uitproberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:21

Gewoon een halstertouw is goed hoor, het is niet de bedoeling dat ze 5 meter achter je vandaan loopt

En zodra ze goed volgt halstertouw opzij gooien en lekker zonder doen, ze blijft toch wel bij je, jij bent de baas (kijkt stoer )

MaraZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:00

Sily schreef:
Als je al wat onzeker ben is het verstandig op de grond te beginnen, begin gewoon weer even lekker opnieuw (doe ik ook zo afentoe eens tussendoor, hoeven we geen problemen voor te hebben, gewoon even frisse wind en geheugensteuntje)

Laat haar weer volgen als je wandeld, loop met haar door de bak, zorg dat ze op jou let, dat ze stopt als jij stopt, wandelt als jij wandelt en draaft als jij rent, ze moet jou gewoon accepteren als leider, als ze dat doet worden zoveel dingen zoveel makkelijker, want ook zij wordt dan minder onzeker.
Ze moet even leren dat jij de leider bent, te vertrouwen bent, en als jij zegt die kant gaan we op en al staat er een vrachtwagen vol schreeuwende speenvarkens, jij zegt dat het goed is en dan moet het ook goed zijn.

Maar daarvoor moet je elkaar wel leren kennen, zelfverzekerd zijn, angst (hoe goed ook verdoezelt) merken ze meteen, en een leider die weet dat iets goed is kent geen angst...dus paard raakt in de war.

Natuurlijk is ze ook aan het uitproberen, maar met dat uitproberen bekijkt ze dus ook meteen wie van jullie twee zelfverzekerd genoeg is om leider te zijn, jij twijfelt, bent wat onzeker, dus zij neemt het heft in handen.

Daarom misschien handiger om eens een weekje op de grond bezig te zijn, zorgen dat je daar compleet de baas bent en dan weer lekker gaan rijden.

ik denk dat dit een erg goed idee van je is,
Geniaal gewoon!

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:04

Probeer er zelf ook niet op te gaan zitten met het idee, wat gaat ze nu weer doen? Hou vol als ze de trucendoos open trekt en geef absoluut niet op voor je hebt gewonnen. Als je een keer het gevoel hebt dat het echt compleet de verkeerde kant op gaat dan stap je een paar rondjes, kalmeer je dr en doe je t gewoon weer opnieuw. Mijn pony probeert onder de middendraf uit te komen door aan te galopperen, ik zet m dan terug in draf en doe zsm weer middendraf. Dat is denk ik wat jij ook moet doen. Gewoon weer doorgaan waar je mee bezig was. Doe je dat niet dan krijgt ze snel genoeg door dat wanneer zij een trucje doet ze onder t werken uit komt. De aanhouder wint!!! Succes

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 01:25

Allemaal kei bedankt voor de tips!
Ik ga er morgenochtend weer naar toe dus kan het lekker allemaal uit gaan proberen. Ben van plan om morgenochtend alleen wat grondwerk te gaan doen en dan 's avonds terug te gaan en het nog een keer doen en daarna nog even te gaan rijden.
Ben benieuwd en ik hou jullie op de hoogte!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 01:31

maike schreef:
@Vonnie84:
Heel leuk, die lezing! Een aantal dingen kwamen me bekend voor maar ook wel een aantal dingen waarvan ik zoiets had van...
Ik ga er in elk geval wel mee aan de slag en nu maar hopen dat het ook werkt.
Bedankt voor de moeite!

Goh, ik zie dat berichtje nu net pas. Leuk dat er bekende dingen inzaten. Had ik tijdens die lezing ook. Maar die lezing is al even geleden en ik had het van de week pas uitgetypt, dus ik ben al de dingen die ik onthouden had alweer vergeten. Jammer maar helaas. Ik vond dat er maar weinig "oplossende" tips gegeven werden. Maar ik ben tegenwoordig gezegend met een nieuwe instructrice die veel dingen (gewoon van zichzelf) toepast wat betreft mijn angst. Dus die lezing was voor mij meer een bevestiging dat ik goed bezig ben.

BloempJee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:35

Dat heeft mijn haflinger ook gedaan! Ik heb er 2 weken iemand anders op laten rijden want ik was er op een dag 2 keer afgevallen en na die twee weken was ie helemaal rustig en kon ze zich ontspannen!

xxx Lotte

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:24

Nou, ik ben net terug en heb wat grondwerk met haar gedaan. Ze deed het super!
Ik had het idee dat ze op het begin niet helemaal begreep wat de bedoeling was maar na 3 minuten liep ze als een hondje achter me aan! Na een kwartiertje bezig te zijn geweest wilde ik haar even los laten lopen en ging ik aan de kant zitten,toen bleef ze nog een hele tijd bij me staan.
Na een tijdje besloot ze toch maar aan te wandelen.
Toen ze even had gerend ben ik weer de bak ingelopen om te kijken of ze nog steeds goed zou luisteren. Ze kwam meteen weer naar me toe en wandelde weer rustig achter me aan. Ging super dus! Nu hopen dat ze vanavond met rijden ook zo braaf is maar aan de hand luistert ze perfect naar me!

@ BloempJee: Dat vind ik geen optie. Ze is mij aan het uitproberen dus zou het geen goede oplossing vinden om dat 2 weken niet te rijden. Daarbij word ze ook nog regelmatig door de eigenaresse gereden waarbij ze het niet doet. Ik moet het toch echt zelf oplossen denk ik.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:41

Het is idd wat je zegt...jij zal met haar moeten leren lezen en schrijven en als het een dominantie probleem of uitprobeer probleem naar jou toe is zal iemand anders niet helpen helaas.

Fijn dat het goed ging, hoop dat je vooruitgang blijft boeken.

maike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:27

Gisteren met rijden ging het gelukkig ook wel redelijk.
Wel was het paard waar ze samen mee in de wei staat ook in de bak dus alles wat er gebeurde was erg interessant! Op het laatst liep ze lekker ontspannen.
Perfect ging het zeker niet maar iig al een heel stuk beter dan de afgelopen week!
(Andere tips zijn natuurlijk nog steeds welkom!)