Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:30

Ik ben het echt helemaal met Lusitana eens. Dat is precies ook mijn visie. (let wel, hier heeft mijn onderschrift geen enkele invloed op )

Ik ben het ook met Alex eens dat ook in de lagere sport paarden soms veel te verduren hebben, omdat de ruiters dan nog minder ervaring hebben. Maar ik vind dus wel net als Lusitana dat dit niet betekent dat paarden het in de hogere sport dan plotseling beter hebben, omdat dan de ruiter kundiger zou zijn, want dit is helaas in veel gevallen niet het geval. Plus dat in de hogere sport veel meer van het paard gevraagd wordt. Niet dat ik per definitie vind dat veel vragen van een paard verkeerd is, maar de manier waarop staat mij tegen (namelijk terwijl het paard het nog niet aankan en de ruiter het verkeerd doet). Niet dat iedereen het verkeerd doet, maar het gebeurd wel te veel.

Ik ben dan ook zeer benieuwd of de nieuwe dressuurproeven hier verbetering in aanbrengen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:33

Volgensmij gaan die nieuwe proeven tot en met de Z2.
Als men spreekt over hoge dressuur denk ik aan ná de Z2, omdat tot en met de Z2 nog altijd basis sport is

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:58

Verdorie ja, daar heb je gelijk in. Ik denk bij hoge dressuur ook aan na de Z2 Nou goed, het is in ieder geval te hopen dat de nieuwe proeven dan in ieder geval in de basissport verbetering zullen brengen.
Hoe het dan boven de Z2 moet... tja, iedereen weet wel hoe het moet, het blijft steken bij de uitvoering. En de jury's moeten geen punten geven voor combinaties met goed voorbeen en verkrampte rug en slecht achterbeengebruik. Natuurlijk zijn er genoeg jury's die dat inderdaad niet doen, maar er zijn er nog te veel die dat wel doen, en daar zit het probleem

jasmijn78

Re: Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:10

Lusitana schreef:
Bij een doorgezakte rug is het paard of te vroeg bereden, of verkeerd afgericht,

Sommige paarden worden ook gewoon met een doorgezakte (lees: holle) rug geboren. Evenals paarden met X-benen, koehakkig, troontredend, carperrug ect, ect.

Lusitana schreef:
Uithoudingsvermogen en souplesse valt te trainen

Sorry, maar dat is echt onzin: Al train je 10 jaar lang met een belg, deze zal nooit de souplesse en het uithoudingsvermogen krijgen om een grand-prix proef te lopen.

Lusitana schreef:
Je kunt ook dressuurrijden binnen de grenzen van de mogelijkheden van het paard. Ik zeg nergens dat elk paard ook zal presteren.

Het doel van dressuurrijden is harmonie en eenheid met het paard. Of dat het geval is, kun je testen op een wedstrijd. Krijg je hier een lage beoordeling (prestatie blijft uit), kun je het gevraagde niet naar behoren uitvoeren en is er dus geen sprake van (goed en harmonieus) dressuurrijden. Op een wedstrijd kun je dus testen of je goed bezig bent (excessen van juryleden daargelaten).

Lusitana schreef:
kortom er zijn duizend en een redenen te bedenken waarom iemand geen wedstrijden rijdt en dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen rijden of geen paarden kunnen africhten.

Nee, idd. Maar het bewijs dat ze het wel kunnen is er ook niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:20

Lusitana schreef:
Het is gelukkig meer uitzondering dan regel, maar je moet toch toegeven dat je ver komt met een paard dat alles al doorlopen heeft en door een ander getrained wordt.

Je zegt het zelf al: eerder uitzondering dan regel. Je kan een eindje komen, maar de top haal je niet.

Lusitana schreef:
Sterker nog, de meest hooggeschoolde ruiters van de wereld vind je niet in de wedstrijdring.
9 van de 10 heeft zich in het verleden wel in de wedstrijdring bewezen.
(Sjef Jansen, Dr. R. Klimke etc, ect.)

