Goed gehandeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:22

Nogmaals... Als jij weet dat je goed hebt gehandeld bij dit paard, dan is er toch niets aan de hand?!

Citaat:
Op zo'n 300 meter van de boerderij ging hij vol in de rem, ik dacht dat hij "bang" was voor de trailer die voor de boerderij staat, die er anders niet staat, dus ik gaf m een tik en probeerde door te rijden.

Op basis hiervan lees ik alleen wat anders.. Een paard dat bang is help je niet over zijn angst heen door hem een tik te geven als straf. Ik begreep dat hij na deze tik pas omdraaide.. Na het paard eerst te straffen voor zijn angst (ofwel, zijn angst bevestigen want au! Het is inderdaad eng) kan ik me voorstellen dat het niet lukt om hem rustig langs het enge gedeelte te willen laten lopen..

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:30

Nogmaals, wel als hij dit doet voor een trailer, ik zag niet dat er vuur was en omdat hij dit dus voor vanalles doet, straf ik hem daar voor ja, hij maakt mij niet wijs dat hij bang is voor een trailer, zonder problemen rijd ik hem langs de openbare weg, vrachtwagen, motoren, auto's, trailers, aanhangwagens niets doet hem iets. En staar je nu niet zo blind op dat vuur, want hij doet het dus ook voor shetlanders en kinderen enzovoorts.

En ik ben er niet van overtuigd dat ik goed gehandeld heb, want anders vroeg ik het hier niet. Alleen krijg ik van jou het idee dat vind dat ik dit aanstellerige gedrag van dit paard moet tollereren.

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:34

asia, ik reageer later op de dag op jouw verhaal, kan me daar wel in vinden. Maar ben nu aan het werk, dus niet zoveel tijd....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:40

Ik bedoel niet tolereren en niemand behalve jijzelf of een ander die dit paard kent kan beoordelen of het aanstellen is of niet..

Maar het komt op mij over dat dit paard zich druk kan maken ergens om en zodra jij hier straffend tegenover opstelt denk ik niet dat het paard nuchter weer alle voeten vast op de grond zet maar juist nog meer spanning opbouwt, nog meer gaat stuiteren en zo verder.. Dat lijkt me averechts werken.. No offense, maar dat is dus mijn visie

Ik hoop voor je dat je de juiste manier vindt hoe om te gaan met dit paard. En geloof me, ik kan me voorstellen dat dat een hele opgave is.. Succes dus!!

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:54

Oke, ik snap je visie.... Maar met de kennis die ik van het paard heb kan ik me meer vinden in het stukje van asia, het is een enorm dominant paard, wat ik over het algemeen wel onder controle heb, maar op zulke momenten dus niet.

Maar bedankt voor je reactie, ik ga nu lessen en vanavond zal ik een uitgebreidere reactie op asia plaatsen.....

noukje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:07

Dit probleem ken ik zelf maar al te goed( mijn oude paard was er zo'n een die in zn achteruit weer terug naar huis ging) Hij liep ook vaka zat richting de sloot in zijn achteruit en ik stapte toen altijd af om hem weer voorui te zetten, maar moest daarna al snel weer omdraaien. Toen had ik een trucje uit gevonden wat bij mijn paard goed werkte en dat was: als hij in zijn achteruit ging, dan moest hij van mij nog eens 5 meter extra achteruit en dat had hij na een paar keer wel goed door. Want schoppe slaan en trekken had bij hem helemaal geen zin. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik zelf wel 1 keer met hem in de sloot ben beland. Niet erg prettig maar we hadden allebei niets. Hij is daar toen zo van geschrokken dat ik voortaan alles met hem kon, en met het achteruit gaan was dat ook een heel eind opgelost. Ik vind wel dat je het goed hebt opgelost met wat je toen kon. Maar toch jammer dat je niet nog een stukkje verder bent gegaan. Maar veel sucses verder

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:24

ik zou bijna net zo gehandeld hebben Ik heb ook vaak zulke problemen gehad met mn paard. Als wij problemen kregen, stapte ik af (winnen van hem lukt me toch niet, als hij niet wil, doet ie t ook echt niet) Ik loop er dan langs, en stap vrederop weer op. Door dit steeds te doen wist mn paard dat ie toch wel door moest. Tegenwoordig weinig problemen meer

