rijden met elastiek..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dolce_Vita

Re: rijden met elastiek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:11

Ik heb ook een tijdje met elastiek gereden, maar ik heb hem niet aan singel gedaan, maar aan het zadel(bij de boom). Dan werkt hij minder zwaar in, maar zorgt er dan wel voor dat het hoofd van je paard niet omhoog komt.
Hij zal waarschijnlijk dan ook ontspannen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:19

Ik vind persoonlijk de foto er ook niet fijn uit zien. Met een elastiek rij je puur op een hulpmiddel, terwijl je paard eigenlijk op je handen en benen moet reageren. Als hij dat niet doet, doe je iets fout. Ik zou hem eraf halen...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:37

Tja..fgaand op de foto geef jij behoorlijk tegenstrijdige hulpen. Het elastiek geeft je paard aan om lang en laag over zijn rug te moeten gaan lopen. En jijzelf geeft aan met druk in je handen en op de teugels zo strak dat je paard juist tegen dat stiek in moet.

Je hebt nog steeds niet de reden verteld geloof ik waarom jouw keuze is met stiek te rijden, terwijl je zegt dat het zondr ook wel aardig goed gaat. Beetje flauw om alle hints om dat stiek eraf te halen omdat deze duidelijk voor jouw paard geen voordelen lijkt te hebben in de wind te slaan en degenen die jouw (weliswaar via pm) zeggen dat je door moet gaan met da stiek te bedanken. Niet geheel wat je hoopte te horen. Snap ik, maar als je het stiek niet goed gebruikt is ook dat een hupmiddel dat meer kwaad dan goed doet. Probeer het juist ook als je niet over goede begeleiding beschikt zonder hulpmiddelen aan te pakken. En natuurlijk kan bokt je misschien bij miniem kleine dilemma's op weg helpen. Maar je paard goed leren rijden door tips van een forum, dat wil helaas echt niet.. Jamer dat je dan de goedbedoelde tips die je worden gegeven nog in de wind slaat ook. P.s. Wel eens gedacht aan priveles en/ of een prive-instructrice aan huis? Zo iemand kan je ook goed op weg helpen..

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:28

ik heb helemaal nooit gezegt dat ik via bokt wil leren rijden..maar dat ik de tips mee kan nemen om verder te komen op dit punt..

ik wil de tips wel aanvaren van het elastiek eraf te halen.. maar.. ik wil het gewoon proberen...
Ik wil ook absoluut de mensen die tegen eht elastiek zijn niet afkraken.. maar ik vroeg hulp met het elastiek en niet hoe ik het eraf moet halen..
ook geef ik niet alleen de mensen die zeggen dat ik het erop moet laten gelijk, want ik vraag ook waarom en zo..
Zou je mij kunnen laten zien waat ik neer gezet heb dat hij zonder elastiek ook goed loopt?
dat kan hij dus niet..
dit word sterren kijekn.. ik ben er al eens heel hard aan gaan werken met les van zijn eigenaar om hem zonder hulpteugel te laten lopen..maar dit gaat niet zo best..
nou.. verder.. ik heb er niets meer aan toe te voegen..
mensen mogen vinden wat ze willen over mijn rijstyl..mischien is het wel helemaal fout..maar mijn paard zit goed in zijn vel.. en loopt nu voor mijn gevoel een stuk beter zoals jullie omschreven hebben..
ik hoor nu ook van mensen dat hij anders gaat lopen..
nog wel te veel op zijn borst( of te diep) maar we zijn ook hier aan het werken..
ik kan het helaas zelf neit zien.maar ik neem van de week filmcamera mee om zelf een te kunnen kijken..

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:35

nu mensen..
ik zet weer een foto hierbij maar dan van hoe hij nu opgeveer loopt..
ik hoop dat jullie verbetering zien.. en mij een beetje heel laten kwa commentaar..
bedankt alvast.

Afbeelding

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:03

Het ziet er al minder gedwongen uit, maar met een elastiek moet je proberen om hem echt over de rug te rijden. Durf maar eens teugel te geven en echt zn neusje richting de grond te rijden. Dan moet hij ontspannen en werkt het elastiek niet meer in, wat als beloning werkt voor je paard. Dan merkt hij waar hij heen moet. Als hij met elastiek dan lekker ontspannen te rijden is, kun je weer eens proberen zonder elastiek.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 19:12

okej.. dus hij meot gewoon nog een stuk langer lopen?
gaan we aan werken.. helaas ben ik eventjes gehinderd door een val van mij en me paard..
Hij heeft gelukkig neits.. maar ik ben toch even voorzichtig aan gaan doen kwa rijden op de natte grond..

