Ok, ik beken....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:47

Een ruk vind ik een ruk, dus handen naar voren zodat de teugels in een boogjes hangen en dan de handen in een ruk weer naar je toe trekken (of meerdere rukken achter elkaar, ook favoriet bij sommige ruiters). Soort equivalent van een tik met de zweep, maar dan in de mond. Totaal onnodig en onnuttig, pure frustratie van de ruiter.

Is het nodig om 'm op de rem te zetten (als in de zin van paard op hol) dan maar proberen het hoofd naar links of rechts te krijgen, en dat lukt niet met een ruk hoor, daar moet je toch echt wat meer voor doen.

Als ze in de training doordramt op mijn zithulp zet ik even mijn hand wat lager en maak ik een hele duidelijke ophouding door mijn hand door te sluiten, als ze niet snel genoeg reageert op mijn beenhulp dan open ik mijn hand en komt er een wat grovere beenhulp achteraan. Dit valt bij mij onder de categorie consequent zijn, niet onder straffen.

Heel uitbundig belonen doe ik wél, ik praat eigenlijk continu, en er valt heel veel uit de toon van een stem te halen voor een paard. Juist die paar pasjes die je uit wilt bouwen moeten beloont worden, nét dat goeie moment moet je positief benadrukken, en met je stem kun je altijd op tijd zijn, in tegenstelling tot een klopje op de hals.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:50

Mijn pony
(die ik nu mischien terugkrijg..)
strafte mij af, als ik haar onterecht strafte..
Als ik een tik gaf, en het was niet 'nodig' dan gaf ze me toch een bok terug..
Als ik wel terecht een tik gaf, accepteerde ze het gewoon. Ze is wel een hele tijd tegen de zweep en tegen het been geweest..

Maar nu zie ik, dat de pony het nodig heeft.
Als ik niet zo streng was geweest af en toe, dan had ze met mij ook een loopje genomen, net als bij haar nieuwe 'eigenaresse'
Die gaat haar nu verkopen, omdat ze 'onhandelbaar' is geworden..

Ik vind dat straffen móet kunnen, maar alleen terecht, en op het goede moment. Niet van: oja, hij bokte toenet, dan zal ik hem eens een klap geven.
Je moet wel direct afstraffen, anders snappen ze niet, waarvoor ze afgestraft worden.
Maar aan de teugels 'rukken', daar ben ik geen voorstander van. Als je paard bijv. gaat hangen, dan moet je juist loslaten en doordrijven. Problemen kun je beter voorwaarts oplossen.
Dit is puur mijn mening hoor

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:57

MissEvil schreef:
Maar aan de teugels 'rukken', daar ben ik geen voorstander van. Als je paard bijv. gaat hangen, dan moet je juist loslaten en doordrijven.
Problemen kun je beter voorwaarts oplossen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als paard wil rennen mag ie rennen, maar dan stopt ze ook pas wanneer ik dat zeg!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:23

ik ben niet driftig met de teugels maar eerder met bijtikken van me zweep

en tsja soms verdiend ie het.. of is het om aan me been te zetten maar soms dan word ik zo driftig en wil ik dat het niet goed gaat en tsjaa... dan geef ik hem wel es een tik die ze niet verdiend en tsja later denk waarom kan et niet met rust >;)

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:34

MissEvil schreef:
Mijn pony
(die ik nu mischien terugkrijg..)
strafte mij af, als ik haar onterecht strafte..
Als ik een tik gaf, en het was niet 'nodig' dan gaf ze me toch een bok terug..
Als ik wel terecht een tik gaf, accepteerde ze het gewoon. Ze is wel een hele tijd tegen de zweep en tegen het been geweest..

Maar nu zie ik, dat de pony het nodig heeft.
Als ik niet zo streng was geweest af en toe, dan had ze met mij ook een loopje genomen, net als bij haar nieuwe 'eigenaresse'
Die gaat haar nu verkopen, omdat ze 'onhandelbaar' is geworden..

Ik vind dat straffen móet kunnen, maar alleen terecht, en op het goede moment. Niet van: oja, hij bokte toenet, dan zal ik hem eens een klap geven.
Je moet wel direct afstraffen, anders snappen ze niet, waarvoor ze afgestraft worden.
Maar aan de teugels 'rukken', daar ben ik geen voorstander van. Als je paard bijv. gaat hangen, dan moet je juist loslaten en doordrijven. Problemen kun je beter voorwaarts oplossen.

