Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
whoopylover schreef:Diegene die me vasthoud, houd me vast aan de longeerlijn, dat is toch niet zo gevaarlijk? dat gebeurt toch altijd de eerste keren?
Bienotje schreef:Door een slofteugel te gebruiken, krijg je denk ik een averechts effect. Paard snapt niet wat je vraagt/ waarom je het vraagt en raakt een beetje in paniek. In zijn paniekreactie, werkt die slofteugel in zodat het hoe dan ook niet als een prettige ervaring zal aflopen denk ik..
Een stootteugel is toch geen slofteugel? Ik heb helemaal niet gezegt dat ik met een slofteugel aan de gang wil, absoluut niet!
Misschien is hij er gewoon nog niet aan toe.. Rustig even een stap terug doen naar wandelen aan het halster in de bak, wil het paard je volgen en luisteren als je voorwaarts/ achterwaarts / zijwaarts vraagt? Stilstaan en blijven staan als jij dat wilt?
Ja, dit doet hij allemaal
Daarnaast misschien eens beginnen met achter je paard lopen en leer hem te luisteren op de teugelhulpen. Stuur naar rechts en links, leer hem voorop te lopen. Leer hem op je stemhulpen te stappen draven en galopperen tijdens longeren, ondersteund door je zweep.
Achter hem lopen heb ik al gedaan, ging ook erg goed, sturen heb ik daarmee geleerd. Op stemhulpen heb ik hem ook al getraind.
Zodra je zover bent, heeft je paard een boel meer zelfvertrouwen en is afgezien van het gewicht van de ruiter alles bekend. Teugelhulpen zijn bekend en voorwaartse commando´s op stem. Dan is het pas tijd om verder te gaan met een ruiter erop. De ruiter kan terugvallen op de stemcommando´s en als deze niet doorkomt, kan worden teruggevallen op een tikje met de zweep geven als voorwaarst commando. In combinatie met de teugelhulpen die bekend zijn denk ik dat je paard dan geen paniekreacties die leiden tot steigeren krijgt.
Het enige wat ik niet doe, is de zweep erbij.
ellenlouise schreef:whoopylover schreef:Diegene die me vasthoud, houd me vast aan de longeerlijn, dat is toch niet zo gevaarlijk? dat gebeurt toch altijd de eerste keren?
Ik kan niet zeggen dat ik zwaar ervaren ben als het op het inrijden van jonge paarden aankomt maar zover ik weet heeft degene die de longeerlijn vastheeft (en aan wie jij je eigenlijk overlevert), àltijd een zweep vast, eventueel achter de rug met de punt op de grond, uit het zicht van het paard. Juist omdat het zo ontzettend belangrijk is dat een paard voorwaarts blijft. Dit niet voorwaarts gaan moet nl. direct op gereageerd worden door de longeerder. Is dit wel een ervaren persoon? En rij je al los of nog steeds aan de lijn en hoelang ben je al op deze manier bezig?
Verstandig dat je even wacht met er weer opstappen. Hou wel in je achterhoofd dat je paard nog heftiger kan reageren op de barefoot! Zeker als hij pijn in zijn rug zou hebben, krijgt hij met een barefoot echt gewicht op zijn rug ipv dat het verdeeld wordt.
Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hier om lichamelijke problemen uit te sluiten en echt professionele hulp in te roepen. De toekomst van een jong paard is te belangrijk om te verkloten. Al dan niet met de beste bedoelingen.
Veel succes en wijsheid.

whoopylover schreef:Dit was al de bedoeling
Maar ze had pas in de vakantie tijd (want ze rijdt ook paarden voor anderen en school en geeft ook betaald les, dus ze heeft beperkte tijd)
Ik was ook niet van plan om echt verder te gaan dan stappen, maar omdat het zo "goed" ging werd ik een beetje overmoedig.
Ik zal weer wachten met willen draven totdat zij erbij is.
Want stappen gaat wel gewoon goed

whoopylover schreef:Bienotje schreef:Door een slofteugel te gebruiken, krijg je denk ik een averechts effect. Paard snapt niet wat je vraagt/ waarom je het vraagt en raakt een beetje in paniek. In zijn paniekreactie, werkt die slofteugel in zodat het hoe dan ook niet als een prettige ervaring zal aflopen denk ik..
Een stootteugel is toch geen slofteugel? Ik heb helemaal niet gezegt dat ik met een slofteugel aan de gang wil, absoluut niet!
Misschien is hij er gewoon nog niet aan toe.. Rustig even een stap terug doen naar wandelen aan het halster in de bak, wil het paard je volgen en luisteren als je voorwaarts/ achterwaarts / zijwaarts vraagt? Stilstaan en blijven staan als jij dat wilt?
Ja, dit doet hij allemaal
Daarnaast misschien eens beginnen met achter je paard lopen en leer hem te luisteren op de teugelhulpen. Stuur naar rechts en links, leer hem voorop te lopen. Leer hem op je stemhulpen te stappen draven en galopperen tijdens longeren, ondersteund door je zweep.
Achter hem lopen heb ik al gedaan, ging ook erg goed, sturen heb ik daarmee geleerd. Op stemhulpen heb ik hem ook al getraind.
Zodra je zover bent, heeft je paard een boel meer zelfvertrouwen en is afgezien van het gewicht van de ruiter alles bekend. Teugelhulpen zijn bekend en voorwaartse commando´s op stem. Dan is het pas tijd om verder te gaan met een ruiter erop. De ruiter kan terugvallen op de stemcommando´s en als deze niet doorkomt, kan worden teruggevallen op een tikje met de zweep geven als voorwaarst commando. In combinatie met de teugelhulpen die bekend zijn denk ik dat je paard dan geen paniekreacties die leiden tot steigeren krijgt.
Het enige wat ik niet doe, is de zweep erbij.

en weet je waar mijn paard last van heeft
dan laat maar eens een tandarts kijken
onley schreef:klinkt als mijn paarden weet je waar mijn paard last van heeft
![]()
van zijn tanden![]()
ik dat maar eens naar laten kijken ze wisselen tot hun 4de jaar om het half jaar
wil je je paard pijnloos laten lopen zonder dat die steigertdan laat maar eens een tandarts kijken
inplaats er van alles aan te gaan hangen of met een zweep erachter aan te gaan rennen.
*zucht sommige mensen ook *
Satine schreef:Ik heb ook ooit zo'n steigeraar gehad, en
wat nog wel eens wil helpen, is een flexibele dikke springzweep in je hand nemen, langs de manenkam af. Als het paard dan steigert, een tik net op de plaats van het hoofdstel (net tussen/achter de oren) geven.
Natuurlijk daarmee niet je paard terug naar beneden slaan, maar zo krijgt het paard de gedachte dat het dak daar te laag is om te steigeren en houdt hij hier mee op. Hij denkt gewoon dat hij zijn hoofd stoot als hij steigert en zal het dus normaal gezien na een paar keer doorhebben en niet meer proberen.
De klap moet dan wel een flinke tik zijn, maar als de zweep dik genoeg is en je niet uit alle macht slaat, kan een paard dit best hebben.
Maar idd, voor je dit probeert, eerst eens laten nakijken door dierenarts en tandarts, want dit is enkel een oplossing bij steigeraars die er een spelletje van maken. Ook opletten of het paard niet bang is, want dan maak je het alleen maar banger.
die ligt helemaal in een deuk en staat s'avonds in zijn stalletje zijn punten te tellen.......... "hmmmmmmz vandaag was het 10 - 0, nog effe is het set, game, MATCH"
)