Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:45

haha, je klaagt in je titel over de vele sloftopics.....en wat heb je nu...?

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:17

themi schreef:
haha, je klaagt in je titel over de vele sloftopics.....en wat heb je nu...?

Een topic over zeurende slofteugels

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:57

Nimmedor schreef:
elke bokker heeft geloof ik welleens zo'n topic als dit geplaatst en dit word weer een 10 pagina's lang welles niettes discussie

Mijn mening kort maar krachtig:
In goede handen heeft de slofteugel een goed resultaat, als je weet waar je mee bezig bent.

en daar ben ik het helemaal mee eens

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 02:21

zullen we het dan nu weer over iets leuks gaan hebben?

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:21

ik vind dit topic nog niet eens zo erg maar k bedoel mee.. wat vinden jullie van die topics.. er word altijd gezeken... de ts-er word totaal afgezeken
als ieder z'n commentaar nou via pb zou sturen of gewoon z'n mond dicht zou houden, tenzij het echt te erg voor woorden is.. zou bokt mischien wat gezelliger worden

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:52

randhoeve schreef:
Ik vind dat als je kan rijden, je zonder slof kan rijden. Ja paard kan met slof wel alles doen, maar als die zonder slof dat niet kan....

dan gebruik je m dus niet goed

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:57

als iemand er mee kán omgaan is de slofteugel soms wel handig idd, maar zoals sommige de slof oppakken als ze net de bak in stappen, dan denk ik tsja.....waar ben je nou mee bezig??
ik rij er overigens niet mee!!! puur omdat ik ook wel snap dat als er iets niet lukt dat ik dan wat verkeerds doe!! dan kan ik er wel een slof omhangen maar dan blijf ik die fout maken dan kan ik me er beter op concentreren hoe ik die fout moet gaan oplossen

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:41

het probleem bij een slof is dat iedereen er maar verstand van denkt te hebben en denkt er goed mee te rijden. Ik ben van mening van de 50 mensen die dit zeggen er vaak maar 1 echt goed mee rijdt. Ik heb zoveel paarden de vernieling in zien gaan, waaronder mijn eigen dat ik zelf een beetje negatief tegen een slof staat al weet ik ook wel dat hij ook postieve dingen heeft

Rytm

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:44

Ik heb een keertje met slof gereden. Of eigenlijk 2 keer, moest die dag iemands paarden rijden en ze vroeg of ik het met een slof wou doen. Vond het best wel spannend omdat ik heel erg bang was dat ik hem er teveel aan zou hebben. Maar heb ik de spiegel gekeken (en we hebben dr ongeveer 7 in de bak) en hij hing eigenlijk continu los.
Heb wel het gevoel dat ik zelf zekerder ga rijden als hij erom hangt. Maargoed, kan dr niet veel over zeggen na 2 keertjes rijden.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:44

Jolliegirl schreef:
als ieder z'n commentaar nou via pb zou sturen of gewoon z'n mond dicht zou houden, tenzij het echt te erg voor woorden is.. zou bokt mischien wat gezelliger worden

Daar ben ik het absoluut mee eens, ben zelf nog nooit echt afgezeken in een topic ofzo, maar als ik zie hoe sommige bokkers echt helemaal de grond ingewreven worden...dan denk ik: dat kan ook anders, of via pb. Zet er dan in: ik pb je mijn mening hierover. Dan blijft bokt ook wat vriendelijker. Discussie is altijd goed, maar hou het inderdaad vriendelijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:36

Ik denk dat mijn verhaal over Balou in mijn profiel genoeg zegt over hoe ik over slof teugels dnek

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:48

De grootste fout die een instructeur kan maken is een leerling met een hulpteugel te weigeren....
De beste daad die een instructeur kan doen is een leerling die met hulpteugel in de les verschijnt leren hoe er mee om te gaan...
want als een instructeur kan vertellen en leren hoe een leerling ermee om moet gaan... dan kent de instructeur ook het resultaat

Je kunt je afvragen waarom een hulp teugel hulpteugel genoemd wordt..... wie wordt er geholpen en waarmee en hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:40

Mensen die met slofteugel rijden, zijn niet zo erg. mensen die ontkennen dat ze met slofteugel rijden, dát is pas erg...
Verder ben ik het helemaal eens met Alane, een instructeur kan je er mee leren omgaan, als je hem echt nodig hebt.

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:54

Een slofteugel kan best wel eens goed zijn, maar je moet er mee leren rijden. ( bedoel ik niet dat iedereen nu maar slof moet pakken om het maar te leren !!).
Sommige kunnen er mee omgaan maar er zijn veel die vergeten dat je je been erbij moet houden, die zijn eigenlijk alleen maar aan het proberen hun paard in een krul te krijgen en niet het paard bij gaat drijven, paard loopt niet meer door het lichaam en heb je dus nog niet wat je wilt bereiken.