ik heb ook zoon paard gehad die ging met mij lopen. ik was te `lief` voor haar. en op een gegeven moment was ik bang met het rijden ze stond verticaal omhoog met bokken zowat. (en ze was 1.72 ben meer van de ponnys)
ze werd heel dominant. een vriendin van mij rijd er nu op en dat gaat goed. zij straft haar wel af als het moet. ik heb geloof k nog nooit echt heel lomp de zwerep erover gehaald. als ze iets zomaar doen zonder dat t mag bijv. aangalopeeren... dat is goed maar dan op mijn manier aan de teugel en mooi in een volte en heel lang een kwartier ofzo dan bedenkt ze zich voorlopig wel haha

vuurneon

Re: Ok, ik beken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:44

Als mijn paard er vandoor gaat op een plek waar veel mensen zijn, kan hij wel een ruk verwachten omdat ik op dat moment alleen maar aan de veiligheid denk. Dan ben ik bereid om zijn hoofd er flink voor weg te trekken zodat hij wel moet afremmen. Ik ben meer van een flinke mep op zijn kont als hij vervelend is

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:47

ja natuurlijk dat is wle iets anders. dan ga ik ook in de ankers!!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:25

Ik zat bijvoorbeeld gisteren op een best brave pony (in de manege les) hij luisterde goed, hij wilde alleen niet stilstaan. En ja, als je eerst al een heel rondje bezig bent om hem op je zit van draf naar stap te krijgen en daarna nog een rondje bezig bent om hem op je zit terug te krijgen naar stilstand, en hij doet het gewoon niet, dan kan die pony een flinke ophouding verwachten (nog lang geen ruk). Dat kan je dan niet corrigeren met de zweep, want dan gaan ze alleen maar harder lopen.
Als ik met mijn manegeles een buitenrit aan het maken ben en de pony is de hele rit super drammerig en wil niet uit de kont van zijn voorganger en hij trekt mijn handen kapot, dan kan hij een ruk verwachten.

Als een pony in de les niet in galop wil, dan probeer ik het eerst met heel veel beendruk (geen schoppen) en anders met de zweep.

Maar ik doe ook heel veel met mijn stem in de les (al weet ik niet zeker of de andere ruiters dat zo prettig vinden), ik begin bijvoorbeeld te waarschuwen als ik voel dat de pony iets ondeugends gaat dooen, boos wanneer ze ineens ontdeugend zijn en positief als ze het goed doen. Ik probeer het vele praten tegen de pony wel te stoppen, maar het lukt niet . Maar ik waarschuw veel liever met mijn stem dan op een andere manier.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:30

de stem is (VIND IK) de beste manier van latenw eten hoe je t vind de zweep of een klopje of wat dan ook is altijd later
met de stem weten zxe waar ze aan toen zijn
mijn ponny reageerd daar goed op
idd mis ni zo heel erg fijn voor de andere ruiters ik rijd al jaren alleen in de bak
k had pas een keer 4 lessen van schoo uit op een manege ze hebben zich daar ka[pot gelachen om mijn praten... maar ik was de enige die de moelijkste paarden na benden kreeg enzo HAHAHAHAHAH 1-0

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:53

Een ruk in de bek vind ik misselijk en gemeen gedrag.Wat denk je hiermee te bereiken dan?! Het paard zal daarna echt niet fijner lopen,het is allen je eigen frustratie die je dan even kwijt moet.Een tik met met zweep schop onder zijn kont tik tegen neus,ja doe ik ook allemaal wel eens,maar een ruk in de mond vind ik gewoon laag bij de grond.Hoe wil je dan dat het paard de hand ruiterhand gaat volgen en vertouwen?
Dominatie problemen los je niet te paard op,dat moet op de grond al in orde zijn,en als dat niet zo is,kun je beter een paard een keer op de grond goede op zijn plek zetten,dan onder het rijden in zijn bek snokken

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:11

De stem heeft totaal geen nut mag in de proef ook niet dus...
sandra1986: Je komt erg penny over, zo stoer is dat niet een paard naar beneden ''krijgen'' nageeflijkheid komt van achter vandaan en dat gaat niet zo 1 2 3

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:16

In het begin, toen ik mijn paard nog niet zo lang had, strafte ik 'm best vaak onterecht. Als het dan niet lukte, of hij liep gewoon maar te lopen en maar niet op te letten ohh, je kent het wel, dan gaf ik wel eens onterecht een tik. Want ik verloor echt te snel mijn geduld.

Gelukkig is mijn moeder er (bijna) altijd bij, en is toen ook een paar keer écht boos op mij geworden. Nu heb ik geleerd om mijn geduld in bedwang te houden en het anders op te lossen.

Bij het begin opnieuw beginnen, en als het écht niet leuk dan stap ik af, ga ik 'm eerst een kwartier longeren en dan stap ik weer op. Dat heeft voor mij en voor mijn eigewijze paard veel meer zin. Dan kun je wel zeggen ; dan geef je je over. Maar als ik maar moet blijven rukken, schoppen, trekken en slaan dan heeft het voor beide geen zin.

Maar natuurlijk geef ik mijn paard wel eens een terechte schop, of een keer een gemene tik als het echt nodig is. Maar ik heb wel mijn geduld in bedwang leren houden en straf nu eigenlijk bijna alleen nog maar als het terecht is.

