Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:34

klomp schreef:
Sansje schreef:
Wat ik hieraan dus zo moeilijk vind is dat het paard moeilijk wil inbuigen naar links. Daarnaast heb ik dan het gevoel dat hij alleen maar zwaarder wordt in de hand op links, omdat ik hem dan steeds die stelling in moet vragen. Ook zwaait zijn achterhand enorm uit wanneer ik contrastelling vraag op de rechterhand. Als ik dit dan weer corrigeer met mijn binnenbeen loopt hij haast weer tegen het hek aan. Het is een vrijwel groen paard dat nog niet een al te best evenwicht heeft.

Je zegt het zelf al: bij een groen paard is de balans er nog niet en moet je dus zuinig zijn met je stelling en buiging. Anders wordt ie alleen maar schever. Zorg er dus voor dat hij zoveel doet als hij in zijn lichaam kan verwerken. Belangrijkste is de balans opbouwen en dat heeft zijn tijd nodig.
Als je een oefening op de volte doet en hij loop over de schouder weg of zwaait uit met zijn achterhand, vraag je wellicht wat teveel. Kleine "stapjes" maken dus

Schangah

Re: Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:03

maaitjuh schreef:
Je paard is stug op links, de linkerkant is dus de kant met slappe en lange spieren. Aan zn rechterkant heeft hij korte en sterke spieren die soepeler gemaakt moeten worden en links moeten ze sterker worden.
Als je achter je paard gaat staan als hij draaft (makkelijkst) zal je zien dan zn rechterachterbeen iets naast de massa wordt geplaatst.
Hierdoor kan de impuls die achter opgewekt wordt niet correct over zn rug naar voren, naar jou hand vloeien. (Rare zin, ben niet zo goed in nederlands ).
Je moet dus proberen te bereiken dat je paard van achter spoort.
Begin met heel goed voorwaarts te rijden, je paard lekker aan je been. Meestal helpt dat al een stukje in het rechtrichten. En ook vanuit de oefeningen die je kan gebruiken moet je altijd weer hiernaar terug gaan. Het heeft geen zin om 30 min achter elkaar je paard in een schouderbinnenwaarts te zetten.

Maargoed, je paard is dus hol op rechts, je wilt zijn rechterachterbeen weer onder de massa hebben.
Probeer eens om op de rechterhand een schouderbinnenwaarts te rijden (of schoudervoor) en zo zn been bewust onder de massa te rijden.
Of een travers op de linkerhand en ook dat been eronder rijden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer oplossingen, en dat is maar goed ook want met alleen dit lukt het niet. Maar ik hou het even hierbij.

Op de hoefslag met lichte stelling (schouder voor) rijden en dan langzaam terugbrengen naar rechtuit. Rechtrichten is wat de meeste niet weten dat je het binnenoog ziet wanneer je er op zit ,dus een klein beetje stelling.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:31

Rehtrichten heeft, naar mijn mening, niets met stelling te maken. Rechtrichten kan je namelijk ook op de volte. rechtrichten is dat de achterbenen de zelfde baan volgen als de voorbenen en dat het hoofd er tussenin zit.
Omdat een paard van voren smaller is dan van achter gaat het op de hoefslag scheef naar buiten lopen. Vandaar dat je altijd het idee moet hebben licht schoudervoor te rijden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:48

Schangah schreef:
maaitjuh schreef:

Probeer eens om op de rechterhand een schouderbinnenwaarts te rijden (of schoudervoor) en zo zn been bewust onder de massa te rijden.
Of een travers op de linkerhand en ook dat been eronder rijden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer oplossingen, en dat is maar goed ook want met alleen dit lukt het niet. Maar ik hou het even hierbij.

Op de hoefslag met lichte stelling (schouder voor) rijden en dan langzaam terugbrengen naar rechtuit. Rechtrichten is wat de meeste niet weten dat je het binnenoog ziet wanneer je er op zit ,dus een klein beetje stelling.

