Pakt bit vast, en gooit hoofd omhoog.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Re: Pakt bit vast, en gooit hoofd omhoog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 22:49

Oke, ben net terug van les, en heb gelijk aan begin van de les gevraagd wat ik het beste kon doen. En eigenlijk ook de hele les geen last van gehad, ja even toen ik het nog niet helemaal begreep, deed die het nog 1 keer maar ook niet hoe die het anders doet, iets minder

Hij zei dat ik me er niet druk over moesten maken, hij wist er wel een oplossing voor. Dus hij heeft me niet echt verteld wat ik moest doen als die dat deed, was ik het mee eens. Hij heeft alleen gezegt gewoon vooruit oplossen, dus iets been geven, tegenhouden (niet trekken) en dan weer wat loslaten.
Maar ik moest dus in de les als volgt rijden:
Omdat ze nog niet op 2 teugels loopt (fout van mij, deed ik met me pony ook al, ging later ook wel beter, dus dat is goedgekomen maar nu doe ik het met me nieuwe paard weer, dus word weer werken) Maar omdat die dus Nog niet op 2 teugels loopt, zou het daar door liggen. En omdat ze dus van de hoefslag af gaat (me moeder dacht misschien dat ze dat niet gewent was ofzo, want zovaak is ze niet gereden, en waar ze dus stond voordat ik haar kreeg werd ze buiten gereden) Maar dan deed ik dus automatisch me buitenteugel terug, om het als het ware naar de hoefslag te sturen, maar dat lukt natuurlijk niet. En omdat die links al niet goed aanneemt, kan ik beter niet ook nog met me rechterteugel terug houden. Dus met een oplettende instructeur, doe je dat de hele les niet meer. Zo gauw je dat weer doet, word dat je gelijk weer even duidelijk gemaakt Dus dat ging eigenlijk later wel goed, en nu moest ik me linkerhand (dit is dus allemaal even op de linkerhand vertelt) die moest ik wat omhoog doen, niet te overdreven en dan iets korter nemen, zodat ik eigenlijk in beide handen evenveel gewicht had.
Daar heb ik dus de hele les aangewerkt, met tussendoor dus overgangen niet al te veel, het was al moeilijk zat, en heb geen zin om het haar nu al te moeilijk te maken.

Beetje duidelijk!? Het ligt dus waarschijnlijk wel aan rijtechnisch probleem, want deze les ging alweer duidelijk beter dan dat ik zelf vrij reed. Vorige week had ik met les er nog niet echt naar gevraagd, toen waren we nog niet echt aan het werk zeg maar. Het was de eerste keer dat we de les ingingen, en ze vond de andere paarden nog wat spannend, dus heb ik gewoon lekker mee gedaan, en haar lekker laten wennen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:46

Ben het wel met Vonnie84 eens maar zou niet meteen het achter een medisch probleem zoeken (al zou ik haar wel naar de tandarts laten gaan, zeker als je ze net hebt kan dat geen kwaad).
Bit pakken en hoofd kantelen heb ik zo vaak meegemaakt, ook bij jonge paarden en gaat meestal vanzelf na korte tijd weer over. Als het een jong paard is kan het probleem het wisselen zijn. Soms is het een uiting van iets dat ze moeilijk vinden. Zou het dus (met begeleiding) even aanzien, want het hoeft echt niet meteen te betekenen dat ze iets mankeren, of je zadel niet goed ligt etc. Lekker longeren met bijzetje en spieren kweken. Beetje de tijd geven. Zeker niet gaan trekken als ze dat doet en wacht maar rustig tot ze weer naar je hand toekomt. Als het aan blijft houden bij goede training kun je alsnog gaan dokteren

super_chant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:59

mijn pony dachten we ook dat hij geen last had maar hij bleek haken op zijn kiezen zo ver ze wange er van open lagen en geloof me hij at als een bouwvakker . nadat de haken weg gingen liep hij ineens een stuk ontspannender

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:51

Babootje schreef:
Ben het wel met Vonnie84 eens maar zou niet meteen het achter een medisch probleem zoeken (al zou ik haar wel naar de tandarts laten gaan, zeker als je ze net hebt kan dat geen kwaad).

Weet je waar ik niet echt bij stilgestaan heb. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat mensen een topic openen als ze er zelf echt niet meer uitkomen. Dus al een paar weken met het probleem zitten en echt vastlopen. Maar in dit geval wat het simpel op te lossen in de les.

Ik krijg het weer niet duidelijk verwoordt, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:13

Vonnie84 schreef:

Weet je waar ik niet echt bij stilgestaan heb. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat mensen een topic openen als ze er zelf echt niet meer uitkomen. Dus al een paar weken met het probleem zitten en echt vastlopen. Maar in dit geval wat het simpel op te lossen in de les.