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:37

Ik heb zelf een tijdje met een slofteugel gereden. Dit was omdat ik dan zelf beter kon leren rijden, mijn paard was nogal sterk en eigenwijs. Het leek mijn instructrice verstandiger om mij eerst goed te leren hoe ik daarmee om moest gaan. En om te voorkomen dat ik direct het hele "gevecht" (dat zou het dan zijn geworden en dat was niet de bedoeling) met mijn paard aan ging, heb ik een tijdje met slof gereden.

Onder goede begeleiding en om de juiste redenen heb ik geen bezwaar tegen een slofteugel. Tegen een slofteugel die strak staat wanneer het paard goed loopt wel.

Onnoloze discussies zijn dan voor mij: Discussie's over of je wel een hulpteugel mag gebruiken, omdat het paard op de foto's goed loopt.
En nuttige discussies: Discussies over rijstijlen en hoe een hulpteugel goed te gebruiken

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:01

Alacairion schreef:
Mensen die met slofteugel rijden, zijn niet zo erg. mensen die ontkennen dat ze met slofteugel rijden, dát is pas erg...
Verder ben ik het helemaal eens met Alane, een instructeur kan je er mee leren omgaan, als je hem echt nodig hebt.

hier zie ik ook wel wat in...

Wanneer vind ik dat mensen er verstand van hebben:
als die mensen goede en duidelijke onderbouwde argumenten geven waarom ze gebruik maken van een slofteugel.(en dan heb ik het niet over standaart uitspraken uit een boekje, maar het moet passen bij de combinatie)

Wanneer kunnen mensen er goed mee rijden:
tjsa...dit is een tweede, ik denk dat heel veel mensen niet weten hoe ze ermee om moeten gaan ondanks dat ze hun mening goed kunnen onderbouwen waarom ze het gebruiken.

Ik vind een slofteugel zeker geen nutteloze hulpteugel. Dit is netzoals mensen zeggen dat ieder paard zonder hulpteugel gereden moet kunnen worden (ik vond dit vroeger ook altijd zo....maar had er toen helemaal geen verstand van) Ik denk dat de mensen die dit zeggen ook nog nooit een paard onder hun kont hebben gehad die echt in de knoei zit.

Een slofteugel wordt goed gebruikt als het geen rijteugel is maar een corrigeer teugel.

(ieder paardentuig/middel is een schadelijkmiddel in ondeskundige handen, wat dacht je van bitten (en dan met name met een hefboom werking))

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:04

Cinnepin schreef:
Ik denk dat mijn verhaal over Balou in mijn profiel genoeg zegt over hoe ik over slof teugels dnek

mijn paard is ook naar de klote geholpen door een slofteugel etc. Dit komt omdat die teugel in handen was van ondeskundige mensen....dit wil niet zeggen dat de teugel ook een slechte invloed heeft bij deskundige mensen (en dan heb ik het niet over de huis tuin en keuken ruiters )
Maar ben wel benieuwd waarom jij (behalve je privestory) negatief tegen een slofteugel aankijkt

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:08

wemkelover schreef:
Sommige kunnen er mee omgaan maar er zijn veel die vergeten dat je je been erbij moet houden, die zijn eigenlijk alleen maar aan het proberen hun paard in een krul te krijgen en niet het paard bij gaat drijven, paard loopt niet meer door het lichaam en heb je dus nog niet wat je wilt bereiken.

maar dit is ook niet de bedoeling was de slofteugel....of je nou met of zonder slof rijdt, been moet je altijd geven. En het doel van de slof is niet je paard naar beneden te rijden, alleen te correctie. En wat bedoel je met: een paard loopt niet meer door zijn lichaam?

een betere discussie zou volgens mij zijn: Welk doel wil je bereiken door het rijden met een slofteugel...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:12

Ik vind het gewoon *** dingen
Mijn instructrise zou mij ook niet met een slof laten rijden

waarom zou je juist wel een slof nodig hebben?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:41

Cinnepin schreef:
Ik vind het gewoon *** dingen
Mijn instructrise zou mij ook niet met een slof laten rijden

nee maar dat lijkt me ook vrij logisch.

Cinnepin schreef:
waarom zou je juist wel een slof nodig hebben?

Twee simpele voorbeelden:

- een ontzettend groot en lang paard dat het heel erg moeilijk vind om te gaan sluiten in galop.
- een paard dat vaak de kolder in zijn kop heeft. En dat vanuit een ontspannen houding, in eens zijn hoofd in de lucht gooit en gaat rennen.

(natuurlijk als medische problemen uitgesloten zijn)

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:35

Ik gebruik de slof om mijn paard in bedwang te houden Naja, als noodrem tijdens een buitenrit! T ding hangt altijd los, als het paard alleen al weet dat de slof erom zit, blijft ie gewoon bij me, zodra ik hem af heb, weet ie dat als hij wil gaan, hij kan gaan! Paard is in de bak trouwens prima te rijden!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:34

Ik heb 1 x in mijn leven met slofteugel gereden...toen ik mijn vinger verstuikt had en nauwelijks mijn hand kon sluiten, heb ik met een buitenritje met slof gereden. Dat was dus letterlijk met 2 vingers!

