Met handen wijd rijden; paard tegenwerken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:52

Zet gewoon eens iemand in de bak die er voor jou steeds op let. Iedere keer als jij je handen wijd zegt, moet die persoon dat zeggen. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat je bij 5 keer iets moet trakteren ofzo..
Je leert het snel af hoor!
Heb ik zelf een keer gehad met achteroverzitten. Dat deed ik niet echt. Toen kwamen er 2 vrienden lesgeven, en die riepen iedere keer "ACHTEROVER".
En toen heb ik bijna niet meer voorover gezeten hoor

Sily

Re: Met handen wijd rijden; paard tegenwerken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:55

Idd, iemand erbij, helpt bij mij altijd erg goed want na 10 keer hetzelfde naar je kop gekregen te hebben wordt je er toch wel zo moe van dat je er vanzelf wel op gaat letten

Alleen zal dit vaak moeten gebeuren.....de keer daarop dat je alleen rijdt gebeurd het namelijk weer automatisch (bij mij tenminste wel hahaha)

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:31

Sily ik weet dat je het niet aanvallend bedoelt maar ik wou alleen even zeggen dat Bonny4life haar pony ook op de gewone manier kan lopen.
Alleen ze is niet de makkelijkste waardoor je zelf foute dingen aanleerd.
En ik rijd niet perfect maar wel met de handen bij elkaar eerder ook niet op mijn oude paard maar op mijn nieuwe jonge paard kun jeje handen niet wijd doen dan loopt ze met der hoofd in de lucht.
Het zou voor Bonny4life een goede oefening zijn om een paar keer op die van mij te rijden, maar mijn paard is nog jong en ik vertrouw haar dan nog niet echt om er een ander op te zetten.
En met deze tijd helemaal niet want onze bak is bevroren en ze is dus al meer dan een week niet bereden.

Maar Roel het komt best goed neem dat van mij aan echt waar.
We gaan zodra het weer kan er volop aan werken.
Groetjes Miranda.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:51

Als je je paard traint is het niet erg als je je handig soms wat wijder plaatst om het paard wat beter stelling te kunnen vragen of iets anders in te kunnen werken.

Als je zorgt dat je niet terug werkt is je handen wat wijder geen probleem, maar wel iets wat je naarmate je paard vordert steeds minder wilt gaan doen.

Je handen mooi dicht bij elkaar is een resultaat, geen startpunt.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:53

Volledig met Romkabouter eens! Ik rijd mijn paard in trainingen standaard met hand breed. Dit omdat ik dan beter mijn paard kan 'vertellen' wat zijn hals houding moet zijn. Mijn merrie moet de hals meer laten vallen, en dit lukt mij door hand breed. Als dit wat constanter is kan ik mijn hand bij elkaar doen en houd ze dit ook vol. Wel gaat ze dan sneller weer de fout in.

Precies wat Romkabouter zei: Hand bij elkaar is resultaat, geen startpunt!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:34

Kit_for_ever schreef:
Volledig met Romkabouter eens! Ik rijd mijn paard in trainingen standaard met hand breed. Dit omdat ik dan beter mijn paard kan 'vertellen' wat zijn hals houding moet zijn. Mijn merrie moet de hals meer laten vallen, en dit lukt mij door hand breed. Als dit wat constanter is kan ik mijn hand bij elkaar doen en houd ze dit ook vol. Wel gaat ze dan sneller weer de fout in.

dankje
en ik weet ook dat ik er aan moet werken
het kan niet 1 2 3 goed gaan

groetjes

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:46

Ik heb mijn merrie nu een half jaar, en pas sinds een paar maanden is de knop om. Het moet wennen. Het was voor mij en haar een hele andere trainingsmethode en dat heeft tijd nodig. Geloof me, het komt echt wel goed!!! succes ermee!!!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:58

