heeft en hij dwars door haar heen dendert. Ik rijd de pony ook wel eens en dan is er weinig aan de hand. Ik heb wat meer ervaring en kan meer op mijn zit terug rijden en laat me ook wat minder vlot uit het zadel trekken. Dus dan heeft hij ook geen Thiedemann om. Wanneer zij hem echter niet om heeft gaat de pony lopen eigenwijzen en heel hard galopperen en is de rem compleet verdwenen... tips?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:24

Minder voer erin
zorgen dat hij zijn energie kwijt kan voor het rijden
Meisje zit lessen geven en goede les in hoe je een paard op de zit terug rijd.
Leren dat dat niet gaat met trekken, zeker niet op een nerveus beestje, die gaan alleen maar harder

thiedeman of wat ook aflaten.
De pony is niet gek en weet echt wel wanneer hij er van tussen kan peren en wanneer niet en meisje leert zo niks.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:48

We hebben hem al laag in het voer gezet (ze staat bij ons op pension), hij is van 3x 1kg naar 2 x 1/2 gegaan en dat helpt al heel veel. Hij staat de hele dag op de wei zo'n beetje en 9 vd 10 keer longeert ze hem voor het rijden. We zijn begonnen met zitlessen, maar dan gaat ze er steeds naast, de pony gaat namelijk steeds bokken enzo aan de longe, dus ik hoop dat dat nog goed komt.

Thiedemann aflaten zou het meest ideaal zijn, maar is dat niet verstandig om pas te doen als ze een beetje met haar zit leert rijden, wanneer we dat nu doen wordt het namelijk een crossfestijn. Of zou je haar nu gelijk al zonder zetten, ze (ja hoe zeg je dat) beweegt namelijk nogal mee met armen en benen als de pony harder gaat en daardoor gaat die pony alleen nog maar harder. Mijn idee is ook dat deze pony niet geschikt is voor iemand op wat lager niveau, maar ze moet het er wel mee doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:51

Dan is de pony zeker niet geschikt, wel de dupe...

halstertouw om de hals, kan ze daar vasthouden
valt ze er minder vlug af en zit wat stiller

Maar ik snap dus nog steeds niet dat zo iemand dus perse wel "springen"

Owja, nog minder voer.
Paard kan gerust op hooi

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:54

Ik durf geen uitspraak te doen over het springen met een Thiedeman-teugel. Ik zie soms op grote concoursen ruiters wel eens met een slofteugel springen. Maar dat zijn wel mensen die heel goed weten wat ze doen. > gezegt door Porschrider

Je mag toch geen hulpteugels in de wedstrijd gebruiken? Met springen toch alleen martinggaal? En met dressuur helemaal niks?
Of heb ik het nou fout? Excuus als dat zo is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:55

Klopt, in het Z springen mag je losrijden met een slof, lager niet.
In het parcours mag het niet

Dressuur idd helemaal niks

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:57

Kan ik inkomen. Ik zou het ook niet doen. Maar ja, je bent jong en je wilt wat denk ik dan maar. Ze raakt denk ik verveelt van al die rondjes dressuur die ik haar laat rijden.

Met mijn paard heb ik gewacht tot de basis er goed opzat voor we gingen springen. Hij is nu 7 maanden in training en loopt nu richting het L (klein beetje zijgangen enzo). Zelfs dat vind ik nog vrij vroeg voor een sprongetje, maar voor de afwisseling voor hem is het wel leuk. Alleen ben ik dus geen held, grinnek.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:00

Ben het helemaal met RK eens. Pony is duidelijk nog niet geschikt voor het kleinere jongere onervare meisje. Heel veel les nemen, goede begeleiding zoeken, stoppen met de brokken en mss wel een ervaren bijrijder zoeken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:55

moonshine88 schreef:

Ik durf geen uitspraak te doen over het springen met een Thiedeman-teugel. Ik zie soms op grote concoursen ruiters wel eens met een slofteugel springen. Maar dat zijn wel mensen die heel goed weten wat ze doen.
> gezegt door Porschrider

Je mag toch geen hulpteugels in de wedstrijd gebruiken? Met springen toch alleen martinggaal? En met dressuur helemaal niks?
Of heb ik het nou fout? Excuus als dat zo is...

Dat was idd mijn uitspraak en ik zie nu dat ik niet helemaal volledig ben geweest. Met grote concoursen bedoelde ik dus idd klasse Z en hoger en dan alleen bij het losspringen.

Mijn excuses over mijn involledigheid. Scherp van je trouwens.

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:06

Ik spring ook met een thiedeman op mijn bijrijdpaardje. Deze zit erom omdat ze anders heele rg aan je gaat lopen trekken en je dus bijna uit je zadel word getrokken. Ook is ze nogal pittig en wil ze natuurlijk hard rennen, als ze dan ook nog aan je gaat trekken wordt het rijden wel heel erg moeilijk. Als ik met haar ga springen doe ik dat ook gewoon met thiedeman, ze heeft nergens last van. Als je je paard gewoon genoeg ruimte geeft met je teugels is er niks aan de hand. Ik snap eigenlijk neit zo goed waarom dit een probleem zou zijn. Je trekt je paard met een thiedeman toch niet met haar hoofd naar beneden als je springt, het geeft toch geen hinder? En als je paard als een debiel aan de sjees gaat na een sprong is het ook gevaarlijk, mijn verzorgpaarfd kan ook evrschrkkelijk hard sjeesen en als ze dan wel over haar eigen benen struikeld..