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:49

Oeh wat ziet dat er gespannen uit, zelfs die 2e foto nog. Waarom ben je zo gefocust op zn hoofd laag en rond krijgen? Waarom m niet gewoon eerst op zn eigen benen laten lopen aan een langere teugel ipv zn hoofd vast zetten? Zo train je alleen maar verkeerde spieren waardoor je m waarschijnlijk nooit zonder elastiek lekker aan het lopen krijgt.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:40

Ik zou hem gewoon helemaal laag rijden. Helemaal over zn rug heen dat ie lekker kan ontspannen. Laat dat elastiek lekker in een boogje hangen. En zorg dat hij wel aan je been blijft en andere dingen, niet alleen aan het aan de teugel rijden denken. Blijf dit gewoon een tijdje doen totdat je geen elastiek meer nodig heb. Dan kan je daarna gaan beginnen aan ietsjes "oprichting"

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:13

Ik vraag me ook af waarom je perse hem zo wil dwingen, laat hem zelf uitzoeken hoe hij zijn rug kan ontspannen door hem op eigen benen te laten lopen met een lange teugel, op deze manier zul je voor altijd afhanklijk zijn van dat ding, echt waar...

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:58

Het is duidelijk dat ze hulp wilde over het elastiek, niet dat ze hem eraf moet halen. Een elastiek kan nuttig zijn, mits je hem goed gebruikt en hem er optijd weer vanaf haalt.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:16

Ik ben geen voorstander van allerlei hulpteugels om een paard te hangen.
Maar ik ben niet degene die tegen jou zegt dat je hem eraf moet halen.... Probeer zoveel mogelijk overgangen en schijnovergangen te rijden... zo zal je paard zijn achterhand er beter bij gebruiken en zal ook de ontspanning komen.... Succes

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:28

Nu even het beste advies dat je hier kunt krijgen: jouw verhaal lezend over je houding etc en na het bekijken van met name de eerste foto is er maar 1 conclusie: jij hebt iets nodig dat heel veel ruiters ( ik ook vroeger ) nodig hebben nl. ZITLES!
Je haalt jouw steun en balans uit de teugels en daarom wordt je houding verkeerd als je je handen lager moet houden.
Als jij door middel van zitles ( en je hebt er echt maar een paar nodig ) een onafhankelijke zit kan krijgen dan heb je die stieken helemaal niet meer nodig. Leuke tip: neem eens een keer ipv die teugels de elastieken in je handen dan merk je pas hoe hard je eigenlijk aan je paardje zn mond trekt. Kun je je voorstellen hoe zeer dat eigenlijk doet....

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:48

maar mijn vraag was, zit er vergbetering in het 1e moment opnamen en de 2e?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:30

nah, hetzelfde beeld alleen met een lager gesteld hoofd, niet door je hand maar door het elastiek

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:59

horse_girl schreef:
Het is duidelijk dat ze hulp wilde over het elastiek, niet dat ze hem eraf moet halen. Een elastiek kan nuttig zijn, mits je hem goed gebruikt en hem er optijd weer vanaf haalt.

Maar het is niet eerlijk om iemand tips te geven over hoe te rijdne met een elastiek als zonder elastiek rijden een betere tip is.. Zo zie ik het tenminste.

Verder durf ik over verschil tussen de foto´s niets te zeggen. Eerste foto is genomen tijdens het rijden, tweede is echt een poseerfoto. Ikzelf als ik uit stand wordt gefotografeerd ga zelf ook even echt goed rechtop zitten en op mijn houding letten voor de foto.. Verder heb ik ook niet het idee op de laatste foto dat je paard daar in stilstand de rug loslaat, het elastiek staat namelijk daar zo strak gespannen. Niet voro elk paard is elastiek een goed middel, het oogt leuk met zijn hoofd in de krul. Maar feitelijk gezien heeft je paard inwendig een vechtpartij met dat elastiek denk ik.

