ik zoek tips, om mijn handen stil te leren houden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Re: ik zoek tips, om mijn handen stil te leren houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 23:04

elmiran schreef:
Toen ik net op m'n nieuwe paard reed bewoog ik m'n handen ook heel erg, vooral omdat ze zo hoog opgooit (kon dat van te voren niet weten, paard was nog helemaal groen) iemand die erbij was zei dat ik een plukje manen bij de teugels vast moest houden. Je kunt dan wel minder goed sturen maar bij mij heeft het wel geholpen.

Dat is bij mij dus ook zo, mijn nieuwe paard gooit in draf ook veel hoger op, de passen zijn anders dan ik gewend was, en in combinatie met een ander zadel, denk ik dat het komt dat ik hier nu tegen aan loop. Ik rijd al enkele jaren maar ik moet op dit paard voor mij gevoel helemaal opnieuw leren rijden.

Andalief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:55

eveline_B schreef:
Zelf heb ik het probleem ook wel, maar ik probeer erop te letten dat ik mijn schouders goed ontspan. Als je je concentreert op het stil houden van je handen krijg je vaak dat je alleen maar meer gespannen gaat zitten. Meestal kan je je handen niet stil houden als je je rug/schouders en armen niet goed ontspant.

Dit vind ik een hele goede opmerking!
Het probleem zit 'm in je hele zit. Dat blijkt ook uit het feit dat je meer moeite hebt met je handen op een paard dat hoger opgooit (en ook in een ander zadel zit je anders.)

De tips met stokjes enzo zijn opzich prima, om een onafhankelijkere (gek woord ) hand te krijgen, maar de basis ligt bij je zit. Mijn tip: neem zitles!
Succes!

twins4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 01:44

Je kan ook een bruggetje maken van het einde van je teugels dat geeft steun aan je handen. Je paard heeft hier geen last van.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:09

mijn ruiter deed het ook altijd ik deed een halster touw om de hals van het paard en dan zo dat als ze de handen op de goede plaats had het touw ongehinderd er bij kon houden tegelijk met de teugels.
je kan op deze manier gewoon sturen enz enz maar als je ze niet stil houd trek je jezelf in je handen.
dan is het snel over het duurde bij nijn ruiter een weekje ofzo
ze heeft er veel baat bij gehad
(truukje geleerd van een oude koeie boer ik deed het ook)

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 19:29

rommulus, wat bedoel jij met mijn ruiter? Praat je voor je paard ofzo?
of begrijp ik het nu verkeerd? Ik snap er nl niets van .

Zit lessen heb ik zelf ook al een gedacht, ik ben al druk op internet aan het zoeken naar iemand die mij daar les in kan geven. Dus als je iemand weet in de buurt van Groningen, mail mij dan even.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:17

Ik heb vandaag voor het eerst zitles gehad, oa. omdat ik m'n handen ook niet stil houd. Maar het is in het begin gewoon eng om niks vast te hebben! Dan blijkt dus pas hoeveel je (teveel) met je hand doet.

Bij sommige tips hier vraag ik me toch wel wat dingen af, namelijk: als je je hand op je bontje zet of aan een 'bokriempje' dan houd je ze toch veel te laag in plaats van ze te dragen? En bij sommige tips komt het er op neer dat je je handen doodstil moet houden, terwijl je ze in sommige gevallen toch iets zal moeten bewegen (met de mond van je paard mee)?

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:00

hey dat heb ik ook gehad en je moet je gewoon paar keer aan het zadel vast pakken dat helpt welll

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:31

Ik wou net zeggen, als je ze alleen maar op dezelfde plek houd is ook weer niet goed. Die reactie van shettilover klopt ook niet vind ik. Neem een zitles zou ik zeggen. En alles wat hierboven wordt gezegt, gewoon proberen.
Hihi rommulus ik snap jou niet echt, 'mijn ruiter deed het ook altijd' ??

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:02

Heb maar 2x een opmerking gelezen over ontspannen. Probeer te ontspannen in je hele lijf. Je geeft aan dat je nog niet gewend bent aan het zadel. Het kan zijn dat dit zader toch niet voor jou geschikt is. Maar goed, om die nu gelijk om te ruilen...
Ontspan in je bekken, ontspan je onderrug, ontspan je schouders en nek, ontspan je bovenarmen. Dan zullen je handen vanzelf stil blijven. Je kan wel stokjes vasthouden of touwtjes aan je zadel knopen en die vasthouden maar hoe moet je dan je paard sturen?