Overigens: wie heeft hier al meerdere paarden zadelmak gemaakt en succesvol opgeleid naar Z? (en ook in het Z uitgebracht) Want ik ben van mening dat je er pas enigzins over kan oordelen als je zelf die cyclus al een aantal keer doorlopen hebt. Dan weet je namelijk pas in te schatten of een paard ergens wel of niet aan toe is.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:51

Laten we hopen dat r met de nieuwe regels en manier van jureren écht wat veranderd, dat zou mij heel leuk lijken!
Want als ik zie wat er nu rijdt wíl ik er niet eens bijhoren, eerlijk gezegd!
Maar er zijn ook wel mensen die op een eerlijke manier met de sport bezig zijn, laat dat nu eens de trend worden!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:23

mijn eerst post in dit topic eindigde met de zin; ik ga er voor het gemak even van uit dat de dressuur goed uitgevoed wordt.

en dan kom je al gouw op de discussie wat is goed??

daar waar de ene ruiter zijn paard de tijd geeft om zich aan te passen aan zwaardere oefeningen, wil de ander een Z paard in twee jaar.

het is ook vaak de omgeving die een ruiter er toe brengt om te vroeg te veel te willen van zijn paard, op sommige stallen wordt je raar aangekeken als je geen wedstrijden rijd en beoordeeld op het aantal winstpunten dat er in het weekend gereden is.

ruiters die zich door die maalstroom laten meeslepen komen zich zelf echt wel een keer tegen, helaas vaak tenkoste van meerdere paarden.

het is aan de juryleden en vooral de instruteurs om die ruiter terug te fluiten ook op hoog niveau!

maar zolang het winspunt heilig is, en de ruiter die geen wedstrijden rijd niet mee telt zal er niet veel veranderen.

pas als een ruiter door heeft dat dressuur een weg is die niet naar winstpunten maar naar een getraind paard moet leiden zal er iets verbeteren.

ik blijf verder bij mijn standpunt dat dressuur mist goed uitgevoerd geen schade toe brengt aan een paard.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:38

Lex, ik ben het met je eens.
Alleen ik heb altijd mijn best gedaan om op een goede manier mijn paarden te rijden, en dat ging ook heerlijk, af en toe deed ik dan ook mee aan een wedstrijd.
En dan kreeg een van mijn stalgenoten, die twee keer per week een half uurtje haar paard probeerde door te zagen ( zelfs met stang-trens ) de beste punten , mijn paard, die super op het achterbeen was en van voren een veertje , kon niet zo met zijn voorbenen zwaaien.
Dát motiveerd ook niet echt om het op de goede manier te doen!
Daarom denk ik, dat als ze in de wedstrijdsport nou eens wat kritischer worden, er van daaruit ook iets kan veranderen.
En dat mensen ook beseffen dat ze niet op een fiets zitten, maar op een levend wezen! >;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:32

Dan ben ik het wel helemaal met je eens alex

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:27

MirandaFuego schreef:
Alleen ik heb altijd mijn best gedaan om op een goede manier mijn paarden te rijden, en dat ging ook heerlijk, af en toe deed ik dan ook mee aan een wedstrijd.
En dan kreeg een van mijn stalgenoten, die twee keer per week een half uurtje haar paard probeerde door te zagen ( zelfs met stang-trens ) de beste punten , mijn paard, die super op het achterbeen was en van voren een veertje , kon niet zo met zijn voorbenen zwaaien.

Dit soort reacties vind ik altijd zo jammer he? Begin eerst eens bij jezelf voordat je commentaar op anderen gaat leveren!!!!! Je kan je eigen prestatie namelijk nooit helemaal objectief beoordelen. Misschien dat een hoop ruiters ineens erg vooruit gaan als ze zich op hun eigen rijden gaan concentreren ipv op het rijden van een ander.

Tip: Zet jezelf eens op video, pak je proevenboekje erbij en je coupons en ga eens kijken hoe de oefeningen omschreven staan, wat je punten waren en hoe je het hebt uitgevoerd. Wedden dat je het beeld dat je van jezelf hebt ernstig moet bijstellen???