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:30

Ok,

asia, ik denk dat jij het juiste idee gekregen hebt van mijn paard, naar aanleiding van mijn verhaal. Tenminste, hoe jij er over denkt, zo denk ik er ook over. Het paard is niet bang, maar als hij zijn buien heeft dan is hij inderdaad erg dominant. Verder in de omgang merk ik er weinig van, het is een vriendelijk en zeer intelligent paard, geen knuffelpaard, daar houdt hij absoluut niet van. Hij is liever lui dan moe en weet mij altijd heel goed aan het werk te krijgen, hij zorgt er zelf wel voor dat hij niet te snel moe wordt. Dus dat het een dominantieprobleem is kan ik me helemaal in vinden. Ik probeer dit ook wel overal in door te voeren, let er altijd goed op dat ik degene ben die bepaald wat we gaan doen als ik naast hem sta. Voorbeeldje, als ik les heb zadel ik hem op in een stand op de manege, zodra ik alle riempjes van het hoofstel vast heb gaat hij meteen in de achteruit. Ik neem hem dan weer mee naar voren, de stand in en zet hem dan weer stil, zonder verder iets te doen, daarna mag hij op mijn commando achteruit die stand uit. Onder het zadel is hij daar wel wat minder makkelijk in te overtuigen, maar over het algemeen lukt me dat ook nog wel. Als we echter in zo'n situatie zitten als zondagmiddag, dan ben ik echt niet meer in de picture voor hem. Zoals ik al zei, hij negeert mijn hulpen volkomen en doet precies wat hij zelf wil. Daarom voor mij ook een kwestie van winnen of verliezen, maar ik vind dat jij het beter onder woorden kan brengen.

Opzich lijkt het me een goed plan om hem een keer aan het water te laten voelen, maar de sloten zijn er niet echt naar. Ze lopen echt supersteil af en het water ligt erg diep (ik bedoel dus dat het niet meteen bij het randje water is). Als hij zo diep zou gaan dat hij het water kan voelen, dan denk ik eerlijk gezegd dat we er ook niet meer zelfstandig uit komen. Hij komt namelijk ook omhoog als hij op die steile rand staat en hij klapt dan zo achterover. En als ik nou zou weten hoe diep het water in de sloot is, dan zou me dat misschien nog iets meer zekerheid geven, maar ook dat weet ik niet..... Dus ik vrees dat dat in dit geval geen optie zal zijn.

Wat jij verteld over die tweede hengst, daar ben ik het ook wel mee eens. Daarom zei ik ook al eerder dat ik niet zo van de compromissen ben en eigenlijk bij dit paard al helemaal niet. Daar loop ik dus ook vast, want eigenlijk vind ik dat hij gewoon met mij op zijn rug daar langs had moeten gaan. Hij had op mij moeten vertrouwen dat het niet gevaarlijk was daar. Het probleem is dan wel dat ik aan de slootrand dat gevecht met hem niet aandurf. Als hij dit zelfde op een stuk zonder sloten had gedaan, was ik ook absoluut niet afgestapt en was ik net zolang doorgegaan tot hij zich weer normaal had kunnen gedragen.

Hem stil te laten staan op zo'n moment is geen optie, hij is namelijk niet meer stil te krijgen. Hij zoekt die sloot op. En toen ik hem die sloot weer uit had en stil wilde laten staan gaat hij steigeren. Dat pik ik dan vervolgens niet van hem en dat maak ik hem duidelijk en dan gaat hij aan de loop.

Ondanks de dingen waarvan ik denk dat ze niet helpen/kunnen bij dit paard, heb ik toch wel veel aan je verhaal gehad. En ben ik iets zekerder over mijn handelen. Dankjewel!!!

Ook de rest bedankt hoor!!!

randalinpony

Re: Goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:16

Citaat:
Hij had op mij moeten vertrouwen dat het niet gevaarlijk was daar. Het probleem is dan wel dat ik aan de slootrand dat gevecht met hem niet aandurf.

En hier staat precies jouw probleem.
Je denkt dat je vertrouwen af kunt dwingen. Dat kun je niet, vertrouwen moet je verdienen. En dat kost bij sommige dieren veel tijd.

