welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:38

Je doet de plek waar je vandaan komt geen eer aan.. Stads mensen hebben soms een andere manier van dingen zeggen dan die van het ´platteland´ maar hoe dan ook is dit een algemeen forum en vind ook ik wel dat je daar rekening mee mag/ moet houden..

Maar terug naar je vraag, wat voor bitje. Gewoon een normaal trensje. Niet gaan klooien met Stangen, pelhalms etc. Het paard kan pas sterk worden als jij hem verder sterk maakt, ofwel. Een harde hand met een zacht bit helpt je niet verder. Het paard moet leren op je zit te reageren en zodra jij een scherp bit gebruikt, zal altijd de nadruk op die harde teugelhulpen gelegd worden.

Stap zo snel mogelijk over naar een gewoon bitje en steek tijd en moeite in de trainingen hiermee.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:36

Ja, ik ga met Bienotje mee, het is een kwestie van gewenning.
Je paard heeft geleerd het bit te negeren, hij moet weer leren om op een zachte hulp te reageren, des te zachter het bit en jouw hand, des te beter zal je paard er naar luiteren.
Dit moet je paard leren, ik denk jij ook, dus het beste is eigenlijk om les te nemen, zodat iemand je erbij kan helpen, dit is een probleem wat best op te lossen is, maar als je zelf niet zo goed weet hoe, dan is het heel moeilijk!
Want je moet én aan je paard werken, maar óók aan jezelf!

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:45

Billy schreef:
Ik heb ook een tuiger die ik ook met Liverpool rijd voor de kar, en ik rij net zo makkelijk met een dubbelgebroken bitje met hem.
Rijden doe je met je benen en je zit, en maar voor een heel klein gedeelte met je teugels.
Als je een bekkenbreker nodig hebt om dat paard te rijden is er wta niet goed.

Helemaal mee eens. Mijn tuigpaardmerrie heb op hoog niveau in de tuigpaard sport gelopen, dus een echte tuiger.

Ik rijd haar onder het zadel echter gewoon op een dubbelgebroken watertrens bitje en dat gaat prima. Het vergt alleen wat meer van je techniek.
Ik heb nota bene het tweede jaar van mijn opleiding gedaan met haar!

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:45

nou dan ga ik vandaag nog een ander bitje halen en in ieder geval heel erg bedankt voor de nutige info die ik van sommige paardemensen heb gehad en ik hou julie op de hoogte

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:48

Vreselijk, wat een taalgebruik..

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:15

ja sorrie ik kom uit rotje knor en voor mij is dat schijnluk heel normaal

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:19

schijnluk wel...........

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:27

Engeltjes hebben geen grof taalgebruik en daarnaast..

Ook schijnluk wel is nix van waar. Mijn vriend komt ook uit Rotterdam en zelfs hij praat met meer respect over paarden terwijl hij er verder niets mee heeft.

Kom je trouwens van Zuid ofzo?!?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:28

Ho dames, mag het ff minder, ik woon in Rotterdam-Zuid, maar ik heb wel respect voor paarden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:29

ik kom uit Den Haag ben Hagenees in hagt en nieruh...... woon nu tussen Delluft en Die Stinkstad in........maar ik vind nog steeds niet dat een peerd een smoel heeft

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:31

ja ik kom uit zuid en wat dan nog waar gaat dit om ik bebruik mijn taal jij het jouwe oke dit gaat vervelen !!!!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:32

Billy schreef:
Ho dames, mag het ff minder, ik woon in Rotterdam-Zuid, maar ik heb wel respect voor paarden

Rustig maar, was alles behalve oordelend bedoeld..
Ik vroeg het me af en bedoelde het niet als denigrerende constatering....Dat we even geen misverstanden krijgen dus..

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 22:38

gaan we nog verder met dit onderwerp mijn paard met harde mond<<!! hoe op te lossen vraag goed atvies

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:58

Volgens mij zijn er al best wel goede tips gegeven..

Geen ander bit, maar gewoon een zacht bitje en zelf met zachte hand weer terug naar de basis.. Vraag anders je instructrice hoe je het kunt aanpakken, zij kent jouw en je paard. Zij weet van de situatie en kan je beter advies geven dan dat via internet geplaatst kan worden...

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:14

Ik kan me wel voorstelle dat mensen vallen over het "smoel" taagebruik. Als je naast je paard niet met respect over je paard kan praten, hoe ben je er dan mee bezig als je erop zit...
Ik denk dat je moet proberen om het paard los te werken aan de longe, bijvoorbeeld met een touwtje. (lammert haanstra manier) op die manier werk je hem os zonder dat je zelf met je hand tegenwerkt en het paard kan helemaal vrij bewegen.
Als hij na 20 minuten los is, kan je hem nog even rijden met een losse hand, niet te veel fixeren op aan de teugel rijden, eerst het tempo onder controle hebben. heb je dat voor elkaar dan komt het aan de teugel rijden vanzelf.
Zo went je paard eraan dat hij helemaal niet altijd op druk gereden hoeft te worden maar ook zonder "hand" mag lopen. beloon je paard als hij het goed doet, leer hem rust en ontspanning.
Van daar uit kan je verer weken maar ik denk dat je hier wel een paar weekjes mee vooruit kan en dat je paard dan minder hard in zijn MOND wordt.