En voor diegene die zelf nog nooit Z of hoger hebben gereden: ik denk dat jullie nog niet eens half in staat zijn om te kunnen oordelen over paarden of ruiters die wel op hoog niveau rijden.

Ik heb al een aantal paarden opgeleid tot Z en iedere keer gaat het beter. Maar ik loop ook steeds weer tegen nieuwe dingen aan en besef regelmatig dat paardrijden gewoon ontzettend moeilijk is. Als ik iemand zie die op hoog niveau rijdt, dan vraag ik hem het hemd van het lijf, ipv commentaar te leveren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:34

Even tusendoor over de top niet kunnen halen als je niet kunt rijden, wel, Nina Menkova kon niet eens haar paard uitzitten, maar reed wel succesvol Grand Prix en de Menkova pirouette, een staaltje van rijkunst met een hand gereden door haar, heeft zij uitgevonden. En toch kwam dit door een goed paard en trainer en niet omdat zij nou zo denderend kon rijden. In de hogere proeven wordt namelijk de uitvoering van het paard gerekent (en tegenwoordig kijken ze erg naar het show element, jammergenoeg) en niet de kunde van de ruiter, hoewel die in de eerste instantie natuurlijk de prestatie van het paard naar boven zal halen, of te wel, als je er helemaal geet hout van bakt, presteert het paard ook niet. Maar, iedereen weet dat paarden wel degelijk van alles kunnen instuderen (hoevaak krijg je niet dat een paard een proef uit zijn hoofd kent en de hulpen vóór is?), dus dat kan gebeuren met een betere ruiter en daar kan een slechtere ruiter, zelfs op Grand Prix niveau van profiteren. Ik zeg niet dat er wereldproeven gereden zullen worden, maar het halen, en meedraaien in de Grand Prix is, of was in elk geval, zeker mogelijk.

Natuurlijk schaad dressuur parden niet. Het is helemaal naar het paard gezet. Maar rijden kan een paard wel schaden.
Gelukkig zijn we het wel eens dat het alleen mooi en goed is als er correct wordt gereden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:41

jasmijn78 schreef:

Lusitana schreef:
Sterker nog, de meest hooggeschoolde ruiters van de wereld vind je niet in de wedstrijdring.

9 van de 10 heeft zich in het verleden wel in de wedstrijdring bewezen.
(Sjef Jansen, Dr. R. Klimke etc, ect.)

Ik doelde meer op ruiters van de Hoge Scholen van de Rijkunst en Portugese stierenvechters en duizenden enthousiastelingen die de oude school volgen maar gewoon geen wedstrijden willen rijden. Portugal alleen al heeft er daar al honderden van. En als je nu gaat beweren dat die niet kunnen rijden, kom ik direct overgevlogen om je de nek om te draaien
Er bestaat kwaliteits dressuur buiten de witte hekjes... en ellendige dressuur erbinnen, net als andersom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:47

Zo ook Richard Hinrichs in Duitsland. Rijd geen wedstrijden, maar wel de sterren van de hemel.
Egon von Neindorff, Arthur Kottas nog een paar voorbeelden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:37

Ik blijf het toch heel frappant vinden dat hier een heleboel mensen commentaar hebben op anderen de op hoog niveau dressuur rijden, en op het welzijn van hun paarden, terwijl zij zelf nog nooit op hoog niveau gepresteerd hebben (vanaf Z en hoger).

Als ik mijn rijbewijs heb gehaald, kan ik autorijden. Dat wil toch ook niet zeggen dat ik een formule 1 coureur kan vertellen hoe hij zijn race moet rijden. Ik zou niet eens weten wat voor brandstof er in een formule 1 wagen moet!!!

Nogmaals: Kijk eerst eens naar jezelf!

Dat is nu ook het probleem in de hele paardesport. Een hoop ruiters zijn zo verdomd eigenwijs, denken dat ze alles beter weten, kunnen niet tegen kritiek en kunnen zichzelf niet een spiegel voorhouden. Ik denk dat er meer paarden vernaggeld worden door dergelijke 'deskundigen' dan dat er paarden door topsport worden vernaggeld.

