is het goed om je paard zo diep te laten lopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:04

Pebblientje, dat geldt dus voor het diep en rond rijden net zo goed. Alleen als je ECHT goed kunt rijden, kun je een paard diep en rond EN op het achterbeen rijden. Het gros van de ruiters heeft alleen maar een leuke krul erop en meer niet. Dat betekent dus niet dat ik jou ook tot die laatste categorie reken. Maar ff voor de duidelijkheid: met laag, bedoel ik niet alleen met zijn hoofd naar zijn kniën, maar net zo goed gewoon op boeghoogte. En dan kun je wel degelijk heel mooi ruggebruik realiseren. Maar zoals ik dus al zei: ik ben niet tegen diep en rond rijden, maar dan wel in combinatie met lang en laag en oprichting. Alleen lang en laag heeft geen zin en alleen diep en rond ook niet.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:07

okey,dan is alles weer duidelijk,pava....idd prisca,soms wil het gewoon niet lukken en is afwisseling gewoon het beste...
enne,pava...idd moet je voor beide stijlen goed kunnen rijden...
maar:goede,professionele{het liefst} hulp is en blijft het belangrijkste!

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:22

Prisca, wat heeft het feit dat ik endurance rijdt er nou mee te maken? Bij endurance is een goede, dressuurmatige basis heel belangrijk hoor, een paard dat niet goed door de rug loopt en goed actief is met de achterhand redt het écht niet in de endurance. Endurance is echt niet zomaar een dom buitenritje hoor, misschien moet je je er toch meer in gaan verdiepen?
Ik vind dit wel een heel zwak argument voor jou doen, ik had beter van je verwacht. Jij kent mij niet eens. Je weet niet wat ik allemaal gedaan heb, en wat ik aan het doen ben in de paardenwereld, dus is het aan jou om over mij te oordelen? Jammer dat je niet verder kijkt dan je neus lang is, en zo kortzichtig bent tegenover endurance en tegenover mij.

Ik heb in m'n eerste berichtje gezet dat het moeilijk te zien is vanaf een foto, en dat het niet duidelijk is hoelang het dier in die houding loopt. Maar aangenomen dat dit 'normaal' is, keur ik het ten strengste af. Ikzelf vind het gewoon een slechte manier van trainen / lopen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:26

Hmm, eigenlijk gaat mijn haar hier toch een beetje recht op van staan. Deze manier staat mij niet aan. Ik hou er a, al niet van dat een paard achter de loodlijn loopt en b. zo ziet diep en rond er voor mij niet uit. Diep en rond hoor je mijns inziens kunnen te rijden met het paard op de loodlijn en niet met zijn kin bijna op zijn borst. Het heet niet voor niks diep en rond, een paard heeft een veel langere hals dan dat op deze foto te zien is. En dit noem ik ook niet een paard over zijn rug brengen en naar de ontspanning toe werken. O, ja en ik heb het over deze moment opname.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 25-04-02 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:28

Het paard op de foto loopt absoluut te diep wanneer hij op deze manier een proef zou lopen. Maar bij mij is er een groot verschil in de wedsrijdhouding, waarbij de neus altijd aan de ll is met het punt tussen de oren als hoogste punt en de trainingshouding waarbij je varieert in het positioneren van de hals.
Ik vind het vreselijk dom en kortzichtig wanneer mensen gaan roepen dat LDR een slechte methode is net zo goed als dat het dom is om te roepen dat de klassieke methode een slechte of misschien wel de enige methode zou zijn. De afgelopen 10 tot 15 jaar hebben we gezien dat beide methodes hun vruchten afwerpen. Het succes van een methode valt en staat nog altijd bij de correcte uitvoering hiervan door de ruiter.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:34

De jury zou gruwelen als de man op de foto zo zijn paard in de ring zou rijden. En als hij aan het losrijden is, zou ik hem nog dieper en ronder in stellen, met het stuk hals voor de schoft als hoogste punt, maar wel met behoud van lengte. dan gymnastiseer je hem volgens mij het beste.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:47

carola schreef:
Prisca, wat heeft het feit dat ik endurance rijdt er nou mee te maken?


Helemaal niets net zoveel als je tegen een ander zegt ze zelf eerst nog maar eens goed moet leren rijden. Plaats ik de bal op die manier eens terug en dat vind je ook niet leuk. Je kent die hele persoon niet en je kraakt hem af. En idd ik ken je ook niet van rijden maar soms kom je wel erg hard en negatief over niet echt sociaal.

Dat het systeem voor jouw niet geldt wil niet zeggen dat het voor een ander niet zo is. En dan op die manier afkraken vindt ik net zoals zep zegt zeeer kort door de bocht.

