comunicatie problemen pony/ ruitertje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:07

bonjo schreef:
oke want de gene die de vraag stelde was een ander

Ja, maar ik zeg even tegen je dat je normaal moet reageren in je post en mensen niet moet afzeiken over leren lezen en zo, want jij moet leren schrijven....

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:10

nou sorry

_Cindy

Re: comunicatie problemen pony/ ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:23

Ik weet niet of het zin heeft om hierop te reageren, aangezien ik zie dat al het advies afgekraakt of tegengesproken wordt, maar ik kan het proberen.

Ten eerste, ik vind dat een paard opvoeden, of je dat zelf doet of door iemand anders laat doen, écht geen mishandeling is. Het is pas vervelend, ook voor een pony zelf, als het een vervelend, verwend beest wordt dat altijd zijn zin krijgt.

Ik help een meisje op een pony die ik zelf altijd reed, maar waar ik te groot voor ben geworden. Bij mij issie zo mak als wat, en kan lekker lopen. Maar bij dat meisje ging hij af en toe stil staan, ze kreeg hem dan niet vooruit en uiteindelijk moest ik hem aan de hand meenemen. Op een dag heb ik gezegd toen ze help riep: doe het zelf eens! Vind je het gek dat hij niet naar je luisterd. Toen werd ze boos, en gaf de pony een tik. Nu luisterd hij altijd naar haar, zonder dat hij bang voor haar is.

Wat ik denk dat het beste is, is er niet zo'n probleem van maken. Gewoon gaan rijden, en niet denken 'wat als hij weer opeens niet meer wil' of 'ik wil niet zielig voor hem zijn'. Ik zeg niet dat je hem moet straffen, maar hij moet gewoon wel luisteren. Als hij niet luisterd, heel even wat strenger aanpakken, maar nadat hij stout is geweest vergeet je dat meteen weer. Niet blijven mopperen. Vooral ook belonen als het goed gaat. En zo af en toe eens een klein stukje het bos ingaan, misschien is het handig om dan zelf op je eigen paard mee te gaan of iemand de pony vast te laten houden. En ermee lessen lijkt me ook geen slecht idee.

Dit is maar een idee, ik ken de hele situatie niet, maar misschien kun je er wat mee.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:36

Het lijkt meer alsof je geen hulp wil. maar een pony qoncequent opvoeden is geen mishandeling.
En met lief zijn kan echt wel bij de 1 helpen maar dat hoeft niet bij de ander. je beschrijft hem zelf als krengetje. Lijkt me niet dat je er dan juist lief tegen moet doen. dat houd niet in mishandelen maar streng zijn. een pony is een pony en altijd sterker als jou dus je kan beter keer goed kwaad worden dat hij respect voor je krijgt. dan dat hij goed weet dat hij over je heen kan lopen.

Dit is geen afzeiken maar de meeste hebben waarschijnlijk ook wel ooit met een "Krengetje"te maken gehad

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:43

dit wil ik opzich wel proberen
past gedeeltlijk in onze trainig
en hij is heel sterk duzz vinden we het nog wel eng.
en de eigenaar heeft hem ok streng aan gepakt en daarna kon ze hem niet houden.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:50

Dus is ie niet streng genoeg aangepakt. Tussen streng zijn en een pony bang maken zodat hij op de vlucht gaat/hem niet kunne houden, zit imo, een heel verschil. Volgens mij heeft deze pony maar weinig respect voor zijn ruiter (of dit nu aan de pony ligt of aan de ruiter ) consequent zijn en blijven zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:10

amondi let jij ook ff op je woordgebruik. jij zat ook al te schelden. en dit dier reageert niet echt makkelijk op natuurlijke methodes helaas.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:15

deze pony is vaker hard aangepakt. door degene die erop rijd en die er altijd op gereden heeft. hij is zelfs toen die er vandor ging met striemen op de huid teruggekomen. heeft niks geholpen.
dus zeg mij niet dat je dit dier harder aan moet pakken.

iemand nog diervriendelijke reacties? dankjewel

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:17

Foresttravel schreef:
amondi let jij ook ff op je woordgebruik. jij zat ook al te schelden. en dit dier reageert niet echt makkelijk op natuurlijke methodes helaas.

Ouote me daar dan eens op? Bedoel je nu echt K*tweer?????

Voor iemand met 25 posten en een nietszeggend profiel ben je lekker bezig!

Nogmaals geen MSM taal!
Ik Tem wel even,
Laatst bijgewerkt door Frantic op 15-02-06 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:18

wat bedoel je met striemen?

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:18

amondi schreef:
En toch geeft hij een vreemd advies! Uit het verhaal blijkt dat de pony zich in de bak goed gedraagt en juist dat gaat hij afraden? Waarom? Hoe kun je nu goed gedrag belonen door het een beest extra moeilijk te maken?

Het enige wat de pony moet leren is om vertrouwen te hebben in zijn ruiter, ook in het bos of op vreemd terrein.

Ik zou dat meisje juist heel veel met hem laten doen. Te beginnen met grondwerk en NH. Leer zijn bui herkennen, Probeer de alfa te worden. Dus hop naar de Biep en wat boeken van Emiel Voest, Henry blake of wie dan ook ophalen.
('t is toch k*tweer)

laatste stukje.

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:19

die keer dat bonjo ervandoor ging door et bos. striemen van het halster

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:22

ja van het terug trekken, en dat was vooral zweet toch?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:30

Dus toch een persoonlijke vete? Foresttravel kan het niet hebben hoe de eigenaar met haar/zijn eigen pony omgaat?

