'Bitprobleem' oftewel bit gezocht voor kleine,gevoelige mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:53

Nee hoor.
Dat is een groot misverstand dat die scherp in werken.

quote ergens gejat

Citaat:
Ongebroken trens
Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster
.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:20

Ilindra schreef:
Javayo schreef:

@Ilindra: wat vreemd dat zo'n bit doormidden zou breken?! Wellicht een fabricage fout, maar ik kan me dat bij mijn myler echt niet voorstellen. Ik ga dat topic toch eens opzoeken.

viewtopic.php?f=4&t=526532
Hier staat het.

Zij heeft het over een D snaffle, is dat de zelfde als de comfortsnaffle? Myler heeft zoveel bitten en zeker die voor de western gebruikt worden. Mijn comfort heeft geen rolletjes, maar er zijn welbitten met rolletjes heb ik wel eens gezien.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:28

Ik rijd de paarden momenteel (bijna allemaal) op onderlegtrensen van HH, heb enkel en dubbel gebroken en daar lopen ze 20x fijner op. De paarden die ik rijd hebben al niet mega-smoeltjes en dus ligt zo'n onderlegtrens fijner. Voorheen reed ik er met bustrens, maar die onderlegtrens nemen ze veel fijner en sneller aan!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:36

onderlegtrens vind ik erg dun, volgens mij mag je er ook niet mee starten, ongebroken trens heb ik m'n andere paard een poosje op geprobeerd te rijden, ik vond het niet prettig en hij geloof ik ook niet.

unamie

Re: 'Bitprobleem' oftewel bit gezocht voor kleine,gevoelige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:00

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 09:34

ijslanderfan schreef:
Lielle schreef:
een ongebroken trens is vaak ook een aardige oplossing bij een laag verhemelte.

Die werken wel scherp in, deze kan je ook met rubber eromheen krijgen.

Kawa geeft mijn antwoord al, en rubber is lang niet zo zacht als je zou denken.