Wat doen jullie als je zelf gespannen bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:59

Ik ga liedjes zingen en fluiten, probeer mijn paardje juist een beetje te negeren en dat helpt wel erg goed.

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:02

Ik heb er ook een handje van om gespannen op mijn paard te zitten... meestal brult mijn instructrice dan heel hard: SMILEEE!!!!!!! en dan moet ik lachen en ontspan ik, ook krijg ik vaak het advies flink om me heen te krijgen, dat helpt ook dan ontspan je ook en voel je je paard veel beter aan. Ik weet niet of je buiten rijd, ikke wel en het is bij mij zo erg geweest dat ik de kleur van elke auto die voorbij kwam moest opnoemen, hhahaahaha was wel heel grappig maar t werkte wel...

monsera

Re: Wat doen jullie als je zelf gespannen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:52

Er zijn er toch een paar die de vraag niet goed hebben gelezen er staat namelijk dat de ruiter het verkeerd aanpakt en niet dat het paard spoken ziet of te veel energie heeft.

@ topic starter ik denk dat je al een heel eind bent door door te hebben dat je paard vervelend gaat lopen doen omdat jij als ruiter niet goed zit of te veel vast houd van voor of je paard spierpijn heeft van de vorige dag{toen je een zware les had} en nu te veel vraagt aan je paard.Als je je hier bewust van bent kun je er aan gaan werken.Ik heb het ook heel af en toe nog wel eens en dan wil ik al weer gaan vloeken op mijn pony waarom hij het vandaag nou weer niet kan en het gister nog zo goed ging maar denk dan vaak gelukkig op tijd o'ja hand naar voren en dan loopt hij weer fijn die enkele keer dat ik te laat ben en er al snel een trekwedstrijdje begint kan ik zo kwaad op mezelf worden maar gelukkig zijn die momenten zeer zeldzaam.Mocht het echt niet willen even met lange teugel gaan rijden en even helemaal ontspannen en als je denkt dat je weet waar het aan ligt en je kunt je paard weer lekker oppakken weer verder gaan en als het echt niet wil stoppen met rijden en iets anders gaan doen en morgen weer een nieuwe dag.

Mellow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:10

als ik gespannen ben ga ik meestal even rustig stappen, de stappen naar ontspanning doornemen en dan als ik ontspannen ben ga ik weer verder rijden.
ik heb mijn paard net onder het zadel en laatst was hij heel druk, ik word dan gespannen dus ik ging even stappen.
nadat ik weer ontspannen was ging ik weer verder en het ging daarna super.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:12

ik ga zingen............ "altijd is kortjakje ziek, midden in de week maar zondags niet" of "ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk...... ben behoorlijk vrolijk zo vrolijk was ik noooooit" helpt

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:13

Ik zing/neurie "Oh Denneboom" en ik concentreer me heel erg op mijn ademhaling. Tellen hoe lang ik erover doe om in te ademen, tellen hoe lang ik over uitademen doe

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:10

ik ga ook zingen, of lopen fluiten Doe ik ook al iets wat ik wil niet lukt. Anders word ik boos en dan wil het helemaal niet mee

Tjha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:17

Wat bij mij helpt is de MP3 op!.. zo kan je op een liedje concentreren en ga je vanzelf ontspannen

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:12

Wat ook helpt is voor jezelf besluiten dat er niets moet vandaag. Denk bij jezelf: 'ik ga ontspannen rijden, ik ga lol hebben en mijn paard ook. Als hij daarbij goed loopt is dat mooi meegenomen.' Je zult zien hoe snel je ontspant!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:15

Niet echt een tip: Ik ril dan meestal en moet onwaarschijnlijk veel naar het toilet

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:24

Bedankt voor de tips allemaal . Heb er wel wat aan, ik heb nu al 4 dagen achter elkaar geen vasthoudende handen meer gehad En mn paardje loopt heerlijk ontspannen en licht in de mond

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:26

Petra_O schreef:
Wat ook helpt is voor jezelf besluiten dat er niets moet vandaag. Denk bij jezelf: 'ik ga ontspannen rijden, ik ga lol hebben en mijn paard ook. Als hij daarbij goed loopt is dat mooi meegenomen.' Je zult zien hoe snel je ontspant!