Ik wil helemaal niet onaardig doen of ondankbaar, want ik vind het fijn dat jullie meedenken. Maar dit soort oefeningen zijn voor ons nog niet haalbaar. Het paard loopt op een schraal B niveau en is net een half jaartje in training. Dus schouderbinnenwaarts en travers meepakken kunnen we helaas nog niet.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:55

Ik en mijn paard zijn ook amper B hoot. Maar met behulp van goede instructie gaat het schoudervoor/binnenwaarts in stap al heel goed en travers steeds beter.
Dus mbv goede instructie kun je ver komen hoor.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:25

Sansje schreef:

Ik wil helemaal niet onaardig doen of ondankbaar, want ik vind het fijn dat jullie meedenken. Maar dit soort oefeningen zijn voor ons nog niet haalbaar. Het paard loopt op een schraal B niveau en is net een half jaartje in training. Dus schouderbinnenwaarts en travers meepakken kunnen we helaas nog niet.

Ik wil ook niet ondankbaar doen. schoudervoor is een oefening uit de basisrijkunst. ook een B niveau paard moet je met je been van achter iets om kunnen zetten. We zullen donderdag wel zien
[/quote]

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:45

Mijn paard is ook rechtsgebogen. Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links.
ik begin vaak op de rechterhand (binnenhoefslag) en neem dan een contrastelling aan. Op deze manier komt er toch druk op de rechterteugel te staan.
Vervolgens ga ik op de linkerhand en rij ik daar voltes, ook met contrastelling. Na een tijdje voel ik dan dat de druk op beide teugels evenveel wordt en rijd ik geen contrastelling meer.

poemba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:59

zelf recht zitten
schouderbinnenwaarts denken, alsware naar de overkant kijken

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 16:12

oosterhoff schreef:
Sansje schreef:

Ik wil ook niet ondankbaar doen. schoudervoor is een oefening uit de basisrijkunst. ook een B niveau paard moet je met je been van achter iets om kunnen zetten. We zullen donderdag wel zien

[/quote]

Schoudervoor kan hij ook wel, dara heb ik niks over gezegd en dat is idd basisrijkunst. Maar een netjes sporende schouderbinnenwaarts en travers zit er nog helemaal niet in, dat gaat wat verder dan de basis.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:42

Mijn paard heeft precies hetzelfde probleem. Is erg zwaar op lins in de hand en wil de rechterteugel niet aannemen. Heb 2 keerper week les en mijn bijrijdster 1 keer per week en we zijn er druk mee bezig. Idd veel schijnovergangen maken, overgangen, halthouden, achterwaarts, en weer actief wegdraven om te zorgen dat hij echt goed actief blijft/wordt en zijn achterhand er goed onder zet. Verder is een goede oefening om hem de rechterteugel aan te laten nemen, hem op de linkerhand op een volte te zetten, de volte wat te sluiten en dan bet je binnenbeen (linkerbeen dus) naar buiten te drijven en dan met je buitenhand (rechterhand dus) te begrenzen, zodat je hem dus tegen de rechterteugel aandrukt en hij die wel aan moet nemen. Verder ook goed op jezelf letten. Ik ga vaak teveel druk zetten op de linkerteugel waardoor de rechterteugel helemaal los komt te hangen en zit vaak teveel naar rechts. Goed jezelf blijven corrigeren en voor je gevoel je linkerhand helemaal naar voren houden en je rechterhand goed sluiten.

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:46

oosterhoff schreef:
Rehtrichten heeft, naar mijn mening, niets met stelling te maken. Rechtrichten kan je namelijk ook op de volte. rechtrichten is dat de achterbenen de zelfde baan volgen als de voorbenen en dat het hoofd er tussenin zit.
Omdat een paard van voren smaller is dan van achter gaat het op de hoefslag scheef naar buiten lopen. Vandaar dat je altijd het idee moet hebben licht schoudervoor te rijden.

