Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:45

bij ons op de manege loopt sinds kort ook een paardje van net 3 jaar mee. Ben het er helemaal niet mee eens, want sommige kinderen die erop zitten verknallen het hele paard.

Maarjah, t is niet mijn paard, niet mijn manege, dus ik kan er nix aan doen, hoe erg ik dat ook vind

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:53

ik heb een jonge merrie (ijslander) die wordt dit jaar twee
ik doe er lekker niets mee.
ja af en toe haal ik haar even uit het land en doe even de hoefjes.

ijslander worden over het algemeen later ingereden daar ben ik ook heel erg blij mee.
met 4.5 licht beginen en dan nog lekker de winter weg zetten.

vind het ook vrij sneu voor al die paarden die zo vroeg moeten beginnen.
sommige mensen zijn ook niet bewust dat b.v longeren ook veel eist van de pezen enzo van een paard, dan denken ze ook de mijne is 2.5 ik ga longeren. dat vind ik ook zeer fout.

denk ook zeker dat het een geld kwestie is
en dat de mensen tegen woordig weinig geduld hebben.

unamie

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:00

ik vind het niet verstandig
en vind dit een heel interessant artikel
lees dit maar eens

Paarden worden meestal ingereden als ze drie zijn. Quarters -het grootste stamboek ter wereld- worden meestal ingereden als ze twee zijn. Op die leeftijd koersen de dravers al hun eerste wedstrijden. En toen ik ooit een jaarling A-ponytje te koop had, heb ik een potentiele koper buitengebonjourd omdat hij er al een zadel wou opleggen "omdat de kinderen erop gaan rijden". Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Over kraakbeen en groeiplaten

Sommige mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn" - en situeren die groeiplaten ergens in de knie'n. Die groeiplaten, die liggen eigenlijk onderaan het radius-ulna-been, net boven de voorknie - zie de anatomische tekening hierbij. Vandaar dat mensen wel eens zeggen dat "de knieën moeten gesloten zijn". Wat eigenlijk wil zeggen dat het glijdende, samendrukbare kraakbeen moet verbenen zodat de groeiplaten één geheel worden met het been.

Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer, en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen - want hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Afbeelding

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Afbeelding

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die "al jààààren in het vak zitten" is: "Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?" Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.
Hé - wanneer mag ik m'n paard dan starten?

Dàt hangt volkomen af van je definitie van "starten". Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergen tussen vier en zes.

Wat voor verschrikkelijke dingen gebeuren er met paarden als ze voordien worden bereden? Twee belangrijke dingen - maar niet dat waar je zo onmiddellijk aan zou denken.

- Groeiplaten in z'n benen beschadigen?
Het kraakbeen kan ingedrukt worden, maar het aantal gevallen van misvormde benen omwille van te vroeg gebruik is beperkt.

- Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Nee, wat je waarschijnlijk wél veroorzaakt is structurele schade aan de rug. Arabieren bijvoorbeeld vererven vaak zwakke tussenwervelligamenten, die dus sneller zullen meegeven zonder de bescherming van de verbeende groeiplaten. Maar alle paarden, van eender welk ras, hebben die groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die nu eenmaal met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (én z'n adem in te houden). Zolang z'n skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen z'n spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen - gevolg: vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor 'm is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Ook met bitten mag je best wel wat voorzichtiger zijn, net zoals de oude Spanjaarden dat deden - een bit komt pas op vijf-zes jaar. Rij je paard aan op bijvoorbeeld een halster. Niemand onder ons (enfin, het zou altijd kunnen) moet deelnemen aan de eerstvolgende Olympische Spelen. We hebben allemaal alle tijd van de wereld om een paard te starten - elk jaar dat er vooraan wordt gewacht komt er achteraan in drievoud bij.

Inspiratie

Moet je je dan zitten vervelen tot je paard vier-vijf-zes wordt? Welnee - dit is een minimumlijstje van de basis die je een jong paard kan meegeven.

1. Zich comfortabel voelen bij het overal aangeraakt worden. Comfortabel voelen, dat is niet hetzelfde als "verdragen", maar eerder blij-zijn-met.