Bespreek dat lekker op MSM of per PB.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:46

Foresttravel schreef:
deze pony is vaker hard aangepakt. door degene die erop rijd en die er altijd op gereden heeft. hij is zelfs toen die er vandor ging met striemen op de huid teruggekomen. heeft niks geholpen.
dus zeg mij niet dat je dit dier harder aan moet pakken.

iemand nog diervriendelijke reacties? dankjewel

Ook tussen hard aanpakken en consequent aanpakken zitten verschillen, hard aanpakke en niet consequent zijn heeft totaal geen nut, behalve dat het waarschijnlijk averechts werkt...

Striemen op de huid zeggen toch niets over consequent zijn, dat zegt iets over het geduld van de ruiter.

(Lees net striemen van haster. Komt er bij mij nog een aantal vragen boven borrelen, waarom met halster in bos?)

Met consequent aanpakken bedoel ik, duidelijke regels stellen en je daar ook aanhouden. Je hoeft een paard echt geen striemen te bezorgen om respect te krijgen?
(als iemand mij striemen zou bezorgen zou ik totaal geen respect meer kunnen opbrengen voor diegene...)

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:19

ow hoe ze het oplossen moeten ze zelf maar zien.
ik ga niet uitmaken hoe mensen met hun dieren moeten omgaan.
en of het een halster of hoofdstel was weet ik niet zeker.

nu je et zegt, kan ook wel eens een hoofdstel geweest zijn.
kheb persoonlijk een hekel aan die dingen.

maar hetja je hebt wel gelijk.
je moet echt op letten dat je op alles wat hij verkeerd doet, streng bestraft (en niet hard) en bij goede dingen ook beloond. en niet gaat belonen of straafen op verkeerde momenten.

maar ook echt bij ales wat verkeerd of goed gaat, belonen of straffen (rotwoord straffen)

maar probeer je dit duidelijk te maken?

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:02

Ja, dat probeerde ik...

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:09

zou moeten werken. ik moest even tussen de regels doorlezen. maar tis geen slecht idee. natuurlijke methodes werken namenlijk niet goed op deze pony. dus moeten we op een andere manier laten zien wie de baas is.
sorry voor mijn reactie eerst.

bruikbare tip. dankjewel.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:25

t lijkt mij dat deze ponny geen respect heeft ofwel vertrouwen in mensen. respect dwing je niet af en vertrouwen ook niet. ik zou zeggen, ga leuke dingen met hem doen. maar wees consequent. ik doe altijd bjit je mij dan bijt k terug dreig je mei dan dreig k trug ma k zal haar nooit zomaar slaan.
veel succes en kijk uit dat het niet gevaarlijk word. viligheid bovenalles en wees nooit lang boos doe net alsof je gek bent. dan komt het naar mijn ervaringen wel goed met hem

Foresttravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:42

Klopt.. vertrouwen en respect zijn voor zover ik kan zien ver te zoeken. maar als je leuke dingen doet (wat jij leuk vind? of wat de pony leuk vind?) als je gaat doen wat de pony leuk vind. of wat makkelijk gaat. zal het nooit opgelost worden.

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:45

ga een keer met zn tweeen naar buiten das veel gezelliger en als het andere paar normaal doet dan doetdie van jou dat waarschijnlijk ook en je moet m goed belonen als ze iets goed doen vinden ze leuk

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:46

sandra1986 schreef:
t lijkt mij dat deze ponny geen respect heeft ofwel vertrouwen in mensen. respect dwing je niet af en vertrouwen ook niet. ik zou zeggen, ga leuke dingen met hem doen. maar wees consequent. ik doe altijd bjit je mij dan bijt k terug dreig je mei dan dreig k trug ma k zal haar nooit zomaar slaan.
veel succes en kijk uit dat het niet gevaarlijk word. viligheid bovenalles en wees nooit lang boos doe net alsof je gek bent. dan komt het naar mijn ervaringen wel goed met hem

Amen!

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:16

Foresttravel schreef:
Klopt.. vertrouwen en respect zijn voor zover ik kan zien ver te zoeken. maar als je leuke dingen doet (wat jij leuk vind? of wat de pony leuk vind?) als je gaat doen wat de pony leuk vind. of wat makkelijk gaat. zal het nooit opgelost worden.

ik bedoel allebei allebei plezier hebben

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:21

we gaan heus wel eens op buitenrit.. maar helemaal niet vaak meer.. en als hij eens iets goeds heeft gedaan prijs ik hem helemaal de hemel in, hea Aukje =) ik kan er niet zo goed tegen om streng te wezen tegen bonjo. want hij kijkt mij altijd zo lief aan.. ik weet dat het wel eens moet als hij echt wat verkeerds doet. en toen hij dit verkeerd deed is hij echt wel gestrafd.. maar ik beloon herm altijd voor de kleinste dngen die hij goed doet.en wat kan ik er anders aan doen dat hij de allerliefste puppYoogjes heeft van de hele wereld??

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:24

*pennyalert?? nee vast niet*
probeer eens eerlijk te zijn; Doet hij wat verkeerd, dan straf je hem gewoon af, en corrigeer je hem later!
alstie iets goed oet, prijs hem dan zoals je al zegt

maar die ''Allerliefste puppyoogjes'' zeggen niets... wees gewoon eerlijk tegen ove r't paard en jezelf, zoek de oorzaka bij JEZELF, paarden zijn 9 van de 10x eerlijk!

Wat me wel opvalt ; elk advies word met ja of nee beantwoord, waarom word er dan nog om advies gevraagd als jullie alles al weten wat zou kunnen helpen??
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 15-02-06 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt