Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shadow06 schreef:Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.
Maar ik denk dat het inderdaad een kwestie is van rangorde. Het is goed dat je nu in ieder geval met grondwerk bezig bent om boven hem komen te staan in die rangorde en ik vind het normaal dat je dan een keer 4 uur met haar bezig bent om dit te bereiken, want als je stopt voordat jij "gewonnen" hebt zal hij elke keer alleen maar verder boven jou komen te staan en duurt t alleen maar steeds langer voor je die plek boven hem in de rangorde bereikt hebt.
Daarom zal ik dan ook doorgaan met dit grondwerk en als je echt merkt dat ze hierbij echt respect voor je heeft zou ik weer beginnen met longeren. En een keer bokken mag best, want daar is het een jong paard voor, maar dat extreme omhoog komen en bokken mag je echt niet toestaan. Je zei zelf al dat ze naar voren ging toen je dr een "trap" gaf, dus hou dit ook goed vol hoe moeiljik het soms ook is om én te blijven zitten én dr aan te pakken, maar probeer dit toch en laat anders de man die je helpt met een longeerzweep in de bak gaan staan dat als jij de kracht op dat moment niet hebt om dr naar voren te schoppen die man haar naar voren kan jagen, want zolang ze naar voren gaat kan ze niet omhoog komen en ook lang niet zo extreem bokken en als je dit zo volhoud en ook echt eist dat ze gewoon naar voren gaat als jij dat wilt dan zal je het uiteindelijk echt wel van haar winnen!!! Vooral volhouden en jezelf goed inpakken (eventueel bodyprotector) om jezelf vertrouwen te geven dat het niet erg is als je eventueel zou vallen omdat er dan veel minder kan gebeuren, misschien dat dat je net dat beetje extra vertrouwen geeft dat je dr net iets sneller aanpakt (bij mij helpt dat altijd)...
Heel veel succes ermee!!
En eventuele vragen kan je altijd stellen en probeer over de reacties van "je vraagt te veel" heen te lezen...
als allen naar haar wei, de binnenbak en de buiten bak en haar stal, en die van andere paarden natuurlijk.
QuirA schreef:Maar moet ik hier nu mee doorgaan, met grond werken enzo, of moet ik haar gewoon weer langzaam aan gaan longeren, eerst met hoofdstel daarna weer langzaam zadel erop en als alles goed gaat er toch weer op gaan? of toch wachten totdat ik volledig de baas over haar ben en dan pas weer verder gaan??
Shadow06 schreef:
Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.
Marliesje schreef:Shadow06 schreef:
Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.
Vergeet niet dat zo'n paard mentaal ontzettend veel moet verwerken, tis maar een volte draaien, maar voor paard is op dat moment alleen de ruiter dragen al een belasting.
Toevallig gister voor het eerst los gegaan met een 3-jarige.
Alleeen 3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom gedraafd.
Paard heeft vandaag de halve dag liggen slapen, zo'n indruk heeft het op hem gemaakt. Die indruk mag ie nog lekker gaan verwerken, en morgen of overmorgen mag ie weer aan het werk.
Mijn bijna 4 jarige rij ik 3 x per week, de rest van de dagen laat ik hem met rust en mag ie lekker paard zijn.
Een jong paard moet zoveel verwerken, en het kan zijn dat een gevoelig paard het even teveel vind en dan in protest gaat omdat zijn koppie het ff niet aankan.
Ik zou met rust aan het werk gaan, en zeker niet teveel verlangen. Blijft het zo moeilijk gaan neem dan niet te laat de beslissing om haar een paar weken weg te brengen naar een stal waar ze hier raad mee weten. Wie weet krijg je daarna wel een totaal ander paard terug.
Marliesje schreef:Een jong paard moet zoveel verwerken, en het kan zijn dat een gevoelig paard het even teveel vind en dan in protest gaat omdat zijn koppie het ff niet aankan.
Ik zou met rust aan het werk gaan, en zeker niet teveel verlangen. Blijft het zo moeilijk gaan neem dan niet te laat de beslissing om haar een paar weken weg te brengen naar een stal waar ze hier raad mee weten. Wie weet krijg je daarna wel een totaal ander paard terug.

}>
}>