pony bokt bij aangalloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: pony bokt bij aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:09

Mijn paard bokt ook bij het aangaloperen.

De eerste keer bokt ze niet..
Bij de 2e keer aangaloperen bokt ze..
Diep en hoog.. Dan doet ze haar hoofd in de lucht en rent ze weg.
En als ze eenmaal heeft gebokt doet ze het daarna niet meer.

Ik heb haar pas laten nakijken ed. niets aan de hand..

Ze bokt gewoon om te kijken hoever ze kan gaan. Overigens bokt ze ook alleen in de winter. Dat is de periode dat ze nl veel op stal staat.
Het gaat nu al beter.

Ik wist ook niet waar het vandaan kwam. Maar doordat ik haar heb laten nakijken weet ik wel dat ze het doet uit joligheid..

XxLisannexX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:23

heey heey !! Ik heb een verzorg pony, waar ik ook dagelijks op rijd.. hij bokt ook al ik aanspring in de galop !! Toen ben ik eens gaan denken en dacht: heey! het kan ook aan het zadel liggen, dus ik ben ff goed gaan kijken naar hoe dat zadel lag, en idd!!! het zadel drukte heel erg vlak onder zijn sgoft!! ik heb de volgende dag er een ander zadel opgelegd wat wel goed paste en het hielp !! hij bokte niet !! (heel af en toe als hij niet wil lopen en ik hem een tik met de zweep geef bokt ie) maar verder bokt ie nu nooit meer !! kijk eens naar hoe jouw zadel ligt of probeer annders een ander zadel?! Ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt -xxx- mij en lebber Banjer (zow heet mijn pony)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:19

Hey mandy!

Doet Remy dat nou nog steeds? wel vervelend hoor.. Toen Chantal er nog op reed deed ze dat toen ook of heeft chantal het toen eruit gekregen bij haar? misshcien eens wat tips aan der vragen...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:00

Maenca schreef:
Mijn bijrijdpaard deed dat ook altijd...alles laten controleren, niks met madam aan de hand, zat gewoon te etteren.
Ik heb haar toen voorheen veel gelongeerd, minder gereden. Tijdens de galop op de volte zetten, en aanspringen, paar passen galoperen, terug in draf, weer aan springen. Dit paar keer herhalen op linker en rechterhand en het probleem bij haar was verholpen. Later geen probleem meer mee gehad.

Succes

Ga ik proberen
Vorige keer kon ik niet rijden, de bak was te hard en er lag ijs, heb daarom alleen maar kunnen stappen om het ijs heen. Als de vak is, dan ga ik weer aan de slag..!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:02

haffie_lover schreef:
Hey mandy!

Doet Remy dat nou nog steeds? wel vervelend hoor.. Toen Chantal er nog op reed deed ze dat toen ook of heeft chantal het toen eruit gekregen bij haar? misshcien eens wat tips aan der vragen...

Nahh, ik ga gewoon lekker proberen en probeer het wel zelf op te lossen Eigenwijs ben k ehh..

lavinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:53

het kan ook zijn dat je pony, overkruist aanspringt.
veel overgangen rijden wil wel helpen.

veel sukses

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:07

vincenza schreef:
tsja toch de rug laten nakijken waarom zou je het niet doen; loop jij lekker met een geblesseerde knie? ga je dan fitnessen? neen!

Mijn mama wel (ok even totaal naast de kwestie )

Ja ik rijd op de manege soms ook op een pony die dat doet , maar ij haar is het echt wel een protestbokje denk ik ...

XxX

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:48

Sylf schreef:
wel een protestbokje denk ik

XxX

Ja maar WAAROM geeft de pony protest daar gaat het om??????

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:25

Remy is niet 1 van de makkelijkste pony's en ik dnek dat het protest is ja... Remy houd ervan om lastig te doen, ze bokte eerst erg veel bij het galoperen, ik denk dat ze verontwaardigt is van hoe haal je het in je hoofd om mij dat te vragen!

Een vriendin van mij heeft ene tijdje deze pony verzorgd en toen deed ze het niet veel meer, maa rhelaas is eht dus weer teruggekomen

Armanii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:34

Bramblerose schreef:
Nou, ook al heeft ze geen drukkingen (daar bokt een paard trouwens niet van), ze kan wel een probleem hebben achter in de rug: bekken, heupen waardoor het daadwerkelijke aanspringen in galop een pijnscheut KAN veroorzaken. Voordat je de zweep erop loslaat, zou ik toch eens op de volgende zaken letten:
- bokt ze ook als ze los of aan de longe galoppeert;
- bokt ze op beide handen;
- springt ze vaak overkruist aan;
- legt ze haar oren in de nek?