(ik geloof dat als ik dat nu zou hebben, ik gewoon maar zou overslaan)

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:30

Ja, slofteugels, men zou er bijna zijn mening niet meer durven over geven, want durf je het goed te keuren, dan ben je de moordenaar!

Ik ben het zo met Loutjuh eens : “mensen die een slofteugel afkeuren, hebben zij dan ooit al eens een echt probleempaard weer op weg gekregen zonder enig maar ook enig hulpmiddel??" Er zijn veel hulpteugels tegenwoording, slof, thiedeman, harbridge, gogue, chambon, niet alle om mee te rijden inderdaad.
Maar om het even wat voor hulpmiddel kan verkeerd gebruikt worden, dus als ieder weet waaraan hij begint en gevoel en begrip voor het paard heeft, valt alles best mee.

Dus bijzetteugels aan de longeerlijn, zijn dan helemaal geen moordwapen? Dus bijzetteugels zijn heel zacht in een paard zijn mond bevoorbeeld??? Oh ja, die van mij komt er niet ronder door, hij vecht ze de ganse volte rond en spant daarbij zijn rug zodanig op, dat ik het zeker geen goed hulpmiddel vindt. Opnieuw ken je paard!

Ik heb niks tegen een slof en mensen die zeggen dat ze ALLE paarden zonder slof dressuurmatig correct kunnen krijgen, dan had ik die graag even op een rijtje met die jongen van mij 5 jaar terug zien werken. En geloof me ik heb er veel instructeurs & instructrices aan versleten.
Engels volbloedje van 1m78. Had tot op zijn 5de enkel steeplechase gekend. Ken je wel : niet flatracen maar met die heggen ertussen. En verder ook point-to-pointing gedaan.
Eerst omgeschoold tot springen. Viel nogal mee want springen kon die wel, de snelheid waarmee hij over het parcours ging was er vaak te veel aan.
Dan problemen met de voorbenen. DA zegt NIET meer springen met dat paard. Dus dan maar gaan denken aan dressuur.
Maar het kwartje viel bij hem maar niet : dikke trens, voelt leuk in de mond zegt die en nu laag en diep gaan rijden, snap er geen barst van. Gaan met die sigaar, vliegen, rennen dat wil ik. Dus of je het nu wel of niet wil ga je bij zo'n paard overmatig veel druk gaan uitoefenen op die teugels, anders racet hij ervandoor. Resultaat, verzet, bokken bij iedere naar beneden toe overgang (galop naar draf, draf naar stap) en bij opwaartse schakelingen, neiging tot teugelkreupelheid.
Ik hoor jullie al zeggen. Kan niet rijden, zoek goede instructeur!!! Nou ik heb er 5 instructrices aan versleten en die wisten echt wel waar ze het overhadden.
Dan maar 2 maand op trainingspension. Hun idée was hem te blijven longeren tot hij ging ontspannen en dan aan de longe laag gaan rijden. Leuk idée maar hij werd die longe zo beu, dat hij met oren plat en tanden bloot op je af kwam.
Ten einde raad 2 maanden met slof gereden. Merkwaardig, slechts de eerste week ging hij een beetje in de slof, daarna hadden we steeds flink loshangende lussen aan die slof.
Na 2 maand overgegaan op een harbridge (sorry ken nederlands woord hier niet voor) en dan een thiedeman. Sindsdien geen enkel probleem meer. Wel nog een martingaaltje nodig op een buitenrit.
Paardje loopt L. Goed toch, voor een ex-steeplechaser.

Ken je paard, ken je eigen rijstijl en je eigen kunnen en dan gaat het al lang zo fout niet meer. Een slof past niet bij ieder paard en zeker niet bij iedere ruiter. Maar toch maar best dat dit ding bestaat.

Maar tuurlijk de discussie over slof zal nooit ten einde raken, want met een zachte hand en een dikke trens los je alle problemen op. Nou was het maar zo eenvoudig, dan hadden we waarschijnlijk allemaal Prix St George paarden.

Ik hoop hierbij de tegenstanders van een slof niet in het harnas gejaagd te hebben, want ik heb eveneens gemerkt dat op dit forum soms wel eens onnodig hard naar elkaar uitgehaald wordt. Meningen zijn er inderdaad om uitgewisseld te worden, zolang het maar niet persoonlijk wordt, dan idd best maar een pb-tje.

Groetjes
L.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:39

inderdaad..... De mensen die roepen dat ieder paard zonder hulpteugels gereden kan worden....die hebben de paarden die echt "verpest" zijn nog niet onder hun kont gehad....en natuurlijk wordt er veel misbruik van gemaakt. Maar de mensen die zeggen dat je met een slof je paard naar de klote rijd weten waarschijnlijk niet waarvoor die bedoeld is en die kunnen er inderdaad maar beter niet mee gaan rijden.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:19

Hoor wel eens dat mensen met een slof aan een buitenrit maken.
Daar kun je eenvoudig over oordelen: LEVENSGEVAARLIJK!