En sorry, maar ik geef ook heus wel een keer een ruk in zijn mond, als het echt nodig is, dat zal ik heus niet ontkennen. Maar als het maar bij 1 ruk blijft, dan de boosheid over is en dan weer rustig verder gaat. Je moet niet blíjven rukken en boosblijven.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:16

?????
ik rijd geen les
dan ma penni overkomen
k rijd verneukte ponnys om weer verttrouwen te geven stem helpt wel degelijk iig bij mijn ponnys wel :@

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:18

xjessx schreef:

Stem is qua beloning het belangrijkste instrument dat je hebt . Dat je het in de proef niet mag gebruiken ok, maar bij het aanleren van nieuwe oefeningen en de bevestiging hiervan zéér belangrijk, zoniet onmisbaar om het paard het vertrouwen te geven het goed te doen en het leerproces drastisch te versnellen. En als er tijdens de proef erg spannende hoeken of juryhokjes zijn kwebbel ik ook heel wat af, en nooit een opmerking over gekregen, omdat het op dat moment nodig was om het paard vertrouwen te geven en de jury het door de vingers gezien heeft.

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:18

xjessx schreef:

nou sorry,maar als jij zegt dat de stem totaal geen nut heeft,nou dan....laat ik maar niets zeggen,want ik vind dit gewoon te dom voor woorden om zoiets te beweren...
Zelfs Anky v Grunsven werkt veel met stem,bijna op alle paarden kan het een geruststellend effect hebben,dieren in het algemeen reageren heel goed op stem.En omdat het op wedstrijd niet mag,zou je in de training en met losrijden niet goed die stemhulp kunnen gebruiken dan moet je ook geen hulpteugels en zwepen meer gebruiken

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:21

hahaha ben ik niet de enigste haha

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:53

Tuurlijk wel om te belonen maar nou om keihard tegen je paard te gaan gillen van STOPPPPP oid...
Ik rijd zelf ook niet met hulpteugels en ook niet altijd met zweep dus het zou voor mij niks uitmaken, maar ik bedoel je kan best s zeggen goedzo braaf! maar niet STOOPPPPPP HOOOOOOOOOW dat helpt echt geen donder, en ik gebruik amper mn stem alleen om te belonen verder doe ik alles met mn benen & teugels

Maar ik begrijp zowieso niet waarom mensen gaan zitten klikken ofzo het mag niet in de proef dus heb je er eigenlijk weinig aan om het te doen, maarjaa zo denk ik erover en waarom nemen jullie altijd Anky als voorbeeld? Zij is ook niet perfect en weet ook niet alles
Maarja dit is mijn mening heh.. zal wel weer half bokt over me heen krijgen, ik kan mn pony dus gewoon rond sturen zonder maar enkel stem hulp te geven, een klopje tussen door geven doe ik wel!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:57

xjessx schreef:
Maarja dit is mijn mening heh.. zal wel weer half bokt over me heen krijgen, ik kan mn pony dus gewoon rond sturen zonder maar enkel stem hulp te geven, een klopje tussen door geven doe ik wel!

Tuurlijk kan ik Shine ook wel rondsturen zonder stemhulp! Het gaat er hier om dat júist je stem zo'n fijn hulpmiddel is in de training, ondanks dat het in de proeven (officieel , veel juryleden zien het in bepaalde gevallen door de vingers) niet toegestaan is. En een klopje is ook beloning, maar die komt altijd later dan je stem. Met je stem kun je precies op het juiste moment belonen, zonder dat je moet stoppen waar je mee bezig was (met een klopje verbreek je altijd de aanleuning even).

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:00

Daar heb je idd gelijk in, ik zei al dat ik wel met mn stem beloon maar ik ga niet zitten gillen als ze vervelend is haha
Ook tijdens de proeven als de jury het net niet ziet geef ik wel s een klopje of zeg zachtjes braaf.

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:07

Een ruk aan de teugels vind ik een nobele bekentenis, echt. Maar het feit dat je het hier verteld zegt een hoop. Nee, sorry ik vind het geen goede zaak. Probeer het bekende tel tot tien spelletje....een ruk in z'n mond is niet fijn. Creativiteit en geduld brengen het ver hoor, succes!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:08

Nee, gillen als ze vervelend zijn werkt niet echt bepaald haha... Maar een keer een strenge 'euhhh' of 'nee' wel hoor, in sommige gevallen! En gelukkig heb ik er een aardig consequente 'Ho' op zitten, altijd makkelijk

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:10

Haha das wel handig nee als ik bij de mijne een wat strengere stem opzet wordt ze alleen nog maar drukker, maar das per paar verschillend

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:24

[quote="xjessx"]De stem heeft totaal geen nut
Hoe longeer jij in vredesnaam?

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:31

Ik doelde op het rijden, daar gaat dit hele topic ook over

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:39

Je kan ook longeren op alleen lichaamstaal hoor, zonder longeerlijn, zweep en stem. Ik merk zelf dat de stem wel degelijk helpt bij het rijden.