Nou goed, mijn punt is dat paarden toch zelden bokken om te pesten zeg maar. Ze doen het om iets duidelijk te maken en dat heeft toch echt wel heel vaak te maken met pijn of iig ongemak. Onderzoek dat ajb en denk daar niet te licht over... Succes!

mijn pony deed het ook heel vaak we hebben foto's laten maken en bloed laten prikken. der bleek dat er iets in zijn rug zat. dus ik mocht ene maand niet rijden alleen longeren en onder zijn rug knijpen zodat hij zijn rug op ging bollen. ik moest daar rijden (bij de fysiotherapeut) en het ging goed ik had tips gehad. maar mijn pony kreeg het weer terug dus we hadden een zadel maker erbij gehaald het was misschien beter voor mijn pony zijn rug om er een dressuurzadel op te leggen (ik had een vz) dus de zadelmaker was 2 keer geweest en ik moest erop gaan rijden en ik rijden maar mijn pony begon helemaal te steigeren en bokken wat hij voor dat hij bij de fyshiotherapeut was geweest ook deed dus de zadelmaker zei ik zou hem door iemand laten rijden die het hem afleerd! dus mijn pony heeft 5 weken op *stal Kraay* gestaan en is daar eerste 2 weken gereden door een sprinruiter daar. en ik moest daar gaan lessen ik heb veel geleerd en was mijn pony toen de baas hij bokte en stiegerde niet meer dus na 5 weken mocht hij naar huis ik blij natuulrijk eindelijk weer thuis rijden en 2 weken ging het super goed kon alles weer met hem, maar afgelopen dinsdag begon hij weer te bokken en steigeren. dus ik weer aanpakken, want anders was alles voor niks geweest. maar bij mijn pony was het dus gewoon uitproberen! en hij had eerst wel iets in zijn rug maar dat is allemaal verholpen !
ik hoop dat je er misschien wat aan hebt
maar bij mijn pony is het vast ernstiger als die keren dat jou pony bokt. maar ik wou het je toch even laten weten!

Gr Deborah

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:18

Mijn paard deed dit ook. Bijna bij iedere keer aanspringen. Bij hem was het protest. Hij had geen conditie en was enorm slecht aan het been waardoor ik de hulp best streng moest geven.

Nu staat hij lekker aan de hulpen en gaat het erg goed. Hij doet het alleen nog als ik hem niet voldoende actief aan het draven heb en ik dan een tikje bij moet geven. (en wel eens als het heel hard waait en hij er gewoon een hele lading geeft gecombineerd met een mega sprint.)

Maar in eerste instantie moet je wel alle medische oorzaken uitsluiten. Ik heb mijn paard ook helemaal laten nakijken. Gelukkig was dat goed, maar je weet het nooit.

sannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:04

Als hij alleen tijdens het rijden bokt bij het aangaloperen, kan het ook een reactie op je been zijn.

Mijn paard deed het ook tot mijn instructeur aangaf dat ik teveel begrensde met mijn buitenbeen. laat je buitenbeen alleen iets naar achter liggen en drijf alleen met je binnen been.

Als dat niet helpt kan je ook nog proberen aan te galoperen boven een balkje. Op die manier word hij gedwongen de eerste galopssprong ruim te nemen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:06

Bijna iedereen (behalve volgens mij Sannes) denkt aan een lichamelijk probleem bij het paard. Ik zou eerst denken aan een rijtechnisch probleem. Vooral omdat je zegt dat hij soms zonder te bokken in galop "valt".
Misschien ben je wel teveel aan het "regelen" en moet je het simpeler houden.
Omdat je een bok verwacht hou je hem misschien wel teveel tegen en geef je teveel been. Ook een reden om te bokken (protest).
Wat zegt je instructeur ervan?

Suuskipje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:19

Hmm ze heeft geen instructeur (dacht ik) ik ken Megamutsj persoonlijk, en ik dnek mandy, dat jij soms een beetje angstig erop zit en remy voelt dat, dat heeft ze toen ook bij mij gedaan en ik ben er toen afgekukeld...

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:09

Heb je niet teveel druk van voren erop staan op de teugels, dan krijgen ze vaak het idee dat ze 'erdoor' moeten springen. Soms met grote sprong voorwaarts vaak ook met bok.

Vooral terugwerken met binnenhand geeft dit effect. Zorgen dat hij scherp aan je hulpen staat en voldoende toestaan met je binnenhand.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:02

Kan het niet zijn dat je van voor teveel tegenhoudt?
Als dit het geval is op moment dat je de hulp geeft voor wat ruimte geven.
Als het hier niet aan ligt, consequent zijn en voorwaarts blijven rijden.

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:19

Dat heb ik eerder ook al aangekaart.... alleen volgens de TS is dat niet het geval. Mij kwam het bekend voor omdat ik dit zelf ook gehad heb... Misschien toch iemand laten kijken hoe het gaat. Misschien doe je het toch onbewust??