Kit_for_ever schreef:

vandaag heb ik weer geoefend. wilde gaan oefenen met handen bij elkaar maar dat is er niet van gekomen, want ze was heel kijkerig en heel erg aan het wisselen met vasthouden van kant, ik kan dan beter mijn handen breed houden is mijn mening omdat je meer kan zeggen en zo de halshouding beter kan sturen, op dagen dat ze lekker door het lijf is (was ze vandaag niet zo erg dus dan rijd ik op ontspanning ien is mijn mening mn handen komen wel) oefen ik het wel maar nu heb ik het even achterwege gelaten, is dat niet erg?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:59

ps= ff tussendoor als ze vasthoud zet ik mn hand opzij, ik trek haar dus niet naar beneden maar vraag overdreven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:03

Ik wilde net als rom zeggen dat ik wel eens bewust mijn hander meer wijd heb.
Bij jonge paarden die bijvoorbeeld het sturen nog niet snappen, geen idee hebben wat binnenbeen betekend en als een banaan de bocht door gaan, kan ik ze zo net wat beter begeleiden.
Het moet dan idd wel zo zijn dat dit bewust wijd is en niet continue

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:11

runningkawa schreef:
Ik wilde net als rom zeggen dat ik wel eens bewust mijn hander meer wijd heb.
Bij jonge paarden die bijvoorbeeld het sturen nog niet snappen, geen idee hebben wat binnenbeen betekend en als een banaan de bocht door gaan, kan ik ze zo net wat beter begeleiden.
Het moet dan idd wel zo zijn dat dit bewust wijd is en niet continue

hoihoi
ff offtopic weet je nog dat wij beetje woorden hadden over dat ik met de slof reed?? achteraf heb je gelijk gehad ik heb nu les van een vriendin en rijd al paar maanden zonder hulpteugel, ik houd alleen snel mn handen wijd maar werk daar wel aan, maar net als zo'n dag als vandaag dat ze gewoon niet wil en beetje spierpijn heeft dan houd ik ze wel wijd, gewoon omdat ik weet dat mn handen bij elkaar niet werkt..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:57

Super van je dat je inziet, dat zoals jij toen over de slof praatte, dat dat niet kon.
Klinkt raar, maar dat kon je zien door het beeldscherm heen
En ben blij te horen dat je het nu anders op kunt lossen (en niet blij omdat ik nu zogenaamd gelijk heb, maar oprecht blij voor jou en je paard)

En we hebben allemaal onze dingen die we fout doen (daarom rijden we ook geen GP )

Wat doe ik fout.
linker elleboog heeft wel eens kuren.
Ik kijk in training naar beneden (op wedstrijd gelukkig niet omdat ik dan iedereen overhoop knal)
Ik zit met te korte beugels en altijd wat voor over (leren rijden op een springzadel is niks)
Mijn rechter teen wil naar buitendraaien.

Ik merk nu ook dat ik meer op die dingen moet letten nu ik alleen recreatief rij.
En er niet steeds geroepen word, let op je houding enz.

ygoeseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:51

Wat ik van mijn instuctice moest doen om mijn handen bij elkaar te houden en stiller te houden was het volgende:

ga eens 10 minuten per keer met je zweep in allebei de handen rijden. Dus je teugels gewoon vastpakken en je duimen over de zweep heenlegen. Probeer natuurlijk ook op je handen te letten als je hier niet mee bezig bent. Het is niet eenvoudig, maar het helpt wel.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:19

Bonny4life schreef:
Kit_for_ever schreef:

vandaag heb ik weer geoefend. wilde gaan oefenen met handen bij elkaar maar dat is er niet van gekomen, want ze was heel kijkerig en heel erg aan het wisselen met vasthouden van kant, ik kan dan beter mijn handen breed houden is mijn mening omdat je meer kan zeggen en zo de halshouding beter kan sturen, op dagen dat ze lekker door het lijf is (was ze vandaag niet zo erg dus dan rijd ik op ontspanning ien is mijn mening mn handen komen wel) oefen ik het wel maar nu heb ik het even achterwege gelaten, is dat niet erg?