2. Overal, dat betekent ook binnenkant van z'n mond, ogen, neus, oren, schacht/uier, staart, voor- en achterbenen. Die voor- en achterbenen moet hij trouwens zélf voor je omhoog willen houden (zie ook het artikel van Leslie Desmond in dit nummer).

3. Vrijuit leiden. Geen angst, geen onwil, geen traagheid.

4. Genoeg manieren om aan je schouder te blijven, stoppen en vertrekken wanneer jij dat doet, als hij schrikt: iet naar voor of bovenop je, en nooit je persoonlijke ruimte binnendringen tenzij je het hem specifiek vraagt.

5. Leidt door elke smalle doorgang, poort of stalopening zonder te versnellen, vertragen of zelfs te springen.

6. Kan aangebonden staan en weet wat hij kan doen en niet kan doen als hij aangebonden staat.

7. Kan een bitje dragen, neemt het zelf in z'n mond en geeft het ook weer terug, zonder rare dingen te doen met z'n hoofd.

8. Verdraagt plastic, zeildoek, touwen, doeken rondom z'n hele lijf - ook rondom z'n hoofd en benen.

9. Leer 'm (niet voor de leeftijd van drie en pas het gewicht aan!) iets te slepen: een tapijt, een band, een zandzak.

10. Tegen dat hij oud genoeg is om er voor het eerst op te stappen: parkeren naast een opstapje en zich schrapzetten.

11. Vrij longeren, kalm naar je toe en van je weg bewegen in de richting en de gang die je vraagt

12. Komt als je 'm roept

13. Weet wat aansingelen is

14. Kan achteruit gaan

15. Laadt in een trailer. ... en ontelbare andere dingen die andere mensen kunnen toevoegen aan deze lijst - zolang het paard fysiek en mentaal in staat is om te doen wat je'm vraagt. Waarom zou je bijvoorbeeld wachten met een paard verkeersmak is tot je erop zit? Zelf ben ik met m'n nu vijfjarige (die dit jaar de rijbasics "voorwaarts", "recht", "ritme" en stap-draf en draf-stap) meekrijgt) van kleinsaf aan gaan wandelen - als een hond aan de leiband. Zolang je focus niet compleet op rijden is gericht zijn er een heleboel dingen die je met een beetje creativiteit kan trainen zonder ervoor op z'n rug te zitten.

Inge Teblick, vrij naar een artikel van Deb Bennett

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 14:12

Amen!

Hoeveel paarden lopen er niet met artrose op een jonge leeftijd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:29

Haha, inderdaad AMEN!

Maar het is inderdaad wel zo.

En al die jonge dravers die al ' (te) oud' zijn met hun 4 jaar en dusdanig versleten zijn dat ze afgemaakt moeten worden.

Mijn paard wordt in juni alweer 21 en die 'doet' het tenminste nog. Elke week heb ik nog les en af en toe werken we zelfs nog wat naar de piaffe toe.

Bij Richard Hinrichs staat ook een paard van, dacht 26 jaar. Die wordt elke dag nog een half uur getraind en loopt ook nog alle oefeningen van de Hogeschool.

Dus zie maar hoelang je plezier kunt hebben van je paard, zolang er maar op een verantwoordelijke wijze is begonnen met het opleiden van het paard.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:32

Hoe oud wordt Bonfire ook al weer??? en die heeft toch echt al heel jong heel veel moeten presteren

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:14

KiWiKo schreef:
Hoe oud wordt Bonfire ook al weer??? en die heeft toch echt al heel jong heel veel moeten presteren

uitzonderingen zijn er altijd
het maakt zeker uit dat een paard rechtgericht wordt gereden
en de rontgefoto's van bonfire heb ik nog nooit gezien
evenmin weet ik niet wat er allemaal gedaan is, om te zorgen die ie het blijft doen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:17

Hij is onderwerp van uitvoerig veterinair onderzoek geweest ivm het LDR lopen

maar ik geef grif toe dat dit natuurlijk een uitzondering is........ dit paard is altijd heel correct gereden en gaat daarom mee

een paard die op 6 in het zzzwaar presteert en altijd correct gereden is heeft veel minder te lijden dan een paard dat op 8 in de B uitgebracht wordt en die altijd scheef op de voorhand gaat

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:18

Ik heb geen haast.. OF toch wel...

Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaat, want we hebben ongelofelijke haast

Ik ben van mening dat je met 3.5 dus wel rustig aan kunt beginnen, het ligt ook aan de intensiteit van de arbeid.. Een 3.5 jarige die de beginselen leert is een andere manier van belasten dan een 3.5 jarige die een L proef moet lopen.

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:30

Je mag 'n paard ook pas op springconcoursen starten als ie 4 is. Op z'n 5e mag ie M starten, op z'n 6e Z. Neem For Pleasure, hoe oud is die, toch zeker 'n jaar of 19, die neemt nu pas afscheid van de sport. Vrijwel alle toppaarden zijn 'n jaar of 13, 14. De meeste topruiters zijn helemaal niet haastig met paarden inrijden e.d. Wij hebben 'n ruin bij Ben Schroder op stal staan, dier is 6, loop 2 keer in de maand op concours (M) en word maar 4 keer in de week gereden. Mensen die wat verstand hebben van paarden zullen ze heus niet kapot helpen. 'n 3jarige hoef je ook niet elke dag 'n half uur te rijden, als je d'r maar 10 a 15 minuten opzit is dit al zat. Wij rijden ze meestal ook pas in met de 3,5 a 4 jaar.

devrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:57

ik ken ook paarden die als veulen in de opfok gegaan zijn met drie op de foto en toen ook al afgkeurd werden dus er is ook al aanleg in het paard zelf verder rijd ik ze met drie jaar langzaam aan drie keer in de week 20 minuten daar tussen zit ook een bosritje met bijna vier vier keer in de week rijden waaronder bosrit en springen ik denk dat een goede trainingsbodem en een juiste manier van africhten en een juist zadel ook heel veel paardenleed voorkomt en het is per paard verschillend afgelopen jaar had ik er twee een compleet gespierd en al met heel veel balans de ander ril en nog rauw die hebben we na twee maanden het hele zomer seizoen weer in de wei gezet daarna opgepakt en loopt nu weer vier maanden als een zonnetje dus per paard aanzien wat kan en niet kan

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:04

En hoe zit het met alle pappa's van onze paarden? We willen wel graag zien wat die op jonge leeftijd doen zodat we weten met welk bloed we moeten fokken... Dus eigenlijk stimuleren we met z'n allen dat paarden jong beleerd worden omdat we willen weten wat de nieuwe generatie hengsten doet....

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:45

ik ben het helemaal eens met de TS Ik snap ook echt niet waarom veel mensen hun paard zo vroeg inrijden! Waarom hebben die mensen niet het geduld om een half jaartje te wachten? Echt belachelijk... Ik kan me daar zo druk om maken. En dan zijn die mensen ook nog verbaasd dat hun paard op zijn 8e versleten is. Zulke mensen verdienen geen paard vind ik.
En dan die onzin dat het paard klaar is voor meer, hij kan dan wel geestelijk klaar zijn voor meer, maar zijn lichaam is dat niet op zo'n jonge leeftijd.
Ook zie ik vaak genoeg mensen op een paard wat er echt nog zo jong en overbouwd uitziet! Hoe kunnen die mensen dat nou niet zien??
Echt ik snap die mensen niet!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:13

Er is een concurrentie strijd tussen de ruiters, alleen vergeten ze iets. Dat is het paard! Het paard is de dupe voor de streling van de ego van de ruiter .

Ik ben meer trots op een Whitacker die zijn paarden een paar maanden per jaar in het land gooit. Die paarden winnen op 19!!!! jarige leeftijd nog een GP of een WB. Dat is zuinig met je paard omgaan. WEIDEGANG!!! Rust en een pauze!
Wij gaan op vakantie, gun een paard ook eens een paar maanden vakantie aan de costa del grasjes .

Hoe later je ze belast, des te langer heb je plezier van je paard. De DA's houden met die vroeg ingereden paarden een leuke bankrekening er aan over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:20

Helemaal mee eens.