Ik zal nooit beweren dat ik het allemaal wel weet. 1 ding weet ik wel: en dat is dat een B of L ruiter, en manegeruiter of een recreatieruiter nooit een grand-prix ruiter kan vertellen wat hij fout doet en wat wel en niet goed voor zijn paard is.

En nog even voor degenen die altijd commentaar op de jury hebben: een jury doet het ook alleen maar voor de lol. Zij jureren niet om jou af te kraken. Uiteraard heb je altijd excessen. Maar je kan er zeker wel van uit gaan, dat wanneer jij 10 proeven rijdt, bij 10 verschillende jury's en je dan 8 keer onder de maat scoort, het dus niet aan de jury ligt, maar aan jou rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:43

Toch kun je wel zien of het klopt wat er te zien is.
Of je het zelf beter kunt, staat daar imo buiten.

ff een voorbeeld:
Als ik de laatste tijd het achterbeen van Lingh zie, ga ik janken.
Ik weet niet wat jij geleerd hebt, maar ik heb geleerd dat het achterbeen er goed onder moet komen en daardoor het paard berg op gaat lopen. ( ff simpel geformuleerd)
Dat zie je daar niet.
Maar dat zie je ook niet in de piaffe
daar komt geen hogere verzameling, alleen een hoog opgetild been.
En mij lijkt dat mensen in de klasse het echt anders kunnen.
En mij lijkt ook dat de jury's daar, dit ook moeten zien.

En dat heeft niks te maken met of iemand dat beter kan (ik iig niet)
Maar je ziet wel dat dit niet is zoals het eigenlijk hoort.

Met die laatste alinea ben ik het helemaal eens

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:39

Ik ben het met runningkawa eens en vind het ook onzin dat je zelf moet gepresteerd hebben om iets te kunnen oordelen of een mening te vormen, ik heb al eens gezegd dat je geen bouwkundige hoeft te zijn om te zien dat ene toren scheef staat! Bovendien staat kennis en prestatie los van elkaar. Iemand in een rolstoel kan ook heus wel beoordelen of een paard goed loopt of niet, al kan die zelf een paard niet zo rijden.
Iedereen geeft meningen over dingen waarin ze niet echt presteren. Paardensport is daarop geen uitzondering.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:46

jasmijn78 schreef:
En nog even voor degenen die altijd commentaar op de jury hebben: een jury doet het ook alleen maar voor de lol. Zij jureren niet om jou af te kraken. Uiteraard heb je altijd excessen. Maar je kan er zeker wel van uit gaan, dat wanneer jij 10 proeven rijdt, bij 10 verschillende jury's en je dan 8 keer onder de maat scoort, het dus niet aan de jury ligt, maar aan jou rijden.

Ik klaag niet zo snel over te lage scores (juries durven over het algemeen niet eens echt lage punten te geven, wat best zou mogen), ik vind te hoge scores veel erger. Er worden zat punten uitgedeeld die niet verdient worden omdat de jury nu eenmaal ook maar een mens en dus beinvloedbaar en niet onfeilbaar is.
Wat ik ook erg vindt, is dat ze zitten te rekenen wie er voor wie zou moeten eindigen en, in de basissport, of ze vinden of je wel of niet een winstpunt verdient. Ze moeten gewoon per onderdeel oordelen en niet naar de eindscore kijken! Anders kun je de aparte onderdelen wel weg gaan laten en geowon een totaal cijfer geven....
Het wordt pas eerlijk als computers gaan beoordelen.
Maar dat is een andere discussie.
En let wel, ik heb het hier niet over mijn eigen scores, ik klaag dus niet, ik merk wat op.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:56