Niks ergs aan! Als je je er maar van beuwst bent en niet je hand vast gaat zetten, want daar doe je geen goed mee. Dat overdreven doorvragen is ook niet erg, af en toe is dat gewoon nodig. Let er wel op dat je ook bij dit je hand niet vastzet. Vraag door, maar als hij niet snel loslaat moet je tussendoor wel weer een keer ontspannen anders kan hij er alleen maar tegenin gaan hangen. Succes!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:13

Ik heb datzelfde probleem ook gehad. Ik Heb toen eerst springteugels geleend bij iemand, en ben daarmee gaan rijden. Gewoon teugels netjes op maat. Het uiteinde van de teugels hang ik altijd naar rechts, dus ik pakte met mn rechterhand het uiteinde van de linkerteugel nog eens erbij, en dan kon ik mijn handen niet verder uiteen doen dan twee streepjes van de teugel. Later is dat teruggebracht tot 1 streepje, en nu rij ik zonder extra teugel in mn rechterhand. Heeft voor mij prima gewerkt.
Groetjes, Lacuna

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:20

het stond gister wel op mn coupon dat ik mn handen te wijd houd, terwijl ik er met mn proefjes echt op lette, maar goed ik werk eraan dus ga me er niet te druk om maken, het komt wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:26

Hoe wijd is wijd eigenlijk?
Heb je er een foto van?

En ja idd in een proef mag het niet.
Bij training oke, als je het bewust doet, in de proef horen de handen idd keurig naast elkaar.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 20:28

zal eens kijken voor een foto!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:13

GRappig, ik heb hetzelfde, ik kan een paard veel fijner de hals laten vallen als ik mijn handen wat lager en wijder heb. De kunst is om los te blijven in je armen en ze niet naar beneden te drukken.

Nu heb ik les van een ZZ-licht-amazone die bij Coby van Balen lest en die hamert er in de training ook op dat je je handen niet te hoog mag houden, maar juist laag, net boven/voor het zadel. Bij het losrijden mogen ze wijder, bij het opgericht met neusje eruit rijden zoals voor de proef netjes bij elkaar, maar nog steeds niet hoog.

Ik ben bij het symposium over LDR- rijden geweest waarbij Tineke Bartels ook uitlegde dat je daar met lage en wijde handen los te rijden, je paard beter duidelijk kunt maken dat hij mag zakken in de hals en iets verlicht te zitten bij het losrijden voor de ontspanning van de rug. Door je handen iets hoger en bij elkaar te plaatsen en meer "rechtop" te gaan zitten, richt je je paard vervolgens op. Meer is niet nodig.

Gister heb ik een clinic bezocht van een voorheen ZZ-zwaar amazone die sinds een jaar bij Edward Gal les heeft en ook zij benadrukte het met lage en iets wijde handen rijden als je losrijd zodat de paarden beter de hals kunnen laten zakken en makkelijker ontspannen over de rug gaan lopen. Het gevaar van handen te hoog is juist dat ze het hals gedeelte net voor de schoft weg gaan drukken (en daarmee "afbreken" in de rug) terwijl je juist dat gedeelte op moet bollen/rond moet maken om ze goed over de rug op te kunnen rekken/los te rijden. Zij verteld ook dat je bij een paard dat er niet lekker door komt beter passief je handen wat breed en laag kunt houden dan te gaan "frutten" met je handen en/of terug gaan werken. Ontspannen, brred en laag, rijden en wachten. ophouding is alleen door je pols wat naar binnen te draaien en weer na te geven...

De visie over je hand/arm houding, in elk geval bij het losrijden, maar in mindere mate ook bij de wedstrijdhouding, in de top van de Nederlandse dressuur is blijkbaar in de loop der jaren veranderd.
Als je echter op forums komt en bij "gewone" instructeurs, wordt nog steeds gehamerd op "hoge en dichtbijelkaar staande" handen...