Zie ook wat ik al eerder schreef over wedstrijd rijden op zich en over het paard bij Richard Hinrichs op het Instituut voor de Klassieke Rijkunst in Duitsland.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:00

Dames wat vinden jullie dan van het feit dat het bv KWPN 3 jarige hengsten een 70 dagen test laten ondergaan?
Die paarden zijn zeker allemaal al een half jaar onder het zadel hoor, anders kunnen ze nooit zo'n 70 dagen test afleggen.
Dus eigenlijk kan je het zo zien, dat grote stamboeken ervoor zijn om de paarden op tijd in te rijden...
(ben ik tegen hoor, die van mij komt pas na haar 3e onder het zadel)

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:51

fresco schreef:
Dames wat vinden jullie dan van het feit dat het bv KWPN 3 jarige hengsten een 70 dagen test laten ondergaan?
Die paarden zijn zeker allemaal al een half jaar onder het zadel hoor, anders kunnen ze nooit zo'n 70 dagen test afleggen.
Dus eigenlijk kan je het zo zien, dat grote stamboeken ervoor zijn om de paarden op tijd in te rijden...
(ben ik tegen hoor, die van mij komt pas na haar 3e onder het zadel)

dan heb jij die jonge hengsten zeker nooit zien nooit zien lopen in de zadelrubrieken
toptuiter erop oren, in hun nek, zwiepen met hun staart
veel hengsten komen in verzet en sommige gaan er zelfs uit wegens slecht gedrag
dit is een grand prix amazone op een jonge hengst
Afbeelding

het NRPS doet niet mee aan deze onzin op jonge leeftijd
net als de Duitse stamboeken ondergaan ze pas een verichtings onderzoek als ze 4 zijn

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:07

Een hengstenkeuring van het KWPN is eigenlijk het slechte voorbeeld geven voor de amateur. Zij kijken en denken van: Die is 3 en die loopt al zo, dus ik kan dat ook met mijn 3 jarige .
Met het vrijspringen zie je hengsten in paniek over de hindernissen gaan. Heel raar! Ik denk dat heel veel er over geslagen worden in de trainingen voor de keuring. Soms geven ze zo wapper van achter dat dat niet echt natuurlijk lijkt.

Geld is natuurlijk de oorzaak van dit soort praktijken. Waarom staat geld op nr. 1 i.pl.v. het paard.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:40

Die laatste foto krijg ik al pijn van als ik er alleen maar naar kijk
Ik snap trouwens van ruiters die er van moeten leven wel dat ze vroeg beginnen, ze hebben niks aan een paard dat alleen maar eet. Die willen ze gewoon rijden tot het niveau dat ze op die leeftijd mogen.
Met Nowie gaan we dan wel vroeg beginnen, maar het lijkt of zij er wel aan toe is.
Met ons andere paard zijn we pas begonnen toen ze 5 jaar was, daarvoor was ze er niet aan toe.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:49

Toevallig heb ik laatst nog een topic geopend over de manier waarop ik mijn Tinker heb beleerd. Ik doe dan misschien alles wel met babystapjes, maar ik heb er dan ook heel veel aan. Bovendien zijn Kieran en ik allebei lerende. Voordat ik hem had was ik een eenvoudige 1x-indeweek- eenuurtjemanege-leek. Niet alleen bij het zadelmak maken maar ook met het verdere beleren komt zoveel kijken.

zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=531650&hilit=

Ik kan me een paard bij ons op stal herinneren die op 2,5jarige leeftijd zadelmak was gemaakt. Ik zag dat meisje een keer opstijgen en zag tot mijn afgrijzen de voorhand helemaal 'inblubberen' (weet er even geen ander woord voor) Dat zegt mij al genoeg.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:53

mijn paard is nu 7 en is net een half jaar onder het zadel en dat bevalt me goed ze zijn in hun hoofd ook verder ze kunnen alles beter verwerken wij zijn nu wel met een 3 jarige bezig maar dat is voor de keuring maar alleen los aan de loseerlijn 2/3 in de week en dan maar 15 minuten absoluut niet langer.

de paarden moeten wel kans krijgen om uit te groeien..paarden die te vroeg zijn ingereden kom je later mee op de koffie hoeft niet altijd maar vaak wel..bv last van de rug enz

best jammer.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:54

geloof dat je Napoleon voor deze ontwikkeling kunt bedanken. In de barokke tijd e.d. was een paard pas klaar met de basis op zijn 10e, paard werd ook eerst geleerd aan de hand alle oefeningen te doen en paard en ruiter bleven ook levenslang bij elkaar... Maar Napoleon vond dat te tijdrovend en te duur....

