doe ik iets fout of ligt het aan het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:10

heb je niet heel toevallig elke keer als je een ophouding maakt ook je been er aan (je spant je spieren, en vergeet de onderkant van je lichaam "los te laten" en spoort heel lichtjes aan).... dat soort kleine dingetjes kunnen heel veel zeggen bij een paard wat hoog in de sport heeft gelopen.... want daar moeten ze juist op die kleine dingetjes reageren... let dus goed op of je je been goed stil hebt liggen... (ook als je niet die ophouding maakt!)

Anoniem

Re: doe ik iets fout of ligt het aan het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:19

Ik geloof niet dat het aan de myler ligt, wordt zo snel gedacht door niet mylerfans of onbekenden met myler. Ik denk dat het paard onzeker is en vlucht voor het onbekende/enge. Ze is haar vertrouwde ruiter kwijt, jij voelt anders aan, bent een ander gewicht, geeft de hulpen iets anders en als je ook nog wat onzeker bent, voelt dit beestje dat ook en wordt hierdoor ook onzeker. Dat wegrennen voor je hulpen zie ik gewoon als onwennigheid en onzekerheid. Je hebt haar nog zo kort, wellicht heeft ze even wat tijd nodig om aan het nieuwe te wennen.

Mijn paard heeft ook echt tijd nodig gehad, van het een op andere moment stond hij in een totaal andere omgeving in een totaal andere kudde en dan nog zo een vreemde op de rug, mijn paard was super onzeker. Pas na 3 maanden kwamen zijn streken tevoorschijn

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:54

De verkopers van die mylerbitten adviseren vaak wel om het paard er langzaam aan te laten wennen.
Maar op zich moet het niet veel uitmaken, zon hoog opgeleid paard moet ook al op je zit halthouden. misschien is een zitles op dat paard al een goed idee. t is wel ff back to basics maar zo leer je wel het best communiceren

Wobelisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:57

Jippie schreef:
Citaat:
Maar ik dacht dat ik het wel op de goede manier deed om eerst op me zit te proberen reageert ze niet dan een kleine ophouding te maken met me handen. Ik denk niet dat daar echt een miscominucatie mogelijk is.

Als ik je verhaal lees dan lijkt het er op dat je je paard zelf alleen maar heter maakt doordat je onrustig in de hand bent, en wellicht ook in je lichaam omdat je daar alles wil regelen.
Ik weet niet hoe klein jouw ophoudinkjes zijn, maar van een ophouding op een verkeerd moment [slechte timing] kan een paard flink over de rooie gaan. Zwaar zitten tegen de beweging in kan een paard ook enorm in verwarring brengen.

dat zeg ik

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:31

Felicity ik heb je zien rijden op de clinic Centered Riding van afgelopen zaterdag en eigenlijk ben ik wel enorm geschrokken...
Je raakt meteen in paniek als je paardje er maar even tussenuit gaat. Is helemaal niet nodig, want je kan best rijden zo te zien. Jouw paniek en het gebrek aan duidelijkheid naar je paard toe maakt de boel alleen maar erger. Je hebt je vorige (brave) paard verkocht, omdat je geen vertrouwen meer in hem had. Ik heb dat paard nooit gezien, maar ik weet wel dat jouw probleem niet wordt opgelost door het kopen van een nieuw paard of een nieuw bit. Wees wat strenger tegen jezelf en vooral ook eerlijker: "Vind ik paardrijden echt zo leuk, moet ik van mezelf paardrijden, als ik in paniek raak", dat soort dingen. Dat is ten opzichte van jezelf en je paardje beter. Mocht je besluiten om toch door te gaan, pak het dan goed aan. Wees consequent tegen je paardje aan de hand en bouw een band op. Neem goede les en wees strenger voor jezelf. Gaan zitten gillen omdat je paardje iets harder galoppeert dan normaal is uit den boze.
Veel succes.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:33

dit maakt het probleem wel een stuk duidelijker

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:19

Oei, dat los je idd niet op met een ander bit of paard.

Gewoon een leuke makke Haflinger, Fries lijkt me dan veel geschikter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 08:53

Ik weet niet waar je je clinic hebt gedaan, maar er worden ook clinics gegeven om angst te overwinnen en vertrouwen te krijgen. Misschien is dat een idee en terug naar de basis te gaan om te leren zitten zodat je je ook veiliger voelt. Je valt niet zomaar van een paard als het dier niet bokt of ineens vlot slalomt, van een stevige galop of draf val je niet van je paard, misschien met die wetenschap word je wat rustiger.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:15

amondi schreef:
Oei, dat los je idd niet op met een ander bit of paard.

Gewoon een leuke makke Haflinger, Fries lijkt me dan veel geschikter.

Nou dat denk ik juist niet, ze had een braaf paard en nu weer dus of je nou een Haflinger of een Fries koopt, die ook niet allemaal schaapmak zijn het probleem zit hem in het rijden.
En ik denk dat ze hier samen met haar eigen paard uit moet zien te komen, mijn advies: veel lessen en lekker van je paard genieten.

Ik zou overigens gewoon een trensje erin hangen.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:37

liggen je benen wel stil? Misschien is het paard heel gevoelig op de hulpen en word het 'heet' omdat jij steeds zit te porren met je benen. Probeer een ophouding met je zit te maken ipv met je teugels. Misshcien heeft dit meer effect. Wat zegt je instructeur?