Maar toch, succes in ieder geval verder!!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:05

als jou pony aan de teugel loopt hoort het elastiek slap te hangen, hij hoort dan alleen maar in te werken wanneer hij niet aan de teugel loopt.

zoals ik het bij jou zie, werkt de elastiek de hele tijd in, zelfs wanneer hij braaf is en aan de teugel loopt. dat is niet eerlijk.

het elastiek zoals ik zeg dwingt de pony alleen maar om zijn hoofd in de goede houding te houden. maar heeft geen enkel effect op de achterhand en rug.

als ik jou was zou ik het elastiek losser maken, zodat hij wat meer bewegingsvrijheid heeft. en het als een beloning ziet als hij aan de teugel loopt. daarnaast moet jij ervoor zorgen dat je zijn achterhand eronder rijd, ontspanning in je hand hebt en ontspannen zit.
heb je al deze factoren onder de knie, dan kun je een stap verder om als je wilt het elastiek eraf te halen.

succes!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:27

Mijn paard rijd ik ook af en toe met elastiek(zit dan erg los) en dat gaat super. Bij jou paard niet, hij verzet zich juist tegen het elastiek.
Probeer het eens zonder elastiek, eerst je paard goed lang laag rijden en dan steeds meer oppakken. Rijd ook veel figuren.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:28

juudje86 schreef:
als jou pony aan de teugel loopt hoort het elastiek slap te hangen, hij hoort dan alleen maar in te werken wanneer hij niet aan de teugel loopt.

zoals ik het bij jou zie, werkt de elastiek de hele tijd in, zelfs wanneer hij braaf is en aan de teugel loopt. dat is niet eerlijk.

het elastiek zoals ik zeg dwingt de pony alleen maar om zijn hoofd in de goede houding te houden. maar heeft geen enkel effect op de achterhand en rug.

als ik jou was zou ik het elastiek losser maken, zodat hij wat meer bewegingsvrijheid heeft. en het als een beloning ziet als hij aan de teugel loopt. daarnaast moet jij ervoor zorgen dat je zijn achterhand eronder rijd, ontspanning in je hand hebt en ontspannen zit.
heb je al deze factoren onder de knie, dan kun je een stap verder om als je wilt het elastiek eraf te halen.

succes!

Ik ben het niet helemaal met jou eens. Een elastiek heeft wel degelijk effect op de achterhand als je hem goed gebruikt. Goed je benen eraan houden en over de rug rijden.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:22

florislover schreef:
nu mensen..
ik zet weer een foto hierbij maar dan van hoe hij nu opgeveer loopt..
ik hoop dat jullie verbetering zien.. en mij een beetje heel laten kwa commentaar..
bedankt alvast.

Afbeelding

Kan niet zien hoe hij nu loopt (want is een foto in "stand") Ziet er nog steeds afgedwongen uit, want de slof staat strak. Dus beoordelen of dit beter is, is niet mogelijk.
Op de foto met elastiek liep hij strak gespannen en op de voorhand. Met de slof zal hij met zijn hoofd niet omhoog kunnen, maar zolang je hem niet van achter naar voren rijd (dus van de voorhand af) Zul je het probleem alleen maar groter maken.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:25

Sorry, dacht dat het een slof was. Ziet er zo uit. Maar blijkt elastiek.
Zo te zien staat het strak en lijkt het paard een gedwongen houding te hebben. Mond wat open en strakke hals. En echt, het is niet te beoordelen hoe hij loopt in een foto op "stand"

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:47

maaiikii, volgens mij bedoelen we het zelfde, je moet zelf de achterhand eronder rijden met een elastiek.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:12

juudje86 schreef:
maaiikii, volgens mij bedoelen we het zelfde, je moet zelf de achterhand eronder rijden met een elastiek.

Okee en ja dat bedoel ik!

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:43

Als je echt een vergelijking wilt zal je een foto moeten maken van het paard in beweging. En net als anderen al zeggen. Het is heel belangrijk dat een paard goed voorwaarts wordt gereden en zijn achterhand goed gebruikt, anders duikelt hij voorover. Het elastiek moet ontspannen zijn, dan kan je paard misschien ook makkelijker ontspannen. Veel succes ermee!

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:18

tsja, nu ik zo zit na te denken (ik ken de combinatie) heel gek idee, maar misschien is een slofteugel te proberen. Met een slofteugel kan je zo eerlijk rijden (ook heel oneerlijk, maar dat is niet nodig bij dit paard), maar wel makkelijk ingerijpen op het moment dat hij eens gaat kijken of er nog vogels in de lucht vliegen. vooral als je de slof vastmaakt op de manier waarop je elastiek nu vast zit, kan je hem makkelijk iets meer naar beneden vragen. en op het moment dat hij netjes loopt, hoef je slof totaal geen spanning te hebben, maar je heb wel een goeie stok achter de deur op die manier.