Maargoed je ziet het ook bij mensen dat ' jong' in is... en zeker bij de sportpaarden is er veel geld mee bemoeit en ja als zo'n trend eenmaal doorgevoerd wordt...

Mijn connemara is wel zadelmak gemaakt op dr 3e en toen weer de wei ingegaan voor meer dan een jaar... echt ingereden is ze pas toen ze bij mij kwam (kwam ook omdat het meisje dat daarvoor met dr bezig was er eigenlijk niet op durfde) maargoed ze is in juni ingereden vorig jaar (op dr 5e dus)... ik heb tot december op dr gereden (en dan een half uurtje per dag, minimaal om de drie dagen een rustdag), nu heeft ze even een paar maanden rust van het rijden (doe wel veel aan de hand) en in april/mei ga ik eens weer rustig beginnen. Ik moet haar soms echt tegen haarzelf beschermen want ze wil ontzettend graag werken en als ik niet aangeef dat het genoeg is voor die dag zal ze gewoon doorgaan tot ze er bij neer valt

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:56

Ik moet er nog even aan toevoegen dat ik van mening ben dat het ook uitmaakt met welke gedachte je een paard koopt. Ik was nooit van plan een paard te kopen en al helemaal geen veulen. Toen ik Kieran dan toch tegen het lijf liep en hem kocht had ik dan ook alle tijd met hem. Nooit heb ik gedacht: Oeiii, ik wil erop, ik wil erop! Ik heb het allemaal op z'n beloop gelaten en had geen wedstrijden o.i.d in het vooruitzicht. Ik kan me zo voorstellen dat als je bijvoorbeeld het rijden van wedstrijden in gedachten hebt, je meer haast hebt. Of als je niet kan wachten om die lange buitenrit te maken. Ik heb gewoon ook veel geduld denk ik Ik wil ook die lange buitenrit maken maar ik moet er zelf ook aan toe zijn en er naar toe groeien met mijn paard. (ben niet zo'n held)

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:57

Ik probeer ook alles zo rustig en netjes te doen met mijn haf.
Ik heb er al wel 1 keertje opgezeten ongeveer 2 sec zonder zadel haha.
Gisteren heeft hij voor het eerst een zadel opgehad en hij deed het super hij gaf er niks om.
Verder wandel ik heel veel en hij is 100% verkeersmak.
Hij word 7 maart 3 jaar oud.
Ik ga ook proberen nu al wat te trainen met de trailer.
Tja hij kan het maar vast leren.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:03

PhiaBink schreef:
Een hengstenkeuring van het KWPN is eigenlijk het slechte voorbeeld geven voor de amateur. Zij kijken en denken van: Die is 3 en die loopt al zo, dus ik kan dat ook met mijn 3 jarige .
Met het vrijspringen zie je hengsten in paniek over de hindernissen gaan. Heel raar! Ik denk dat heel veel er over geslagen worden in de trainingen voor de keuring. Soms geven ze zo wapper van achter dat dat niet echt natuurlijk lijkt.

Geld is natuurlijk de oorzaak van dit soort praktijken. Waarom staat geld op nr. 1 i.pl.v. het paard.

Daar ben ik het wel mee eens.

Op een Hengstenkeuring moet het paar presteren en hoe dat maakt niet zo veel uit.
Toch zijn ze wel strenger geworden met springen. Voorheen zag je veel meer paarden die duidelijk gebareerd waren, niks natuurlijks aan.

De 70 dagen test moet ook later plaats vinden. Een paard kan nooit, na de hengstenkeuring en zadelmak gemaakt gemaakt te zijn, goed presteren op zo'n jonge leeftijd.
Hoe vaak lees je niet in de Paardenkrant en de IDS 'Hengst was wat moe, toonde zich een paar weken geleden beter.'