Ik krijg het weer niet duidelijk verwoordt, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik open zo vaak een topic omdat ik het misschien heus zelf kan oplossen maar vind het ook altijd interessant hoe anderen het zouden oplossen. Je bent immers nooit uitgeleerd als ruiter, en andere inzichten zijn altijd een goede aanvulling op eigen kennis

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 01:14

Ben ik helemaal met je eens.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:26

En ik ook.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:17

Maar iemand dan nog andere ervaringen, of hoe zou jij dat oplossen als je het zo leest?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:36

Misschien moet je eerst de tip van je lesgever een tijdje proberen.Het werkt vaak niet meteen je moet het even een paar keer ervaren.Als je meerdere dingen door elkaar gaat proberen weet je mss niet meer wat er nu wel en wat nu niet werkt voor jullie.Zo blijft het het duidelijkste voor jullie allebei.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 23:14

Haha,
Ik volg de tip van me instructeur ook wel op hoor Maar zoals ik en een paar andere die mij snapte ook al zeiden, dat ik gewoon wat ervaringen uit wil wisselen, en dus hoe anderen het op zouden lossen. Ik ga niet via bokt rijden.. Maar het is gewoon leuk om te lezen hoe anderen het op zouden lossen, en niet elk topic (wat ook al eerder is gezegt) dat op bokt staat, is dat de TS er niet uit kan komen, maar gewoon andere ervaringen wil horen.

Dus zodoende zou ik gewoon willen weten hoe anderen het op zouden lossen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:33

ik vind het fijn voor je dat je het rijtechnisch hebt kunnen oplossen en dat de fout bij jezelf lag.
Mijn paard daarintegen loopt bagger en houd vast en steigert ect ect nu weet ik gelukkig wat de oorzaak is en dat was ik niet maar die vervelende doppen op zijn tanden ik ben blij als ik weer normaal kan rijden

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 01:04

Het is niet altijd rijtechnisch hoor. Heb het onlangs ook met mijn pony gehad. Heb haar nog niet zo lang en ze is gevoelig in haar mond. Had er dus een wat dikkere (enkelgebroken) bustrens in. Maar ik kon er echt niet aankomen (aan de rechterkant). Als ik ook maar de kleinste ophouding maakte dan was het kop in de lucht; bit pakken en rennen. Naar voren oplossen o.k. en soms ging het ook wel goed, maar ze was mij te gevoelig (en ik weet dat ik echt niet zit te sjorren). Tandarts was toen ik haar net had erbij geweest dus dat kon het m.i. ook niet zijn (alhoewel je dat maar nooit weet: ieder z'n vak). Maar voor mijn gevoel was ze echt veel te gevoelig in de mond dus heb ik er een dubbel gebroken watertrens in (ietsje minder dik). Nou echt een wereld van verschil . Het beest is helemaal gelukkig. Neemt nu het bit aan 2 kanten gewoon aan en loopt fijn.
Dus, zo simpel kan de oplossing zijn.......

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 15:41

Ja idd, ook rijtechnisch hoeft het niet altijd te zijn.
Ik ben blij dat de fout bij mij lag, en mij dat dus ook werd verteld en uitgelegt, door me intructeur.
Ik had gister ook weer gereden, en ook gister heeft ze het niet meer gedaan. Ik blijf nu onder het rijden herhalen, wat me intructeur zei. En dat helpt en zo gaan we verder, ze wil nu zelfs me hand volgens, zodat ze lekker laag en rond blijft, en over de rug. Heerlijk! Dat was mijn eerste stap voor haar, dat ze me hand volgt, en nu op naar dat ze het gelijk al doet als ik het vraag aan het begin. Nu moest ze eerst nog gewoon een tijdje aan het werk, voordat ze me hand mee wou nemen. Maar dat komt wel!

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:00

miechien is het verstandig een roletjes bit te kopen als die de bit vast wil pakken dan draait die roletjes ik heb er wel zo een want mijn paard pakt het bit ook vast maar dan gaat die in rengalop er van door

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 08:59

Ik vind zelf dat als een paard/pony het bit vast pakt, en er niks mis is met de tanden, dat dat ook rijtechnisch valt op te lossen, met goed les.

sioux1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:13

Dit is vooral rijtechnisch
Ik herken dit ook van mijn dressuurpaard!
Je moet er goed op letten dat je van je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijdt en je paard doorlaat in je binnenhand!Nooit je buitenteugel laten doorhangen!