een niet recht te richten paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:16

Elk paard is recht te richten. Probeer met je been te drijven naar de zwakke teugel dwz teugel waar paard zelf minder druk op neemt en probeer dus niet alleen (contra)STELLING te pakken (dan krijg je S vorm bij paard) maar (contra)BUIGING. Alleen een rechtgericht paard laat zich buigen op beide kanten.
Als een paard echt niet recht te richten valt, dan zul je na moeten laten kijken door deskundige, zoals DA fysio enz.
Maar het is ook aan de instructeur om dit goed uit te leggen hoe je paard moet rechtrichten. Dat is echt een vereiste!!

Surani

Re: een niet recht te richten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:20

Misschien een bezoek van een (erkend) fysiotherapeut/veearts regelen? En als gezondheidsproblemen uitgesloten zijn een keer een goede instructeur/ruiter aan huis om je te helpen?

Heel veel succes!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:47

Hoi,

Via een bokker (sorry, géén idee meer wie het was... ) Kwam ik terecht op de site van www.paardenbegrijpen.nl
Ik was geboeit door wat ik las en besloot de cursus 'rechrichten' te volgen. Echter op de dag dat dit gepland was, was de dag dat het vreselijke noodweer (ergens in november als ik het goed heb) toesloeg en Nederland bedekte met een flinke laag sneeuw. Ik moest vanuit Almere naar Arnhem en tja... verder dan Amersfoort ben ik helaas niet gekomen.... Maar ik ben zeker nog van plan de cursus te volgen! Deze informatie kreeg ik toegezonden door de persoon die de cursussen geeft. Voor meer info kun je ook op de site kijken!

BASISCURSUS RECHTRICHTEN...

Dressuur heeft als doel dat het paard met plezier zijn natuurlijke bewegingen vrijwillig onder de ruiter laat zien. Door op een juiste manier dressuurmatig met het paard te werken en het te gymnastiseren, maakt u het paard gezonder, sterker en mooier.

NATUURLIJKE SCHEEFHEID

Het valt niet altijd mee een paard dressuurmatig goed te rijden. De meeste rijkunstige problemen ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef is. Paarden zijn van nature naar rechts of naar links gebogen:

Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links. Dit paard zal ook met ongelijke aanleuning lopen, pakt de linkerteugel vast en neemt de andere niet aan. De ruiter zakt vaak met zijn gewicht en zadel naar links op de rug van het paard. Andere symptomen cq problemen die door de scheefheid kunnen ontstaan zijn het in de verkeerde galop aanspringen, scheef achterwaarts gaan, een scheef bekken, onregelmatig bewegen, het hoofd kantelen, bokken, tong uit de mond laten hangen, tandenknarsen enz.

DOELSTELLING BASISCURSUS

De natuurlijke scheefheid kan door training van de spieren opgelost kan worden. Alleen een recht gericht paard blijft op den duur gezond en zonder bovengenoemde problemen en blijft met plezier werken.

De basiscursus heeft als doelstelling de ruiter te leren via welke technieken de ruiter het paard kan recht richten, waardoor eventuele problemen grotendeels zullen verdwijnen.

Na de cursus heeft u voldoende basiskennis en kunde om uw paard recht te richten en dressuurmatig correct te rijden. De basis is het belangrijkste, als die goed is, is het rijden van oefeningen als wijken, schouderbinnenwaarts, galopwissels geen probleem meer.

OPZET BASISCURSUS

De opzet van deze cursus is anders dan in 2005. Deelnemers kunnen gezamenlijk een theoriemiddag bijwonen en op drie andere dagen drie praktijklessen volgen. Afspraken voor de praktijklessen worden individueel gemaakt en kunnen plaatsvinden op een dag die de ruiter het beste uitkomt.

Tijdens de theoriemiddag worden diverse begrippen behandeld en er komen diverse onderwerpen aan de orde zoals:

· Ontspanning
· Nageeflijkheid
· Aanleuning
· Juist gebruik van rug- en buikspieren bij het paard
· Juiste beweging van het voor- en achterbeen
· Recht richten
· Lengtebuiging naar beide zijdes
· Verticaal en horizontaal evenwicht
· Ondertredende en dragende achterhand
· Verzameling
· Oprichting
· Aandacht voor de houding en zit van de ruiter

OVERIG

Het dragen van een veiligheidshelm met de CE-markering en het EN 1384-teken tijdens het rijden is verplicht.