Helemaal mee eens!! Ik ben erg perfectionistisch maar ik heb de afgelopen jaren geleerd dat je toch niets af kunt dwingen. Tenminste niet bij mijn paard.
Als ik niet lekker in mijn vel zit of erg gespannen ben ga ik inderdaad lekker genieten van mijn paard door bv buiten te gaan rijden of een sprongetje te maken. Ook al heb ik dan de dag erna een wedstrijd...ik ga geen strijd meer aan met mijn paard als ik van te voren al weet dat IK de boosdoener ben!!!
Dat werkt beter dan koste wat het kost bepaalde dingen afdwingen en daardoor spanning opbouwen.

Ps fijn dat je paardje weer lekker loopt...houd je paard blij en fris in zijn hoofd...ennuh...dat geldt ook voor jezelf ...dan komt de ontspanning vanzelf!!

thursje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:02

Ik heb dat ook weleens dat ik erg gespannen ben met rijden en me schouders en armenniet los kan laten maar wat bij mij erg helpt is bv in overgangen dan gewoon uit te ademen...en dat ook vaker voor jezelf doen..je helemaal laten ontspannen en dan merk je dat je paardzich ook gaat ontspannen

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:44

Cassidy schreef:
Als je gaat gapen kun je ook niet gespannen zitten. Probeer het maar eens.

Nu heb ik een verklaring waarom dat het rijden op zondag (na weinig uurtjes slaap en flink uitgaan) het vaak beter gaat .

Dit meen ik echt serieus haha.

Sica
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:56

Supertips!
Als ik er weer eens last van heb zal ik ze ook eens uitproberen. Dat zingen dat doe ik al, maar meer om mijn conditie te peilen, haha!

En, idd is het al een stap in de goede richting als je weet dat het niet aan je paard ligt maar aan jou.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:56

TongeR schreef:
als ik gespannen ben ga ik meestal even rustig stappen, de stappen naar ontspanning doornemen en dan als ik ontspannen ben ga ik weer verder rijden.
ik heb mijn paard net onder het zadel en laatst was hij heel druk, ik word dan gespannen dus ik ging even stappen.
nadat ik weer ontspannen was ging ik weer verder en het ging daarna super.

Ik vind het zo leuk om te zien dat ook dit vrij persoonlijk is! Als ik gespannen ben ( en automatisch mijn paard ook ) helpt het bij mij om even in een flink draf tempo te rijden ( bijna uitgestrekte draf) met losse teugels. dan heb ik even tijd om adem te halen, en kan zij haar spiertjes lekker wat rekken en strekken.

Ik heb trouwens wel een druk paard, en de laatste paar keer ging het rijden met de kou dan ook niet echt fijn. Nu heb ik vandaag een aantal tips uitgeprobeerd ( zingen, gapen, schouders optrekken en laten vallen) en ik moet zeggen het ging super!!!

dus wat ook ik wil zeggen:
Lieve Bokt-mensjes: bedankt

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:50

Gelukkig maar! Zijn voor mij ook nuttige tips, heb ik ook vaak last van!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:23

ik merk van mezelf dat ik snel teveel wil. Ik ga er te hard aan werken, en dan wil het niet meer. Asl ik dan bedenk dat het niet echt hoeft, ondspan ik gelijk en gaat ze veel beter lopen.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:49

Ik ging tijdens het stappen gesprekken voeren met mijn pony.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:56

oooh ben ik blij met dit topic; ben niet de enige die er last van heeft; er is nog hoop,

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:04

Ik moest vandaag naast pony's lopen, en ik was in een beetje baldadige bui. Hoewel ik heel ontspannen was, waren de pony's toch ook een ietsje te springerig. Ik heb het tweede deel dan ook maar slaapliedjes gezongen voor de pony.
En of het nou hielp om zelf rustiger te worden, of omdat de pony gekalmeerd werd, het hielp wel

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:32

Hee dit herken ik ook. De ene dag loop je de sterren van de hemel, de andere vraag je je af of je uberhaupt wel kunt rijden
Paard reageerd daar heel goed op, die gaat dan namelijk van alles schrikken.

Ik ga altijd lekker om me heen kijken, en dus niet naar het paard. Ook kletsen en zingen helpt. Fijnst is nog als je iemand in de bak hebt rijden/ zitten tegen wie je kunt aanl*llen
En lach in mezelf als hij wegschrikt oid. Zo houd ik mezelf ontspannen.

Ik ga bij voorbaat al niet rijden als ik chagrijnig ben trouwens

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:05

Ik ga altijd beetje overdreven naar achter zitten, mezelf lekker lang maken en een beetje neurieën of praten tegen het paard.