In de volgende zin zeg je dat je bang bent. Dat je bang bent om in de sloten te kieperen(wel heel begrijpelijk) snapt je paard niet, maar hij voelt jouw angst in de situatie feilloos aan.
'Zie je wel, baasje ook bang! Ga er dus echt niet langs!"
Hij kan niet op jou vertrouwen in een situatie die jij niet vertrouwt!!!

Door hem telkens op zijn donder te geven, kun je misschien bereiken dat hjij banger wordt voor jou, dan voor enge obstakels langs de weg.
Maar dan mag hij absoluut niet weten dat jij bang bent, dat is té ingewikkeld voor een paard.
Je kunt hem er ook aan de hand langs leiden, zodat hij jou kan volgen.Als hij ziet dat jij er langs durft, is het voor hem ook niet eng meer. Dat is vertrouwen.

Dat een paard 100 keer ergens langs loopt en dan ineens schrikt, is irritant, maar typisch voor een paard. Heeft niet zoveel met "etteren" te maken. Paard is en blijft een angstdier.

Verder ben ik het met voorgaande posters heen dat een 'winnenofverliezen' instelling op een paard niet vaak iets constructiefs oplevert. Samendoen is leuker.

NRPSer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:35

Sorry, ik vind het op dit moment even niet de moeite waard meer om te reageren, ook randalinpony heeft blijkbaar moeite met lezen.
DIT PAARD IS NIET BANG!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:37

knap........

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:31

ik vind dat je goed gehandelt heb, als je paard richting sloot gaat en je wordt bang, voelt dat beesje ook.
Als ik weet dat mn pony t eng vind dan probeer ik t ook eerst en als ik haar er niet langs krijg dan stap ik af en loop ik er naast, ist ook een stuk vertrouwder voor haar.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:50

Bienotje schreef:
Ik had liever rust genomen om het paard eerst te laten kijken en daarna gezamenlijk te besluiten dat we er langs durven. Ook al duurt dat meerdere minuten.

hier hou ik dan weer niet zo van. dan krijg je uiteindelijk een paard die wanneer hij iets eng vind eerst stil gaat staan en rustig gaat kijken en daarna pas wer verder loopt.
dat probleem heb ik nu juist met m'n nieuwe paard en probeer ik er juist uit te kijken door hem altijd door te laten lopen als hij iets eng vind. opzij springen mag. stilstaan absoluut niet!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:51

Tja, het is moeilijk om vanaf hier te reageren over een paard wat je niet kent. Maar ik wilde toch nog wat toevoegen aan mijn verhaal. Ik las in je beginstukje dat hij op een gegeven moment terug richting stal galloppeerde. Hierna ging je met hem terug naar de boerderij en nadat hij hierlangs was geweest ging je weer terug naar stal.

Ik vind het heel erg goed van je dat je terug met hem ging naar de boerderij en heel begrijpelijk dat je daarna met hem terug liep naar stal. Zeker omdat het moeilijk was om er weer op te klimmen. Maar als een paard om wat voor reden dan ook terug naar stal gallopppeert terwijl ik een rit van 6 km wilde maken, dan gaat hij toch echt die rit met me maken. Zeker als hij dit vaker heeft gedaan. Hij moet niet op deze manier beloont worden ( dus de rit niet maken ) voor iets wat ik het gevaarlijkste gedrag vind buiten en dat is onder me vandaan rennen ( denk aan auto's ).

Stel hij reageert op dezelfde manier als beschreven bij dezelfde boerderij en het wordt te gevaarlijk om te blijven zitten, dan zou ik ook afstappen en langs de boerderij lopen. Maar ik zou niet terug lopen als ik dit kan voorkomen ( dus als ik zeker weet dat ik er op een gegeven moment weer op kan klimmen, want 6 km lopen is wel erg ver ). Zou je paard rustiger worden als je gewoon verder naast hem doorloopt, zodat je er op een gegeven moment weer op kan klimmen? Want dan vind ik dit de beste en veiligste optie. Oké, hij is niet onder het zadel langs de boerderij gegaan, maar hij moest wel daarna gewoon doorwerken. Dus toch 1-0 voor jou ( ja klinkt raar, zal er vast wel reacties op kunnen verwachten ). Of komen er wel eens mensen langs deze weg of omwonenden die je paard dan even voor je vast kunnen houden? Je was niet zo ver van je eigen stal af, zou je misschien iemand kunnen bellen dan die even langs komt om je paard daar vast te houden en desnoods even een stukje meefietsen totdat hij weer goed ontspannen aanvoelt?

