teugelkreupel en slof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:10

Nee, een gogue stelt hem net weer iets ronder in. Ik ben van mening dat paarden met rugproblemen lang en laag gehouden moeten worden.
Met een chambon kun je eventueel ook nog rijden, is al een stuk beter dan met slof rijden... Maar natuurlijk het liefst zonder hulpteugel erop en uit zichzelf lang en laag laten lopen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:13

Met de gogue lopen ze juist erg lang Kris, meer richting halsstrekken juist. Ik gebruik hem voor de jonge paarden, juist omdat ze zo lekker lang moeten lopen en niet in de krul zoals met bijzets, pessoa of noem maar op. Met de gogue kun je ook rijden, hoewel ik dat zelf liever niet doe.
Maar we gaan offtopic

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:27

oke wat doet een gogue nou precies dan? en helpt een passoateugel niet beter?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:39

Een gogue heeft ongeveer dezelfde werking als de chambon maar werkt meer ontspannend door de rondlopende werking. Voordeel van de gogue tov de pessoa is dat het paard echt richting halsstrekken loopt ipv naar de loodlijn. Nadeel tov de pessoa is dat de pessoa er door de inwerking van het bontje de achterhand al bijhaalt en je dat met longeren/rijden met de gogue zelf nog moet doen door het paard voldoende voorwaarts te houden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:42

Ik ga helemaal met Urielle mee

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:03

kan een paard niet gaan hangen in een gogue dan....

Urielle

Re: teugelkreupel en slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:10

Afbeelding

Oordeel zelf Dit is trouwens een internetfoto. De achterbenen zijn er hier niet bij, maar moet je dus wel activeren.

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:18

nou ik ga het eens proberen, nog 1 vraagje: is balkjes lopen tijdens longeren ook een idee voor het versoepelen van de rug?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:46

Dat is inderdaad erg goed, balkjes en ook lage sprongetjes, vooral in- en uitjes.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:32

inderdaad wilde ik ook de gogue voorstellen. ik gebruik ze ook altijd vooral bij jonge paarden. Urielle heeft het al perfect uitgelegd...niets meer aan toe te voegen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:10

monaatjuh schreef:
verder wil ik er nogmaals op wijzen dat ik de slof niet als slof gebruik, maar als een soort van extra teugel. De slof loopt door de bitringen naar de zadelringetjes waar je normaal gesproken het borsttuig aan bevestigt...en ik trek mijn paard nergens in...ook niet in de krul. Ik kan op deze manier simpelweg makkelijker gaan zitten en kan de druk op beide teugels makkelijker gelijk houden waardoor hij ZELF nageeft.

Ik weet niet in hoeverre teugelkreupel invloed heeft,dat voorop. Maar zoals jij omschrijft de slof vast te hangen heb je gewoon een methode verzonnen om met de slof een extra hefboomwerking te gebruiken waardoor het gewicht minder in je handen. Ofwel je paard krijgt nog steeds de mogelijkheid om zo te gaan hangen/ trekken in die teugels lijkt me. Voor jouw voelt het meer ontspannen misschien, maar of dat daadwerkelijk zo is bij je paard denk ik niet.

Als je merkt dat jij je paard niet los over de rug kan rijden bij gebrek aan goede ervaring o.i.d. is longeren met een goede hulpteugel wel beter. Je paard heeft even geen ruiter op zich die mogelijk onbewust ook nog ontspanning tegenwerkt.Welke hulpteugel durf ik niet te zeggn, maar er zijn inderdaad goede mogelijkheden om een paard aan de longeerlijn te trainen. Misschien eens zitlessen zelf nemen op een ander paard of zoals al genoemd. Aan de longeerlijn, waarbij je het paard goed voorwaarts rijdt (tegen hoog tempo aan) zonder zelf aan de teugels te zitten.

Succes in ieder geval nog!

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:49

ik ga met een gogue aan het werk tijdens longeren en rijden..kijken of dit helpt...ook wil ik instructie om mijn eigen zit te verbeteren. heel erg bedankt voor jullie tips

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:02

monaatjuh schreef:
ik ga met een gogue aan het werk tijdens longeren en rijden..kijken of dit helpt...ook wil ik instructie om mijn eigen zit te verbeteren. heel erg bedankt voor jullie tips

heel veel succes!!! met veel geduld gaat het zeker lukken!!
laat je ons nog weten hoe het gaat??

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:04

zeker weten!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:54

Ik heb mijn vorige paard ook wel eens met een slof gereden om het mezelf even een keertje wat makkelijker te maken maar...het helpt niet bij teugelkreupelheid.
Een maand geleden werd ik door de jury uit de ring gehaald ivm teugelkreupelheid (met mijn nieuwe paard)...probeer dat er maar weer eens uit te halen. Dat kan alleen als je een goede instructeur neemt.
Teugelkreupelheid ontstaat doordat jij als ruiter je paard tegenwerkt aan de voorkant. Je lost het niet op door de teugels los te laten. Je moet ten alle tijden contact hebben met een nette aanleuning. Jij als ruiter moet leren ontspannen in je bovenlichaam, vaak blokkeren we in de schouders. Daarnaast is je paard ook niet voor het been, dus daar zal ook aan gewerkt moeten worden.
Je zegt verder ook dat je paard problemen heeft met zijn rug. Ik zou dat toch eens goed laten onderzoeken voor je hem met longeren in de bijzet hangt. Je kan hem daardoor iets te veel forceren want je vraagt hem in 1 keer die spieren te gebruiken die hij al lang niet meer heeft gebruikt. Vraag bij het longeren ook om instructie.
Door gedegen les te krijgen en met veel geduld te oefenen kan je je paard wel verbeteren.
Hang die slof gewoon terug in de kast, je zult het ook zonder moeten kunnen. Succes.