De kunst is natuurlijk je lijf zo onder controle te hebben dat je bewust kiest voor je handhouding. Maar mijn eigen ervaring is ook dat ik met losrijden (ik rijden laag, over de rug los) mijn handen standaard breder heb en als je paard lekker los is en je ze goed nagevelijk en aan het been aan het lopen hebt, je vanzelf je handen iets hoger en bij elkaar kunt houden...

Naar beneden trekken is natuurlijk nooit de goede manier...

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:07

Ik hou mijn handen ook best een stukje uit elkaar maar mijn idee.
Maar ik heb niet het gevoel dat ik mijn paard er erg mee hinder. Ik probeer los in mijn armen te blijven, soepele polsen, handen wel rechtop en ontspannen. Ik zet mijn handen ook niet vast, ze bewegen soepel mee.
Zeker nu ik met rijden met Amo bezig ben vind ik het fijn om mijn handen wat verder uit elkaar te houden. Hij vind het allemaal erg moeilijk en dressuur is al niet zijn favoriete bezigheid. Met mijn handen iets verder uit elkaar kan ik hem veel fijner rijden, net dat ene stukje door laten knikken. Dit probeer ik altijd wel aan het eind van de training met mijn handen iets dichter bij elkaar, maar voor mijn gevoel loopt hij met wijdere handen iets fijner.
Uiteraard snap ik wel dat het niet de bedoeling is, en ik ben er ook al mee bezig langzaam maar zeker mijn handen weer dichter naar elkaar toe te doen, maar zolang ik niet het idee heb verkeerd bezig te zijn, en dit bij de lessen ook niet hoor gaat het even prima zo.

[edit; en met 'wijde' handen bedoel ik niet dat ze ergens op mijn bovenbenen of bij mijn knieën zitten, gewoon een centimeter of 5/10 verder uit elkaar dan 'normaal' is, wel op dezelfde hoogte. ]

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 19:02

fijn dat ik niet de enige ben en fijn zulke reacties heb ik best wat aan! ik vind mn pony er ook fijner op lopen. alleen ik probeer er wel aan te werken want soms vind ik het er zelf ook echt te wijd uitzien en dat hoort gewoon niet, maar het is zo moeilijk zo iets af te leren! gaat zeker niet 1 2 3!

gretoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:34

hey roellie!!

ik heb dit topic es ffies gelezen, en dacht laat ik es een berichtje plaatsen!
maar zoals miranda al heeft geschreven, kijk es naar hoe t vorig jaar ging!! en naar nu........ das absoluut een verschil! echt hoor!!
het is een kwestie van opnieuw aanleren dat je handen bij elkaar moet houden, dat heeft tijd nodig! maar t komt echt wel!

En bij de orun was niet aanvallend bedoeld he!? je moet gewoon zeggen hoor als je je een beetje down voelt.... zijn we friendjes voor!
nou, t komt goed! ik zzie je donderdag waarschijnlijk weer!
gaan we ff oefenen met springen!!! (en je handen! ha ha! )

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:15

Ik denk niet dat het erg is om te trainen met een wijde hand.
Maar je doel is uiteindelijk je handen netjes bij elkaar.
Het heeft ook met elkaar te maken natuurlijk. Op een paard waar je veel aan moet werken ga je eerder wijd werken dan op een paard die er makkelijk bijloopt.
Zie je ook veel bij ponyruitertjes die perse die pony rond willen rijden, die zitten voorover met hun hand wijd.

Het belangrijkste is om te leren dat hoe losser je paard begint te lopen tijdens het werk hoe meer je terug kunt naar het punt dat je handen bij elkaar zijn. Dat je niet je handen daar constant blijft houden.

Consequent zijn tegen jezelf is moeilijk. Heb zelf ook een groot ding moeten afleren en het heeft me erg geholpen dat dan eens mn moeder dan eens een vriendin bij de bak kwam kijken en iedere keer herhaalde wat ik moest verbeteren. Het moet een gewoonte worden.

Een oude gewoonte corrigeren is moeilijk maar met veel zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en wat hulp van de kant moet je een heel eind kunnen komen!

Suc6 ermee!