Op de volte is het de bedoeling dat je paard juist zijn binnenachterbeen onder de massa plaatst en dat gaat dus niet wanneer je je paard zijn binnenachterbeen dezelfde baan laat volgen als het voorbeen. Het paard moet van kop tot staart gebogen zijn op een volte, in een wending en bij het rijden van een hoek. Recht richten (de de achterhand laten sporen met de voorhand) gaat alleen op recht vooruit rijden. Een beroemde uitspraak: "stel je paard recht en rij voorwaarts" Verplichte literatuur van Alios Podhajsky "Die klassische Reitkunst, reithlehre van den anfangen bis zul vollendung zou wat meer moeten worden gelezen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:14

Sansje schreef:

Schoudervoor kan hij ook wel, dara heb ik niks over gezegd en dat is idd basisrijkunst. Maar een netjes sporende schouderbinnenwaarts en travers zit er nog helemaal niet in, dat gaat wat verder dan de basis.

Zekers!!!
daar zul je ook niet aan moeten beginnen als de rest nog niet loopt dus das helemaal waar.
[/quote]

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:27

neem op beide teugels evenveel druk/aanleuning. als je paard door het linkerbeen loopt met zweep tikje op de schouder zodat hij leert wat je bedoelt.
op de makkelijke hand... (rechts buigt ie toch makkelijker in?) probeer je hem/haar gewoon recht te laten lopen zonder stelling te vragen. op de moeilijkere kant (links dus) probeer je het paard om je binnenbeen te laten buigen en probeer zonder meer druk op de linkerteugel te nemen stelling naar links te vragen
zo doe ik het altijd. ga niet alleen op 1 kant rijden maar probeer beide kanten te ontwikkelen (oprekken en aanspannen...)

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:44

cissy schreef:
je zou ook eens kunnen gaan kijken bij Antoine de Bodt, of een lesje bij hem of zijn instructeurs inplannen? www.hoefkatrol.com

Ja, idd. Ik heb net bij ons op stal (in Oostzaan) n clinic van hem geregeld, op 16 april, je ben van harte welkom om te komen kijken!!! Geldt voor iedereen, kosten zijn maar 10 euro voor toeschouwers, dus voor de kasten hoef je t niet te laten. Hij weet wel erg veel over/van rechtstellen v paarden.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:47

Ik zal eens effies kijken of ik dan kan komen kijken ShirleyA. Is wel vrij ver weg vanaf hier, dus moet even checken hoe dat met het vervoer moet. Het lijkt me in ieder geval erg interessant.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:50

oosterhoff schreef:
Sansje schreef:

Zekers!!!
daar zul je ook niet aan moeten beginnen als de rest nog niet loopt dus das helemaal waar.

[/quote]

Dat is dus wat ik in den beginne bedoelde. Maar was weer eens niet helemaal duidelijk. Ik durf hem nog niet aan dat soort oefeningen te zetten zo lang hij niet lekker recht is.

Is het overigens logisch dat als ik hem eenmaal aan het buigen heb op links dat hij op links een betere schoudervoor loopt dan op rechts? Het probleem is dan namelijk dat hij op links dan redelijk gelijk wordt op twee teugels en ik daar een mooie schoudervoor uit kan toveren. Maar op rechts blijft hij zo ongelijk en krijg ik nauwelijks contact op de rechterteugel en is de schoudervoor altijd minder, doordat ik geen gelijk contact heb ofzo.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:04

Sansje schreef:
Ik zal eens effies kijken of ik dan kan komen kijken ShirleyA. Is wel vrij ver weg vanaf hier, dus moet even checken hoe dat met het vervoer moet. Het lijkt me in ieder geval erg interessant.

Leuk als t je lukt om te komen. Hij zit normaal in Belgie, dus hij is nu iets dichterbij. Het begint om 11 uur en gaat zeker 8 uur duren dus er valt veel te leren. Wie weet tot ziens!