Lusitana schreef:
Ik ben het met runningkawa eens en vind het ook onzin dat je zelf moet gepresteerd hebben om iets te kunnen oordelen of een mening te vormen, ik heb al eens gezegd dat je geen bouwkundige hoeft te zijn om te zien dat ene toren scheef staat! Bovendien staat kennis en prestatie los van elkaar. Iemand in een rolstoel kan ook heus wel beoordelen of een paard goed loopt of niet, al kan die zelf een paard niet zo rijden.
Iedereen geeft meningen over dingen waarin ze niet echt presteren. Paardensport is daarop geen uitzondering.

idd - Ook door het zien van andermans fouten kun je zelf leren....
Die fout hoef je immers niet meer zelf te maken. Ik vind het dus wel goed als je de fouten ziet van hoger geschoolde ruiters, maar natuurlijk niet alles afkraken, want dat siert niemand!
Maar bij het beoordelen van ruiters, moet je natuurlijk gelijk daarna wel een kritsche blik op jezelf richten.....
Kijk ook naar de goeie dingen waar je van kan leren.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:14

ik vind het er soms te geforceerd uitzien,, maar bij andere ziet het er wel mooi uit,, het ligt eraan, bij stang en trens zie je altijd de teugel die vastzit aan het trensbit zo strak terwijl die normaal juist wat slapper hoort te hangen,,

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:19

Lusitana schreef:
Er zijn ruiters die winnen en de glorie belangrijker vinden dan het welzijn van het paard. En voor hun paarden is het dus niet echt fijn.
Dressuur op zich is het streven naar harmonie en dat is wel goed voor een paard die bovendien geen dingen hoeft te doen wat ze van nature ook niet doen...in de juiste africhting.
Het lot van het paard en hoe het paard wordt, ligt in de handen van de ruiter.
Freestylen is ook dressuur. Zodra je een paard medewerking vraagt, ben je met dressuur bezig. Anders ben je gewoon een passagier.

Buiten dat, vind ik ja, dat veel paarden hun levensvreugd verliezen na te vroeg te hard getraind te zijn voor hoge niveaux. Maar dat zie ik in alle takken van sport terug, ook bij recreatiepaarden die te ontegelmatig, te lang en te zwaar moeten werken bv.
Paarden worden over het algemeen misbruikt, dat ligt niet alleen bij een tak van ruitersport.

(Er zijn gelukkig ook veel paarden die wel graag voor hun ruiter werken omdat die eerlijk ze zijn)

PRECIES:D helemaal mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:05

ehm, percella? Je bedoelt zeker het stangbitje?

Wat mij namelijk opvalt bij ruiters die grand prix rijden is dat ze te veel op die stangteugel rijden en die lekker strak aantrekken zodat het paard dan rond blijft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:23

Yenneke schreef:
Wat mij namelijk opvalt bij ruiters die grand prix rijden is dat ze te veel op die stangteugel rijden en die lekker strak aantrekken zodat het paard dan rond blijft.

die trekken er lekker aan omdat ze hem anders niet aan de teugel kunnen houden in de piaffe. Echt waardeloos man, die lui kunnen totaal niet sturen!!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:49

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:04

ik ga volledig met Jasmijn mee.............

Ik wordt er zoooo moe van........ Al die mensen die zoveel commentaar hebben op anderen. Kijk eerst eens naar jezelf

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:12

Maar met naar jezelf kijken krijg je geen topics, geen discussies en geen meningen.
Het is helemaal niet slecht om dingen te beoordelen en meningen te geven. Daar heb je zelf ook iets aan. Want je kunt jezelf niet altijd beoordelen, daar heb je toch soms ook anderen bij nodig. Natuurlijk kunnen we het best proberen om zo neutraal mogelijk te blijven. We kunnen dan ook niet iedereen over een kam scheren. "Er zijn ruiters die dit of dat" en "er zijn paarden die dit of dat omdat", is het veiligst om te zeggen. Daarmee val je niemand persoonlijk aan.

Bovendien, als iemand vraagt wat vinden jullie, zoals in dit topic, dan wordt er toch gevraagd om meningen, niet om beschrijvingen van hoe je het zelf doet, al kun je dat weer rustig bij zetten.
Wel moeten meningen natuurlijk goed onderbouwd zijn.