Ontopic:
De vraag was of het paard:
quote:
Ik wil deze ruiter niet afkraken, maar gebruik hem gewoon als voorbeeld.
Ik vroeg me af of het goed is om het paard zo diep te rijden??
Of moet het hoofd hoger, en loopt deze te diep??
/qoute
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 25-04-02 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26558
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:00

persoonlijk vind ik het er niet zo slecht uitzien hoor.
Ik train ook zo.Ik begin zo met losrijden en vandaar uit ga ik meer naar het vwnw werken om 'n daarna meer op te richten.
gewoon een manier van rekken en strekken.

waarom moet een been altijd strak lang een paardenbuik liggen? Laatst bij een clinic van anky geweest en die steekt haar been gewoon 'iets' af zo krijg je ze nog flitsender aan het been. ze had daar een hele uiteg bij die mij wel logisch leek dus voorgelegd aan mijn instructeur en nu proberen wij dat ook iets over tenemen dus een afhangend been zodat je je been alleen maar aan hoeft te leggen voor reactie en niet echt hoeft te drijven

Fitzroy

Berichten: 25192
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:24

Ik ga volledig met Jippie en Zep mee. Er bestaat niet zoiets als de juiste manier van trainen.
De een traint klassiek, de ander LDR een volgende misschien weer anders en het kan allemaal tot resultaten leiden.

En offtopic: Carola, mag ik je misschien 1 tip geven: probeer eens wat ongenuanceerder uit de hoek te komen en alles niet zo zwart-wit te zien.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:32

Ik ben zelf ook geen voorstander van zo diep en rond rijden. Volgens mij trek je ze helemaal in elkaar.
Denk dat je meer bereikt met neerwaarts rijden en dan langzaam richting de loodlijn werken. Maar dit is inderdaad een moment opname en dat zegt niks.
Maar om altijd zo te rijden. NEE Lijkt mij geen goed plan.

Kim

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:24

Ik rijd dus nog veel dieper...

Niet in een proef maar wel in de trainingen,
komt iedereen weer met Anky aan... Dat is voor mij niet de reden waarom ik in dit systeem werk, het is gewoon het systeem wat logisch is, waar je je paarden ontzettend goed mee over de rug en op de achterhand krijgt.
Dat blijkt ook wel, want het is een bewezen systeem.

Persoonlijk vind ik het niet zo'n geslaagde foto zal wel aan het moment liggen,
zoals de foto nu gemaakt is kan je er zowat nog een achterwaarts van maken...

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 00:06

Het is toch niet te geloven dat er weer iemand verwijtens moet gaan slingeren over dat iemand anders maar een beetje beter moet gaan rijden. Dit topic was gewoon een vraagje over wat jullie vonden over de man die met dit paard reed, niet over wie er nog meer moet gaan leren rijden! Erger me vreselijk aan die wijsneuzen! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 07:49

carola schreef:
Pebblientje, ik denk dat jij zelf eerst nog maar eens goed moet leren rijden. Dan pas kun je zien dat deze man helemaal niet zo geweldig rijdt als dat het eruit ziet.


Opvallend is hier weer dat mensen die nog nooit iets bijzonders hebben gepresteerd wel heel goed een ander kunnen afkraken en ook heel nauwkeurig uiteen kunnen zetten waaraan het bij deze combinatie allemaal aan schort. Frusty

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:42

Zoals ik al eerder zei: lezen is ook een vak, en volgens mij kan jij dat nog niet zo goed Jippie... Gaaaap

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:50

Als deze foto gemaakt was tijdens losrijden zou ik zeggen dat ik graag wat meer lengte wil zien in de hals, de diepte mag. Voor een proef zou de oprichting hoger moeten en dat zou je kunnen bereiken door meer lengte te geven en beter naar de hand toe te drijven. Maar zoals eerder gezegt, het is moeilijk wat te zeggen van een foto wat slechts een moment opname is.

Goede stuurmannen staan altijd aan de wal! Dat is nou eenmaal zo. En zien en doen zijn heel verschillende dingen. Een goede instructeur hoeft niet perse een hele goede ruiter te zien, omdat dingen zien en overbrengen aan een leerling toch heel anders is dan het zelf wel ff doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:51

Eleonoor zegt ongeveer hetzelfde als ik heb gedaan. Ik zou hem voor losrijden inderdaad ook lager en ronder in stellen maar inderdaad met behoud van lengte in de hals. maar in de ring mag je hem zo niet rijden, dan wordt je erop afgerekend. De neus moet dan nog het liefst voor de loodlijn.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:02

Carola, wil jij eens ophouden met anderen af te krakken. Jij bent ook niet perfect hoor! Het zou eens een goed idee zijn te leren een ander in zijn waarde te laten!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 17:01

Citaat:
Pebblientje, ik denk dat jij zelf eerst nog maar eens goed moet leren rijden.
Citaat:
lezen is ook een vak, en volgens mij kan jij dat nog niet zo goed Jippie...


Ben het volledig met DC eens. Een beetje minder air hebben kan geen kwaad en anderen in hun waarde laten ook niet.

Ik ken een aantal amazones die heel serieus volgens het Anky systeem rijden en hun paarden zijn zo soepel en los! Ieder zijn eigen mening maar om te gaan zeggen dat iets slecht is 'omdat jij dat vind' is wel een beetje kort door de bocht.