Om zoveel mogelijk profijt te hebben van de cursus wordt aangeraden niet alleen aanwezig te zijn bij de eigen praktijkles, maar ook zoveel mogelijk te kijken als de andere deelnemers praktijkles hebben.

Ook is het aan te raden pen en papier mee te nemen om aantekeningen te kunnen maken.

DATA THEORIEMIDDAGEN

· 18 november 2005
· 20 januari 2006
· 17 februari
· 16 juni
· 20 oktober

INTERESSE?

Indien u interesse heeft voor het organiseren van een basiscursus kunt u het beste een e-mail sturen naar info@paardenbegrijpen.nl. Ook kunt u naar een vrijblijvende prijsopgave vragen.

Ikzelf was erg geboeit door dit hele verhaal. Misschien dat jij en ook anderen er wat aan (kunnen) hebben.

Groetjes!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:49

Het is toch wel toegestaan dit soort informatie op bokt te zetten hoop ik he...!?

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 01:00

Van alleen maar rechtuit rijden word de situatie meestal niet veel beter, net als van de stugge kant afblijven, dan weet je bijna zeker dat de moeilijke kant net zo moeilijk blijft. Wat Venetia al zei eigenlijk, op beide handen veel schoudervoor rijden in alle gangen en veel werk op de volte (veel voltes openen en sluiten etc). Constant zorgen dat de voorhand recht voor de achterhand is. Ik vind met dubbele longe longeren ook een goed idee als nuttige afwisseling. Het voordeel hier van is, is dat je makkelijk wat meer en minder stelling kan vragen en voelt wat je doet. Natuurlijk eerst een medische oorzaak uitsluiten. Verder het langzaam opbouwen en niet meteen een halfuur lang in de door jouw gewenste buiging laten lopen, op tijd loslaten en houd rekening met spierpijn.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 01:33

Waarom geen fysio?? Je kan niet in het paard kijken, en mss zit er wel iets heel erg fout! Eerst eens een fysio & kraker ernaar laten kijken, dan verder gaan proberen. Een goede fysio/kraker geeft je ook rijtips, en kijkt als je rijd.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:35

bedankt voor de nutiige tips. Een fysio heeft er al naar gekeken en die zei dat het met goede beweging en inderdaad volte's openen en sluiten en andere oefeningen goed moet komen. We houden er inderdaad veel rekening mee met de spierpijn. Zo longeren we haar niet extreem veel als ze de dag ervoor goed haar best heeft gedaan. Even de spieren een beetje rust geven. We doen dit meer omdat ze al 15 jaar is en het langzaam op willen bouwen. Wat cranberry zegt herken ik wel een aantal punten in. Kantelen, bokken, scheef achterwaarts gaan en verkeerd aanspringen in galop doet ze ook. We zijn in ieder geval al op de goede weg. Want zoals in een eerde post heeft ze woensdag perfect gelopen. Er is nog wel veel oefening nodig dat zeker maar het gaat de goede kant op. Ze houd al niet zo zeer meer de rechterteugel vast en loopt al nagevelijk en ontspannen met haar hoofdje naar beneden. We vragen haar nog niet aan de teugel naar beneden maar wel lekker ontspannen naar beneden zodat ze wel op haar eigen voeten moet lopen op rechts. Elk stukje die ik krijg die ze wel aan de teugel loopt is maar mooi mee genomen. Maar ik vraag niet veel van haar. Recht richten en ontspannen vindt ik op dit moment het belangrijkste. We hadden ook een tip gekregen van de instructriese met het longeren. Inplaats van de bijzet er aan, maar eens de longe door de bit ring en naar de longeersingel toe. Zo vraag je wel rechterstelling maar zonder dat er iemand op zit dus dat ze eerst wel leert rechts te stellen. Misschien dat dat makkelijker ging zei ze. Ik moet dit nog wel proberen heb er nog geen tijd voor gehad om die eens uit te zoeken. Mensen ik willen jullie allemaal heel erg bedanken voor de nuttige tips. En zodra er verbetering in komt zal ik het melden