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:43

Karijn, daar ben ik zelf ook ontzettend hard mee bezig. En ik roep eigenlijk al een tijdje dat dit zadel niet bij mij past maaarrr....het is een hele zoek tocht geweest om een passend zadel te vinden.
Geen schoft en heel rond, dus ik was blij met het gene ik toen kon krijgen. En een zadel op maat laten maken, vind ik nog te vroeg...ze heeft nog weing spieren is wat mollig, ik durf het nog niet te wagen momenteel.
En ik heb het geprobeerd, stokjes, 5 minuten...hahaha het werkt niet...nu probeer ik het eindeloos in de ontspanning te doen en alleen maar stappen bijna, soms wat draven, en heb waarschijnlijk een instructrice gevonden, dus hoop dat ik snel met haar kan beginnen, morgen maar eens bellen! Bedankt voor de reacties!

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:10

eh sorry voor de late reactie

maar je doet een halster touw om de hals met knoopje en dan zo lang (of kort) dat he hem tegelijk met de teugels kan vast houden.
je hebt dus de teugels in je hand en het halster touw wat dus om de hals zit vast.
daarmee voorkom je overdadig sturen, trekken, onrustige handen enz enz ( mij hielp het ook enorm met mijn zit )
ik kan desnoods nog wel even kijken of ik er een foto van heb en anders maak.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 09-03-06 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:17

suusapluus schreef:
Hihi rommulus ik snap jou niet echt, 'mijn ruiter deed het ook altijd' ??

na een auto ongeluk kon ik mijn ponny zelf niet meer verder door rijden (deels beleren)
dus ik gezocht naar een gek die er op wou rijden.
en die had ik gevonden een leuk meisje die net zoveel te leren had als de ponny.
dat was een mooi project en om een lang verhaal kortte maken zeg ik altijd mijn ruiter.
ze heeft nu een eigen ponny en zit ook hier op bokt (leandrotje)
snap je hem

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:31

Heel veel succes met je nieuwe instructrice en succes met het vinden van een goed zadel.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:17

Probeer een 'bruggetje' van je teugels te maken. Je pakt je teugels eerst normaal vast, dan de lus die je overhoudt die shuif je aan een kant nog door je duim en je wijsvinger, dit doe je met een lengte van ongeveer een vuist die er nog tussen moet passen. Je kunt dan nog wel gewoon sturen. Het is even wennen, maar uiteindelijk heb je toch resultaat!! En ik spreek uit ervaring, ik heb nu een hele nette stille hand.

Sorry voor de vage beschrijving, maar ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Als je het niet snapt moet je het even zeggen en dan zal ik bedenken hoe ik het beter uit kan leggen.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:31

lizzy2 schreef:
sanne_shelly schreef:
meestal zitten dr van die lusjes aan de voorkant van het shabrak (die je aan de singelstoten vastmaakt om te voorkomen dat je shabrak veel verschuift. als je probeert om je handen daaraan te **kleven* dan houd je ze al snel veel stiller. en een tip: laat altijd iemand kijken om te zeggen of jeze stilhoud (zelf zie je dat zowat niet!)

ik zit ook met het probleem van de ts en ik lees het bovenstaande..
Als je dat doet, heb je je handen echt gruwelijk laag en dicht naar je toe, en moet namelijk nog wel een voorwaartse beweging in je handen kunnen blijven. Zoals hierboven trek je je paard in de krul ben ik bang.

o bij mij zitten die dingen net iets onder zijn schoft.. misschien heb jij een ander soort dekje ofzo maar als ik de onderkant van mijn handen daarbovenop houd.. dan is mijn houding presies goed... maar mijn paardje heeft ook wel een lage nek dus als hij naar beneden loopt dan loopt ie ook echt heel laag... ik weeet niet of dat er ook nog mee te maken heeft maar bij mij werkt t wel!! maar toch bedankt voor je berichtje... ik zal opletten of t bij andere dekjes niet verkeerd gaat