De halshouding van het paard
Deze keer geeft Anky een tip hoe ze de hals van al haar paarden traint. Tijdens het trainen wisselt Anky de halshouding van haar paarden af. Ze heeft drie hals posities.

Anky zegt:"Het is belangrijk dat een paard zacht is in de mond en dat hij zijn hals in verschillende posities kan plaatsen. Het contact tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard moet zacht zijn, met slechts een licht contact met de teugels. "

Als het paard weerstand biedt en aan de teugels gaat trekken, dan kun je beter je handen stil proberen te houden. Je paard mag wel licht gecorrigeerd worden, maar terugtrekken heeft geen zin en werkt eerder averechts. Open de handen weer iets zodra je paard weer na gaat geven.

Anky traint al haar paarden op drie verschillende halsposities:
- rond en diep,
- lang en laag, maar met de neus iets voor de loodlijn
- de “wedstrijd” houding, met het hoogste punt net achter de oren
Zoals op onderstaande foto's te zien is, is Bonfire een paard wat perfect in de verschillende posities gereden kan worden.

Door je paard in deze drie posities te trainen check je of hij gehoorzaam is en of hij contact heeft. Tevens is het een zeer zinvolle stretch oefening. Anky: "Ik geloof niet dat het goed is voor het paard als hij continu met zijn hals in dezelfde positie moet lopen."

Tip van Anky: ga niet ineens zelf fanatiek oefenen om je paard de verschillende posities aan te leren, maar laat je helpen door een bekwame instructeur.
Afbeelding Rond en diep
Afbeelding Lang en laag
[img]http://www.softmercebuilder.nl/admin/sites/358/images/halstip%20wedstrijd.jpg [/img]Hoogste punt achter de oren

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Laag en diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 23:55

Ojee,nu kom ik hier als nieuwe bokker,mezelf er ook nog eens mee bemoeien!
En dat terwijl ik geen verstand van paarden heb! Knipoog
Volgens mij rijdt die man op de foto het paard gewoon "achter de teugel".Hierdoor zal het paard juist gespannen gaan worden,en zijn rug zelfs vastzetten.Is hetzelfde als wat je krijgt als je een slofteugel gebruikt op de verkeerde manier.
Bovendien kan het zelfs gevaarlijk zijn,omdat je "niets meer in je handen hebt" en dus geen controle.
Die man moet dus inderdaad zijn benen meer aanleggen(is iets anders als constant drijven!!!)En voor meer toestaan.
Voor een leek (zoals ik) lijkt het alsof Anky's paard ook "achter de teugel" loopt.Als je goed kijkt is dit hier echter anders.Het paard loopt los in de rug,en de hals is lang!!!!Hij loopt hier duidelijk op haar been.
De manier van de man is meer "kin op de borstkas".

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 07:25

Heej is dat Anky met een CAP? op die foto`s? Ik wou ook ff zinnige opmerking maken Haha!

Ik vind het trouwens wel een beetje tricky om zomaar een foto van iemand op i-net te zetten en de persoon te (ver)oordelen. Daar ging de oorspronkelijke vraag niet om, maar zo loopt het natuurlijk wel weer uit. En dat was te verwachten Knipoog

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:14

carola schreef:
Pebblientje, ik denk dat jij zelf eerst nog maar eens goed moet leren rijden. Dan pas kun je zien dat deze man helemaal niet zo geweldig rijdt als dat het eruit ziet. Het paard is zeker goed, daar twijfel ik niet aan. Maar de man...

En Anky rijdt haar paarden echt niet met de kin op de borst hoor Pebblientje... Anky rijdt lang en laag, maar zéker niet met de kin onder de loodlijn.


Beetje kort door de bocht? Ken jij die man? Ik kan je zo foto's van zelfde ruiters geven die je heel verschillend zou beoordelen! Een foto staat stil, momentopname en een paard loopt en beide bewegen. Hel normaal dat als je dan een foto net op een bepaald (verkeerd) moment neemt, je dingen ziet die je verkeerd vind terwijl het en normaal moment in een natuurlijke beweging kan zijn.

Over Anky... Ik heb haar zien rijden (dus geen foto, maar 15-20 minuten)op een clinic in Zuidlaren, en daar liep haar paard wel degelijk met losrijden met de kin diep achter de loodlijn en voor mijn gevoel nog heel hoog ook. Bijna dubbelgeklapt! Dat noemde zij stretchen. Ik vond het een naar gezicht, heel onnatuurlijk. Maar zij rijdt heel goed en weet neem ik aan waar ze mee bezig is. Dan is deze ruiter veel minder extreem in zijn stretchen.

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:21

Kan iemand een foto van Anky uploaden en er naast zetten? Ik vind nl. dat als zij haar paarden volstrekt anders laag en rond rijdt dat deze meneer. De halzen van Anky's paarden blijven lang, dit lijkt opgekruld.

OK, ik zie het, ben op mijn wenken bediend in ander topic!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:34

Dit forum is net bedoeld om elkaar te gaan zitten afkatten over het geven van meningen.
De LRD discussie gaat in een ander topic toch al verder, in dit topic zijn we wel uitgediscussieerd.