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:25

Ik weet niet of het al eerder is gezegd hier maar kijk eens op:
www.hoefkatrol.com
Ik heb wel eens les gehad van Antoine de Bodt, prima vent..
Er kan voor velen wel een wereld opengaan

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:26

Daar hebben ze het nou net over.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:28

He hallo,

Wel grappig dat iedereen begint over Antoine de Bodt,
Hij komt ook spreken op een van mijn informatiedagen. www.equi-info.nl

Groeten Kirsten

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:36

Wat vooral belangrijk is bij het rechtrichten van een paard is dat je het eerst zeer goed losrijdt....niet zoals eerder vermeld rechte stukken rijden maar net veel eenvoudige basisfiguren rijden,zoals voltes, slangevoltes,kleine voltes, zodat de laterale buiging (zijwaartse buiging)van je paard getraind wordt en evenveel trainen aan elke hand;Ik weet ook niet tot op welk niveau dressuur je rijdt natuurlijk, maar als je je paard al goed weet te verzamelen en al schouder binnenwaarts en travers kan rijden dan is dit idd aan te raden. Deze oefeningen doen wonderen bij het rechtrichten van je paard. En zoals ik daarnet al zei doe ze evenveel op elke hand. Ga niet aleen schouderbinnenwaarts rijden op de slappe holle kant en enkel travers op de stugge maar sterke bolle kant. Iedere zijde heeft evenveel training nodig

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:49

beccieloeken schreef:
Wat vooral belangrijk is bij het rechtrichten van een paard is dat je het eerst zeer goed losrijdt....niet zoals eerder vermeld rechte stukken rijden maar net veel eenvoudige basisfiguren rijden,zoals voltes, slangevoltes,kleine voltes, zodat de laterale buiging (zijwaartse buiging)van je paard getraind wordt en evenveel trainen aan elke hand;Ik weet ook niet tot op welk niveau dressuur je rijdt natuurlijk, maar als je je paard al goed weet te verzamelen en al schouder binnenwaarts en travers kan rijden dan is dit idd aan te raden. Deze oefeningen doen wonderen bij het rechtrichten van je paard. En zoals ik daarnet al zei doe ze evenveel op elke hand. Ga niet aleen schouderbinnenwaarts rijden op de slappe holle kant en enkel travers op de stugge maar sterke bolle kant. Iedere zijde heeft evenveel training nodig

Volgens AdBodt mag je dus niet verzamelen bij n niet rechtgericht paard....... En dat klink heel logisch. Kijk maar op www.hoefkatrol.com. En ook voor jou geldt: je bent welkom bij de clinic v AdeBodt, te Oostzaan 16 april.

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:12

als je je paard niet mag verzamelen om recht te richten , waarom zeggen ze dan dat oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers goed zijn voor het rechtrichen van je paard? Ik heb nog nooit deze oefeningen kunnen rijden met een paard dat niet verzameld loopt...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:18

Deze oefeningen kan het paard ook nog niet. Het is een groen paard, kort onder het zadel en eerst de basis moet er nog in gereden worden. Ik zelf kan tot Z1 niveau bij de paarden uit ervaring putten, maar het paard nog niet.

Gewoon de basisoefeningen doen we. Danwel me gewone stelling en buiging danwel met overdreven stelling en buiging. Hij vindt dan soms moeilijk, maar hij doet het wel. Verzamelen doet hij nog niet hoor, in ieder geval nog niet echt. Hij begint mooi te dragen van achter en er begint een aardige motorwerking op te komen, maar van meer dan dat mag ik nog niet spreken.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:22

beccieloeken schreef:
als je je paard niet mag verzamelen om recht te richten , waarom zeggen ze dan dat oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers goed zijn voor het rechtrichen van je paard? Ik heb nog nooit deze oefeningen kunnen rijden met een paard dat niet verzameld loopt...

Weet niet waarom en wie dat zegt...
Dit stukje komt vd site v AdBodt:

"Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding. Maar hoe vaak zie je niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting.

Onze trainingsmethode is gebaseerd op vijf elementen:
Ontspanning
Aanleuning
Recht richten
Verzamelen
Oprichten

Dat klinkt mij heel logisch, maar ik heb de wijsheid niet in pacht. Sterker nog, ik heb het jaren lang fout gedaan, onbewust. Ik ben ook benieuwd naar zijn verhaal en naar hoe hij de paarden gaat laten lopen op de clinic.