Wat zijn jouw ervaringen met een Thiedemannteugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:31

Dan zou ik eerder een slof gebruiken, omdat het paard daar niet zo snel op kan gaan hangen. EN ook belangrijk, als je paard in paniek raakt door de slof, kun je hem meteen loslaten, een thiedemann kun je niet loslaten, die zit nu eenmaal vast en als je de teugels aantrekt om hem rustig te krijgen maak je het alleen maar erger omdat je dan de thiedemann ook aantrekt. Dus dat kan alleen bij een paard die gewend is om bv gelongeerd te worden met een slof of touwtje oid.
Ik vind persoonlijk een thiedemann een onding omdat bijna alle paarden er op gaan hangen en het probleem dus nog erger is als je hem er weer af haalt.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:33

Ja daar heb je gelijk in, ik longeer haar namelijk nooit met bijzet omdat ik bang ben dat ze in paniek raakt. Ik wil haar graag ondersteunen met het lang laag rijden en daardoor het ontspannen van de rug. Niet om haar nagevelijk of opgericht te rijden aangezien dat super gaat en geen hulpteugel daarvoor wil gebruiken. Is een slof dus een aanrader?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:57

Ik rij met Thiedemann. Slof durf ik niet aan ivm. te weinig ervaring.
Maar een Thiedemann zit toch helemaal niet in de weg als een paard schrikt lijkt mij? Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad en rijd nu al bijna een jaar met Thiedemann.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:27

ik heb niet het hele topic gelezen maar als je toch iets wil gebruiken kun je beter een thiedeman dan een slof gebruiken, een thiedeman schakeld zich zelf uit als het paard goed loopt, wel zou ik als je paard na een halfuur er lekker door is de thiedeman los maken, dit om gewenning te voorkomen.

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:51

Zelf heb ik een tijdej een bijrijdpaard met thiedeman gereden. Deze fries was door de vorige bijrijder behoorlijk verknald. Hoofd omhoog en totaal niet nageeflijk te krijgen. Ik heb een paar weken met thiedeman gereden en vrij snel de strakheid afgbouwd. Toen had ze door dat ze het van mij niet zou winnen dus voor een tijdelijk oplossing vond ik hte ideaal.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:18

bruine schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen maar als je toch iets wil gebruiken kun je beter een thiedeman dan een slof gebruiken, een thiedeman schakeld zich zelf uit als het paard goed loopt, wel zou ik als je paard na een halfuur er lekker door is de thiedeman los maken, dit om gewenning te voorkomen.

Klopt maar wanneer zij in paniek zou raken zit de thiedeman vast en kan je die niet los gooien en gaat die uiteraard in werk..

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:09

Jij geeft zelf aan dat je geen les krijgt . Daar zou ik ten eerste wat aan veranderen . Meestal ligt het probleem bij de ruiter . Jij vind dat het paard lekker loopt maar dit kan wel helemaal niet het geval wezen . Ook werkt een thiedman niet voor het nageeflijk rijden maar net als een martingaal tegen het hoofd omhoog gooien . Als ik jou was zou ik gewoon les nemen en als dat dan nog niet helpt dan aan de hulp teugels beginnen .

Dreumel1986

Re: Wat zijn jouw ervaringen met een Thiedemannteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:36

ik heb alleen jou berichtje gelezen, en niet die van anderen.

Gebruik zeker geen slof teugel, je zegt zelf al dat je daar te onervaren voor bent, de slof word helaas te vaak gebruikt, en op een verkeerde manier, de tydeman kan eigenlijk geen kwaad, het is een steuntje maar je kan het paard niet verpesten, met een slof kan je hem te diep pakken, met een tydemann niet, zet hem gewoon op het loste gaatje, het paard zal er tegen aan gaan lopen, maar dat is zo over, en niet de tydeman strakker doen voor hij zelf nagevelijker gaat lopen, probeer het zo maar aan, en als het dan beter gaat en je wilt nog info, trek maar bij me aan de bel!

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:32

shadowflower schreef:
Jij geeft zelf aan dat je geen les krijgt . Daar zou ik ten eerste wat aan veranderen . Meestal ligt het probleem bij de ruiter . Jij vind dat het paard lekker loopt maar dit kan wel helemaal niet het geval wezen . Ook werkt een thiedman niet voor het nageeflijk rijden maar net als een martingaal tegen het hoofd omhoog gooien . Als ik jou was zou ik gewoon les nemen en als dat dan nog niet helpt dan aan de hulp teugels beginnen .