Ik hoop dat dit een optie is die je in overweging wilt nemen en die ook toepasbaar is voor jou. Succes!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:56

loulou schreef:
Bienotje schreef:
Ik had liever rust genomen om het paard eerst te laten kijken en daarna gezamenlijk te besluiten dat we er langs durven. Ook al duurt dat meerdere minuten.

hier hou ik dan weer niet zo van. dan krijg je uiteindelijk een paard die wanneer hij iets eng vind eerst stil gaat staan en rustig gaat kijken en daarna pas wer verder loopt.
dat probleem heb ik nu juist met m'n nieuwe paard en probeer ik er juist uit te kijken door hem altijd door te laten lopen als hij iets eng vind. opzij springen mag. stilstaan absoluut niet!

Is karakter afhankelijk van het paard, inderdaad reageert het ene paard hier wel goed op en de andere juist niet. Moet ik toegeven..

Als je een paard rijd dat voor alles bang is (of denkt te zijn) dan gaat dit niet echt op nee. Geef ik toe

Paarden die ik rijd, daarvoor gaat dit meestal wel op.. Dus vandaar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:31

NRPSer schreef:
Sorry, ik vind het op dit moment even niet de moeite waard meer om te reageren, ook randalinpony heeft blijkbaar moeite met lezen.

Zelfs als dit een dominantie probleem is, wat jij denkt (of graag wilt denken, wij kennen het paardje niet) is het toch weer terug te voeren op vertrouwen.
Een paard dat jou niet als de leider ziet, kan jou nooit onvoorwaardelijk vertrouwen.
Vertrouwen en respect zijn onlosmakelijk verbonden, als in een jin-Yang cirkel.
Dat het paard jou wel volgt als je ervoor loopt, zegt dat het je best wil vertrouwen. Het is gewoon veiliger voor een paard om iets te volgen.

In ieder geval zou het nooit mijn keuze zijn om met een paard te gaan vechten in een situatie waarin ik mij niet veilig zou voelen(dus angst zou overbrengen), of als het echt om een rangorde probleem gaat, waarin ik niet kan winnen. Ik vind het dus verstandig dat je afgestapt bent, maar zou zelf niet eerst gaan vechten, en later nog eens afstappen, als gebleken is dat dit niet werkt.

Blijkbaar kun je het gevecht toch niet winnen, anders ging je paard niet aan de haal. Stap dan liever af, dan een ongeluk te veroorzaken.

Misschien de volgende keer meteen afstappen, paard erlangs leiden? Geen stress, misschien leert hij dan wel dat een vuurtje of wat dan ook helemaal niet zo eng is?

En je hoeft van mij niet te reageren hoor, als je maar eens bij jezelf te rade gaat.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:33

Ik vind dit uitermate knap......... uit welk boek heb jij dit???

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 00:19

Ik kan zeker dingen uit jullie reacties halen waar ik iets mee kan, bedankt. Vooral asia's ideeen sluiten het beste aan bij wat ik voel, maar dat wil niet zeggen dat ik de rest niet dankbaar ben voor hun reactie.....

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:27

Ik vind dat je goed hebt gehandeld. Het karakter van een paard is ook belangrijk. Is een paard een volger of een leider? Het kan dominantie zijn of gewoon echt angst. Als hij jouw respecteerd als leider als je naast hem staat is dit zeker een goede oplossing, waarom zou je een onveilige situatie opzoeken terwijl het ook zo op te lossen is.
Hij moet iets meer vertrouwen in je krijgen onder het zadel en dan kan je hem ook probleemloos er langs rijden.
Een vriendin van mij heeft namelijk ook een volger paard... als je naast hem loopt en hem leidt... volgt hij.

Maar vind zeker dat je goed hebt gehandeld want een steile sloot vindt niemand uitnodigend toch?

Succes verder met het rijden

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:39

Ik vind dat je prima hebt gehandeld door af te stappen en hem aan de hand er langs te leiden. Beter dan dat je de sloot in gaat .