Heel veel succes en laat even weten hoe het gaat.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:23

zal ik doen bedankt

Anoniem

Re: welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:04

monsera schreef:
Met harde smoel

Sorry, maar ik moest er toch wel even om lachen. Ik kreeg al helemaal beeld van het paard in kwestie. *Oftwel, kreeg beeld van een reuzachtige tuiger met de kop erop en een klein meisje erop dat wanhopig probeert iets van het enorme paard gedaan te krijgen*

Wat bit betreft: Ik zou gaan voor het K&K Correctiebit. Daar mag je gewoon mee starten en zolang de druk op het bit niet te groot wordt, werkt het vriendelijk in. Bij veel druk werkt het echter scherper in, dus het is heel belangrijk om er niet zelf aan te gaan trekken en op tijd te ontspannen. Is het het paard dat er aan trekt, dan is het zijn probleem en voelt hij vanzelf dat het prettiger is om er niet aan te trekken, maar let dus goed op dat je het bit niet 'misbruikt'.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:26

nounou zeg gaan we nu ruzie maken?
ik denk dat het de TS nu wel duidelijk is,ze heeft gezegd dat ze er wat mee gaat doen.

ik vind het ook behoorlijk grof overkomen,maar dat is al genoeg benadrukt

(enne ik kom uit amsterdam met een flink amsterdams accent,maar dat zie je niet op papier!dus dat je als rotterdammer dan zo zou moeten typen slaat nergens op)

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:34

ik rijd ook een pony die voor de kar staat en die is ook enorm sterk, ik rijd hem gewoon met een dubbel gebroken bitje en nu na 1.5 jaar rijden kan ik zo met hem wegrijden, hij heeft helaas niet altijd evenveel zin om te luisteren maar krijg het wel gewoon voor elkaar met dit bit
kortom neem een gewoon bitje en ga er heel veel tijd in steken dan komt het zeker goed

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:27

nou vandaag is er een poging gedaan met pal met kk bitje nou het is goed gegaan maar wel er vermoeiend hij liep in draf en galop onder haar vandaan ze weet waar ze mee bezig is hopelijk gaat het morgen beter hij liep lekker uit elkaar met zijn kop oeps sorry zijn hoofje in de lucht en ging lekker van kiet waarom werk hij nou niet een beetje mee he maar we haan door
ja ik heb een blesuuren en mag tijdelijk niet rijden dus vandaar dat er oemand anders op rijd ik hou julie op de hoogte groetjes pal en sab

Bijoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:29

he sabrien ...ik vind je taalgebruik wel meevallen hoor
HaHa echt rotterdam zuid he

ik kan je geen advies geven, maar heb je weleens zien rijden en had wel t
idee dat tie heel sterk is!

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:39

Mijn paardje is ook jaren verkeerd gereden en was toen ook erg hard in de mond. Ik heb toen ook een dubbelgebroken bitje er in gedaan en ging wel redelijk goed. Nu rij ik haar bitloos, en ze loopt nog beter!!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:18

Ik heb zowel menpaarden, tuigpaarden als springpaarden met compleet verpeste monden gecorrigeerd en geloof me, het laatste wat helpt is een scherper bit. Wat je zou kunnen proberen is het paard weer helemaal opnieuw aan te leren dat druk op de mond betekent dat hij moet stoppen. De meeste tuigpaarden leren aan tegen druk in te blijven lopen waardoor je het gevoel hebt zoals je zelf zegt dat je aan een muur trekt. Om hen opnieuw aan te leren op een ophouding te reageren heb ik de beste resultaten bereikt door de wand te gebruiken. Je maakt een ophouding en gaat diep zitten vlak voor de wand, loopt het paard door dan stuur je hem recht ernaar toe zodat hij wel moet stoppen. Het duurt soms even voor het kwartje valt maar als je dit consequent volhoudt reageren alle paarden op den duur weer normaal op een ophouding.
Op de volte trekken vind ik persoonlijk niet zo geslaagd, omdat het paard niet leert dat het moet stoppen op een ophouding maar gewoon door mag lopen, zij het in een iets gecontroleerder tempo in een rondje. Dit vind ik persoonlijk niet erg duidelijk. Ho is ho!
Wat je ook even zou kunnen vragen is hoe ze het paard voor de kar laten stoppen, zeggen ze "hooo", "prrrrrr" of iets anders? En gebruik dat dan tegelijk met je ophouding op het bit!

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:05

bedank en ik ga hier zeker wat mee doen vandaag was hij weer lekker aan het rennen en hij ging wat een kanon is dat maar we blijven er aan werken maar het zit voor geen meter kop in de lucht en gaan pffffffffffffffffffffffff

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:25

Wellicht een beetje prikkeldraad om het bit en een slofje erbij?

Nee niet doen hoor, ik maak maar een geintje.

Zelf heb ik ook een flinke tuiger (1.78) en die kan zich beresterk maken. Het is was de meeste bokker zeggen, zodra je het op kracht aan laat komen verlies je het altijd.
Veel oefenen, volte rijden, ophoudingen maken en dit met een zacht bit. Hoe scherper het bit wordt des te groter je probleem zal gaan worden als je je rijstijl niet veranderd.
Neem les en je zult zien dat het snel beter gaat. Succes ermee!