Uhm, heb ik ergens gezegt dat ik geen les krijg?
Ik krijg 1 keer in de week prive les..
Ik kan haar lang laag losrijden in stap, maar wanneer ik aandraaf komt ze iets omhoog, dit wil ik ondersteunen om haar rug beter te gebruiken met het losrijden, zodra ik dan heb los gereden is het de bedoeling dat de slof er gewoon af gaat. Het is niet zo dat ik er al aan ga beginnen, maar ben aan het overwegen om is te kijken of ik haar daardoor beter kan ondersteunen.

Ik heb tevens wel ervaring met het rijden van een slof, en het rijden met een dubbele teugen (s&t).

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:41

ok .....Kun je dit probleem dan niet rijtechnisch oplossen met je instructrice Ik moet het altijd oplossen met bij omhoog komen een kneepje . Blijft hij laag je hand meegeven .

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 00:07

Ik heb mijn merrie zelf ook met een Thieleman gereden, en ook met een slof. Ook omdat ze niet nageefelijk was en nu soms ook nog niet is.

Vanachteren naar voren rijden is nog steeds de beste oplossing.
En soms iets harder zijn voor je paard, laat een ophouding eens goed doorkomen.

Veel longeren wil ook wel eens helpen.
Ik longeer wel met een slof, of elastiek.

Het voordeel van een elastiek is, dat ze er onder of boven kunnen gaan lopen, je dwingt ze met een veel zachter hulpmiddel.

Vaak vergeten de meeste mensen, als ze een hulpteugel gebruiken, om wel de hulpen te blijven geven voor het juiste nageefwerk van je paard.

Wat doe je bijrijpaardje met voltes ? Geeft hij of zij dan wel na ?
Indien ze dat dan wel doet, breidt je voltes uit, maak ze groter en langer, zodat je op een gegeven moment recht uit kunt rijden, en dat ze wel nageefelijk blijft.

Mijn merrie heb ik zelf geleerd na te geven.
Eerst met halthouden, daarna stappen, ect. ect. Zodra ze in de draf omhoog komt, stil zetten en op nieuw beginnen, steeds weer. Ook al zijn het 2 passen nageven in de draf, zijn toch weer 2 passen.
Heel veel tijd en geduld.

Wat is het voor een paardje, niet elk paard is gebouwd om dressuurmatig mee te rijden en het kost bij sommig ook meer tijd dan bij anderen.

Mijn merrie is een Halfinger, best fors en klein, is een klein propje, ze moest de spieren gewoon kweken, nu geeft ze makkelijker na en gaat ze steeds minder vaak in verzet. Puur omdat dr spieren het makkelijker aan kunnen.

Je paardje wil waarschijnlijk wel, maar kan het misschien niet.

Veel oefenen en op tijd de ontspanning zoeken en iets langer laten, zo heb ik het die van mij ook geleerd.

Succes.

Colt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:51

Ik heb ook mijn paardje met een thiedemann gereden. Ging erg goed. Vaak haalde ik hem eraf na een half uurtje rijden.
Nu gebruik ik hem helemaal niet meer, en ze doet het prima nu, zo goed dat ik er over denk om die thiedeman te verkopen om nooit weer te gebruiken. (Ik rij toch het liefst zonder allerlei hulpteugels en dingen, vandaar.)
Dus je kunt er zeker wel vanaf komen, het is ook een hulp-teugel dus je moet so wie so zorgen dat je er niet 'verslaafd' aan wordt, dat je niet meer zonder kunt. Doe je dat, dan kan het vast werken.

Of je in jou geval een thiedemann moet gaan gebruiken, dat kan ik zo niet beoordelen, ik geef alleen mijn ervaring en mening over deze hulpteugel.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:41

rij ook altijd met thiedeman, op een paard, en gaat goed. Hij werkt inderdaad alleen in als het paard zn hoofd goed houd.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:26

cece schreef:
en rijd nu al bijna een jaar met Thiedemann.

Ik ben heel erg benieuwd waarom jij een jaar lang al met de thiedeman rijdt.Had je niet allang je probleem op moeten lossen.Het is niet de bedoeling dat je altijd maar die teugel er om moet laten.Je bent er neem ik aan mee begonnen omdat je een probleem had en gebruikt dan tijdelijk een hulpteugel om je een beetje te helpen maar toch niet een jaar lang.Rijd je geen les?

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:22

Ik heb 2x per week privéles. Maar hij staat altijd op het meest losse gaatje ingesteld. Het is eigenlijk meer gewenning geworden om hem om te doen.

Jimbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 01:13

tsja, das naar mijn mening makkelijk doen, straks heb je dat ding een keertje niet en wordt je helemaal gespannen omdat je bang bent dat je je paard zonder de thiedemann niet kan houden (zo zou ik denken)
ik heb zelf weleens met slof gereden, is makkelijker voor mij want je hoeft niet af te stappen om de slof strakker of slapper vast te zetten. als het paard steigert kan je de slof zo loslaten (niet dat mijn verzorgpaard vaak steigert) zodat die niet in de mond trekt
lijkt me verschrikkelijk dat als je buitenrijdt met thiedemann en dat het paard dan schrikt en steigert en dan in paniek achterover valt door de thiedemann.... natuurlijk is daar 'weinig' kans op maar t zal je maar gebeuren.
Een bijzet vind ik ook een beetje een vertekenend beeld geven, je paard krijgt gewoon geen kans (behalve steigeren/bokken/hoofdschudden) meer om te zeggen dat hij kramp krijgt van het in de krul getrek/begrenzen, hoe laat je zon paard trouwens halsstrekken met de thiedemann??
nou ja je snapt t misschien wel, ik ben ertegen (tegen de thiedemann dan)
een hulpteugel kan best een keer, maar vooral met mate en met iemand die weet wat die doet.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 10:50

Als je je hand naar voren doet, gaat de Thiedemann ook mee, dus halsstrekken is geen probleem! Steigeren zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren, want daarvoor moet het paard toch eerst z`n hoofd omhoog brengen, iets wat met een Thiedemann al erg moeilijk wordt.

Voor buitenritten gebruik ik overigens alleen een losse martingaal...

Nouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:09

Ik gebruik hem alleen 's winters, zo houdt hij zijn aandacht er beter bij, en hij zit op het eerste gaatje.
Hij went er niet aan, want hij wordt ook door anderen gereden, zonder thiedeman. En van de zomer gaat hij er gewoon weer af.
Prima oplossing zo

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:25

Hej
Ik heb ook een tijdje met een Thiedemannteugel gereden..
Ik geloof niet dat het helpt om je pony nageeflijk te maken!
Je moet altijd voorzichtig met hulpteugels zijn.. je kun thet eigelijk altijd beter zonder doen!
XxX

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:23

IrisLove schreef:
Als je je hand naar voren doet, gaat de Thiedemann ook mee, dus halsstrekken is geen probleem! Steigeren zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren, want daarvoor moet het paard toch eerst z`n hoofd omhoog brengen, iets wat met een Thiedemann al erg moeilijk wordt.

Voor buitenritten gebruik ik overigens alleen een losse martingaal...

En dat is nu juist het probleem, als je een paard hebt wat niet gewend is dat hij zijn hoofd niet zo ver omhoog kan brengen als hij zou willen, kun je erg nare situatie's krijgen met een thiedemann.
Als je paardje namelijk zou aandraven en zijn hoofd iets hoger zou doen en hij loopt tegen de thiedemann aan, is de kans groot dat hij in paniek raakt en je kunt een thiedemann niet zo ver losgooien dat hij zijn hoofd onbeperkt omhoog kan brengen. Je hebt dus een vrij grote kans dat(helemaal als je een bloederig paardje hebt) je paardje in paniek raakt en achterover klapt. En daar wil jij niet opzitten.
Daarom adviseer ik een slof, maar dan wel onder deskundige begeleiding. Als jij denkt dat je niet ervaren genoeg bent voor een slof zou ik het zeker niet doen. Pak dan gewoon de Thiedemann, maar longeer je paard eerst een paar keer met een touwtje voor je erop gaat met de Thiedemann, de kans dat hij dan in paniek raakt is veel kleiner.

Doe de eerste keer met longeren het touwtje gewoon zo los dat je paard zijn hoofd nog in de natuurlijke(hoge) houding kan houden, de keer daarop zet je hem iets strakker, de keer daarop nog iets strakker, totdat je hem zover hebt dat hij zijn hoofd iets inbuigt. Als dat goed gaat zonder dat hij in paniek raakt kun je met rijden de Thiedemann eraan doen.

Maar... ik moet je sterk aanraden hem eraf te halen na het losrijden om gewenning en hangen te voorkomen. Je kunt het zelf ook wel merken, als je paardje tijdens het rijden zwaar wordt in je hand(meer dan normaal) zou ik hem er meteen afhalen.