Over 'bang': wel bang van een takje en niet van 'enge' voertuigen bijvoorbeeld. Een paard ziet anders dan een mens, heeft een andere perceptie van zaken. Een in onze ogen 'eng' ding hoeft dat voor een paard niet te zijn, een in onze ogen 'onschuldig' geval kan voor een paard erg bedreigend overkomen.
Je zult ook regelmatig zien dat een paard ergens niet van schrikt terwijl je bijna verwacht dat hij dat wel doet terwijl hij op een ander moment omkeert voor een zwarte vogel (om maar eens iets te noemen).

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:49

randalinpony schreef:
NRPSer schreef:

Zelfs als dit een dominantie probleem is, wat jij denkt (of graag wilt denken, wij kennen het paardje niet) is het toch weer terug te voeren op vertrouwen.
Een paard dat jou niet als de leider ziet, kan jou nooit onvoorwaardelijk vertrouwen.
Vertrouwen en respect zijn onlosmakelijk verbonden, als in een jin-Yang cirkel.
Dat het paard jou wel volgt als je ervoor loopt, zegt dat het je best wil vertrouwen. Het is gewoon veiliger voor een paard om iets te volgen.

In ieder geval zou het nooit mijn keuze zijn om met een paard te gaan vechten in een situatie waarin ik mij niet veilig zou voelen(dus angst zou overbrengen), of als het echt om een rangorde probleem gaat, waarin ik niet kan winnen. Ik vind het dus verstandig dat je afgestapt bent, maar zou zelf niet eerst gaan vechten, en later nog eens afstappen, als gebleken is dat dit niet werkt.

Blijkbaar kun je het gevecht toch niet winnen, anders ging je paard niet aan de haal. Stap dan liever af, dan een ongeluk te veroorzaken.

Misschien de volgende keer meteen afstappen, paard erlangs leiden? Geen stress, misschien leert hij dan wel dat een vuurtje of wat dan ook helemaal niet zo eng is?

En je hoeft van mij niet te reageren hoor, als je maar eens bij jezelf te rade gaat.

daarom ook afstappen! Op zo'n moment loop je voor het paard en volgt hij wel! Leider zijn terwijl je eropzit is imo heel anders dan als je er naast loopt. Mijn paard moet altijd volgen als ik naast hem loop. Mocht hij onder het zadel wat eng vinden, prima, als hij er maar langs gaat als ik naast hem loop.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:50

@Kiwiko: ja, knap heh?

Mij viel op dat TS er zo van overtuigd is, dat dit paard expres dingen 'zoekt' alleen maar om te klieren. (schrikken uit dominantie?)
Aan de hand van haar voorbeelden ben ik niet zo overtuigd. Ik zie gewoon paard, dat het spannend vind alleen van huis en daardoor misschien wat 'overspannen' op takjes ed reageert. Sommige paardjes worden nooit lekker 'safe' alleen langs de weg. En hoe zit je daar dan bovenop? Of heeft de ruiter geen aandeel?

Dat het verstandig is af te stappen is iedereen het wel over eens. Ik ook, doe het zelf ook met mijn jonge paardjes. En na een tijdje is het niet meer nodig...
Meer heb ik er niet over te zeggen, ga een boekje lezen...
"Ken uw paard" van meneer Treffers lijkt me een toepasselijk werkje

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:41

Ik vind dat je juist gehandeld hebt, maar ik zou persoonlijk wat vaker nog daarna langs de boerderij zijn gelopen, en lopen en lopen.. daarna zou ik er weer opgeklommen zijn om alsnog erop zitten langs de boerderij te gaan. voormijn gevoel had hij anders gewonnen,maar ik vind dat je het goed hebt gdaan!

NRPSer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:04

@ randalinpony: En mij valt op dat jij denkt dit paard beter te kennen dan iedereen die dit paard ooit heeft ontmoet. Maar ik vind het prima hoor, droom lekker verder.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:59

Nee. Ik ga af op jouw woorden.
Verder ga ik ervanuit dat paarden
1/ tamelijk dom zijn, dus niet zo gauw tot listen over kunnen gaan.
2/ vluchtdieren zijn, die schrikken tot overlevingsstrategie nr.1 verheven hebben.
3/ kuddedieren zijn, dus niet graag alleen van huis gaan.

Ik vind het knap dat jij alleen met dit paard op buitenrit durft, zou het zelf niet fijn vinden. Jouw woorden overtuigen mij er enkel niet van dat dit paard jou dwars wil zitten. Zoals eerder gezegd kan ik het mis hebben.
Veel geluk nog met het paard